geen controle? | NS Community

geen controle?


Reputatie 1

Zit in de trein van 18:42 rotterdam-amsterdam 
en denk rustig te kunnen gaan zitten in de 1ste klas. Vanaf delft is dit echt voorbij. Studenten(?) komen luidruchtig zitten zonder mondkapjes.

Denk loop wel even verder en dan zie je een man zonder schoenen en mondkapje aan.

gaat er nog gecontroleerd worden? Helpt het als ik een melding maak via whatsapp?

Of is het de bedoeling dat jullie mensen liever met de auto zien reizen? 


54 reacties

Het is een klein deel van de samenleving, uit alle lagen, die totaal niet willen worden aangesproken op gedrag. Dat is de laatste tijd steeds erger geworden, maar wat ik echt mis zijn de normen en waarden. 

Als ik een 1e klas controleer, een verkeerd zitter tref, is het ofwel, ik moest mijn telefoon wel opladen, anders kon u mijn kaartje niet zien tot ik reis nooit met de trein, hoe moet ik dat weten?

Wat ik helemaal niet ok vind, als een ouder een grote mond opzet waar zijn eigen kinderen getuigen van zijn. Als ik dan doorpak, hoor je vaak waarom we dat in de nabijhejd van het kind doen. Dan denk ik, jij bent de ouder, die het goede voorbeeld hoort te geven en wij ineens verkeerd bezig zijn. 

Soms hoop ik dat de dienstplicht weer terug komt, al is het maar voor normen en waarden en je medemens helpen.

En ik reageer hier vanuit persoonlijke mening en geen enkele reactie is met feiten te weerleggen, tenzij er toevallig 2 personen dezelfde situatie hebben meegemaakt. Hier laat ik het bij, aangezien ik niet elke reiziger kan helpen, is het vervelend dat ik ze niet tegen ben gekomen.

Veel van mijn collega's zijn hier niet actief, dus ook niet echt representatief te noemen.

 

Edit: de reactie waar ik hier op reageer is verwijderd.

Gatverdamme wat een walgelijke reacties worden hier geplaatst, en dan ook nog eens naar een collega toe die werkelijk alles doet om de reizigers zo goed mogelijk naar eer en geweten tehelpen en te woord te staan. Als er gepraat wordt over de verhuftering van de maatschappij dan lijkt mij dit een mooi voorbeeld.

 

Edit: oh, ik zie dat de reactie inmiddels is verwijderd. Dank.

@FFFF 

Fijn dat je een aanname doet dat ik een topic over hulphonden oversla. Om eerlijk te zijn, lees ik echt niet elk topic door, dus dank je wel dat je direct door een aanname een vooroordeel hebt.

Ik help vaker de mannen en vrouwen die hulphonden trainen, dus graag geen vooroordelen en aannames doen.

Ik sta volledig achter de stelling van oa Jeroen, dat een HC zijn of haar normale werkzaamheden weer kan hervatten en nu het drukker wordt in de trein, duren oa mijn controlerondes weer langer.

Reputatie 7

Ik zat nog niet zo lang geleden in de trein (zoals altijd 1e klas) en hoorde twee conducteurs die daar ook zaten naast verhalen over privédingen ook luid praten over wat ze meegemaakt hadden tijdens diensten en wat ze wel of niet hadden gedaan. Ik ga het hier niet herhalen maar het kwam neer op " ik heb een vrouw en kinderen thuiszitten en wil ook graag gezond en wel thuiskomen". Begrijpelijk vanuit zijn standpunt, maar dat laat weer eens zien dat er in het ov veel angst voor geweld heerst en je heel stevig in je schoenen moet staan. En dat zegt veel over de maatschappij van nu. Vroeger had je toch wel wat aanzien en gezag als conducteur. Maar goed, dat is al tientallen jaren geleden, de maatschappij is verhard, de ego's zijn groot en de lontjes zijn klein geworden.

Reputatie 3

Ja er zijn uitwassen en escalaties en geweldsdelicten in de samenleving dus ongetwijfeld ook in het OV

Omgekeerd zou het dan ook fijn zijn als reizigers een aanspreekpunt in de trein zouden hebben maar dat hebben ze niet want de conducteur is onzichtbaar in de trein.

Reizigers zijn nu vogelvrij om maar in jouw terminologie te blijven. Als de werksituatie van conducteurs en personeel V &S echt zo slecht is dan lijkt me dat er via de vakbond en in overleg met NS betere afspraken gemaakt moeten worden.

Dit mag treinreizigers niet aangerekend worden en zij mogen hier ook niet de dupe van worden en het is ook zeker niet de verantwoordelijkheid van reizigers. 

Het is al erg genoeg dat treinreizigers op zichzelf aangewezen zijn en dat er zo weinig controle en handhaving is. De oplossing voor dit probleem ligt bij de NS en is niet de verantwoordelijkheid van de treinreiziger.

 

Reputatie 6

@PeterJKH   Als je nu even goed leest wat er staat dan zie je dat ik totaal niet praat over de tijd voor Corona en dat ik ook van mening ben dat een Hc zichtbaar hoort te zijn in de trein. Ik geef alleen aan begrip te hebben dat er collega’s waren die tijdens de corona piek dit niet waren vanwege gezondheid van zichzelf of van naasten..

Ik niet. Ik moest ook gewoon mijn werk doen. En gewoon op de zaak, niet vanaf een laptop op mijn keukentafel vanachter mijn gebarricadeerde voordeur. En ik ben nog geen seconde ziek geweest, zelfs niet verkouden. Kan mazzel zijn, weet ik niet. Maar ik ben sowieso al nooit ziek, de laatste keer dat ik “griep” heb gehad (lees: 3 dagen wat hangerig en lichte verhoging) is al zeker 10 jaar geleden. Maar daar gaat het niet om.

Juist in een tijd dat er in de trein extra maatregelen gelden die ook gehandhaafd moeten worden, dienen conducteurs extra aanwezig te zijn om die handhaving ook uit te voeren. Dat is hun taak. Het is bovendien niet alleen een arbeidsverplichting, maar ook een morele verplichting: als op den duur mensen met het mondkapje onder hun kin in de trein gaan zitten in de wetenschap dat de “handhaver” (de conducteur) tóch niet langs komt, werkt die conducteur door het verzuimen van zijn taak mee aan het mogelijk creëren van een besmettingshaard in de trein. Net zo goed als een niet handhavende kroeghouder die in zijn zaak 500 mensen de polonaise laat dansen zonder op de maatregelen te wijzen, dat doet.

Er is dus gewoon geen enkel excuus voor de afwezigheid van de conducteur in de trein. Niet búiten coronatijd en niet gedúrende coronatijd.

Ik kan Erryt alleen maar beamen, onze meldkamer schat in welke actie nodig is. Ik ken genoeg verhalen dat de HC op de trein wordt ingelicht en dat er ff een check gedaan moet worden hoe het is. Probleem bij dit soort situaties is, dat het, in veel gevallen gelukkig, niet meer zo heftig is dan ten tijde van de melding. 

Ooit word ik bij een vervelende situatie gehaald, waar ik vraag aan het slachtoffer of die aangifte wil doen. Hoe vaak ik zie dat men de keutel intrekt, dan vraag ik me af, was het echt zo ernstig. 

Das echt lastig inschatten op deze manier en het wordt drukker en ik hoor van veel collega's dat ze door hun trein gaan. Horen zeggen is wat anders dan zien, want ik kan alleen maar zeggen wat ik ervaar en zie.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Kip en ei verhaal.

Er wordt al jaren nauwelijks gecontroleerd, waardoor goedwillende mensen overruled worden door hen die overal lak aan hebben.

Reputatie 7

Het personeel van NS kijkt al jaren weg van de problemen die er in de trein zijn en de reizigers mogen de gelukkig dan wel figuurlijke klappen opvangen. Donderdag bijvoorbeeld traject Driehuis-Luik gedaan. 

Ik ben 2 keer gecontroleerd, één keer raden op welk gedeelte van het traject dit was. Juist u heeft goed geraden.

Het is in eerste klas helaas schering en inslag. De algemene antwoorden ten spijt....het werkelijke probleem is dat het personeel elke mogelijke confrontatie uit de weg gaat. Wellicht zouden we in dezelfde positie hetzelfde doen maar als betalende eerste klas klant is het zeer zeer storend. Wij zitten namelijk tussen het gescheld met ziektes in de eerste klas. En conducteur die aangeeft 5 minuutjes de telefoon op te mogen laden en dan snel doorloopt en haar gezicht niet meer laat zien terwijl het een groep van drie betreft waar er 1 de telefoon oplaadt is bewust het probleem verergeren. Maar dat zien we dan ook dagelijks steeds meer in eerste klas. Dergelijke conducteurs zouden een andere baan mogen zoeken wat mij betreft.

Reputatie 7
Badge +4

De positie van de conducteur is ook niet altijd eenvoudig, ze moeten rekening houden met mensen met een eigen werkelijkheid en dito beschavingspatroon, maar de doorzichtige rotsmoes van het telefoonopladen zou nooit moeten worden toegestaan. Het is inderdaad  schering en inslag en tijdens het langdurig opladen in de eerste klas  moet er kennelijk ook luid getelefoneerd worden. Ik vind echt dat conducteurs dit standaard niet toe moeten staan.

 

Er zijn ook accu’s te koop die je kunt meenemen in de trein. Om dat te kunnen beredeneren is de intelligentie van de bubbelaars kennelijk niet toereikend.

 

Ik ben voor herinvoering van de eerste klas, om te beginnen met controle en handhaving in dit kleinste deel van de trein. Tweederde meerprijs mag best wat betekenen. Geen treiterreizigers meer zou al mooi zijn.

Reputatie 1

Niemand die zegt dat het werk van de conducteur makkelijk is.
Maar als je kiest om een conducteur te zijn dan lijkt het me logisch dat je de werkzaamheden die erbij horen ook uitvoert.

Als betalende klant mag je toch ervan uitgaan dat de NS ervoor zorgt dat mijn reis goed en veilig verloopt?

Wat ik me ook afvraag klagen de conducteurs ook bij hun management m.b.t niet genoeg mankracht en onveilig gevoel?
Want als er geen signalen komen vanuit NS zelf dan gaat er dus niks veranderen.

Ik blijf het erg jammer vinden dat er nu gewoon niks gebeurd. Je geeft zo iedereen een vrijbrief om te doen en laten wat ze willen in de trein.

Kom er dan eerlijk voor uit en zeg tegen je klanten upgrade niet naar 1ste klas want we controleren daar ook niet meer.



 

Wat ik vooral schokkend vond is het antwoord vanuit de NS zelf waarbij ze eigenlijk aangaven dat ze zelf de confrontatie het liefst uit de weg gaan. Maar vervolgens de reiziger vragen de mede reiziger aan te spreken. Nou ik heb nieuws voor de ns.....wij betalen en reizen elke dag en hebben hier dan ook zo ongeveer 60 procent van de reizen mee te maken. De ns krijgt betaald om te controleren en onze duur betaalde reis veilig en rustig te maken maar doet dat vervolgens niet vanuit een dé-escaleren excuus. De wereld op zijn kop

Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf  zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of  medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.


Dit is wel heel kort door de bocht, ieder mens heeft het recht om na zijn werk veilig thuis te komen, ook de Hc en V&S medewerker. Er is gewoon duidelijk iets mis in de samenleving in Nederland. Afgelopen week ook weer een heel duidelijk voorbeeld hiervan toen een misdaad journalist gewoon na zijn werk op straat wordt neergeschoten, in jouw opinie is dta blijkbaar risico van het vak maar dat is het niet. Je kiest er niet voor om werk te doen waarbij je te maken krijgt met buitengewone agressie, je kiest geen werk vanwege dit soort extremen.

En helaas is het voor de Hc’s op de trein elke dag de vraag emt welke agressie ze te maken krijgen waarbij ze over het algemeen er ook nog eens alleen voor staan als het uit de hand loopt. Want hoeveel reizigers helpen de Hc als het uit de hand loopt? Help jij de Hc als het uit de hand loopt Janaa of blijf je dan ook op je stoel zitten omdat je bang bent dat je lichamelijk letsel oploopt?  De veiligheid is iets van ons allemaal en daar zullen we allemaal voor op moeten komen op de momenten dat het nodig is. Dat werd vroeger sociale controle genoemd, helaas lijkt dat woord bij vele uit het woordenboek geschrapt te zijn.

Reputatie 3

Soms hoop ik dat de dienstplicht weer terug komt, al is het maar voor normen en waarden en je medemens helpen.

In de tijd dat er nog een dienstplicht was, was er meer criminaliteit (per 1000 inwoners), waaronder ook meer moorden (per 1000 inwoners) dan tegenwoordig. 

Er leven gewoon veel meer mensen in Nederland en alles haalt tegenwoordig (social) media. Daarom was vroeger alles "beter", terwijl de cijfers toch een compleet ander verhaal vertellen.

Wel grappig dat er een bericht van iemand van de NS komt over het helpen van de medemens. Een aantal dagen geleden stond er een bericht op het forum over vrijwilligers die toegang nodig hadden om hulphonden te trainen op het station. NIEMAND bij NS wilde hiermee helpen en op de community was het antwoord gewoon : "kopen alle vrijwilligers maar een ov-chipkaart met 20 euro erop".

Tienduizenden NS-medewerkers en niet eentje die wil helpen om die mensen het station in en uit te laten zonder dat dit een dure grap wordt. 

Ik heb jou ook geen enkele vorm van hulp zien bieden voor deze vrijwilligers, want dat soort topics sla je uiteraard compleet over.

Ik heb in België en Oostenrijk regelmatig dit soort trainingen op stations gezien. Gelukkig voor die honden en de vrijwilligers leven ze in landen waar ze van de spoorwegen en het personeel het station gewoon in mogen, zonder hiervoor tientallen euro's per persoon uit te geven. 

@PeterJKH

Als eerste, de Hc bestaat gewoon want dat is simpelweg de functie beschrijving welke door de NS gehanteerd wordt en jouw mening veranderd daar helemaal niets aan.

Als tweede, de NS bepaalt hoeveel medewerkers er op de trein aanwezig zijn aan de hand van de lengte van de trein. Wil je meer medewerkers op de trein dan zullen de tarieven omhoog moeten en dat is voor de meeste mensen niet wenselijk.

Als derde, als de mensen gewoon fatsoenlijk zijn en zich aan de regels houden is extra personeel niet nodig en hoeven reizigers ook de Hc niet bij te staan in escalerende situaties. Helaas is de verhuftering van de maatschappij aan de orde van de dag voor ons in het OV en is de steun van de reizigers belangrijk bij het tegen gaan hiervan. Net zoals dat in het dagelijkse leven nodig is op straat, samen maken wij hoe de samenleving is en als we allemaal de andere kant op kijken zodra er iets gebeurt wordt het er zeker niet beter op in Nederland. En helaas begrijp ik uit de reacties hierboven van de collega's dat dit zojuist ook in dit topic het geval is geweest en dat Loes hier onterecht dingen is verweten terwijl juist zij zich hier inzet uit haar rol van Hc om mensen te informeren, helpen en waar het kan ook haar kant van een verhaal te laten beleven/zien.

Er is nog een heel mooi gezegde, verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Reputatie 6

@PeterJKH

Als eerste, de Hc bestaat gewoon want dat is simpelweg de functie beschrijving welke door de NS gehanteerd wordt en jouw mening veranderd daar helemaal niets aan.

Als tweede, de NS bepaalt hoeveel medewerkers er op de trein aanwezig zijn aan de hand van de lengte van de trein. Wil je meer medewerkers op de trein dan zullen de tarieven omhoog moeten en dat is voor de meeste mensen niet wenselijk.

Als derde, als de mensen gewoon fatsoenlijk zijn en zich aan de regels houden is extra personeel niet nodig en hoeven reizigers ook de Hc niet bij te staan in escalerende situaties. Helaas is de verhuftering van de maatschappij aan de orde van de dag voor ons in het OV en is de steun van de reizigers belangrijk bij het tegen gaan hiervan. Net zoals dat in het dagelijkse leven nodig is op straat, samen maken wij hoe de samenleving is en als we allemaal de andere kant op kijken zodra er iets gebeurt wordt het er zeker niet beter op in Nederland. En helaas begrijp ik uit de reacties hierboven van de collega's dat dit zojuist ook in dit topic het geval is geweest en dat Loes hier onterecht dingen is verweten terwijl juist zij zich hier inzet uit haar rol van Hc om mensen te informeren, helpen en waar het kan ook haar kant van een verhaal te laten beleven/zien.

Er is nog een heel mooi gezegde, verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Jouw mening over de verhuftering van de maatschappij onderschrijf ik ten volle, maar juist dáárom is het belangrijk dat een conducteur (of HC als je dat liever hoort) te allen tijde zichtbaar in de trein aanwezig is. En daar schort het nog al eens aan. Na het geven van het vertreksignaal, is ook de HC 99 van de 100 keer uit het zicht verdwenen en komt pas bij het volgende station weer te voorschijn uit zijn verstopplek.

Tekenend is een conversatie die ik opving in 2019 (de laatste keer dat we vóór corona een internationale treinreis naar onze vrienden in Duitsland maakten):

Venlo. Een groep van 10 Duitse jongeren neem riant plaats in de 1e klas. Hun gesprek ging ongeveer als volgt:

“Hey Jungs, dies ist 1. Klasse!”

“Ach, wir sitzen doch bequem! Und hier wird doch nicht kontrolliert, wir sind in Holland, kommt kein Schaffner, ist nicht wie in Deutschland"…

En ze bleven riant zitten.

Dus zelfs in het buitenland weten ze al dat er in Nederland niet gecontroleerd wordt in de trein...

Reputatie 7

Er is al tijden nauwelijks controle. Inderdaad kan iedereen met 2e klas vervoerbewijs zomaar in de 1e klas gaan zitten. En dat komt nogal eens voor. Om bijv. de telefoon op te laden of omdat de 2e klas naar iemands mening "vol" is. Zeer kleine kans dat je gecontroleerd wordt en als het al gebeurt word je vriendelijk doch dringend verzocht in de 2e klas plaats te nemen. Je schijnt risico op een boete te lopen maar ik heb dit nooit zien gebeuren, altijd was het gewoon wegsturen na die incidentele controle. Waarom dit zo gebeurt? Daar zijn hier vele topics over volgeschreven zonder echt overtuigend en concreet antwoord. En er is sinds al die tijd nog niets veranderd.

Reputatie 7

Ik heb van de week een enquette ingevuld naar aanleiding van een internationale reis (Antwerpen) die ik vorige week gemaakt hebt. Stond ook de vraag hoe ik het personeel beoordeelde op deze trein. Antwoord was natuurlijk: Welk personeel?? Laagst mogelijke score gegeven en in de toelichting aangegeven dat ik niet begreep waarom ze dit soort vragen nog stelden, aangezien het bijna iedereen nu wel compleet duidelijk is dat NS hier helemaal niets mee doet. 

Reputatie 7

De ns krijgt betaald om te controleren en onze duur betaalde reis veilig en rustig te maken maar doet dat vervolgens niet vanuit een dé-escaleren excuus. De wereld op zijn kop

Ik denk dat NS zal vinden dat de klant betaalt om van A naar B vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden (helaas). Ik vind dat controle ook een noodzakelijke service is. NS niet, blijkt wel.

De trend om de-escalerend op te treden is in de hele maatschappij zichtbaar, bijvoorbeeld ook bij politie. Zoals politie die grote drukte in parken tijdens de lockdown gewoon toeliet uit de-escalerende motieven en slechts op de achtergrond aanwezig was. Daarmee verliest het gezag veel respect en wordt er vaak een loopje met ze genomen. Hard optreden, echte actie is soms gewoon nodig.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. 

Reputatie 6

Ik betwijfel niet dat er veel problemen zijn in de hedendaagse maatschappij. Maar als je bij een bedrijf  zoals NS werkzaam bent heb je daarmee te dealen het is niet anders. En als je dat niet bevalt kun je beter ander werk zoeken, want op het moment dat jij als conducteur of  medewerker V &S In de trein werkt ben je wel verantwoordelijk voor de veiligheid van reizigers.


Dit is wel heel kort door de bocht, ieder mens heeft het recht om na zijn werk veilig thuis te komen, ook de Hc en V&S medewerker. Er is gewoon duidelijk iets mis in de samenleving in Nederland. Afgelopen week ook weer een heel duidelijk voorbeeld hiervan toen een misdaad journalist gewoon na zijn werk op straat wordt neergeschoten, in jouw opinie is dta blijkbaar risico van het vak maar dat is het niet. Je kiest er niet voor om werk te doen waarbij je te maken krijgt met buitengewone agressie, je kiest geen werk vanwege dit soort extremen.

En helaas is het voor de Hc’s op de trein elke dag de vraag emt welke agressie ze te maken krijgen waarbij ze over het algemeen er ook nog eens alleen voor staan als het uit de hand loopt. Want hoeveel reizigers helpen de Hc als het uit de hand loopt? Help jij de Hc als het uit de hand loopt Janaa of blijf je dan ook op je stoel zitten omdat je bang bent dat je lichamelijk letsel oploopt?  De veiligheid is iets van ons allemaal en daar zullen we allemaal voor op moeten komen op de momenten dat het nodig is. Dat werd vroeger sociale controle genoemd, helaas lijkt dat woord bij vele uit het woordenboek geschrapt te zijn.

Ten eerste: HC's bestáán niet meer, want ze zijn “hoofd” over niks en niemand. Vróeger had die titel inhoud, want dan had je een HC en één of meer gewone conducteurs op een trein.

Ten tweede: goede reden voor de NS dus om naast de HC een gewone conducteur mee te laten reizen in de trein, net zoals vroeger. Dan staat die HC er inderdaad niet alleen voor.

Ten derde: vinden dat de reizigers maar een handje moeten toesteken, is onzin. De NS moet er gewoon voor zorgen dat de treinen dusdanig bemand zijn dat reizigers een onbezorgde reis kunnen genieten zonder te moeten optreden tegen onverlaten.

Reputatie 6

@PeterJKH   Dat een Hc zichtbaar moet zijn in de trein ben ik en de andere collega's hier actief volledig met je eens, al begrijpen wij wel dat bij een deel van deze collega’s hun eigen gezondheid en dat van familieleden wel de boventoon voerde tijdens de piek in de pandemie.  Inmiddels zijn we die voorbij en is een groot gedeelte van de bevolking gevaccineerd tenzij ze niet willen maar dan neem je zelf een gezondheidsrisico wat corona betreft.

@Janaa  Helaas is het al voorgekomen dat er een collega is vermoord in de trein en zijn er genoeg incidenten geweest die hetzelfde hadden kunnen aflopen en waarbij de collega's zeer zwaar letsel hebben opgelopen tijdens het uitvoeren van hun werk.  En een Hc heeft niets om op terug te vallen als de trein tussen station A en B rijdt behalve de mede reizigers of de machinist maar die is niet meteen op de plek waar de problemen zijn.  Juist daarom is het belangrijk dat de Hc in dit soort gevallen gesteund wordt door reizigers. Alleen de indruk dat er steun is voor de Hc door reiziegrs is vaak al voldoende om te deëscaleren.

 

Ik reageer alleen even op het aan mij gerichte deel. Dat hele corona-betoog is in die zin ónzin, dat ook vóór de corona-uitbraak conducteurs 99 van de 100 keer al onzichtbaar waren gedurende de reis. Dat weet jij net zo goed als ik en op dit forum zijn er ook tallozen onderwerpen van vóór 2020 terug te vinden hierover. Dus door net te doen alsof de verminderde aanwezigheid/volkomen ontbrekende aanwezigheid van de conducteurs in de trein veroorzaakt is door corona, lijkt me niet de waarheid.

Reputatie 7

De werkgever (NS) is hier naar de Hc heel duidelijk in geweest en heeft gekozen om de Hc niet onnodig bloot te stellen aan risico’s ten aanzien van Covid. Dat is ook een plicht van een werkgever zoals beschreven staat in de ARBO wetgeving.

Je noemt het woord "onnodig". Je kan natuurlijk discussiëren over wat er dan onnodig is of in welke mate iets nodig is. Let wel, ik begrijp de angst en het risico zeker, maar ikzelf werk in de zorgsector (maar niet in het ziekenhuis) met tal van clientcontacten. We deden en doen dat beschermd en waar mogelijk op afstand, maar bij sommige directe of vaak ook indirecte hulpvragen ten bate van clientwelzijn is afstand houden onmogelijk, het werk brengt dat met zich mee. Ik heb daar ook wel moeilijke momenten meegemaakt. In het OV wordt er dan toch anders tegenaan gekeken.

Reageer