beantwoord

Gaan conducteurs na 1 juni weer controleren?

  • 19 mei 2020
  • 35 reacties
  • 1787 Bekeken

Reputatie 2

Ik vroeg me af of de NS zo langzamerhand weer voornemens is om de conducteurs weer plaatsbewijzen te laten controleren. Ik snap dat dat wegens besmettingsangst de laatste maanden (voor zover ik weet) is stilgelegd. Ik merk de keren dat ik nog moet reizen wel dat er vaak mensen illegaal met de trein reizen (achter iemand anders aan mee de poortjes doorglippen). Ik denk dat conducteurs met beschermende maatregelen (mondkapjes, handschoenen bv) nou niet echt heel veel kans op besmetting lopen als je zo nu en dan eens controleren. Bovendien is het met huidige beleid om de treinen niet te vol te laten worden niet wenselijk als er onbetalende reizigers plaatsen bezet houden.

icon

Beste antwoord door Loes 2 juni 2020, 18:18

Sinds 1 juni zijn alle HC's voorzien van hun persoonlijke beschermingsmiddelen en onze werkinstructie is, dat we onze werkzaamheden weer gaan oppakken, dus we gaan weer proberen de service te verlenen die van ons verwacht wordt. Nu weet ik dat een deel van de HC's moeite met de huidige situatie hebben en liever nog niet door te trein gaan, maar mij kom je iig weer in de trein tegen en als ik een cabine opzoek, is dat om ff op adem te komen 😉. Er zijn ook veel HC's die net zo blij zijn als ik om weer hun werk te mogen doen. Hopelijk draaien steeds meer HC bij om hun werk weer op te pakken.

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat gaan gebeuren. 

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Tja, maar het als personeel weigert om te werken en NS niet op alle stations poortjes wil plaatsen dan vraag je natuurlijk ook om zwartrijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Die poortjes werken niet. Ik heb net als dorae_mon de afgelopen tijd in die paar keer dat ik gereisd heb, ook een aantal keer iemand gehad die achter me aan liep. Vóór de crisis heb ik dat slechts één keer meegemaakt.

Badge

Het kon bijna niet negatiever Tamzin.

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

 

Er zijn heel veel collega’s die ook weer door de trein heen willen lopen en de vervoersbewijzen willen controleren. Lees het verhaal van Loes ook nog even in haar topic. Van vele jeuken de handen om weer orde op zaken te stellen in de trein.

Poortjes zijn helaas zo lek als een mandje mede vanwege een aantal zaken die voor de veiligheid zijn ingebouwd maar waar misbruik van wordt gemaakt door sommige mensen. Dit buiten het tailgaten om wat ik de afgelopen tijd ook veelvuldig heb waargenomen maar helaas zelf niets mee kan behalve melden. Corona of niet ik had ze er niet mee weg laten komen.

Wat de werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren. De collega’s hebben dat dus niet zelf in de hand, dit wordt voorgeschreven vanuit het management.

Reputatie 6

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 

Reputatie 7

werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren.

Die van V&S is in ieder geval bekend.

Overigens tijdens heel het corona gebeuren gewoon controle op perrons, ingang en bij poortjes gedaan :)

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 


Het probleem begint bij onverantwoordelijk, calculerend gedrag van zwartrijders.

Misschien is reserveren een oplossing; 40% v.d. stoelen bezet en de overige stoelen onklaar gemaakt, dan is iedereen zonder zitplaats een zwartrijder. Dat is veel makkelijker te controleren dan kaartjes knippen.

Je kunt ook reserveren combineren met “gratis” treinvervoer, betaald uit belastingen. Dan kunnen de poortjes weg, maar mag je niet reizen zonder reservering.

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 


Het probleem begint bij onverantwoordelijk, calculerend gedrag van zwartrijders.

Misschien is reserveren een oplossing; 40% v.d. stoelen bezet en de overige stoelen onklaar gemaakt, dan is iedereen zonder zitplaats een zwartrijder. Dat is veel makkelijker te controleren dan kaartjes knippen.

Je kunt ook reserveren combineren met “gratis” treinvervoer, betaald uit belastingen. Dan kunnen de poortjes weg, maar mag je niet reizen zonder reservering.

Reservering gaat en kan helemaal niet werken in Nederland. Is het een veel te druk net voor. Krijg je nooit voor elkaar. (wat als er een trein uitvalt bijvoorbeeld..) Trouwens wel een openbaring dat iemand werkzaam bij de NS nu eindelijk eens erkent dat dat staal er eigenlijk voor niets staat. Tot op heden werd altijd beweerd dat de poortjes toch het “ei” van columbus waren.

Reputatie 7
Badge +3

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Ik ben met Tamzin eens dat er ook voor Corona veel te weinig werd gecontroleerd. Heb zelf vaak genoeg treinreizen van meer dan 2 uur gemaakt zonder controle. Conducteur zat dan meestal vrolijk op zijn telefoon te kijken in de 1e klasse. Er zijn helaas veel te veel conducteurs die dit zo doen. Machinisten zorgen er inderdaad voor dat de trein rijdt, daar natuurlijk geen kritiek op.

Reputatie 7

Ik reis nog steeds bijna dagelijks voor mijn werk. De treinen zijn nog altijd behoorlijk leeg maar er loopt wel veel vaag volk rond op stations moet ik zeggen. Vorige week zaten er twee niet-Nederlandstalige figuren jointjes te draaien in de 1e klas (in zo'n met schuifdeur af te sluiten gedeelte van 1e klas in ICM). Ik voelde me niet prettig en ben naar een andere coupé gegaan. Gisteren hinderlijk gedrag van een slecht Engels sprekend figuur dat naar Parijs moest en me tot in de trein achtervolgde met vragen. Hem verwezen naar de conducteur of personeel in de hal maar hij snapte er niks van. Leek een beetje van de wereld.

Reputatie 3

Ik reis nog steeds bijna dagelijks voor mijn werk. De treinen zijn nog altijd behoorlijk leeg maar er loopt wel veel vaag volk rond op stations moet ik zeggen. Vorige week zaten er twee niet-Nederlandstalige figuren jointjes te draaien in de 1e klas (in zo'n met schuifdeur af te sluiten gedeelte van 1e klas in ICM). Ik voelde me niet prettig en ben naar een andere coupé gegaan. Gisteren hinderlijk gedrag van een slecht Engels sprekend figuur dat naar Parijs moest en me tot in de trein achtervolgde met vragen. Hem verwezen naar de conducteur of personeel in de hal maar hij snapte er niks van. Leek een beetje van de wereld.

Drugsgebruik, maar ook het dealen van (soft)drugs heb ik de laatste tijd vaker gezien of meegemaakt. 

Reservering gaat en kan helemaal niet werken in Nederland. Is het een veel te druk net voor. Krijg je nooit voor elkaar. (wat als er een trein uitvalt bijvoorbeeld..) Trouwens wel een openbaring dat iemand werkzaam bij de NS nu eindelijk eens erkent dat dat staal er eigenlijk voor niets staat. Tot op heden werd altijd beweerd dat de poortjes toch het “ei” van columbus waren.

“kan niet” staat niet in mijn woordenboek. Natuurlijk kan het wel. Het “nieuwe reizen” wordt zeker niet te druk als je moet reserveren. Bepaalde reizigers kun je vooraf ook al mooi voorrang geven. En als je een trein mist, boek je de eerstvolgende mogelijkheid. Ja dat kan lang duren, maar dat is misschien beter dan treinen te moeten opheffen omdat ze te druk worden. Bovendien hoef je niet urenlang op het station te hangen in de hoop dat de volgende trein rustig genoeg is. De huidige proef waarbij je vooraf aangeeft wanneer je wilt gaan reizen kan nog steeds tot een drukteprobleem leiden.

 

Het staal staat er net zo min voor niks als je slot op de deur thuis. Het schrikt af, maar als je per se wilt kom je zonder sleutel toch binnen.

Gisteren ging ik weer met de trein (met de auto is gewoon niet te doen, 170 km per dag). Tot mijn verbazing zag ik gasten in de trein zitten met hun skateboarden. Ik vroeg direkt de conducteur, die lekker in de eerste klas zat,  waarom die gasten met de trein mogen rijden.

 

Ik vind dit echt onvoorstelbaar en volstrekt asociaal. Conducteurs hadden dat sowieso die gasten kunnen aanspreken op hun gedrag, daar hoef je zelfs geen plaatsbewijzen te controleren.

Ik heb vitaal beroep, en wil graag ongeschonden blijven! Ik ben dus echt heel erg teleurgesteld in deze gang van zaken. 

Badge

Waarom zou je niet met een skateboard in de trein mogen?  Dan moeten we straks alle bagage verbieden??

Reputatie 3

Gisteren ging ik weer met de trein (met de auto is gewoon niet te doen, 170 km per dag). Tot mijn verbazing zag ik gasten in de trein zitten met hun skateboarden. Ik vroeg direkt de conducteur, die lekker in de eerste klas zat,  waarom die gasten met de trein mogen rijden.

 

Ik vind dit echt onvoorstelbaar en volstrekt asociaal. Conducteurs hadden dat sowieso die gasten kunnen aanspreken op hun gedrag, daar hoef je zelfs geen plaatsbewijzen te controleren.

Ik heb vitaal beroep, en wil graag ongeschonden blijven! Ik ben dus echt heel erg teleurgesteld in deze gang van zaken. 


NS kan hooguit uitdrukkelijk vragen om alleen met de trein te reizen indien dit strikt noodzakelijk is, maar niemand verbieden.

Waarom zou je niet met een skateboard in de trein mogen?  Dan moeten we straks alle bagage verbieden??


Hoi Jeroen,

Daar gaat het niet om, ze reizen gewoon voor de gezelligheid, en is dus beslist geen noodzakelijk rijden. En daar word ik boos om, trein was harstikke vol!!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou je niet met een skateboard in de trein mogen?  Dan moeten we straks alle bagage verbieden??


Hoi Jeroen,

Daar gaat het niet om, ze reizen gewoon voor de gezelligheid, en is dus beslist geen noodzakelijk rijden. En daar word ik boos om, trein was harstikke vol!!


Als de trein te vol is dan is het aan de conducteur om te vragen of iedereen die geen noodzakelijke reis maakt de trein te verlaten. De volgende keer kunt u aan de conducteur aangeven dat de trein te vol is en vragen wat hij/zij er aan gaat doen. Anders kun je via Twitter aangeven dat je in een te volle trein zit.

Er is geen reisverbod. Dus mensen er zomaar uitzetten kan niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merkte gisteren dat het inderdaad weer wat drukker was, niet té vol, maar wel redelijk gevuld. Mensen moesten echt een plekje zoeken. Maar dat kwam ook omdat er met het kortste materieel werd gereden. Ik denk dat meer mensen nu de spits mijden, maar om 9 uur wordt nog steeds zoveel mogelijk afgekoppeld. Het zou - zeker in deze tijden - fijn zijn als de treinen in de daluren iets langer worden.

Badge

@mrfreeze ik denk dat het probleem meer ligt in het feit dat het per dag drukker lijkt te worden in het OV. De treinen zijn nu gebaseerd op de drukte van de afgelopen tijd en niet o pde extra toe loop die nu ontstaat. 

Het doorrijden met langer materieel kost ook extra geld en aangezien de regering natuurlijk niet eindeloos kan bijpassen zal er nog steeds gekeken worden wat er nodig is om ruimte te bieden aan de reizigers binnen de 40% norm die nu gaat gelden.

En ja, er zullen straks treinen zijn die voller zullen zijn as het zo doorgaat met de toenemende drukte, als dat gemeld wordt dan kan er gekeken gaan worden of verlengen mogelijk is.  Maar zonder meer met de langste samenstellingen blijven rijden is ook een hoop geld over de balk gooien, de lengte moet gewoon passend zijn voor het aantal verwachtte reizigers.

Op dit moment zijn we nog met de vakbonden en andere partijen aan het overleggen hoe onze conducteurs en collega's op het station hun werkzaamheden veilig en naar behoren kunnen doen. Ik hoop hier snel meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Badge

Pas allemaal maar op, vanaf 1 juni worden @Loes en haar collega's (voorzien van PBM's) weer losgelaten in de treinen. :sunglasses:

@Jeroen 

Ik kan niet wachten 😁. Heb mijn PBM's vanmiddag opgehaald, dus dat komt goed.

Reputatie 3

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Tja, maar het als personeel weigert om te werken en NS niet op alle stations poortjes wil plaatsen dan vraag je natuurlijk ook om zwartrijden. 

 

Nou, ik heb anders gisteren twee V&S-medewerkers van NS gezien die een verdacht doosje uit een Arriva-trein haalden. Dus om nou van werkweigering te spreken; ik zie juist het tegenovergestelde.

Reageer