Gecheckt worden in de trein

• 10 november 2018
  • 70 reacties
  • 2561 Bekeken

Ligt het aan mij, of worden mensen steeds minder gecheckt in de trein? Ik neem vaak de trein Zutphen - Leeuwarden. Maar ik word bijna nooit gecontroleerd in alle 2 de treinen, waarom?

70 reacties

Reputatie 3
Als steeds meer poortjes op stations gesloten worden lijkt me dat logisch. Als reiziger zit ik er ook niet op te wachten om nog gecontroleerd te worden tijdens de reis als mijn vervoersbewijs al is gecontroleerd bij het binnengaan van een station.
Reputatie 7
Badge +4
Nou, ik zit er hevig op te wachten en helaas langdurig. De poortjes helpen zeker, maar zijn niet afdoende. En ook al kom je met een geldig tweedeklaskaart door de poort, dan kun je nog zwart in de eerste klas gaan zitten. Verder zijn er nogal wat reizigers die calculeren met de kans op controle.
Regelmatige controle is voor alles beter. Veel reizigers rederen bovendien ten onrechte dat ze het kaartje voor niks hebben gekocht, want ze zijn niet gecontroleerd. Calculerende hufterburgers zijn natuurlijk wel blij met de te geringe controle. Betalende reizigers hebben niets te vrezen bij controle. Waarom juist de echte klanten van NS - ze betalen voor hun dienst - graag meer controle willen, is helder.

Waarom denkt u dat op een station met poortjes een conducteur voor de nachttrein bij een open deur alle kaartjes controleert?
Wat ik steeds meer zie zijn zwart rijders met de volgende truuk.

Op Hilversum inchecken bij poortjes, door het poortje lopen en gelijk uitchecken.
In Amsterdam lopen ze naar het paaltje voor de internationale reizigers en checken ze in. Vervolgens kunnen ze gratis door de poortjes naar buiten.

Los van dit soort truuks, lopen er genoeg zonder inchecken door de poortjes. Echt niemand reageert nog op de alarmsignalen van de poortjes. En controle zie ik er zelden.

In mijn spitstrein wordt ik minder dan 1% van de keren (reistijd 20 minuten) gecontroleerd. Dit is dus minder dan 1 keer in 5 weken waarin in 5 dagen reis.

Dus ja, graag meer controle ook in de tweede klas. Wie nog denkt dat poortjes de zwartrijders tegenhouden moeten een keer in de spits op Hilversum komen staan.
Gelukkig zijn er reizen waarop het wel goed gaat. Vandaag werd ik op mijn retourtje Friesland vijfmaal gecontroleerd in de eerste klas. Hulde aan de hc’s. Er moet echter inderdaad meer gecontroleerd worden. Sommige hc’s vergeten dathelaas wel eens te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik steeds meer zie zijn zwart rijders met de volgende truuk.

Op Hilversum inchecken bij poortjes, door het poortje lopen en gelijk uitchecken.
In Amsterdam lopen ze naar het paaltje voor de internationale reizigers en checken ze in. Vervolgens kunnen ze gratis door de poortjes naar buiten.

Los van dit soort truuks, lopen er genoeg zonder inchecken door de poortjes. Echt niemand reageert nog op de alarmsignalen van de poortjes. En controle zie ik er zelden.

In mijn spitstrein wordt ik minder dan 1% van de keren (reistijd 20 minuten) gecontroleerd. Dit is dus minder dan 1 keer in 5 weken waarin in 5 dagen reis.

Dus ja, graag meer controle ook in de tweede klas. Wie nog denkt dat poortjes de zwartrijders tegenhouden moeten een keer in de spits op Hilversum komen staan.

Arriva heeft op veel lijnen helemaal geen conducteurs en ook daar zijn maar weinig zwartreizigers. Overal controle kost klauwen met geld terwijl je met poortjes hetzelfde kunt bereiken.

Arriva heeft op veel lijnen helemaal geen conducteurs en ook daar zijn maar weinig zwartreizigers. Overal controle kost klauwen met geld terwijl je met poortjes hetzelfde kunt bereiken.

Hoe bepaal je dat er weinig zwartrijders zijn als je geen controle hebt? Erg naïef om geen controle te hebben en er dan maar vanuit te gaan dat omdat je weinig zwartrijders een boete geeft er ook weinig zwartrijders zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe bepaal je dat er weinig zwartrijders zijn als je geen controle hebt? Erg naïef om geen controle te hebben en er dan maar vanuit te gaan dat omdat je weinig zwartrijders een boete geeft er ook weinig zwartrijders zijn.
Arriva werkt met controleploegen dus dan krijg je best een goed idee hoeveel zwartrijders er procentueel zijn. Je moet realiseren dat conducteurs langzamerhand zijn uitgegroeid tot een van de grootste kostenposten van NS en dat kan zo niet doorgaan, het dreigt bij NS onbetaalbaar te worden .
Reputatie 7
Badge +4
Geen controle kost juist klauwen met geld. Als conducteurs hiervoor meer worden ingezet kun je zonder extra personeelskosten veel besparen. Ook al moet je ervoor betalen, dan is meer personeel bij NS in de Randstad nog steeds een goede investering. Arriva bekeurt nagenoeg altijd. Het aantal zwartreizigers zal in de gebieden in het Noorden met een andere mentaliteit dan in de grootstedelijke gebieden zo hoog niet zijn, maar het gebeurt nog vaak genoeg.

Ik ben niet zo tegen het aanstellen van mensen en voor aanwezigheid in elke trein. Dat het geld kost, weten we allemaal wel. Veiligheid mag wel wat kosten. Het feit dat er meerdere spoorwegmaatschappijen zijn is een gegeven, maar concurreren met slechte arbeidsvoorwaarden is uit den boze. Die keuze om dat te verdedigen en ruimte geven aan een klimaat waar alleen de winst telt en niet het welzijn van de werknemers is niet mijn keuze.

Een bedrijfsresultaat moet maar alles wat er maar aan bijdraagt ten koste van de consument is niet een na te streven doel. Conducteurs die in de praktijk ook met de risee van de samenleving te maken hebben, moeten goed worden betaald. Voor dat deel van de samenleving waarbij de eigen portemonnee de basis van de moraal vormt, en dat zijn de winst tot elke prijs gelovigen ook, hoef je niet al te vriendelijk te zijn. Voor het deel dat niet wil meebetalen aan een goed salaris voor de conducteur al helemaal niet, imho. Dat kost dan wat, maar een veiliger reis is wel wat waard. Veiligheid en controle op de naleving van wetten hebben mensen liever dan een terugtrekkende overheid en dat kun je naar de trein toe vertalen.

Helaas is het rooster van de conducteurs behoorlijk voorspelbaar voor de jongeren rond Groningen en Leeuwarden. 😉 Soms kammen ze de trein met vier man uit en dan wordt er echt wel geschreven. Er zijn in het Noorden aanzienlijk minder stations met poortjes, dat maakt wel uit. Arriva werkt elders in Nederland net zo.

We zien allemaal welke nadelen het geeft als er te weinig controle is. Er is hier wel eens geschamperd dat opvoeden niet het doel is, maar het is niet erg bij te dragen aan een goede betalingsmoraal. Domweg door die af te dwingen, en het komt het bedrijfsresultaat nog ten goede ook. Als mensen weten dat ze gecontroleerd worden, kopen ze wel een kaartje. Niet direct meetbaar maar het helpt zeker. Nu werkt het andersom. En echt niet alleen tussen Hilversum en Amsterdam.

Het kosten-batenprincipe bij controle is niet zaligmakend. Veiligheid en rechtvaardigheidsgevoel is een veel beter uitgangspunt om na te streven. Dat kost inderdaad geld maar dat is goed besteed.

Hoe bepaal je dat er weinig zwartrijders zijn als je geen controle hebt? Erg naïef om geen controle te hebben en er dan maar vanuit te gaan dat omdat je weinig zwartrijders een boete geeft er ook weinig zwartrijders zijn.Arriva werkt met controleploegen dus dan krijg je best een goed idee hoeveel zwartrijders er procentueel zijn. Je moet realiseren dat conducteurs langzamerhand zijn uitgegroeid tot een van de grootste kostenposten van NS en dat kan zo niet doorgaan, het dreigt bij NS onbetaalbaar te worden .

Ik hoef ook geen conducteur op iedere trein. Maar wel regelmatig controle en dan het liefst random controle.
Je geeft zelf aan dat Arriva het weet door de controle ploegen in plaats van conducteurs.. Nou laat de NS dat voorbeeld volgen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is maar de vraag. Als de groep van vier man bij Arriva controleert, is de pakkans heel groot, maar ze zijn er niet altijd en helaas vaker niet dan wel. Persoonlijk zou ik voor een flink aantal van deze groepen zijn, die dit bij NS ook doen, gewoon naast de conducteur. Ik heb wel eens oefeningen gezien van V en S-mensen op Utrecht, maar die verspreidden zich over de trein.

Het zou zeker preventief werken als je het maar vaak genoeg doet. Conducteurs die er toch al zijn vaker laten controleren kost niks extra en is al een goed begin. De vele goede niet te na gelaten, want die zijn er absoluut ook. Over het geheel is het vaak zwak maar lang niet altijd en bij iedereen. Met die beeldvorming ben ik het ook niet eens.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Leuke verhalen maar zolang je weigert te vertellen wie die legers personeel met extra hoge salarissen gaat betalen zijn het gewoon populistische SP-slogans uit de categorie "er moet maar onbeperkt geld zijn". Roepen dat het wat mag kosten is leuk, maar geef dan maar eens concreet antwoord op de vraag wie het gaat betalen??? Zowel NS als particuliere vervoerders maken vrijwel geen winst, daar hoef je dus niet te zijn.

Verder weet iedereen dat regionale lijnen met tweemansbediening domweg niet te handhaven zijn. We leven niet meer in 1960 toen personeel goedkoop was.
Reputatie 7
Badge +3
We hebben het hier niet over de regionale lijnen. We hebben het hier over de drukke lijnen in de Randstad waar nauwelijks gecontroleerd wordt. Op de poortjestrajecten kan ik me wel iets voorstellen bij de gedachte dat je dan minder hoeft te controleren. Dat komt dan goed uit. De vrijgekomen capaciteit kan mooi gebruikt worden om de standaard de 1e klas te controleren en boetes uit te delen.
Reputatie 7
Badge +4
@Thom

Leuke verhalen maar zolang je weigert te vertellen wie die legers personeel met extra hoge salarissen gaat betalen zijn het gewoon populistische SP-slogans uit de categorie "er moet maar onbeperkt geld zijn". Roepen dat het wat mag kosten is leuk, maar geef dan maar eens concreet antwoord op de vraag wie het gaat betalen??? Zowel NS als particuliere vervoerders maken vrijwel geen winst, daar hoef je dus niet te zijn.

Verder weet iedereen dat regionale lijnen met tweemansbediening domweg niet te handhaven zijn. We leven niet meer in 1960 toen personeel goedkoop was.

Het is hier geen politiek forum en u suggereert een relatie met het denken in de SP. De meeste mensen is het in ieder geval wel opgevallen dat ik de opvattingen van Koelman niet deel en zijn opstelling verfoei. Deze reactie is suggestief en iedere vorm van populisme verfoei ik, wat blijkt uit mij reacties met deze voorspelbare toon. Dat u me in die hoek wilt plaatsen is gewoon tendentieus.

Het is zelfs onder de gordel en juist uw vorm van discussiëren lijkt hier populistische kenmerken te hebben als niet ter zake doende vergelijkingen en onberedeneerde suggesties, waarbij aannames als feiten worden gepresenteerd en tegenstanders worden geridiculiseerd. Het is uw goed recht om niet te willen betalen voor goede personele voorwaarden, maar het is een aanname te stellen dat mensen daartoe niet bereid zijn. We doen dat ongewild als consument. Albert Heijn maakt reclame op zenders waar ik niet naar kijk maar ik betaal er wel wel voor mee bij elke aankoop, Dat terwijl het goedkoper zou zijn als ze die reclame minder uitbundig zouden doen. Ik ben klant, maar heb er niets over te zeggen en een andere winkelketen doet het ook. Ik betaal dus mee aan de winst van bijvoorbeeld RTL, terwijl ik geen product van ze afneem.

Het is een simpel economisch gegeven dat de consument als eindgebruiker uiteindelijk alles betaalt. Concreter kan het antwoord niet zijn. Het is een illusie dat je als individuele consument invloed hebt op het bedrijfsleven. Dat is pas als er een tendens is en dan wordt een andere winstgevende optie voor ons gekozen.

Dit is een hulpverleningsforum. Dat er een relatie ligt met politieke besluiten en vervoer met NS is helder, maar voor partijpolitieke standpunten is dit niet het aangewezen plek. Daarvoor zijn er genoeg andere, ook de populistische en ik vind het maar beter dat die fora en de Community strikt gescheiden zijn. Ik geef de voorkeur aan feiten en argumentatie. Verder zullen verschillen in mens- en maatschappijbeelden altijd blijven.

U heeft in mijn achterliggende maatschappelijke opvattingen weinig inzicht, als u mijn opvattingen als populistisch en gebaseerd op SP-slogans beschouwt. Van een discussie hou ik wel, maar een dergelijke suggestie is ronduit beledigend en draagt niets bij.
Nou ja, op Zutphen bijvoorbeeld zijn er helemaal geen poortjes, dan zit ik vanaf Zutphen naar Zwolle bijna een uur in de trein, dan vind ik het raar dat ze niet checken en het is duidelijk minder geworden sinds een paar weken tijd. En vervolgens stap je over vanaf Zwolle naar Leeuwarden maar Zwolle is een station waar enorm veel mensen overstappen, dus misschien komen hun toch van een station zonder poortjes? Dus vraag ik me af of het handig is om minder te checken. Of juist sneller poortjes overal te plaatsen en ze misschien te verbeteren. Qua inchecken en meteen uitchecken, je bent dan tenslotte wel binnen op een perron. Inderdaad best een duur grapje.
Badge +3
Of juist sneller poortjes overal te plaatsen en ze misschien te verbeteren. Qua inchecken en meteen uitchecken, je bent dan tenslotte wel binnen op een perron. Inderdaad best een duur grapje.
Dat is dus precies één van de redenen waarom poortjes geen enkele belemmering vormen voor zwartrijders. Ze checken in, meteen weer uit en gaan op reis.

Of ze halen een gratis passage bij de automaat (op een boel stations te laden) en zijn ook binnen.

Of (als ze geen ov-chipkaart hebben) lopen gewoon achter iemand aan. Poortje piept luid maar zo goed als niemand die daar nog van opkijkt. Ikzelf zet ze dan klem, maar dan flikken ze het natuurlijk gewoon bij de volgende. 😞

Als er geen controles zijn, worden er ook geen zwartrijders geregistreerd, waardoor het aantal zwartrijders in de administratie daalt, maar dit in de praktijk niet het geval is.
Badge +3
Als er geen controles zijn, worden er ook geen zwartrijders geregistreerd, waardoor het aantal zwartrijders in de administratie daalt, maar dit in de praktijk niet het geval is.
Ik reis regelmatig Woerden - Utrecht op vrijdagavond en dat is een bekend traject voor zwartrijders in de sprinters.

Helaas kom je dan langs 4 stations in een kwartier, en hebben conducteurs helemaal geen tijd om een groepje jongeren te gaan voorzien van een geel briefje van €50 (UvB). Die worden dan gewoon de trein uit gezet (geen idee of dat geregistreerd wordt) en mogen een half uur wachten.

De conducteur zit tussen de stations gewoon in de 1e klas (vooraan of achterin de sprinter), maar op mijn vraag "moet je niet controleren?" zei hij simpelweg "ik pik ze er zo uit hoor, kijk maar eens" en inderdaad... Hij staat op en 3 minuten later stonden er op Vleuten 4 jochies te vloeken en schelden.

Vervolgens neemt hij weer plaats tegenover me en mompelt "Zo doe ik dat meneer, niet in mijn trein..." en daarmee klaar. Mijzelf (ik zat 1e klas) heeft hij niet eens gecontroleerd :)

Dus zwartrijders die in het zicht van een HC zitten (of lopen, vluchtgedrag met name in dubbeldekkers) zijn al relatief gauw de klos, maar dat is een fractie natuurlijk van het werkelijke aantal (dat er dus gewoon mee weg komt).

Hoe dan ook, de termen poortjes en zwartrijders in één zin noemen heeft bijzonder weinig nut (mijn mening). Het schijnt dat de drugsoverlast op Eindhoven wel afgenomen is, maar dat probleem heb ik nooit gezien (ze vallen mij niet lastig, dus voor mij is het geen overlast) en verplaatst zich dan natuurlijk gewoon naar buiten het station.

@Thom

Het is hier geen politiek forum en u suggereert een relatie met het denken in de SP. De meeste mensen is het in ieder geval wel opgevallen dat ik de opvattingen van Koelman niet deel en zijn opstelling verfoei. Deze reactie is suggestief en iedere vorm van populisme verfoei ik, wat blijkt uit mij reacties met deze voorspelbare toon. Dat u me in die hoek wilt plaatsen is gewoon tendentieus.

Het is zelfs onder de gordel en juist uw vorm van discussiëren lijkt hiet populistische kenmerken te hebben als niet ter zake doende vergelijkingen en onberedeneerde suggesties, waarbij aannames als feiten worden gepresenteerd en tegenstanders worden geridiculiseerd. Het is je goed recht om niet te willen betalen voor goede personele voorwaarden, maar het is een aanname te stellen dat mensen daartoe niet bereid zijn. We doen dat ongewild als consument. Albert Heijn maakt reclame op zenders waar ik niet naar kijk maar ik betaal er wel wel voor mee bij elke aankoop, Dat terwijl het goedkoper zou zijn als ze die reclame minder uitbundig zouden doen. Ik ben klant, maar heb er niets over te zeggen en een andere winkelketen doet het ook. Ik betaal dus mee aan de winst van bijvoorbeeld RTL, terwijl ik geen product van ze afneem.

Het is een simpel economisch gegeven dat de consument als eindgebruiker uiteindelijk alles betaalt. Concreter kan het antwoord niet zijn. Het is een illusie dat je als individuele consument invloed hebt op het bedrijfsleven. Dat is pas als er een tendens is en dan wordt een andere winstgevende optie voor ons gekozen.

Dit is een hulpverleningsforum. Dat er een relatie ligt met politieke besluiten en vervoer met NS is helder, maar voor partijpolitieke standpunten is dit niet het aangewezen plek. Daarvoor zijn er genoeg andere, ook de populistische en ik vind het maar beter dat die fora en de Community strikt gescheiden zijn. Ik geef de voorkeur aan feiten en argumentatie. Verder zullen verschillen in mens- en maatschappijbeelden altijd blijven.

U heeft in mijn achterliggende maatschappelijke opvattingen weinig inzicht, als u mijn opvattingen als populistisch en gebaseerd op SP-slogans beschouwt. Van een discussie hou ik wel, maar een dergelijke suggestie is ronduit beledigend en draagt niets bij.

Leuk topic.💋
Reputatie 7
Badge +3
Je hoeft niet iedereen in elke trein te controlen, maar wel net vaak genoeg dat het niet lonend is.

Voorbeeld:
mijn Traject Vrij kost mij €117 per maand. Enkele reis vol tarief kost €4.60
Ik heb dit jaar tot nu toe 17 keer controle gehad. Zou ik het hele jaar zonder vervoerbewijs hebben gereisd zou ik 17 keer €54.60 (€50 + €4.60) = €928.20 hebben moeten betalen. Dat komt dan tot nu toe op €84.38 per maand. Je hoeft dus geen rekenwonder te zijn om te zien wat goedkoper is.
Je hoeft niet iedereen in elke trein te controlen, maar wel net vaak genoeg dat het niet lonend is.

Voorbeeld:
mijn Traject Vrij kost mij €117 per maand. Enkele reis vol tarief kost €4.60
Ik heb dit jaar tot nu toe 17 keer controle gehad. Zou ik het hele jaar zonder vervoerbewijs hebben gereisd zou ik 17 keer €54.60 (€50 + €4.60) = €928.20 hebben moeten betalen. Dat komt dan tot nu toe op €84.38 per maand. Je hoeft dus geen rekenwonder te zijn om te zien wat goedkoper is.

(Wacht nog op mijn data, dus tot die tijd....)

Een steekproef van één reiziger lijkt mij niet representatief. Wil graag in 'een'' gedachte meegaan, maar dan verwacht ik ook dat een moderator je mening deelt. 🤔
Reputatie 6
Badge
En het mooiste is: Zou er vaker gecontroleerd worden, dan verdient NS een groot deel van de personeelskosten vanzelf terug, uitgaande van zeg ongeveer een boete per uur, inclusief eerste klas grijs-rijders. En zouden er 'te weinig' zwartrijders zijn, dan is het ook een win-situatie omdat de sociale veiligheid in de trein toeneemt, doordat de conducteur dan -daadwerkelijk- elke 40 minuten zijn gezicht laat zien.
Ambitieuze gedachte.....

Grappig, dat je het bijhoudt Momo. 17 keer, dus gemiddeld 1x per 2,5 week....
Als ik het globaal uitreken, ben ik ook zo'n 100 eur per maand duurder uit dan wanneer ik zou zwartrijden.
Nog een laatste cijfer: MIjn IC rit duurt 37 minuten. Dan zou ik dus nagenoeg 2x per dag een conducteur moeten zien...
Globaal 1x per week (=8 enkele reizen).
Reputatie 6
Badge
He, nooduitgang is weer terug?!?!?
Reputatie 7
Badge +3
(Wacht nog op mijn data, dus tot die tijd....)

Een steekproef van één reiziger lijkt mij niet representatief. Wil graag in 'een'' gedachte meegaan, maar dat verwacht ik ook dat een moderator je mening deelt. 🤔

Ik kan je nog wel een steekproef geven. Al mijn controles zijn in de sprinter op het stukje Laan van NOI - De Vink, geen enkele keer in de IC van Delft - Laan van NOI (vorig jaar wel 1 keer). Maar een collega neemt alleen de IC van Leiden naar Delft en terug en is dit jaar nog geen enkele keer gecontroleerd. Dan krijg je wel het probleem dat allebei de stations poortjes hebben.

En ik denk dat mijn ervaring niet op zich staat, gezien de vele reacties hier van andere reizigers die ook aangeven bijna nooit gecontroleerd te worden.

En hoe lang gaat dat nog duren voor je die data hebt?
He, nooduitgang is weer terug?!?!?
(Wacht nog op mijn data.)

Voor 30-11-2018 verwacht ik ALLE data momo. 💋

Dus ik hang nog ff rond. 🛸
Reputatie 7
Badge +3
Grappig, dat je het bijhoudt Momo. 17 keer, dus gemiddeld 1x per 2,5 week....
Ben ik bijna een jaar geleden mee begonnen, nav de vele berichten hier over weinig tot geen controle. Ik had tot dan toe zelf het gevoel dat ik ongeveer 1 keer per maand controle had maar wilde het gewoon eens weten.
Het gemiddelde dit jaar is vooral in augustus wat omhoog gekrikt omdat ik in die maand iedere week controle had en in 1 week zelfs een keer 3 keer. Maar er is ook een periode van 2e week april tot eind juli waarin ik totaal geen controle had (ok, zit ook een een 3 weken zomervakantie in).
De vorige keer was 25 oktober, dus deze week of volgende wordt het wel weer eens tijd gezien het gemiddelde 😂.

Reageer