beantwoord

Frequentie afval ophalen uit trein

  • 13 februari 2020
  • 5 reacties
  • 180 Bekeken

Via de NS app (En? Hoe is je reis?) heb ik vanmorgen om 7 uur melding gedaan van volle prullenbakken en afval op tafeltjes. Mijn vermoeden is dat dit al minstens sinds gisterenavond daar lag, aangezien het zakken van BurgerKing en bierblikjes waren.

Van Hago kreeg ik in de app de standaardreactie dat dit vannacht schoongemaakt wordt.

Dit zou inhouden dat Hago na een melding minstens 17 uur nodig heeft om afval uit een trein te verwijderen. Nou kan het natuurlijk zijn dat de standaardreactie niet klopt in dit geval.

Weet iemand of er richtlijnen zijn hoe vaak afval uit de trein verwijderd wordt?

icon

Beste antwoord door Slidestops 13 februari 2020, 17:48

Normaal gezien worden alle treinen snachts gereinigd. Overdag zal op het keerpunt indien mogelijk ook een snelle schoonmaak gedaan worden. Het kan soms voorkomen dat een trein uit het nachtnet komt, voor onderhoud is weggeweest oid, waardoor er geen (grote) schoonmaak is mogelijk geweest. Dit is uiteraard niet zo netjes en dit zal dan zo snel mogelijk weer worden gereinigd. Indien urgente (braaksel, bloed, urine, glas etc) vervuiling dan zal dit op het eerst mogelijke station worden gedaan. Hier loopt de trein mogelijk vertraging op. Als het gaat om enkel afval, dan is het vaak tot het keerpunt wachten

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7

Normaal gezien worden alle treinen snachts gereinigd. Overdag zal op het keerpunt indien mogelijk ook een snelle schoonmaak gedaan worden. Het kan soms voorkomen dat een trein uit het nachtnet komt, voor onderhoud is weggeweest oid, waardoor er geen (grote) schoonmaak is mogelijk geweest. Dit is uiteraard niet zo netjes en dit zal dan zo snel mogelijk weer worden gereinigd. Indien urgente (braaksel, bloed, urine, glas etc) vervuiling dan zal dit op het eerst mogelijke station worden gedaan. Hier loopt de trein mogelijk vertraging op. Als het gaat om enkel afval, dan is het vaak tot het keerpunt wachten

Bedankt voor het antwoord Slidestops. Ik wil toevoegen dat een collega van ons 2 jaar geleden zeer uitgebreid heeft gereageerd op de vraag waarom sommige treinen zo vaak vies zijn. Dit topic kan je hier nalezen.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf heb ik regelmatig gezien dat op Den Haag Centraal (een keerpunt van treinen) bij aankomst van een trein er 1 of 2 schoonmakers klaar staan met vuilniszakken om in ieder geval het ergste vuil op te ruimen. Die zullen niet de tijd hebben om iedere prullenbak te legen in de tijd die ze er voor hebben, maar in ieder geval afval op tafeltjes en zo veel mogelijk volle prullenbakken. Verder kun je je afvragen wat voor asociale reizigers die troep zomaar laten staan.

Reputatie 5

de meest voorkomende verklaring is echter dat het betr. treinstel de nacht op een andere als geplande plek heeft moeten doorbrengen en daardoor buiten de minutieus en geen enkele opening tot bijsturen maanden tevoren al opgestelde dienstroosters is gaan vallen. Schoonmakers in A hebben ff niks te doen-die in B waar hij wel stond hadden geen tijd over.

Daarna komt een reden die voor velen als een donderslag uit de hemel komt: personeelsgebrek, idem dito waarom redelijk vaak de 1e trein op een afgelegen spoortje niet wil, omdat 1 van de ontbreekt en er geen vervanging paraat staat.

Badge

@Bahnrider, wat een onzin verhaal weer.  Schoonmaak van de treinen kun je niet maanden van tevoren plannen aangezien je nooit weet in hoeverre verstoringen de treinenloop beïnvloed hebben.  Op de verschillende opstelterreinen zijn gewoon schoonmaak ploegen aanwezig die doorgaan tot de treinen allemaal schoongemaakt zijn of dat de treinen weer moeten vertrekken.

De 'vieze starters’ zijn veelal treinen die op alternatieve locaties zoals station staan opgesteld waar de schoonmaak niet komt, deze alternatieve locaties zijn momenteel noodzaak door gebrek aan opstelcapaciteit op de opstelterreinen. Al worden er op verschillende locaties nu nieuwe opstelterreinen aangelegd en andere verbouwd om meer ruimte te maken en het schoonmaak proces te vereenvoudigen.

Zo worden nu op steeds meer plaatsen mogelijkheden gemaakt om de treinen op de opstelsporen schoon te maken in plaats van dat deze treinen naar een zgn. schoonmaakperron worden gereden.

Bij ons op de standplaats mogen treinen alleen schoongemaakt worden bij het schoonmaak perron waar je aan 2 zijdes een trein van 10 bakken kunt neerzetten.  De beperking in de schoonmaak is dan vooral de rangeerbewegingen die nodig zijn om alle treinen langs dit perron te krijgen.  Daarnaast komen treinen ook steeds later op de opstelterreinen en dan is de tijd om deze treinen schoon te maken ook beperkter.

Wat ik bij ons zie is dat nagenoeg elke dag alle treinen gewoon schoongemaakt zijn en het hooguit een keer niet lukt als er ziekte is bij het schoonmaak personeel en ze met minder mensen het werk moeten doen of dat er problemen zijn geweest met een trein (storing) als deze bij het schoonmaak perron staat waardoor de capaciteit flink verlaagt wordt tot deze storing verholpen is.

En als er 1 of 2 treinen extra zijn of niet dat maakt niet zo heel veel verschil, dan moeten wij en de schoonmaak alleen wat harder doorwerken.

Reageer