gedrag NS Peroneel

Wanneer gaat het NS personeel eindelijk weer eens doen waarvoor ze zijn aangenomen?? Sinds het begin van de Corona- uitbraak is er geen enkele controle meer in de trein. Ik reis dagelijks voor mijn werk met de trein. Heb een 1e klas abonnement. Deze 1e klas is hoofdzakelijk in gebruik door NS personeel en inmiddels ook door overige reizigers want er wordt toch niet gecontroleerd…. Conducteurs duiken weg in de machinistencabine of reserveren voor zichzelf een hele 1e klas om maar niet met reizigers in contact te hoeven komen…. schandalig….

Dan nog de controlerende funktie; afgelopen vrijdag zie ik de conductrice en een collega zonder mondkapje rondlopen in de trein. Jullie hebben een voorbeeldfunktie vergeet dat niet!!!! Dan nog niet te spreken over het toenemend aantal passagiers zonder mondkapje… maar ja als de conducteur niet doet waarvoor hij/zij is aangenomen zal dit dus een eigen leven gaan leiden…

Meenemen van fietsen….discussies op het perron dat een fiets niet mee mag, en bij een aankomende trein stappen mensen wel uit met een niet opvouwbare fiets… hoe geloofwaardig ben je dan nog…

Zeer teleurstellend dit allemaal, en inderdaad zo jaag je passagiers het OV uit om maar eigen vervoer op en neer te gaan reizen

115 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Begrijpelijke opmerkingen. Met uitzondering van de opmerking over vouwfietsen. Die mogen te allen tijde gewoon meegenomen worden.

Het lijkt wel alsof veel mensen denken dat het leven weer net zo is als voor de komst van het coronavirus. Dat is een misvatting en wanneer het aantal besmettingen weer gaat toenemen dan zullen de maatregelen weer aangescherpt worden.

Met uitzondering van de opmerking over vouwfietsen

Wel even goed lezen

Meenemen van fietsen….discussies op het perron dat een fiets niet mee mag, en bij een aankomende trein stappen mensen wel uit met een niet opvouwbare fiets… hoe geloofwaardig ben je dan nog…

Reputatie 6

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. Dit spitst zich vooral toe op het veilig laten verlopen van het vertrekproces. 

Het hele mondkapjes gebeuren is toch in eerste instantie de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Voor personeel is het onmogelijk iedere reiziger de hele rit te observeren. Veel reizigers spelen zodoende een kat en muis spel met het NS personeel, dit is na de zoveelste opmerking nog geen 3 meter verder, en de kapjes zakken al weer naar beneden.

Het beleid zal veel strenger moeten, dat is meteen verwijdering uit de trein bij het niet juist of geheel niet dragen van het kapje. Helaas durven de OV bedrijven die stap (nog) niet aan.

Reputatie 3

Het hele mondkapjes gebeuren is toch in eerste instantie de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger. Voor personeel is het onmogelijk iedere reiziger de hele rit te observeren. Veel reizigers spelen zodoende een kat en muis spel met het NS personeel, dit is na de zoveelste opmerking nog geen 3 meter verder, en de kapjes zakken al weer naar beneden.

Het beleid zal veel strenger moeten, dat is meteen verwijdering uit de trein bij het niet juist of geheel niet dragen van het kapje. Helaas durven de OV bedrijven die stap (nog) niet aan.

Waarom zou het in eerste instantie de verrantwoordelijkheid van de reiziger zijn? 

Bij het rookverbod en het invoeren van de ov chipkaart kon er ook wel gecontroleerd en gehandhaafd worden. Er is helemaal geen sprake van een kat en muis spel want er wordt gewoon niet gecontroleerd, reizigers worden niet aangesproken op hun gedrag en conducteurs houden zich nota bene zelf ook niet aan de regels

Reputatie 3

Overigens was de trein waar de conducteur zonder mondkapje door twee coupés liep de IC van Utrecht naar Enschede vertrektijd 18.37 Utrecht Centraal zaterdag 27 juni. Pakken jullie dit op moderators of is dit gedrag inmiddels de norm bij NS?

Ik heb de klacht omtrent de hoofdconducteur van trein 1767 doorgezet mariskah. Bedankt voor de melding. De hoofdconducteur zal hierover aangesproken worden.

De conducteur van de 4659 leek de mondkapjes vanmiddag ook niet zo noodzakelijk te vinden, de periodes dat hij zich buiten een van de onbemande cabines bevond bedekte het kapje wel zijn mond maar niet zijn neus. Ik heb even overwogen om hem hierop aan te spreken maar ik wilde hem niet storen tijdens zijn telefoongesprek, fluiten als vertreksignaal (geen idee of dat ook moet als er duidelijk niemand meer wil instappen) kreeg ook geen prioriteit.

Reputatie 7
Badge +3

Fluiten gaat lastig met een mondkapje op.

Reputatie 7
Badge +3

Alle HC's zouden een e-fluit krijgen.

Mondkapje 2 cm naar beneden en de fluit had gewoon in zijn mond gepast. Of een e-fluit inderdaad.

Fluiten op het perron, mondneuskapje op en de deuren sluiten. En als je het mondneuskapje dan toch op hebt, gelijk de trein doorlopen voor controle.

Reputatie 6

De conducteur van de 4659 leek de mondkapjes vanmiddag ook niet zo noodzakelijk te vinden, de periodes dat hij zich buiten een van de onbemande cabines bevond bedekte het kapje wel zijn mond maar niet zijn neus.

Ik snap niet dat sommige mensen, blijkbaar te verbitterd om een ander een normaal leven te gunnen, zo'n onbeheersbare drang hebben om anderen te verklikken. Eng gedrag, zelfs al heb je strikt op de feiten kijkend een punt. Het is niet dat de regels niet gelden voor de conducteur van trein zoveel en zoveel, maar we leven niet in Oost-Duitsland waar men voor het minste of geringste elkaar meldt.

De conducteur van de 4659 leek de mondkapjes vanmiddag ook niet zo noodzakelijk te vinden, de periodes dat hij zich buiten een van de onbemande cabines bevond bedekte het kapje wel zijn mond maar niet zijn neus.

Ik snap niet dat sommige mensen, blijkbaar te verbitterd om een ander een normaal leven te gunnen, zo'n onbeheersbare drang hebben om anderen te verklikken. Eng gedrag, zelfs al heb je strikt op de feiten kijkend een punt. Het is niet dat de regels niet gelden voor de conducteur van trein zoveel en zoveel, maar we leven niet in Oost-Duitsland waar men voor het minste of geringste elkaar meldt.

Begrip van jou zal ik niet verwachten, zoveel was al duidelijk in je eerdere berichten, maar dat geeft niet, dat voldoet inmiddels aan het verwachtingspatroon.

Wat mij stoort is dat iemand die een ander een boete mag uitschrijven van € 95,- zelf te beroerd is om de ook voor hem geldende regels te respecteren. Regels die er niet voor jezelf zijn maar om een ander een klein beetje extra bescherming te geven. Iemand uit een beroepsgroep die een alternatief heeft om geen mondkapje te hoeven dragen. Maar ach, dat zul jij waarschijnlijk niet gaan begrijpen.

Reputatie 3

En wat ik niet snap is dat veel mensen, blijkbaar te onbenullig en te onverschillig om een ander een normaal, gezond en corona vrij leven te gunnen, zo’n onbeheersbare drang hebben om anderen in gevaar te brengen door zelf geen mondkapje te dragen. Eng gedrag, en zelfs hebben deze mensen op srikt op de feiten absoluut geen punt. Het is namelijk verplicht om een mondkapje te dragen in de trein en het lijkt mij niet meer dan normaal dat alle conducteurs van alle treinen ongeacht nummer zoveel en zoveel dit beleid naleven, controleren en handhaven. We leven idd niet in Oost-Duitsland maar we leven in een land waar een levensgevaarlijk virus is opgedoken en dat lijkt me eerlijk gezegd niet het minste of geringste. Als mensen dan blijkbaar te lamlendig zijn om rekening met elkaar te houden dan lijkt het me alleen maar goed dat er ook mensen zijn die wel durven op te komen voor de zwakkeren in de samenleving en die dit wel durven te melden. 

Reputatie 6

Ik begrijp prima dat je het niet kan maken om een dubbele standaard te hanteren, vooral als iemand met een voorbeeldfunctie. Als je er zelf voor kiest om geen mondkapje te dragen, oké, alle begrip, maar dan verspeel je het recht om het een ander te verwijten.

Reputatie 3

Ik begrijp prima dat je het niet kan maken om een dubbele standaard te hanteren, vooral als iemand met een voorbeeldfunctie. Als je er zelf voor kiest om geen mondkapje te dragen, oké, alle begrip, maar dan verspeel je het recht om het een ander te verwijten.

Het is geen gewoon geen optie om zelf geen mondkapje te dragen in de trein, deze regel geldt voor iedereen. Als je er zelf voor kiest om geen mondkapje te dragen hoor je niet in het OV te zitten. Niet als reiziger en zeker niet als NS personeel.

Als je er zelf voor kiest om geen mondkapje te dragen, oké, alle begrip

Lees: Geen enkel begrip

Vanaf morgen gaat bij ons een nieuw handelingsprotocol in. Aangezien je een mondkapje zo min mogelijk op en af moet zetten, wordt ons nu gesteld de vertrekprocedure te doen, inclusief fluiten met het gelaatsscherm op. Ben benieuwd of het hele HC korps overgaat op het gelaatsscherm. 

We zouden een e-fluit krijgen, blijkbaar zit daar vertraging in.....

Reputatie 7

Het is geen gewoon geen optie om zelf geen mondkapje te dragen in de trein, deze regel geldt voor iedereen. Als je er zelf voor kiest om geen mondkapje te dragen hoor je niet in het OV te zitten. Niet als reiziger en zeker niet als NS personeel.

Die dingen helpen weinig, maar men moet toch iets. En hoeveel mensen gebruiken ze zoals eigenlijk zou moeten. Dat zie ik iedere dag opnieuw - allerlei variaties van dragen, snel wegschuiven als conducteur voorbij is, met de vingers aan de stof frommelen, zo los uit een tas opgevist of uit broekzak gehaald....Of het iedere rit een schone of nieuwe is, is ook maar zeer de vraag. Ook mag je eten en drinken (zo kort mogelijk) en ik zie mensen dan met de vingers aan de stof zitten om het kapje onder de kin te duwen. Het is dat het verplicht is, je een boete riskeert en daarom draagt de grote meerderheid ze maar volgens mij... Bij uitstappen al een paar maal bijna omvergelopen/bijna opzij geduwd door laatkomers die snel willen instappen en hem nog op moeten doen. Tot zover ook weer de 1,5 meter....ook een illusie dat het ganse volk zich daaraan zou houden.

Reputatie 3

Hier word ik nou zo vreselijk moe van. Al die uitvluchten. Die dingen helpen weinig. Maar er is wel internationaal bewijs dat ze wel degelijk besmetting tegengaan, ook al wil het rivm in Nederland daar nog niet aan. Ze worden toch verkeerd gebruikt.Alsof er dan maar helemaal niet meer gecontroleerd hoeft te worden en we wel zonder kunnen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die mondkapjes wel volgens de richtlijnen gebruiken. En de mensen die het mondkapje verkeerd gebruiken door er bv aan te zitten of het meerdere malen te gebruiken

lopen veel meer risico om zichzelf te besmetten. Terwijl mensen zonder mondkapje een groot risico lopen om anderen te besmetten. Want daar is het mondkapje nou juist voor. Niet ter bescherming van jezelf maar ter bescherming van anderen

Reputatie 3

Het is een illusie dat mensen zich hier vrijwillig aan houden natuurlijk. Mensen hielden en houden zich ook niet vrijwillig aan het rookve4bod op de stations. Dat gebeurt alleen als er gecontroleerd en gehandhaafd wordt.

En niet als bij voorbaat de handdoek al in de ring wordt gegooid omdat het toch allemaal zinloos zou zijn.

Reputatie 3

Dat is natuurlijk ook lekker makkelijk. 

De verantwoordelijkheid afschuiven. Bij het invoeren van de ov chipkaart was dat toch ook niet zo? Heb nooit een conducteur horen zeggen: ach, ze snappen het gewoon niet met die poortjes. dus we controleren niet meer. En met het rookverbod: tja, er wordt nog steeds overal gerookt, dus we laten het maar zo. De rookpalen worden verkeerd gebruikt, nou ja jammer, dat was ook een illusie om te denken dat mensen op vaste plekken zouden roken. Dus we doen er niets meer aan hoor.

Badge +3

Alle beetjes helpen en als je met je kapje gaat rommelen op 1,5 meter heb je alleen jezelf ermee eigenlijk (vooropgesteld dat je je handen reinigt na aanraken).

Kort ‘contact’ met anderen buiten (tijdens het instappen) is op zich niet zo'n probleem, net zomin als boodschappen doen in een supermarkt.

Maar ja, dan gaan mensen dat rekken natuurlijk en een hele reis over één boterham of appel doen.

Reputatie 3

In dit geval helpen alle beetjes zeker niet.

Contact op minder afstand dan 1,5 meter is dus wel een probleem, daar zijn de deskundigen het dan wel over eens.

Er moet gewoon toezicht, controle en handhaving zijn op het mondkapjes gedrag en de 1,5 meter afstand regel. Ik wens niet gedurende mijn treinreis van anderhalf uur voortdurend dichtbij mensen te zitten die de regels voor mondkapjes niet opvolgen en NS is verantwoordelijk om toe te zien op naleving  van deze regels en voor mijn veiligheid en gezondheid.

Reageer