Gedrag conducteurs in de intercity direct.

• 31 oktober 2018
  • 9 reacties
  • 810 Bekeken

Reputatie 4
Ik erger me de laatst tijd aan het gedrag van conducteurs in de intercity direct(ICD).
Ze controleren nauwelijks op het traject Rotterdam Centraal-Schiphol Airport, terwijl daar een toeslag verplicht is. Wie deze toeslag niet heeft betaalt 10 euro, meer dan 7 keer de daadwerkelijke toeslag van 1,40 geldt tijdens de daluren. Dit zou toch kassa moeten zijn voor de NS als er gemiddeld op 1 enkele rit 1 persoon deze toeslag niet heeft. Ik kan zeggen dat ik op 9 van de 10 afgelopen ritten slechts één keer ben gecontroleerd.

Wat is het nog waard om een ICD-toeslag op je ov-chipkaart te laden

De conducteurs trekken zich liever terug in de stiltecabine 1e klas waar ze met elkaar juist lopen te praten, waar ik mij overigens ook aan erger. Ze hebben als het goed is ook een eigen cabine in de ICD.

Het gebeurde in de volgende treinen:

28 oktober 14.37, ICD Schiphol Airport-Rotterdam Centraal ritnummer 1044
30 oktober 10.37, ICD Schiphol Airport-Rotterdam Centraal ritnummer 1028

Kan de NS desbetreffende medewerkers hierop aanspreken over het feit dat ze zich terugtrekken in 1e klas stiltecabines en nooit controleren?

9 reacties

Reputatie 5
Onze conducteurs hebben meerdere taken, johnnyvtz1990, waar kaartcontrole er een van is.
Dat jij statistisch gezien minder vaak gecontroleerd lijkt te worden, betekent niet dat dit in zijn geheel niet gebeurt.
Desondanks is zichtbaarheid wel een van de belangrijke eigenschappen van een conducteur.

Wanneer zij zich terugtrekken in een stiltecoupé en daar gesprekken voeren, mag je ze hier gerust op aanspreken.
Als dit geen stiltecoupé is maar het reguliere deel van de 1e klas, en er voldoende ruimte is, is dit geen bezwaar.

Ik zal je klacht hierover door gaan zetten!
Reputatie 6
Zou juist de ICD niet veel vaker gecontroleerd moeten worden dan. Dan de andere taken maar wat minder toch 😉 Heb de afgelopen keren ook geen controle gehad. Het hele stuk tussen Breda en Schiphol niet. Trouwens meestal ook geen personeel gezien verder, alleen gehoord via de omroep. Ik ben het gewend, maar komt voor incidentele reizigers raar over. Controle is de beste service, tegelijkertijd kan een vraag gesteld worden.
Reputatie 5
Niet alleen de controles ontbreken in de ICD waar ik vaak mee reis.
Ook de omroep is tegenwoordig vaak summier en beperkt tot u bevindt zich in de intercity direct tussen Rotterdam en Amsterdam en wensen u een aangename reis in het Nederlands en Engels en daarmee houdt het op.

De toevoeging voor het traject tussen Rotterdam en Schiphol is een toeslag vereist en eerste klasse rode stoelen en tweede klasse blauwe stoelen en waar de toeslag gehaald kan worden en de mogelijkheid van een boete in Nederlands en Engels hoor ik steeds minder.
Als ik het hoor is het tegenwoordig een aangename verrassing.

Wat de controles betreft die zijn nog het meest in de treinen buiten de randstad wat me ook bevreemd omdat er juist in de randstad vaak overlast en volle treinen zijn.

Ook ik erger me hier aan ik reis regulier eerste klas en betaal de toeslag netjes maar op deze manier komen er steeds meer mensen die het er op wagen zonder toeslag en of 1e klas plaatsbewijs toch eerste klas en zonder toeslag te reizen want controle ontbreekt veelal.

In de randstad is het veelal voorbij het poortje geen controle meer.
Reputatie 4
Onze conducteurs hebben meerdere taken, johnnyvtz1990, waar kaartcontrole er een van is.
Dat jij statistisch gezien minder vaak gecontroleerd lijkt te worden, betekent niet dat dit in zijn geheel niet gebeurt.
Desondanks is zichtbaarheid wel een van de belangrijke eigenschappen van een conducteur.

Natuurlijk gebeurt het wel maar veel te weinig. Als ik op 9 van de 10 ritten geen enkele keer een controle krijg dan gebeurt het één keer maar niet veel.
Reputatie 4
Wanneer zij zich terugtrekken in een stiltecoupé en daar gesprekken voeren, mag je ze hier gerust op aanspreken.
Als dit geen stiltecoupé is maar het reguliere deel van de 1e klas, en er voldoende ruimte is, is dit geen bezwaar.

Het is niet mijn taak om conducteurs aan te spreken hierover.
Reputatie 5
Er wordt in deze community regelmatig opgemerkt dat conducteurs weinig zichtbaar zijn en zich schuilhouden in de eerste klasse of in de (bediende) cabine. Meestal volgt er dan van de zijde van een moderator de reactie dat conducteurs meerdere taken hebben naast controle en dat er sprake kan zijn van een incidentele situatie.

Ik twijfel daaraan en vraag me af of NS de olifant in de kamer nadrukkelijk niet wil zien.

Laatst reisde ik van Amsterdam naar Antwerpen en terug met IC Brussel. Op beide reizen kwam er geen treinpersoneel langs en zat het (Nederlandse) team de hele reis in de (afgesloten) stiltecoupé eerste klasse. Zoveel administratie kan er toch niet zijn?
Reputatie 6
Badge
Je kunt natuurlijk ook calculeren of het zinvol is om de toeslag aan te schaffen. Kans van 1 op 4. Verder sluit ik mij aan bij de opmerking over zichtbaarheid of liever gezegd de onzichtbaarheid van conducteurs in ICD.

Overigens ben ik deze week tussen Utrecht en Rotterdam deze week wel opvallend veel gecontroleerd.
Wat maakt het nou uit of je wel of niet gecontroleerd wordt? Je hoort dat kaartje gewoon te kopen. Als jij het risico wil lopen op een dikke boete: prima. Maar besef je wel dat het eigenlijk gewoon diefstal is. Uiteraard betalen mensen soms die toeslag ook niet uit onwetendheid. Dat is een ander verhaal, maar slecht te bewijzen en dan kan je ook gewoon dikke pech hebben. Alleen jij weet dat je moet betalen, dus als je dan niet betaald: dan is dat dus gewoon diefstal. Als er 5 euro op een marktkraampje ligt zonder eigenaar erbij en niemand die kijkt dan neem je dat toch ook niet mee?

Wat betreft de stiltecoupé is dat natuurlijk echt niet oké en daar mag je ze ook zeker wel op aanspreken.
Er wordt in deze community regelmatig opgemerkt dat conducteurs weinig zichtbaar zijn en zich schuilhouden in de eerste klasse of in de (bediende) cabine. Meestal volgt er dan van de zijde van een moderator de reactie dat conducteurs meerdere taken hebben naast controle en dat er sprake kan zijn van een incidentele situatie.

Ik twijfel daaraan en vraag me af of NS de olifant in de kamer nadrukkelijk niet wil zien.

Laatst reisde ik van Amsterdam naar Antwerpen en terug met IC Brussel. Op beide reizen kwam er geen treinpersoneel langs en zat het (Nederlandse) team de hele reis in de (afgesloten) stiltecoupé eerste klasse. Zoveel administratie kan er toch niet zijn?

Jawel joh. Die zitten dan hele stapels dossiers weg te werken, formulieren in te vullen, rapportages te maken, úren werk, echt, die mensen hebben geen tijd om even in de trein rond te lopen, laat staan te controleren...

Reageer