Gebedel

Ook nu weer gebedel met briefjes tussen Hilversum en Amersfoort. Aankomst Amersfoort 14:35

29 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Margreet. Helaas wordt er wat afgebedeld in onze treinen. We adviseren om dit allereerst - indien mogelijk - te melden bij treinpersoneel en zeker niet mee te werken aan deze praktijken.
Mocht treinpersoneel niet in de buurt zijn dan kun je een melding maken via Twitter, Facebook Messenger of Live Chat (laatstgenoemde bereikbaar tussen 08:00-21:00). Deze afdelingen staan in direct contact met de veiligheidscentrale.
Badge +3
Kunnen de mensen die geld geven aan die bedelaars niet eens beboet gaan worden? Dat lijkt me veel effectiever dan die bedelaars zonder vaste woon- of verblijfplaats achterna te zitten.
Reputatie 2
Jammer dat NS hier niets aan doet.

Alleen omroepen in de trein.

Ik had net drie! bedelaars in de trein. Ik zie ze, waarom NS niet?

Altijd roma-vrouwen; klein, lichtgetint, glimmende oorbellen, schoudertas, donker haar, goedkope kleding. Stappen in waar de conducteur niet uit de deur hangt.
Als conducteurs opletten, moeten deze dames toch te zien zijn?

Als reiziger kan je niets doen, de volgende stop zijn ze eruit, bellen duurt 5 keuzemenu-minuten, de info-knop stem stuurt niemand, ns personeel is soms niet te vinden.
Reputatie 2
Klaas-jan,
Die dames rijden hooguit 10 minuten mee. Als reiziger ben je nooit op tijd met melden.
Beter video meekijken; conducteurs incognito; stationsverbod etc. NS moet gaan jagen, niet de reiziger.
Je kan er wel wat aan doen hoor, maar de meeste mensen steken hun kop in het zand i.pv. dat ze hun nek uitsteken.
Reputatie 2
Jan, wat kan je eraan doen dan?
Ik loop altijd met de dames mee en pak dan de volgende trein. Kost me telkens een half uur. Bedoel je dat met je nek uitsteken. Het kost verdomd veel tijd en lijkt niets te helpen.
Toch heeft melden zin martijndv, door de meldingen bij elkaar te zetten, krijgt men een beeld waar ze uithangen en er worden incognito acties gehouden door zowel politie als door NS zelf.

Het algemene probleem is dat deze bedelaars de HC erg goed in de gaten houden waar wij zijn, ze zijn allergisch voor uniformen en daardoor staan wij als treinpersoneel direct op achterstand. De melding van TS heb ik al intern doorgegeven, waar ik weet dat men iets doet met die meldingen.
Ook al hebben deze mensen vaak geen vaste woon- en verblijfplaats, toch komen de boetes die geschreven worden op hun naam en bij een algehele controle komt het openstaande bedrag boven water en mag men direct aftikken.

Ik kan iedereen verzekeren dat wij, het rijdend personeel deze bedelaars ook echt spuugzat zijn.
Ja aftikken lijkt mij geen probleem 🆒

http://www.metronieuws.nl/xl/raar/2016/03/bedelaar-krijgt-500-pond-per-dag-en-is-niet-dakloos

Weet niet wat een bedelaar hier in Nederland bij elkaar weet te harken, maar ik sluit een carrière move voor mijzelf niet uit. :)

Een paginagrote vermelding in een ochtendkrant aangaande onze treinbedelaars zou niet verkeerd zijn.
Heb je meteen een grote groep reizigers bereikt.
Reputatie 3
Het is misschien vergelijkbaar:
Een paar jaar geleden kwam er iemand bij een horecagelegenheid geld wisselen dat hij verdiende door krantjes te verkopen bij de ingang van een winkel. Zijn dagopbrengst die hij daar wisselde liep op tegen de 200 euro. Zo'n dagopbrengst in loondienst haal ik niet. De barmedewerker zei dat hij er bijna dagelijks kwam met zo veel geld. Het is vast geen uitzondering dat er ook zo veel met deze praktijken in de trein wordt verdiend.
Afgelopen zondag ben ik er een (de leider) op Rotterdam CS gaan volgen. Het bedelbriefje in mijn hand gehouden. Toen hij de AH in ging, NS personeel en politie gewaarschuwd. Toen werd hij telefonisch gewaarschuwd door zijn companen. Maar buiten de AH werd hij aangehouden.
Hennie, mooi om te zien dat je je zo hebt ingezet! En fijn dat het tot een aanhouding heeft geleid. Ik wil wel altijd blijven benadrukken dat je ook aan je eigen veiligheid moet denken. Meldt het wanneer je het ziet, maar voorkom dat je zelf eventueel risico loopt.
Dat is goed om te lezen, Hennie. We treden hier dus wel degelijk tegenop, zie bijvoorbeeld ook deze Twitter conversatie.
@NS,

Nu nog de treinreiziger beter informeren wat te doen met bedelaars in de trein en op het station.

Een burger die helpt loopt een zeker risico, maar als een bedelaar een reiziger zou mishandelen of erger, dan mag je verwachten dat zoiets de krant haalt. Denk niet dat ze daarop uit zijn... Maar mocht het ooit gebeuren moet de NS natuurlijk niet komen met het verhaal dat de poortjes dit ongedierte zal tegenhouden..
http://www.ns.nl/zoeken/search?q=bedelaars
@janjan

De poortjes houdt ze niet tegen nee, zeker niet na de eerste UVB die ze krijgen, dan zijn ze voorzien van een geldig vervoersbewijs. Rest kan je zelf invullen.
@Loes,

Ja, denk dat ik de rest wel kan invullen. ;)

Maar waarom is er geen enkele informatie te vinden op de NS site als je daar op 'bedelaars' zoekt:?
Wat voor informatie zou je daar graag over willen zien janjan?
Wat voor informatie zou je daar graag over willen zien janjan?

Enige.. om te beginnen. Probeer even de zoekfunctie van het forum Sjoerd.

Edit: ik bedoel de zoekfunctie van NS.nl 🙂
'Bedelaars probleem opgelost...' :?

Ga te bed Sjoerd. Morgen weer een dag! Pluk hem 🙂
@janjan

Mis ik iets?
Ik geef een reactie op de vraag van Sjoerd. Op de NS site vind ik geen resultaten als ik zoek op .. e.d. Het liefst lees ik dat het probleem met de bedelaars opgelost is....
Aha, duidelijk. Kwartje viel niet echt rap vanavond 😉
Ff kijken of er nog iets in de gratis ochtendkrant staat. Ach iets over bedelaars 🙂
Reputatie 4
Het oplossen c.q. verminderen van criminaliteit is iets wat een opdracht is voor politie en Justitie. Je kunt van de NS niet verwachten dat zij dat zelf oplost. Wel dat medewerkers actief achter bedelaars aangaan zodra ze signalen krijgen dat ze actief zijn.
@janjan

Zoiets ms?

http://m.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/05/zakdoekje-leggen-weer-in-opmars-in-trein

Reageer