beantwoord

Geen airco in volle treinen

Zelfs de kleinste autootjes hebben tegenwoordig airconditioning, de trein niet. Nu het fantastisch weer is geworden bleek het in de intercity's waarmee ik gisteren en vandaag van Amsterdam naar Hilversum reisde niet te harden zo warm. De ramen kunnen niet open omdat de treinstellen blijjkbaar wel airco horen te hebben. Waarom functioneert die dan niet?
icon

Beste antwoord door Anonymous 8 mei 2018, 23:02

Martenhidma, we staan nu met het materieel op een kantelpunt waarbij we van het verwarmen van de treinen inmiddels overgaan naar het koelen van de treinen. De treinen zijn uitgevoerd met een klimaatbeheersing en er zijn wat treinen waar nu er weer gekoeld moet worden blijkt dat de installaties niet goed werken, dit zijn wel eens kleinigheidjes welke door een hoofdconducteur opgelost kunnen worden op het moment dat hij/zij hier op attent wordt gemaakt.

Wat ik als machinist heel erg merk is dat de zon het heel erg warm maakt in de trein dit terwijl ook in mijn cabine de klimaatbeheersing staat te koelen. Bij de reizigerscompartimenten is het nadeel dan ook nog dat er in de spits veel mensen in de trein zitten/staan en dat daarbij ook geregeld die grote deuren open gaan. Dit is allemaal ten nadele van de klimaatbeheersing.

U schrijft dat de airco in uw auto altijd werkt maar de trein waar u gebruik van maakt heeft een veel hogere kilometerstand dan uw auto en defecten komen daardoor ook wat vaker voor.

Het beste is om dit soort ervaringen te melden bij de hoofdconducteur en dat kan ook na het uitstappen, kijk dan bij het uitstappen even op de sticker bij welke deur u uitstapt zodat de hoofdconducteur weet om welk rijtuig het gaat Deze kan dan in dit rijtuig kijken naar de installatie en/of een melding te maken van het probleem zodat de monteur er naar kan kijken of het rijtuig op noodventilatie zetten waardoor wel de luchtventilatie in ieder geval aan staat.

Naast bovenstaand kan het ook zijn dat de trein van het rangeerterrein is gekomen en daar staan ze nu niet te koelen in verband met de energie besparing welke de NS ook nastreeft. Als de temperaturen nog hoger worden dan zullen ze wel weer vooraf gekoeld gaan worden maar dat is nu nog niet het geval. Hierdoor kan een trein dus ook warm aanvoelen.
Bekijk origineel

12 reacties

Zoals ik schreef, in sprinters heeft het geen zin, en zeker niet in het moderne materieel waarin geen enkele afscheiding meer is tussen de reizigersruimte en het balkon. Die treinen stoppen elke 5 minuten, dan gaan de deuren wijd open waardoor de warme buitenlucht naar binnen komt, en die paar minuten dat je dan kan doorrijden met ijskoude lucht die door de ruimte geblazen wordt, maakt eerder dat je ziek wordt (constante wisseling tussen te koude lucht en warme lucht) dan dat je er plezier van hebt.

Alleen de deuren welke bediend worden door reizigers gaan open en dan na een bepaalde tijd weer dicht, juist om te zorgen dat er nog wat koelte of warmte in de trein blijft.
Reputatie 7
Badge +3
Mij bevalt de SLT met airco prima. Stuk beter dan een SGM zonder, dat is bij meer dan 25 graden buiten alleen goed uit te houden wanneer je bij een open raampje zit.
@ Pejeka, wil je nu wel klimaatbeheersing of niet in de trein? Volgens mij was het de wens van een groot deel van de reizigers en is daar gehoor aan gegeven.

Dat het nooit perfect zal worden in een trein dat snapt iedereen aangezien een ieder het graag anders ingesteld zou zien. We zullen ergens moeten accepteren dat het niet voor iedereen perfect kan zijn qua temperatuur.

Zoals ik schreef, in sprinters heeft het geen zin, en zeker niet in het moderne materieel waarin geen enkele afscheiding meer is tussen de reizigersruimte en het balkon. Die treinen stoppen elke 5 minuten, dan gaan de deuren wijd open waardoor de warme buitenlucht naar binnen komt, en die paar minuten dat je dan kan doorrijden met ijskoude lucht die door de ruimte geblazen wordt, maakt eerder dat je ziek wordt (constante wisseling tussen te koude lucht en warme lucht) dan dat je er plezier van hebt.

Wat ik als machinist heel erg merk is dat de zon het heel erg warm maakt in de treinKijk, nu weten we in elk geval waar de warmte vandaan komt......

Nou dan heb je weer iets geleerd, TOP !!
Wat ik als machinist heel erg merk is dat de zon het heel erg warm maakt in de trein
Kijk, nu weten we in elk geval waar de warmte vandaan komt......
@ Pejeka, wil je nu wel klimaatbeheersing of niet in de trein? Volgens mij was het de wens van een groot deel van de reizigers en is daar gehoor aan gegeven.

Dat het nooit perfect zal worden in een trein dat snapt iedereen aangezien een ieder het graag anders ingesteld zou zien. We zullen ergens moeten accepteren dat het niet voor iedereen perfect kan zijn qua temperatuur.
In intercity-treinen, waar de deuren maar 1 keer per half uur of 20 minuten open gaan, en de balkons afgescheiden zijn van de coupé's door middel van deuren, kan een airco redelijk functioneren.

In het moderne sprintermaterieel, met enorm brede deuren die elke 5 minuten wijd open gaan, zonder afscheiden met het reizigersgedeelte, is airco zinloos, want die werkt alleen goed in ruimtes die langere tijd van de buitenlucht afgescheiden zijn. Sterker nog, het werkt contraproductief, want als reiziger word je gedurende de paar minuten durende rit eerst zowat bevroren in de rijdende trein vanwege de op volle toeren draaiende airco, en dan elke 5 minuten komt er weer een vlaag warme buitenlucht naar binnen, dus als je een paar haltes mee moet, is het een constant wisselen van zeer koud naar behoorlijk warm. Als je nou érgens ziek van wordt....
Reputatie 7
Mooie, inhoudelijke reactie JBa, bedankt!
Reputatie 7
Badge +3
Ik had het vanmorgen juist andersom, in mijn zomerse sandaaltjes kreeg ik koude voeten van de koele luchtstroom langs mijn benen. Toen mijn laptoptas maar even iets anders neergezet en mijn voeten daarachter neergezet.
Maar mag de airco morgen wat hoger? Zo'n 50 cm is genoeg 😂
Martenhidma, we staan nu met het materieel op een kantelpunt waarbij we van het verwarmen van de treinen inmiddels overgaan naar het koelen van de treinen. De treinen zijn uitgevoerd met een klimaatbeheersing en er zijn wat treinen waar nu er weer gekoeld moet worden blijkt dat de installaties niet goed werken, dit zijn wel eens kleinigheidjes welke door een hoofdconducteur opgelost kunnen worden op het moment dat hij/zij hier op attent wordt gemaakt.

Wat ik als machinist heel erg merk is dat de zon het heel erg warm maakt in de trein dit terwijl ook in mijn cabine de klimaatbeheersing staat te koelen. Bij de reizigerscompartimenten is het nadeel dan ook nog dat er in de spits veel mensen in de trein zitten/staan en dat daarbij ook geregeld die grote deuren open gaan. Dit is allemaal ten nadele van de klimaatbeheersing.

U schrijft dat de airco in uw auto altijd werkt maar de trein waar u gebruik van maakt heeft een veel hogere kilometerstand dan uw auto en defecten komen daardoor ook wat vaker voor.

Het beste is om dit soort ervaringen te melden bij de hoofdconducteur en dat kan ook na het uitstappen, kijk dan bij het uitstappen even op de sticker bij welke deur u uitstapt zodat de hoofdconducteur weet om welk rijtuig het gaat Deze kan dan in dit rijtuig kijken naar de installatie en/of een melding te maken van het probleem zodat de monteur er naar kan kijken of het rijtuig op noodventilatie zetten waardoor wel de luchtventilatie in ieder geval aan staat.

Naast bovenstaand kan het ook zijn dat de trein van het rangeerterrein is gekomen en daar staan ze nu niet te koelen in verband met de energie besparing welke de NS ook nastreeft. Als de temperaturen nog hoger worden dan zullen ze wel weer vooraf gekoeld gaan worden maar dat is nu nog niet het geval. Hierdoor kan een trein dus ook warm aanvoelen.
Beetje flauwe reactie, zeker, natuurlijk, alles kan kapot, maar gisteren en vandaag was het bloedheet in de trein. Zou wel heel toevallig zijn als het dezelfde trein was. Gisteren was het bovendien zo vol dat er geadviseerd werd om een volgende trein te nemen. Een andere wagon opzoeken was er niet bij. Vandaag maakte dat geen verschil. Trouwens, de airco in mijn auto doet het altijd, ook als het heel warm is, kwestie van goed onderhoud lijkt me. Vandaag was het de trein van half 7 Amsterdam Centraal, Hilversum.
Reputatie 7
Alles kan kapot, zeker als er het meest wordt gevraagd van de machines (warm buiten, druk binnen).. Als je een traject, tijdstip en locatie in de trein hebt, kunnen we de trein eventueel aanmelden voor reparatie. Verplaatsen naar een andere coupé kan heel veel schelen.

Reageer