Gedrag NS personeel

• 21 oktober 2015
  • 14 reacties
  • 370 Bekeken

Beste NS,

Vandaag ben ik met een groepje mensen naar de Efteling geweest en heb een soort aanvaring gehad met een conducteur.
Hoewel zijn argumenten 100% valide waren, wil ik een klacht over zijn manier van doen en gedrag indienen.

Wij hebben vandaag gereisd met zo'n NS - Efteling kaartje, waarbij je formeel pas na 09:00 mag reizen.

Het gaat om de trein tussen Zwolle en Utrecht, op 21-10-2015 vertrekkend om 08:48; Wij werden na Amersfoort ergens gecontroleerd.

Er kwamen 2 conducteurs om onze groep te controleren.
De ene keek naar 2 kaartjes van onze groep, zei oke en ging weer verder.
De andere conducteur vond dat de groep te vroeg was ingestapt, dat we eigenlijk niet in die trein mochten zitten en begon daar een hele preek over.

Mijn reactie was 'mwa, die tien minuutjes'.
-- Even serieus, dit was geen rare aggresieve of dominante houding ofzo, gewoon van 'Moet dat nou?, is dit nou écht nodig voor die paar minuutjes?'

De conducteur ging fel in op mijn 'mwa', vond dat ik bijdehand deed, heeft dat ook meerdere malen hardop gezegd, begon mij te intimideren met boetes uitschrijven en ik weerde hem met dat het gewoon mijn mening is. Uiteindelijk maar sorry gezegd dat ik zo over kwam, wat niet de bedoeling was.
Hij ging tijdens zijn verheven preek naar mij breed staan, handen op de stoelen aan beide kanten van het gangpad, bleef maar terug komen op zijn boetes uitschrijven omdat ik (volgens hem) zwaar bijdehand deed. Ik kan u heel eerlijk zeggen dat dat absoluut niet waar was.

Ik was echt verbaasd dat hij dit deed, zeker aangezien hij achteraf gewoon wegliep en niet de daad bij zijn woord voegde.
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar dit was gewoon (naar mijn mening) zielig gedrag van een meneer met teveel macht in z'n hoofd.

Als conducteur moet je niet intimideren of dreigen en als je signaleert dat iemand zonder geldig vervoersbewijs is ingestapt, dan hoort daar een proces verbaal voor geschreven te worden, niet dreigen en dreigen en je intimiderende energie richten op iemand die wel netjes om 09:00 is begonnen aan de reis.

Stukje context: De mensen in mijn groep zijn om 08:48 in de trein in Zwolle ingestapt, ik om 09:00 in Apeldoorn. Ik ben in Amersfoort overgestapt en ben aangesloten bij de groep.
Ohja, daar vroeg de conducteur ook naar. Ik zei (Normaal!) dat ik om 09:00 de trein in Apeldoorn had genomen. Hij keek me argwanend aan. Ik heb daarbij gezegd dat hij het met alle liefde mag nakijken. (heeft hij niet gedaan)

Ik snap heus wel dat deze man het recht heeft om mijn groepje te wijzen opdat zij te vroeg zijn ingestapt, daar heeft hij groot gelijk in. Zijn manier van doen en houding daarentegen waren absoluut ongehoord. Zeker als je meerekent dat zijn collega helemaal geen punt heeft gemaakt over instap tijden (en ook gewoon door liep).
Ik zou het dan ook fijn vinden als de leiding gevende van deze conducteur deze brief ontvangt.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

14 reacties

Reputatie 5
Voor reizigers geldt: Regels zijn Regels.
De Regels stellen dat uw vervoerbewijs eerst na 0900 uur geldig is. U beging derhalve een overtreding, doordat u zich zonder geldig vervoerbewijs in de trein bevond. U had een apart kaartje moeten kopen tot het eerste station waar na 0900 u gestopt zou worden.
Het feit dat u geen boete heeft gekregen is erg verbazend en onterecht. Iets meer terughoudendheid zou in uw geval dus zeker gepast zijn!
Beetje jammer dit. Ik geef duidelijk aan dat ik heel goed begrijp wat de regels zijn, mijn klacht gaat daar ook niet over (heeft u mijn bericht wel serieus gelezen?)

Mijn reactie was genuanceerd, niet eens bagatelliserend.
Deze klacht gaat over de houding van de conducteur.

Intimideren en dreigen naar passagiers is ongehoord. Zeker als hij ook nog eens niet de daad bij het woord vat.
Dat is puur een indicatie van machtsvertoon en dominantie, niet objectief/educatief..

Leven we dan in een cultuur waar alles, maar dan ook echt alles zo zwaar genomen wordt, dat nuance een woord van het verleden is?
En waarom heeft hij dan (vanwege mijn gedrag) alsnog geen boetes uitgeschreven?

Volgens mij snapt u de essentie van mijn bericht niet.. Beetje jammer dus..
Reputatie 5
Ik zie het probleem niet zo. U was in overtreding en de conducteur is gerechtigd om daartegen op te treden.
Daarnaast hebben mensen soms wel eens last van het ikbenstoerwantikhebeenuniform-syndroom.
Nogmaals: Heeft u mijn bericht wel gelezen? !! IK !! was niet in overtreding. De rest van mijn groep wel.

Het probleem was zijn houding. Als deze meneer daadwerkelijk was opgetreden (d.w.z.: een boete uitschrijven aan al mijn groepsleden (behalve ik) dan was dat op zich begrijpelijk geweest (wel jammer, maar begrijpelijk).

Het feit is dat hij besloot om op mij de pik te hebben op dat moment, ging daarbij ver buiten alle boekjes van fatsoen, is daarmee een intimiderende en dreigende man geweest en heeft uiteindelijk niks gedaan. Nja, misschien voldaan weggelopen. Hij had mij dus niks kunnen maken.

Dat, meegerekend dat zijn collega op 2 van onze groep gewoon 'oké' zei en doorliep is gewoon belachelijk.

Uw reacties lezende zie ik denk ik nog een probleem.. Kortzichtigheid.. Ook dit is weer mijn mening.
Ik wil het gedrag van de conducteur niet goedpraten maar kan me wel eens voorstellen dat een conducteur wel eens uit zijn slof schiet. Conducteurs worden dagelijks geconfronteerd met reizigers die bewust verkeerd bezig zijn. Daar wordt je wel eens moe van, daar heb ik begrip voor.
Ik denk wel dat de conducteur tegen jou onterecht bezig is geweest omdat je immers juist ingecheckt was. Dit is eenvoudig was te stellen zonder welles/nietes discussie.
Even los van het vertelde, wsm is geen NS medewerker en geeft zijn mening, zoals dat op fora gaat.

Zelf vind ik het erg apart dat als 1 HC het goed vindt, de andere die beslissing terug wil draaien. Dat is niet de normale gang van zaken. We horen achter elkaars beslissingen te staan en naderhand kom je er dan op terug.
Zwart wit idd, uw groep is te vroeg vertrokken. Als u idd om 09.00 aansloot snap ik idd niet waarom de discussie met u werd gevoerd. Het gedrag zal ik niet goedpraten, ben er niet bij geweest, maar het is niet de bedoeling dat u er zo een gevoel aan over heeft gehouden, ongeacht welke kant het was opgegaan. Morgen zal er ongetwijfeld een moderator reageren.
Nogmaals: Heeft u mijn bericht wel gelezen? !! IK !! was niet in overtreding. De rest van mijn groep wel.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van de rest van de groep. Zoals u het gedrag van de conducteur beschrijft komt het niet erg professioneel of wenselijk over.
Aan de andere kant leek er voor uw reisgenoten (die feitelijk in overtreding waren) vrij weinig aan de hand tot u, als enige die niet in overtreding was, het nodig vond de discussie aan te gaan. Ik kan me voorstellen dat zij er niet erg blij mee zouden zijn als zij door uw actie alsnog een boete hadden gekregen, vooral wanneer u vervolgens als enige de dans zou ontspringen.

Ik ben wel benieuwd naar de mening van de rest van de groep. Zoals u het gedrag van de conducteur beschrijft komt het niet erg professioneel of wenselijk over.
Aan de andere kant leek er voor uw reisgenoten (die feitelijk in overtreding waren) vrij weinig aan de hand tot u, als enige die niet in overtreding was, het nodig vond de discussie aan te gaan. Ik kan me voorstellen dat zij er niet erg blij mee zouden zijn als zij door uw actie alsnog een boete hadden gekregen, vooral wanneer u vervolgens als enige de dans zou ontspringen.

Helaas was de conducteur al bezig met een discussie voeren naar de groep. Ik reageerde alleen 'mwa, die 10 minuutjes' (letterlijk zo).. Niet eens om in discussie te gaan of om te discussiëren..
Het schoot bij hem alleen in een behoorlijk verkeerd keelgat.

Kijk, als hij nou normaal deed naar de groep, dan denk ik dat dit hele voorval niet eens was gebeurd, maar hij was zelf al begonnen met een vervelende houding naar de groep. Misschien dat mijn houding in zijn ogen zijn gezag ondermijnde ofzo. Als dat zo is vind ik mijn klacht naar de NS nog erg mild.
Even los van het vertelde, wsm is geen NS medewerker en geeft zijn mening, zoals dat op fora gaat.

Zelf vind ik het erg apart dat als 1 HC het goed vindt, de andere die beslissing terug wil draaien. Dat is niet de normale gang van zaken. We horen achter elkaars beslissingen te staan en naderhand kom je er dan op terug.
Zwart wit idd, uw groep is te vroeg vertrokken. Als u idd om 09.00 aansloot snap ik idd niet waarom de discussie met u werd gevoerd. Het gedrag zal ik niet goedpraten, ben er niet bij geweest, maar het is niet de bedoeling dat u er zo een gevoel aan over heeft gehouden, ongeacht welke kant het was opgegaan. Morgen zal er ongetwijfeld een moderator reageren.

Kijk, precies dat 🙂 Natuurlijk was de groep fout. Kijk, wij wilden ook een beetje bijtijds in de Efteling zijn.
Persoonlijk vind ik dat de HC's daar best nuance op mogen toepassen, ookal heeft deze conducteur helemaal gelijk.
Wat wsm betreft. Tja, ik ben ook erg moe van de dag, was me even niet in me opgekomen dat hij geen NS medewerker is.
Is op zich ook wel weer fijn, want het illustreert gelijk hoe verschillende mensen reageren. Laat ik mijn mening in het geval van wsm dan maar even voor me houden 😉
Probeer je ook in zijn kant in te leven. Hij had formeel voor iedereen die in Zwolle was ingestapt een boete van € 46,70 moeten uitschrijven. Op het moment dat hij jullie daarop wijst, verwacht hij mogelijk een reactie als "Sorry, we zullen het niet meer doen, bedankt voor uw coulance". Dat mag je kinderachtig vinden, maar een reactie als "mwa, die 10 minuutjes" is ook niet heel tactisch als je met een goedkoop actieticket reist dat nu net als enige beperking heeft dat je er niet mee in de spits mag reizen. Die beperking is er niet voor niets, reizen in de spits is voor de mensen die wel de hoofdprijs betalen doorgaans geen lolletje.
Een wijze les voor conducteurs: beboet mensen zodra daar aanleiding voor bestaat. Anders leert men het nooit.
@TheSource85

Nu ik het nogmaals lees snap ik toch de reactie van mijn collega nog steeds niet. U bent na Amersfoort gecontroleerd, das ruim na 09.00 uur. Zelf wil ik wel eens een opmerking maken van let op, nu heeft u geluk, het is na 09.00 uur. Wie zegt dat uw groep niet het netjes geregeld kon hebben? Ik praat beide kanten niet goed overigens. Sta er neutraal in.
Ik maak geregeld mee dat reizigers perse voor 09.00 uur willen reizen. Ik krijg dan vaak een vol tarief e-ticket tot aan het station van 09.00 uur. Als de prijs vaststaat en het maakt niet uit welk vertrekstation erop komt, zou dit dus ook voor kunnen komen. Wie ben ik dan om iemand aan te spreken ergens rond 09.30 uur vermoed ik. Ik zou dat nooit doen overigens.
Hoppy geeft ook iets aan waar ik me in kan vinden en daar hoor ik mee om te moeten gaan. Simpel as that.
@TheSource85

Nu ik het nogmaals lees snap ik toch de reactie van mijn collega nog steeds niet. U bent na Amersfoort gecontroleerd, das ruim na 09.00 uur. Zelf wil ik wel eens een opmerking maken van let op, nu heeft u geluk, het is na 09.00 uur. Wie zegt dat uw groep niet het netjes geregeld kon hebben? Ik praat beide kanten niet goed overigens. Sta er neutraal in.
Ik maak geregeld mee dat reizigers perse voor 09.00 uur willen reizen. Ik krijg dan vaak een vol tarief e-ticket tot aan het station van 09.00 uur. Als de prijs vaststaat en het maakt niet uit welk vertrekstation erop komt, zou dit dus ook voor kunnen komen. Wie ben ik dan om iemand aan te spreken ergens rond 09.30 uur vermoed ik. Ik zou dat nooit doen overigens.
Hoppy geeft ook iets aan waar ik me in kan vinden en daar hoor ik mee om te moeten gaan. Simpel as that.

Helemaal mee eens. Ook met wat 'De Luchtmacht 2' aangeeft. Gewoon objectief blijven en een keuze maken. Beboeten of niet.. maar niet gaan lopen intimideren en dreigen.
Als er directe aanleiding is moeten we gewoon schrijven. Helemaal mee eens. In dit geval is het lastig om te bewijzen dat er voor 09.00 uur daadwerkelijk is gereisd. Zeker na al twee extra stopt is het geen heterdaad meer als het vervoersbewijs daarna wel klopt. Er kan een vervoersbewijs bij zijn gekocht, men is toch naar een ander station gegaan ivm de grens. Ik denk dat ik als ik in dit geval geschreven zou hebben, dat deze boete niet zou blijven staan. Kan ernaast zitten.

Reageer