Gebaar in stiltecoupé

• 2 juni 2015
  • 6 reacties
  • 696 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
De Volkskrant bericht vandaag over het rookverbod in Peking. Burgers moeten elkaar hierop aanspreken. Via een app kunnen Chinezen stemmen wat het officiële gebaar wordt om iemand tot stoppen te manen. Is zo’n gebaar niet iets voor de stiltecoupé?

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De huftercultuur van ik doe waar ik zin in heb en als je daar wat van zegt word ik agressief - helaas specifiek voor een deel van Nederland, dring je er niet mee terug vrees ik want je doet een beroep op sociaal handelen en dat ontbreekt bij deze groep. In de meeste buitenlanden werkt het gelukkig anders, wat je helaas merkt als je, met name in West-Nederland, terugkomt.

Maar wie weet zou een dergelijke vraagstelling bijdragen aan de oplossing van dit gedrag en helpen bij de bewustwording hoe hinderlijk het verstoren van de rust in de stiltecoupé
is.
Misschien kan de NS a dit duidelijker gaan aangeven en b gewoon boetes gaan uitdelen aan mensen die de regels overtreden.
Reputatie 7
Badge +4
Beboeten werkt wel maar kan niet, formeel is het geen overtreding. Beter aangeven ben ik zeker wel met je eens, in de DDZ kan ik van de betekenis van de symbolen geen duidelijke chocola maken. In de Koploper is het over het hele raam en Stilte of Silence en dat kan iedereen snappen.

Het is een beschavingsprobleem.
Overigens is het vaak ook NS personeel dat zich hier schuldig aan maakt.
Reputatie 1
Beboeten werkt wel maar kan niet, formeel is het geen overtreding. Beter aangeven ben ik zeker wel met je eens, in de DDZ kan ik van de betekenis van de symbolen geen duidelijke chocola maken. In de Koploper is het over het hele raam en Stilte of Silence en dat kan iedereen snappen.

Het is een beschavingsprobleem.

Inderdaad. De enige boete die geschreven kan worden is voor het niet opvolgen van een ambtelijk bevel, maar daarvoor moet eerst gewaarschuwd worden voor er bekeurd kan worden.
Reputatie 7
Badge +4
Heel concreet kan de conducteur er opdracht toe geven en dat moet je dan opvolgen. Formeel kan dat wel maar ik zie dat weinig gebeuren. NS moet dat dan ook dekken en als ze dat zouden doen dan kan dat op den duur zeker een verschuiving geven. Het is nogal wat het zo te doen maar onmogelijk is het niet. Ik zie er meer in van deze gedragsregel een wettelijk voorschrift te maken maar vraag me af hoe dat dan moet, zodanig dat het ook werkbaar wordt.

Reageer