beantwoord

Geen Airco in treinen

Beste NS,
Het is toch echt niet verantwoord om treinen zonder airco te laten rijden vandaag met temperaturen van 38 graden? Op het traject Utrecht-Zwolle rijden deze treinen vandaag je ziet iedereen wegkwijnen. De ramen kunnen amper open, op de bovenverdieping zijn geen ramen. Je kunt amper ademhalen en oude mensen hebben het zó zwaar. Dit is echt niet verantwoord. Er is vandaag trein uitval op dit traject door uitval van materie, waardoor je zou verwachten dat dat zou komen omdat jullie alleen treinen met airco willen laten rijden. Niet is minder waar. Overal hitteplannen, maar in NS treinen mag je blijkbaar mensen vervoeren in 60 graden en ze daar ook nog voor laten betalen. Ik klaag niet zo snel, maar dit kan echt niet...
icon

Beste antwoord door Anonymous 27 juli 2018, 19:05

Trein-D in de DD-AR is er geen airco, maar ook steeds meer overig materieel heeft problemen vanwege de aanhoudende extreme warmte en monteurs zijn erg druk met oplossen van de problemen. Ik zie ook van collega's steeds meer meldingen van storingen op het spoor zelf door de warmte en hoorde ook dat er vannacht flink gewerkt is aan het spoor om allemaal sectie storingen op te lossen.

De extreme warmte eist inmiddels gewoon flink zijn tol.

wat betreft het hitteplan zijn er ook bij de NS extra maatregelen genomen zo worden er diverse treinseries voorzien van een tray waterflesjes voor noodgevallen en zijn er ook op de stations meer waterflessen op voorraad dan normaal. Voor de 5600 serie is ook door personeel al gevraagd om te kijken of inzetten van ander materieel mogelijk is maar ik denk dat door de uitval van airco's in andere treinen er geen materieel voor beschikbaar is.

En helaas kon niemand voorzien dat we zo'n extreme periode van hitte zouden krijgen.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge
Tja, De volgende keer zou je misschien een andere coupe op kunnen zoeken (ik zelf persoonlijk doe dat niet snel in zo'n geval maar goed) omdat de temperatuur in de trein per coupe word geregeld.
Dus als je even door de trein loopt heb je (misschien) kans dat je een koelere coupe zou kunnen vinden.
Reputatie 2
Ook bij de oude DDARs? Kan me niet voorstellen. Daar is het gewoon ARKO volgens mij.
Reputatie 7
Badge
Ook bij de oude DDARs? Kan me niet voorstellen. Daar is het gewoon ARKO volgens mij.

Daar kunnen toch gewoon de ramen van open?
Het gaat nu in dit topic over een trein waarbij er normaal gesproken airco in hoort te zitten en waarbij er weinig luiken zitten om de ramen te openen voor frisse lucht.
Reputatie 2
Tussen Utrecht en Zwolle rijden enkel DDARs (geen airco). Dan red je 't niet met 'raampjes' open bij 36+ graden. Waarschijnlijk ook de reden waarom nu alle sprinters uitvallen op dit traject, simpelweg niet verantwoord m.b.t veiligheid/gezondheid van reizigers.
Trein-D in de DD-AR is er geen airco, maar ook steeds meer overig materieel heeft problemen vanwege de aanhoudende extreme warmte en monteurs zijn erg druk met oplossen van de problemen. Ik zie ook van collega's steeds meer meldingen van storingen op het spoor zelf door de warmte en hoorde ook dat er vannacht flink gewerkt is aan het spoor om allemaal sectie storingen op te lossen.

wat betreft het hitteplan zijn er ook bij de NS extra maatregelen genomen zo worden er diverse treinseries voorzien van een tray waterflesjes voor noodgevallen en zijn er ook op de stations meer waterflessen op voorraad dan normaal. Voor de 5600 serie is ook door personeel al gevraagd om te kijken of inzetten van ander materieel mogelijk is maar ik denk dat door de uitval van airco's in andere treinen er geen materieel voor beschikbaar is.

En helaas kon niemand voorzien dat we zo'n extreme periode van hitte zouden krijgen.
Tussen Utrecht en Zwolle rijden enkel DDARs (geen airco). Dan red je 't niet met 'raampjes' open bij 36+ graden. Waarschijnlijk ook de reden waarom nu alle sprinters uitvallen op dit traject, simpelweg niet verantwoord m.b.t veiligheid/gezondheid van reizigers.

Dat was logisch geweest en was ook mijn gedachte. Maar juist de treinen zonder airco rijden nu één keer per uur. De NS kan beter besluiten deze treinen ook niet te laten tijden want dit is niet echt verantwoord.
Voorkomen is inderdaad beter dan genezen, maar zoals JBa al aangeeft vallen er ook treinen uit wat niet te maken heeft met de airco maar wel door het weer wordt veroorzaakt. Het is lastig om een trein niet te laten rijden aangezien het lastig is om op een dag als vandaag vervangend vervoer te regelen, maar we willen natuurlijk niet dat de gezondheid van onze reizigers in gevaar komt.
Tja, De volgende keer zou je misschien een andere coupe op kunnen zoeken (ik zelf persoonlijk doe dat niet snel in zo'n geval maar goed) omdat de temperatuur in de trein per coupe word geregeld.
Dus als je even door de trein loopt heb je (misschien) kans dat je een koelere coupe zou kunnen vinden.

Coolere coupe? Waar dan zonder airco? In elk treinstel was het daar 60 graden. Reizigers hangen met hun hoofd uit het raam voor enigszins een beetje zuurstof.
Moet je wel mee oppassen, die palen naast het spoor geven namelijk weinig mee als je daar met 140 km/uur tegen aan komt met je hoofd. 😉
Reputatie 7
Badge

Erg interessant. 🙂 Ja het is inderdaad erg heet. Maar gelukkig komt daar morgen een einde aan. Het gaat weer kouder worden.
Reputatie 7
Badge

Coolere coupe? Waar dan zonder airco? In elk treinstel was het daar 60 graden. Reizigers hangen met hun hoofd uit het raam voor enigszins een beetje zuurstof.

Oke, nou ja...en dat geval heeft het inderdaad geen zin om naar een andere coupe te lopen.

Erg interessant. 🙂 Ja het is inderdaad erg heet. Maar gelukkig komt daar morgen een einde aan. Het gaat weer kouder worden.

Voor het geval je opmerking niet sarcastisch is bedoeld.

Ik reis eens per twee weken van Harderwijk naar Utrecht CS en zelfs bij aanzienlijk lagere buiten temperaturen is het is al onaangenaam warm in de sprinter.
Dat plus banken waar je een houten kont van krijgt maken dat het reizen op dat traject een (laat ik me inhouden) allerminst prettige ervaring is.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik niet snap: in de zomervakantie zijn er zeker in de spits veel minder reizigers. Waarom kort NS de treinen dan niet overal wat in om zo in deze periode DD-AR en DDM1 buiten dienst te kunnen stellen.
Reputatie 2
De treinen tussen Utrecht en Zwolle hebben wel airco, alleen niet allemaal. Zo heeft DDZ wel airco en ook ICMm, VIRM en VIRMm hebben airco. Alleen DD-AR die ook rijdt tussen Utrecht en Zwolle rijdt heeft geen airco. Die dus niet nemen
Reputatie 7
Badge +3
Ik zag toevallig gister ergens een bericht dat rit 5641 van die dag opgeheven werd omdat de DD-AR daarvoor gewoon te heet was.
De treinen tussen Utrecht en Zwolle hebben wel airco, alleen niet allemaal. Zo heeft DDZ wel airco en ook ICMm, VIRM en VIRMm hebben airco. Alleen DD-AR die ook rijdt tussen Utrecht en Zwolle rijdt heeft geen airco. Die dus niet nemen
Alleen is de standaard trein welke als sprinter rijdt tussen Utrecht en Zwolle de DD-AR.

@Tamzin, je zou inderdaad denken dat er materieel ergens over is maar er zijn ook voor toeristen op andere routes weer treinen verlengt. Op de rangeerterreinen waar ik tijdens mijn diensten kom staat in ieder geval geen materieel wat niet wordt ingezet en/of nodig is in de loop van de dag.
Reputatie 7
Badge +3
Dat er geen treinen over zijn klopt maar dat komt juist omdat spitstreinen niet worden ingekort ondanks dat de helft van hun vaste reizigers vakantie heeft en ze daardoor halfleeg rondrijden.

Reageer