Gebak of toch maar de auto?

• 17 januari 2017
  • 10 reacties
  • 407 Bekeken

Als niet Randstedeling ben ik erg aangewezen op de auto en reis alleen recreatief met het OV. Voor een project in Utrecht heb ik besloten de langere reistijd voor lief te nemen en vanwege de parkeerkosten en het gedoe met de trein naar de vergaderingen te gaan, met als compensatie wat werktijd tijdens de reis.
Vandaag ben ik een trein eerder gegaan dan volgens de dienstregeling nodig zou zijn omdat ik het echt niet kon maken te laat te komen. Het was namelijk de vierde vergadering en ik had een doos gebak mee omdat ik alle drie eerdere vergaderingen te laat was. De overstaptijd van 16 minuten op Rotterdam Centraal blijkt te kort omdat de trein uit Vlissingen alle drie keer meer dan een kwartier vertraging had. Vandaag was ik 1,5 uur te laat.
De reis terug ging van de 3 keer, 1 keer volgens dienstregeling.

De auto is zonder files bijna een half uur sneller en kan ik dat half uur dus 's-ochtends "gratis" in de file staan en op de terugweg ben ik sneller terug op kantoor. Vandaag 10,5 uur onderweg geweest voor een vergadering waar ik maar voor 1,5 uur betaald wordt. Zakelijk is dit niet uit te leggen.
Ik moet nu kiezen tussen weer gebak mee nemen de volgende keer of maar met de auto voor de zekerheid.

10 reacties

Hallo iedzjee en welkom op ons Serviceforum.
Wat vervelend dat je regelmatig vertraging oploopt tijdens je treinreis. Om dit verder voor je te bekijken ontvang ik graag nog wat extra gegevens. Welk traject reis je precies en rond welk tijdstip? Dan kan ik deze situatie even onderzoeken en hier een melding van maken.
Reputatie 6
Badge
Er zit op Rotterdam Centraal een Hema. Mocht je ooit weer een overstap missen, dan kunnen ze je daar aan een leuke taart helpen 🙂
Hallo iedzjee en welkom op ons Serviceforum.
Wat vervelend dat je regelmatig vertraging oploopt tijdens je treinreis. Om dit verder voor je te bekijken ontvang ik graag nog wat extra gegevens. Welk traject reis je precies en rond welk tijdstip? Dan kan ik deze situatie even onderzoeken en hier een melding van maken.

Dank voor jouw antwoord, Miriam NS,
De reizen waar het hier om ging waren van Middelburg naar Utrecht en ik ging meen ik twee keer met de trein van 12 over 7 en één keer een uur eerder. Nu is het 1 voo het heel en half, want de reis is 11 minuten langer geworden.
Ik heb een keer aan een conducteur gevraagd hoe het kwam dat het steeds mis ging en ik blijk steeds pech te hebben volgens hem. Wat er toen mis ging was volgens hem,dat de trein in Middelburg al 5 minuten te laat aan kwam. Die vertraging liep door blaadjes nog wat op waardoor we meen ik na Bergen op Zoom, maar het kan ook Roosendaal zijn geweest achter een trein aan reden waar we voor uit hoorden te rijden. Daardoor liep de vertraging op tot een kwartier, waardoor de overstaptijd van toen 16 minuten in Rotterdam te kort werd en ik de aansluiting miste. Terug vanuit Utrecht is het één keer gelukt zonder de overstap te missen. De laatste keer was ik prima op tijd op het station om op de borden te lezen dat de trein niet reed. Dat kost dan meteen een half uur. Dus rustig gewacht om de volgende naar Rotterdam te nemen. Deze bleef echter staan en vertrok niet op de aangegeven tijd. Na een minuut of vijf werd omgeroepen dat de trein defect was en dat we de volgende konden nemen. Iedereen er uit en wachten op de volgende. Dat was de trein die aansluiting zou geven op de trein naar Middelburg/ Vlissingen. Deze was bommie vol, maar vertrok geloof ik op tijd, dat weet ik niet meer, maar hij bouwde gedurende de reis vertraging op en voor Rotterdam stonden we een tijdje stil. Hierdoor had ik nog maar iets van een minuut overstaptijd. Beetje gedrongen en hard gerend en gelukkig bleek de trein naar Vlissingen ook een paar minuten te laat te zijn, zodat ik die net haalde.
Sorry voor het lange verhaal, maar je vroeg om details.
Er zit op Rotterdam Centraal een Hema. Mocht je ooit weer een overstap missen, dan kunnen ze je daar aan een leuke taart helpen :)

Dank je voor de tip Landstrn, maar ik neem bolussen, die kunnen tegen een overstap stootje.
Reputatie 1
Sinds mei dit jaar reis ik van Dordrecht naar Eindhoven v.v. met de auto, na jarenlang met de trein gereisd te hebben. Op 1 na is dit de beste beslissing die ik in mijn leven gemaakt heb. 's Morgens ga ik dezelfde tijd weg als toen ik nog met de trein ging en ik ben 20 minuten eerder op kantoor. 's Middags ben ik dezelfde tijd onderweg als met de trein. In al die maanden 1 keer 's morgens moeten omrijden via Den Bosch en was ik een kwartiertje later dan gepland op kantoor. En 's middags misschien 2 keer dat ik een half uurtje later thuis was. Dus dat is allemaal te verwaarlozen.

En dan natuurlijk altijd een zitplaats, zo warm of koud als ik zelf wil, mijn eigen muziekje, geen gepraat aan mijn hoofd, kunnen vertrekken wanneer ik wil. Ik vind het heerlijk en ik kan het echt aanraden.
Hoi iedzjee,

Vervelend dat je vaak vertraging hebt, of dat je je overstap mist. Ik heb even voor je gekeken, maar het is niet mogelijk om per trein te zien wat de reden precies was. Zelf kun je altijd kijken op www.ovtijden.com, hier kun je soms wel de reden vinden.
Ik kan je feedback wel intern doorgeven zodat er naar gekeken zal worden achter de schermen.
Reputatie 6
@Kaatje1970 Met de auto natuurlijk handiger en sneller inderdaad. Je kunt het iedereen aanraden. Echter, het hebben van een auto is ook erg duur als je alles optelt incl. onderhoud, verzekering etc. Voor velen is dat geen optie en is een abonnement op OV goedkoper/ voordeliger.
Hoi iedzjee,

Vervelend dat je vaak vertraging hebt, of dat je je overstap mist. Ik heb even voor je gekeken, maar het is niet mogelijk om per trein te zien wat de reden precies was. Zelf kun je altijd kijken op www.ovtijden.com, hier kun je soms wel de reden vinden.
Ik kan je feedback wel intern doorgeven zodat er naar gekeken zal worden achter de schermen.

Dank je Yvonne NS, prima tip. Heb de terugreis op 20-12-16 ingetypt vanuit Utrecht, de 544 van 14.18. Daarmee haalde ik de overstap niet in Rotterdam. Ik kan jammer genoeg niet verder terug kijken, want daarvóór kocht ik via Internet papiere kaartjes en daarvan kan ik de historie niet precies terughalen. Ik hou deze site in de gaten en misschien staat er soms een opmerking bij. Dat geeft dan nog meer inzicht.
@Kaatje1970 Met de auto natuurlijk handiger en sneller inderdaad. Je kunt het iedereen aanraden. Echter, het hebben van een auto is ook erg duur als je alles optelt incl. onderhoud, verzekering etc. Voor velen is dat geen optie en is een abonnement op OV goedkoper/ voordeliger.

Je hebt helemaal gelijk Rene, maar wel voor als je in de Randstad woont. In de "buitengewesten" kun je veel moeilijker zonder auto. Het OV hier is niet te vergelijken met de Randstad. Neem mijn zoon die regelmatig naar Haamstede gaat (eerste bus om 8.40 en hij komt dan een kwartier te laat). De laatste bus terug is om 20.15 en daarna heb je nog één mogelijkheid om via Goes naar Middelburg te reizen (1,5 uur ipv 30min.) Niks geen nachttreinen of nachtbussen. Hij moet dus in de zomer noodgedwongen vroeg terug, kan niet helpen opruimen, geen biertje na het vliegen. Soms haal ik hem op met de auto om hem het sociale gebeuren te kunnen laten mee maken, anders zou hij daar moeten overnachten.

Als je al een auto hebt kost die ook geld als hij stil staat en jij in de trein zit.
Sorry,

Was van plan een enthousiaste post te plaatsen als de volgende reis helemaal goed was gegaan, maar moet er helaas toch nog een hoofdstuk aan toe voegen.

Vorige week zijn we naar Curaçao geweest en dan heb je de afweging te maken: Met de auto of met de trein. Omdat ik aan zag komen dat ik met een duf hoofd na 8.5 uur vliegen en jetlag vanuit Schiphol naar Middelburg zou moeten rijden en omdat er toch geen tijdsdruk op zou staan, besloten met de trein te gaan. Op de heenweg aansluiting gemist, daar hadden we mee gerekend, maar de terugtocht gisteren was weer als hier boven beschreven. Op Schiphol op de app gekeken en de trein van 10.58 zou 8 minuten vertraging hebben. Was te handelen. Bij de trap aangekomen stond op de borden boven de trap 15 minuten vertraging. OK, ging ook nog. Koffer naar beneden gesjouwd want de roltrap was buiten werking, stond op het bord boven het perron dat de trein naar Rotterdam helemaal niet reed. Diverse touristen gezegd dat ik het ook niet wist en naar boven gegaan om info te krijgen. Op de App stond nog 8 min. vertraging, op het bord boven 15. Medewerker raadde ons aan naar Leiden te gaan en daar over te stappen. Dat maar gedaan, maar in de trein werd omgeroepen dat Hollands Spoor er uit lag en dat er sowieso niet verder werd gereden dan Leiden. Daar zouden bussen klaar staan. In Leiden naar de bussen, maar een medewerker raadde ons aan niet met de bus te gaan, maar de trein te pakken naar Den Haag CS en van daar met de tram naar Delft te reizen. Koffers en andere bagage maar weer het station in gesleept en op de trein naar Den Haag CS gewacht. In Den Haag CS naar de service-balie waar de dame ons af raadde naar Delft te gaan omdat daar de treinen ook niet reden, maar met de metro naar Rotterdam CS te reizen. Wij moesten gewoon weer inchecken bij NS, "de metro was vanwege de problemen bij HS vrijgegeven" zei de dame in het hokje. Aldus gedaan, maar we moesten weer inchecken bij de RET. Na een interessante tocht door de Zuid-Hollandse binnenlanden in Rotterdam aangekomen gewacht op de trein naar Middelburg. Dat ging zonder problemen. Op de kop af 1,5 uur vertraging gehad.

Je moet heel fit zijn, een smartphone hebben met databundel en die goed kunnen gebruiken en het spoornet van Nederland in het hoofd hebben zitten om met het openbaar vervoer te reizen.

Vandaag klantenservice gebeld omdat het toch fout gegaan was met de overstap op de RET, wordt recht gezet.

Ik begin te geloven dat het aan mij ligt. Sorry medereizigers! Als het de volgende keer weer mis is zal ik het daarna van tevoren melden als ik met de trein ga, dan kunnen jullie er rekening mee houden dat de reis wat langer duurt.

Twee maal met de bus geweest op Curaçao trouwens en dat reed precies op tijd, op één keer na, toen hij 10 minuten te laat was.

Groet,

EJ

Reageer