beantwoord

Gaan conducteurs na 1 juni weer controleren?

Reputatie 1

Ik vroeg me af of de NS zo langzamerhand weer voornemens is om de conducteurs weer plaatsbewijzen te laten controleren. Ik snap dat dat wegens besmettingsangst de laatste maanden (voor zover ik weet) is stilgelegd. Ik merk de keren dat ik nog moet reizen wel dat er vaak mensen illegaal met de trein reizen (achter iemand anders aan mee de poortjes doorglippen). Ik denk dat conducteurs met beschermende maatregelen (mondkapjes, handschoenen bv) nou niet echt heel veel kans op besmetting lopen als je zo nu en dan eens controleren. Bovendien is het met huidige beleid om de treinen niet te vol te laten worden niet wenselijk als er onbetalende reizigers plaatsen bezet houden.

icon

Beste antwoord door Loes 2 juni 2020, 18:18

Sinds 1 juni zijn alle HC's voorzien van hun persoonlijke beschermingsmiddelen en onze werkinstructie is, dat we onze werkzaamheden weer gaan oppakken, dus we gaan weer proberen de service te verlenen die van ons verwacht wordt. Nu weet ik dat een deel van de HC's moeite met de huidige situatie hebben en liever nog niet door te trein gaan, maar mij kom je iig weer in de trein tegen en als ik een cabine opzoek, is dat om ff op adem te komen 😉. Er zijn ook veel HC's die net zo blij zijn als ik om weer hun werk te mogen doen. Hopelijk draaien steeds meer HC bij om hun werk weer op te pakken.

Bekijk origineel

35 reacties

Badge

Het kon bijna niet negatiever Tamzin.

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Er zijn heel veel collega’s die ook weer door de trein heen willen lopen en de vervoersbewijzen willen controleren. Lees het verhaal van Loes ook nog even in haar topic. Van vele jeuken de handen om weer orde op zaken te stellen in de trein.

Poortjes zijn helaas zo lek als een mandje mede vanwege een aantal zaken die voor de veiligheid zijn ingebouwd maar waar misbruik van wordt gemaakt door sommige mensen. Dit buiten het tailgaten om wat ik de afgelopen tijd ook veelvuldig heb waargenomen maar helaas zelf niets mee kan behalve melden. Corona of niet ik had ze er niet mee weg laten komen.

Wat de werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren. De collega’s hebben dat dus niet zelf in de hand, dit wordt voorgeschreven vanuit het management.

Sinds 1 juni zijn alle HC's voorzien van hun persoonlijke beschermingsmiddelen en onze werkinstructie is, dat we onze werkzaamheden weer gaan oppakken, dus we gaan weer proberen de service te verlenen die van ons verwacht wordt. Nu weet ik dat een deel van de HC's moeite met de huidige situatie hebben en liever nog niet door te trein gaan, maar mij kom je iig weer in de trein tegen en als ik een cabine opzoek, is dat om ff op adem te komen 😉. Er zijn ook veel HC's die net zo blij zijn als ik om weer hun werk te mogen doen. Hopelijk draaien steeds meer HC bij om hun werk weer op te pakken.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Tja, maar het als personeel weigert om te werken en NS niet op alle stations poortjes wil plaatsen dan vraag je natuurlijk ook om zwartrijden. 

Voor zover ik weet in Sittard oa dat VenS ook echt wel helpt bij escalatie. Daar zijn voor zover ik weet afspraken over gemaakt. 

Zelf meld ik me altijd bij de machinist van Arriva als ik meerijd, hun stewarts of BOA's melden zich bij mij en als ik hulp nodig zou hebben, komen ze me helpen. Zeer collegiaal.

Waar haal jij vandaan dat personeel WEIGERT om te werken ??  De treinen rijden toch of heb ik het mis ??

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Ik ben met Tamzin eens dat er ook voor Corona veel te weinig werd gecontroleerd. Heb zelf vaak genoeg treinreizen van meer dan 2 uur gemaakt zonder controle. Conducteur zat dan meestal vrolijk op zijn telefoon te kijken in de 1e klasse. Er zijn helaas veel te veel conducteurs die dit zo doen. Machinisten zorgen er inderdaad voor dat de trein rijdt, daar natuurlijk geen kritiek op.

Op dit moment zijn we nog met de vakbonden en andere partijen aan het overleggen hoe onze conducteurs en collega's op het station hun werkzaamheden veilig en naar behoren kunnen doen. Ik hoop hier snel meer duidelijkheid over te kunnen geven.

@Jeroen 

Ik kan niet wachten 😁. Heb mijn PBM's vanmiddag opgehaald, dus dat komt goed.

Dat was wel heel erg snel. Bedankt Loes!

Reputatie 7

werkinstructie gaat worden voor de HC's /V&S is volgens mij nog niet bekend maar ik hoop dat ze ook weer op vervoersbewijzen mogen gaan controleren.

Die van V&S is in ieder geval bekend.

Overigens tijdens heel het corona gebeuren gewoon controle op perrons, ingang en bij poortjes gedaan :)

Badge

@Jeroen

Zo goed zijn de verhoudingen tussen NS en Arriva niet.

Tussen de collega's ??  Merk ik anders nooit wat van op de stations. We gaan gewoon met elkaar om en spreken met elkaar en soms rijden wij als NS personeel ook nog even met ze mee tussen bv Groningen en Leeuwarden tijdens de dienst.

Reputatie 7

Ik reis nog steeds bijna dagelijks voor mijn werk. De treinen zijn nog altijd behoorlijk leeg maar er loopt wel veel vaag volk rond op stations moet ik zeggen. Vorige week zaten er twee niet-Nederlandstalige figuren jointjes te draaien in de 1e klas (in zo'n met schuifdeur af te sluiten gedeelte van 1e klas in ICM). Ik voelde me niet prettig en ben naar een andere coupé gegaan. Gisteren hinderlijk gedrag van een slecht Engels sprekend figuur dat naar Parijs moest en me tot in de trein achtervolgde met vragen. Hem verwezen naar de conducteur of personeel in de hal maar hij snapte er niks van. Leek een beetje van de wereld.

Waarom zou je niet met een skateboard in de trein mogen?  Dan moeten we straks alle bagage verbieden??

Hoi Jeroen,

Daar gaat het niet om, ze reizen gewoon voor de gezelligheid, en is dus beslist geen noodzakelijk rijden. En daar word ik boos om, trein was harstikke vol!!

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zou je niet met een skateboard in de trein mogen?  Dan moeten we straks alle bagage verbieden??

Hoi Jeroen,

Daar gaat het niet om, ze reizen gewoon voor de gezelligheid, en is dus beslist geen noodzakelijk rijden. En daar word ik boos om, trein was harstikke vol!!

Als de trein te vol is dan is het aan de conducteur om te vragen of iedereen die geen noodzakelijke reis maakt de trein te verlaten. De volgende keer kunt u aan de conducteur aangeven dat de trein te vol is en vragen wat hij/zij er aan gaat doen. Anders kun je via Twitter aangeven dat je in een te volle trein zit.

Er is geen reisverbod. Dus mensen er zomaar uitzetten kan niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik merkte gisteren dat het inderdaad weer wat drukker was, niet té vol, maar wel redelijk gevuld. Mensen moesten echt een plekje zoeken. Maar dat kwam ook omdat er met het kortste materieel werd gereden. Ik denk dat meer mensen nu de spits mijden, maar om 9 uur wordt nog steeds zoveel mogelijk afgekoppeld. Het zou - zeker in deze tijden - fijn zijn als de treinen in de daluren iets langer worden.

Badge

Pas allemaal maar op, vanaf 1 juni worden @Loes en haar collega's (voorzien van PBM's) weer losgelaten in de treinen. :sunglasses:

Reputatie 6

Ja en het management volgt weer gedwee de bevelen van de overheid op. Bij NS is er niemand die zelf ergens voor verantwoordelijk is. 

Reputatie 3

Ik heb even navraag gedaan of daar al meer over bekend is. Ik vind het wel heel naar dat je merkt dat er reizigers zijn die misbruik van de situatie maken en hierdoor zonder vervoerbewijs gaan reizen. 

Tja, maar het als personeel weigert om te werken en NS niet op alle stations poortjes wil plaatsen dan vraag je natuurlijk ook om zwartrijden. 

Nou, ik heb anders gisteren twee V&S-medewerkers van NS gezien die een verdacht doosje uit een Arriva-trein haalden. Dus om nou van werkweigering te spreken; ik zie juist het tegenovergestelde.

Reputatie 7
Badge +3

Als het werk niet ook nadrukkelijk het controleren van vervoersbewijzen omvat moet ik je gelijk geven. Het probleem van de gebrekkige controle was er trouwens ook al voor corona. 

Gisteren ging ik weer met de trein (met de auto is gewoon niet te doen, 170 km per dag). Tot mijn verbazing zag ik gasten in de trein zitten met hun skateboarden. Ik vroeg direkt de conducteur, die lekker in de eerste klas zat,  waarom die gasten met de trein mogen rijden.

Ik vind dit echt onvoorstelbaar en volstrekt asociaal. Conducteurs hadden dat sowieso die gasten kunnen aanspreken op hun gedrag, daar hoef je zelfs geen plaatsbewijzen te controleren.

Ik heb vitaal beroep, en wil graag ongeschonden blijven! Ik ben dus echt heel erg teleurgesteld in deze gang van zaken. 

Badge

Reputatie 3

Gisteren ging ik weer met de trein (met de auto is gewoon niet te doen, 170 km per dag). Tot mijn verbazing zag ik gasten in de trein zitten met hun skateboarden. Ik vroeg direkt de conducteur, die lekker in de eerste klas zat,  waarom die gasten met de trein mogen rijden.

Ik vind dit echt onvoorstelbaar en volstrekt asociaal. Conducteurs hadden dat sowieso die gasten kunnen aanspreken op hun gedrag, daar hoef je zelfs geen plaatsbewijzen te controleren.

Ik heb vitaal beroep, en wil graag ongeschonden blijven! Ik ben dus echt heel erg teleurgesteld in deze gang van zaken. 

NS kan hooguit uitdrukkelijk vragen om alleen met de trein te reizen indien dit strikt noodzakelijk is, maar niemand verbieden.

Die poortjes werken niet. Ik heb net als dorae_mon de afgelopen tijd in die paar keer dat ik gereisd heb, ook een aantal keer iemand gehad die achter me aan liep. Vóór de crisis heb ik dat slechts één keer meegemaakt.

Of sterker… Ik zag vandaag twee meisjes, hooguit 14 jaar, het poortje gewoon open trappen alsof het de normaalste zaakvan de wereld was… Dat had ik nog nooit gezien. 😷

Badge

@mrfreeze ik denk dat het probleem meer ligt in het feit dat het per dag drukker lijkt te worden in het OV. De treinen zijn nu gebaseerd op de drukte van de afgelopen tijd en niet o pde extra toe loop die nu ontstaat. 

Het doorrijden met langer materieel kost ook extra geld en aangezien de regering natuurlijk niet eindeloos kan bijpassen zal er nog steeds gekeken worden wat er nodig is om ruimte te bieden aan de reizigers binnen de 40% norm die nu gaat gelden.

En ja, er zullen straks treinen zijn die voller zullen zijn as het zo doorgaat met de toenemende drukte, als dat gemeld wordt dan kan er gekeken gaan worden of verlengen mogelijk is.  Maar zonder meer met de langste samenstellingen blijven rijden is ook een hoop geld over de balk gooien, de lengte moet gewoon passend zijn voor het aantal verwachtte reizigers.

Onze band met de social afdeling van Arriva is wel erg sterk. We onderhouden goed contact en overleggen indien nodig. 

P.s. ik kan nog geen update geven in dit topic. Ik hoop dit snel te kunnen doen en anders hoop ik dat Loes dat doet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er weinig vertrouwen in dat dat gaan gebeuren. 

Reageer