vraag

Gaan conducteurs na 1 juni weer controleren?


Ik vroeg me af of de NS zo langzamerhand weer voornemens is om de conducteurs weer plaatsbewijzen te laten controleren. Ik snap dat dat wegens besmettingsangst de laatste maanden (voor zover ik weet) is stilgelegd. Ik merk de keren dat ik nog moet reizen wel dat er vaak mensen illegaal met de trein reizen (achter iemand anders aan mee de poortjes doorglippen). Ik denk dat conducteurs met beschermende maatregelen (mondkapjes, handschoenen bv) nou niet echt heel veel kans op besmetting lopen als je zo nu en dan eens controleren. Bovendien is het met huidige beleid om de treinen niet te vol te laten worden niet wenselijk als er onbetalende reizigers plaatsen bezet houden.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat gaan gebeuren. 

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Tja, maar het als personeel weigert om te werken en NS niet op alle stations poortjes wil plaatsen dan vraag je natuurlijk ook om zwartrijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Die poortjes werken niet. Ik heb net als dorae_mon de afgelopen tijd in die paar keer dat ik gereisd heb, ook een aantal keer iemand gehad die achter me aan liep. Vóór de crisis heb ik dat slechts één keer meegemaakt.

Badge

Het kon bijna niet negatiever Tamzin.

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

 

Er zijn heel veel collega’s die ook weer door de trein heen willen lopen en de vervoersbewijzen willen controleren. Lees het verhaal van Loes ook nog even in haar topic. Van vele jeuken de handen om weer orde op zaken te stellen in de trein.

Poortjes zijn helaas zo lek als een mandje mede vanwege een aantal zaken die voor de veiligheid zijn ingebouwd maar waar misbruik van wordt gemaakt door sommige mensen. Dit buiten het tailgaten om wat ik de afgelopen tijd ook veelvuldig heb waargenomen maar helaas zelf niets mee kan behalve melden. Corona of niet ik had ze er niet mee weg laten komen.

Wat de werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren. De collega’s hebben dat dus niet zelf in de hand, dit wordt voorgeschreven vanuit het management.

Reputatie 6

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 

Reputatie 7

werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren.

Die van V&S is in ieder geval bekend.

Overigens tijdens heel het corona gebeuren gewoon controle op perrons, ingang en bij poortjes gedaan :)

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 


Het probleem begint bij onverantwoordelijk, calculerend gedrag van zwartrijders.

Misschien is reserveren een oplossing; 40% v.d. stoelen bezet en de overige stoelen onklaar gemaakt, dan is iedereen zonder zitplaats een zwartrijder. Dat is veel makkelijker te controleren dan kaartjes knippen.

Je kunt ook reserveren combineren met “gratis” treinvervoer, betaald uit belastingen. Dan kunnen de poortjes weg, maar mag je niet reizen zonder reservering.

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 


Het probleem begint bij onverantwoordelijk, calculerend gedrag van zwartrijders.

Misschien is reserveren een oplossing; 40% v.d. stoelen bezet en de overige stoelen onklaar gemaakt, dan is iedereen zonder zitplaats een zwartrijder. Dat is veel makkelijker te controleren dan kaartjes knippen.

Je kunt ook reserveren combineren met “gratis” treinvervoer, betaald uit belastingen. Dan kunnen de poortjes weg, maar mag je niet reizen zonder reservering.

Reservering gaat en kan helemaal niet werken in Nederland. Is het een veel te druk net voor. Krijg je nooit voor elkaar. (wat als er een trein uitvalt bijvoorbeeld..) Trouwens wel een openbaring dat iemand werkzaam bij de NS nu eindelijk eens erkent dat dat staal er eigenlijk voor niets staat. Tot op heden werd altijd beweerd dat de poortjes toch het “ei” van columbus waren.

Reputatie 7
Badge +3

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Ik ben met Tamzin eens dat er ook voor Corona veel te weinig werd gecontroleerd. Heb zelf vaak genoeg treinreizen van meer dan 2 uur gemaakt zonder controle. Conducteur zat dan meestal vrolijk op zijn telefoon te kijken in de 1e klasse. Er zijn helaas veel te veel conducteurs die dit zo doen. Machinisten zorgen er inderdaad voor dat de trein rijdt, daar natuurlijk geen kritiek op.

Reputatie 6

Ik reis nog steeds bijna dagelijks voor mijn werk. De treinen zijn nog altijd behoorlijk leeg maar er loopt wel veel vaag volk rond op stations moet ik zeggen. Vorige week zaten er twee niet-Nederlandstalige figuren jointjes te draaien in de 1e klas (in zo'n met schuifdeur af te sluiten gedeelte van 1e klas in ICM). Ik voelde me niet prettig en ben naar een andere coupé gegaan. Gisteren hinderlijk gedrag van een slecht Engels sprekend figuur dat naar Parijs moest en me tot in de trein achtervolgde met vragen. Hem verwezen naar de conducteur of personeel in de hal maar hij snapte er niks van. Leek een beetje van de wereld.

Reputatie 3

Ik reis nog steeds bijna dagelijks voor mijn werk. De treinen zijn nog altijd behoorlijk leeg maar er loopt wel veel vaag volk rond op stations moet ik zeggen. Vorige week zaten er twee niet-Nederlandstalige figuren jointjes te draaien in de 1e klas (in zo'n met schuifdeur af te sluiten gedeelte van 1e klas in ICM). Ik voelde me niet prettig en ben naar een andere coupé gegaan. Gisteren hinderlijk gedrag van een slecht Engels sprekend figuur dat naar Parijs moest en me tot in de trein achtervolgde met vragen. Hem verwezen naar de conducteur of personeel in de hal maar hij snapte er niks van. Leek een beetje van de wereld.

Drugsgebruik, maar ook het dealen van (soft)drugs heb ik de laatste tijd vaker gezien of meegemaakt. 

Reservering gaat en kan helemaal niet werken in Nederland. Is het een veel te druk net voor. Krijg je nooit voor elkaar. (wat als er een trein uitvalt bijvoorbeeld..) Trouwens wel een openbaring dat iemand werkzaam bij de NS nu eindelijk eens erkent dat dat staal er eigenlijk voor niets staat. Tot op heden werd altijd beweerd dat de poortjes toch het “ei” van columbus waren.

“kan niet” staat niet in mijn woordenboek. Natuurlijk kan het wel. Het “nieuwe reizen” wordt zeker niet te druk als je moet reserveren. Bepaalde reizigers kun je vooraf ook al mooi voorrang geven. En als je een trein mist, boek je de eerstvolgende mogelijkheid. Ja dat kan lang duren, maar dat is misschien beter dan treinen te moeten opheffen omdat ze te druk worden. Bovendien hoef je niet urenlang op het station te hangen in de hoop dat de volgende trein rustig genoeg is. De huidige proef waarbij je vooraf aangeeft wanneer je wilt gaan reizen kan nog steeds tot een drukteprobleem leiden.

 

Het staal staat er net zo min voor niks als je slot op de deur thuis. Het schrikt af, maar als je per se wilt kom je zonder sleutel toch binnen.

Reageer