beantwoord

Frequentie Intercity Direct Rotterdam Centraal - Amsterdam Centraal

• 7 november 2014
  • 4 reacties
  • 466 Bekeken

Als dagelijks reiziger met de intercity direct tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal, moet ik eigenlijk altijd staan (trein v.7:54). Ergens best belachelijk dat er zelfs in de spits een halfuursdienst geldt (behalve één spitstrein) en dat de treinen zo ontzettend kort zijn (en maar liefst 1/3 eerste klas). Mijn vragen zijn:

- Wanneer wordt de frequentie verhoogd (minstens in de brede spitsen)? Ik kan hier nergens iets over vinden.
- Wat is de reden dat de treinen zo kort zijn? In de reguliere dienstregeling worden nauwelijks meer ICR-rijtuigen ingezet...

Ik zie uit naar reacties!
icon

Beste antwoord door treinreiziger 13 november 2014, 16:40

Goed nieuws, vanaf april is er een 3e trein per uur voorzien. Deze is opgenomen in het jaarplan van NS. De intentie is per april, maar de praktijk moet blijken of die planning haalbaar is. Als uitgever van het spoorboekje heb ik inmiddels de IC-tabellen voor 2015 waarvoor de extra trein per april ook zichtbaar is.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/extra_intercity_direct_treinen_in_2015-146638
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Per december 2015 heeft NS toegezegd er minimaal 3x per uur een IC-Direct gaat rijden tussen Rotterdam en Amsterdam, per december 2016 wordt dit vier keer per uur. Zie: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tijdlijn_fyra_alternatief-145640 (Toen heette IC Direct nog Fyra)

Ik denk dat de ICR rijtuigen een opknapbeurt moeten hebben alvorens ze via de HSL mogen rijden. Verder zijn er per december meer ICR rijtuigen nodig vanwege de extra treinen naar Brussel en zullen andere ICR's (denk ik) gebruikt worden voor nieuwe treinen samen te stellen voor de extra IC-D treinen en wellicht voor de IC's Den Haag - Eindhoven, die in de toekomst ook via de HSL zullen gaan rijden.
Beste PieterZ, Welkom op het NS Serviceforum! Bedankt voor je bericht. Spijtig om te lezen dat dit je ervaringen zijn. We doen onze uiterste best om ons materieel zo goed mogelijk in te plannen, dit geldt ook voor de IC Direct.

Vanaf de dienstregeling 2015 rijdt Intercity direct vier extra ritten (om 20:25 en 21:25 uur van Amsterdam Centraal naar Breda en om 21:56 en 22:56 uur van Breda naar Amsterdam Centraal). Hiermee verlengen we de halfuur frequentie tussen deze stations met twee uur. En bieden wij een latere reismogelijkheid over de hogesnelheidslijn.

Met een breed scala aan gegevens schatten we het verwachte reizigersaantal op alle trajecten zo goed mogelijk in, dit geldt ook voor de IC Direct. Bij deze schattingen houden we rekening met onder meer gegevens van conducteurs, reizigerstellingen, OV-chipgegevens, prognoses van de reizigersgroei en bijvoorbeeld vakantieperiodes. Aan de hand van deze gegevens kunnen we treinen zo goed mogelijk op maat inzetten voor de reiziger. In het algemeen hebben we als uitgangspunt dat reizigers een zitplaats hebben in Intercity’s waar ze langer dan 15 minuten in reizen. In de spits houden we in de planning in de tweede klas ook rekening met staplaatsen, net als in de bus, tram of metro. De spits is immers de drukste periode van de dag, waarin we honderdduizenden reizigers vervoeren in enkele uren.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 2
Goed nieuws, vanaf april is er een 3e trein per uur voorzien. Deze is opgenomen in het jaarplan van NS. De intentie is per april, maar de praktijk moet blijken of die planning haalbaar is. Als uitgever van het spoorboekje heb ik inmiddels de IC-tabellen voor 2015 waarvoor de extra trein per april ook zichtbaar is.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/extra_intercity_direct_treinen_in_2015-146638
Dat is zeker goed nieuws. Bedankt voor het delen van deze scoop!

Reageer