beantwoord

Geen controle mbt mondkapjes

• 1 april 2021
  • 23 reacties
  • 419 Bekeken

Ik reisde vandaag met de sprinter naar Deurne. Ik stapte op in Best om 15.16 uur. Alleen al in het gedeelte van de trein waar ik zat zag ik 3 mensen die hun mondkapje niet of maar gedeeltelijk droegen (neus vrij). De conducteur zat gezellig in de eerste klas met haar collega te praten en liep straal voorbij aan de jongen zonder mondkapje. Zelfs toen zij hem zag, zei ze niets. Toen ik haar aansprak zei ze : bedankt voor de tip en ze keuvelde vrolijk verder. Tsja……,

icon

Beste antwoord door Loes 1 april 2021, 19:23

Ik sluit me aan bij @Erryt NS. Ik begrijp ook de reactie van mijn collega ook niet. Juist als ik iets gemeld krijg, ga ik hier achteraan.Mocht u nogmaals dit tegenkomen, stuur alstublieft een app naar onze meldkamer, dan staat het iig geregistreerd op tijd, traject en die kunnen ook zorgen voor hulp indien nodig.

Nr is 06-13181318.

Bekijk origineel

23 reacties

Spijtig dat je dit moest meemaken. Ik wil je vragen om deze informatie over de desbetreffende rit te melden bij onze klantenservice zodat wij dit signaal door kunnen geven. Zodoende krijgen wij een beeld waar het vaak misgaat. Bedankt alvast.

Wat een farce. Zojuist gebeld met de klantenservice. Het is een klacht van algemene aard. Het wordt niet teruggekoppeld naar de conducteur die op dat traject dienst had. Ik krijg ook geen terugkoppeling……...zonde van de tijd. 

Dat jij geen terugkoppeling krijgt dat klopt. Dat de conducteur geen terugkoppeling krijgt durf ik niet te zeggen. Als dit een structureel probleem is bij desbetreffende zal daar waarschijnlijk wel een gesprek plaatsvinden.

Ik heb het gevraagd: de conducteur krijgt geen terugkoppeling. Ze vroeg zelfs niet naar het traject. De kwaliteit van de klantenservice is niet best. Dat constateerde ik onlangs al toen ik een vraag had over mijn abonnement.

Ik betreur het dat je deze indruk hebt gekregen. We worden allemaal gecontroleerd op ons werk zodat deze op peil blijft, maar soms kan het wel is misgaan. Indien de conducteur zijn werkzaamheden niet correct uitvoert dan krijgt hij/zij dit zeker wel te horen.

Badge +3

De veiligheidscentrale (bereikbaar via sms/app 06 1318 1318) was kortstondig een goede ingang om een conducteur in te seinen, maar die schijnen helaas weer op hun oude script te zijn teruggevallen waarbij het correct dragen van mondneuskapjes “eigen verantwoordelijkheid” is, en meldingen niet meer doorgezet worden.

“Spreek mensen er zelf maar op aan, of zoek zelf de conducteur maar op”. Maar dat een conducteur het ziet gebeuren en het allemaal wel best vindt, of de klantenservice niet eens om het traject vraagt is natuurlijk een klacht waard. En daar krijg je inderdaad geen terugkoppeling van.

Ik sluit me aan bij @Erryt NS. Ik begrijp ook de reactie van mijn collega ook niet. Juist als ik iets gemeld krijg, ga ik hier achteraan.Mocht u nogmaals dit tegenkomen, stuur alstublieft een app naar onze meldkamer, dan staat het iig geregistreerd op tijd, traject en die kunnen ook zorgen voor hulp indien nodig.

Nr is 06-13181318.

Reputatie 3

waarbij het correct dragen van mondneuskapjes “eigen verantwoordelijkheid” is, en meldingen niet meer doorgezet worden.

Als je als NS moet gaan handhaven of de conducteurs wel handhaven dan kun je wel bezig blijven, aangezien het maar een klein deel van de conducteurs iets interesseert.

Verbaast me niet dat NS geen tijd en energie in dit soort klachten steekt. Lijkt me een pragmatische houding.

De meldingen die wij bij de klantenservice binnenkrijgen worden wel doorgezet en wordt wel iets mee gedaan. Dit is altijd al zo geweest en zal ook niet veranderen. Robert had het volgens mij ook over de meldingen die binnenkomen via de veiligheidscentrale, waarvan ik kan zeggen dat indien nodig er wel wordt ingegrepen.

Als er door de klantenservice niet gevraagd wordt naar het traject of trein waar het om gaat lijkt het mij uitgesloten dat dit ooit bij de betreffende conducteur uitkomt.

Je kan vaak zeggen dat de meldingen wel doorgezet worden en er iets mee gedaan wordt, maar dat maakt het nog niet waar. 

Juist in zo'n voorbeeld als dit is het aantoonbaar dat het niet doorgezet wordt omdat er niet voldoende informatie aan de klant gevraagd is.

Dat moet ik helaas wel toegeven. Wij horen hier wel naar te vragen. Als DolfV het goed vindt zet ik graag zijn klacht correct door. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken, DolfV?

Badge +3

Robert had het volgens mij ook over de meldingen die binnenkomen via de veiligheidscentrale, waarvan ik kan zeggen dat indien nodig er wel wordt ingegrepen.

Indien nodig ja, maar mondkapjesgedrag valt daar niet (meer) onder lijkt het, gezien de verontwaardiging op diverse kanalen.

Qua conducteurs ligt het er dus ook maar aan wie je treft. De ene vindt alles prima, bij een ander word je beleefd de trein uit gezet als je geen mondkapje wenst te dragen (ook niet met zo'n uitzonderingskaartje).

Dat laatste is bij supermarkten overigens niet anders. Soms is zeggen “ik heb astma” of zo’n kaartje tonen voldoende, bij een andere is het “hier dragen we allemaal een mondkapje en zonder dat kom je er niet in”… Kapjes kan je dan (binnen) bij de servicebalie halen.

Gelukkig is het niet dragen van een mondkapje in een winkel vaak al genoeg aanleiding tot scheve gezichten of herhaalde opmerkingen van andere klanten dat de meesten er toch maar eentje opzetten (soms onder de neus inderdaad, want anders beslaat je bril natuurlijk...) :disappointed_relieved:

Ik snap je punt. Het beleid is en blijft dat je een mondkapje hoort te dragen in de trein en mijn collega's in de trein behoren dit te controleren. Vanwege dat feit ontvangen we wel graag alle meldingen hierover.

Reputatie 6
Badge

Bijkomend feit is dat nu toch meer en meer-maar vooral oudere en ´´kwetsbare´ mensen zijn gevaccineerd ze meteen denken dat het dan zonder kapje kan. Al wordt dat hier en daar wel genuanceerd of nog afgeraden. Maar dat zullen niet vooral pubertjes en andere jeugdige scholierjes zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Bijkomend feit is dat nu toch meer en meer-maar vooral oudere en ´´kwetsbare´ mensen zijn gevaccineerd ze meteen denken dat het dan zonder kapje kan. Al wordt dat hier en daar wel genuanceerd of nog afgeraden. Maar dat zullen niet vooral pubertjes en andere jeugdige scholierjes zijn.

Mensen die gevaccineerd worden, krijgen daarbij de informatie dat het volgen van de maatregelen nog steeds verplicht is. Al worden in openbare ruimtes in verpleeghuizen steeds minder vaak mondkapjes gedragen. Afgelopen week kreeg ik in de winkel van iemand die ik aansprak op mondkapje onder de kin te horen dat hij 2x gevaccineerd was, dus dat herken ik. Mijn reactie was, dat ik niet gevaccineerd was dus het prettig zou vinden als er wel.een mondkapje werd gedragen.

Reputatie 7
Badge +3

Puur vanuit de adviezen wat betreft maatregelen heb je natuurlijk gelijk dat ook mensen die al 2 keer gevaccineerd zijn zich ook moeten houden aan de maskerplicht en andere maatregelen zoals 1,5 meter afstand. Maar realistisch gezien is de kans dat je door zo'n persoon wordt besmet wel erg klein, aangezien gister bekend werd uit studies dat personen die 2 keer gevaccineerd zijn met het Pfizer of Moderna vaccin nauwelijks nog anderen kunnen besmetten. En de meeste mensen (misschien wel alle) die tot nu toe 2 keer gevaccineerd zijn zullen met één van deze twee vaccins gevaccineerd zijn, aangezien dit de eerste vaccins zijn die gebruikt werden en hier de tijd tussen de 2 prikken korter is dan bij AstraZeneca. Dus ik begrijp de die persoon wel, net zo goed als dat ik jou begrijp. 

Reputatie 7
Badge +3

Puur vanuit de adviezen wat betreft maatregelen heb je natuurlijk gelijk dat ook mensen die al 2 keer gevaccineerd zijn zich ook moeten houden aan de maskerplicht en andere maatregelen zoals 1,5 meter afstand. Maar realistisch gezien is de kans dat je door zo'n persoon wordt besmet wel erg klein, aangezien gister bekend werd uit studies dat personen die 2 keer gevaccineerd zijn met het Pfizer of Moderna vaccin nauwelijks nog anderen kunnen besmetten. En de meeste mensen (misschien wel alle) die tot nu toe 2 keer gevaccineerd zijn zullen met één van deze twee vaccins gevaccineerd zijn, aangezien dit de eerste vaccins zijn die gebruikt werden en hier de tijd tussen de 2 prikken korter is dan bij AstraZeneca. Dus ik begrijp de die persoon wel, net zo goed als dat ik jou begrijp. 

90% is 2 weken na de 2e prik met pfizer of Moderna beschermd, 10% dus niet. Bij Astrazeneca is veel minder bescherming.

Ik zit in de hoogste risicogroep en wil net niet iemand uit die groep tegen komen waarbij vaccinatie niet werkt. Ook als ik mijn prikken heb gehad. Want wie zegt dat hij bij mensen met een aandoening werkt? Dat is nog niet getest.

Reputatie 7
Badge +3

Het was ook alleen maar om aan te geven dat ik de gedachtengang van die persoon begrijp. Plus dat ik jou ook begrijp. En zoals gezegd, zal het bij degenen die nu 2 keer gevaccineerd zijn hoogstwaarschijnlijk gaan om Pfizer (of Moderna) en niet AstraZeneca. Mijn moeder heeft nu (morgen percies 2 weken geleden) haar tweede Pfizer gehad. 

Daarnaast moet zo'n gevaccineerd persoon eerst zelf met iemand in aanraking zijn gekomen met een besmettelijk persoon. Volgens de berekening van het RIVM zijn er momenteel zo'n 131.000 besmettelijke personen, wat ongeveer 0,77% van de gehele Nederlande bevolking is. Dat samen met de 90% bescherming van iemand die 2 keer gevaccineerd is en de kans dat zo'n iemand jou besmet is dan wel erg klein, zeker als jij zelf wel een (medisch) mondkapje draagt en afstand houdt. 

Er gaat toch een keer een omslagpunt komen waarop er zoveel procent is gevaccineerd en het aantal besmettingen veel en veel lager is dat allerlei maatregelen, waaronder het dragen van mondkapjes, worden afgeschaald. Of wil jij de rest je leven overal met mondkapjes blijven lopen? Het omslagpunt is nu nog niet bereikt, dus moet het nu nog wel. Maar hoe meer mensen 2 keer gevaccineerd zijn, hoe harder de roep tot afschaffen van de mondkapjesplicht zal worden. 

Reputatie 7

Ik snap je punt. Het beleid is en blijft dat je een mondkapje hoort te dragen in de trein en mijn collega's in de trein behoren dit te controleren. Vanwege dat feit ontvangen we wel graag alle meldingen hierover.

Dan kan je als reiziger iedere dag meldingen blijven doen en dat ben ik niet van plan. Zie iedere dag reizigers zonder kapje of totaal verkeerd gedragen. Niemand zegt iets, alle vrijheid, en men neemt die dus blijkbaar ook. Als de conducteur/trice niet langskomt wordt dit dus ook niet gezien. Controle gewenst, iedere rit meerdere keren en niet alleen maar stations en overstapmogelijkheden omroepen. Is toch niet zo moeilijk.....

Reputatie 7
Badge +3

Er gaat toch een keer een omslagpunt komen waarop er zoveel procent is gevaccineerd en het aantal besmettingen veel en veel lager is dat allerlei maatregelen, waaronder het dragen van mondkapjes, worden afgeschaald.

Ben bang dat mondkapjes pas als een van de laatste maatregelen aan de beurt is. Het wordt tegenwoordig al als een van de ‘basisregels’ gezien: afstand houden, handen wassen, mondkapje dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Ongetwijfeld, maar er komt wel een keer een punt waarop het risico van besmetting zo laag is, dat het niet meer goed te verdedigen is dat je ze nog wel moet dragen. Degenen die menen dan nog steeds risico te lopen kunnen dan op advies nog wel een (medisch) mondkapje dragen puur om zichzelf te beschermen. Eerst maar eens tempo maken met de vaccineren.

Badge +3

Woensdag mag ik in het ziekenhuis mijn eerste halen (Moderna), 6 mei de tweede.

Behoor volgens de brief blijkbaar tot een patiëntengroep (geen idee welke) met ‘hoger risico dat een coronavirusbesmetting ernstig verloopt’.

Prima, zou ook tijd worden want ik heb regelmatig (uren)lange ritten met soms wel 7 personen in mijn minibusje. Morgen bijvoorbeeld van Budel naar Zweelo/Aalden met 4 personen (ca. 200 km). Nu dragen die allemaal wel een vers blauw maskertje en blaast de climate control voldoende buitenlucht, maar toch.

Wat dat betreft ben ik in een relatief rustige trein ook niet bang als iemand een mondkapje niet helemaal correct draagt (of een zelfgemaakt/gekocht katoenen ding draagt), zolang ikzelf of zij maar voldoende afstand houden. In winkels maakt het me ook niet uit, want dat is natuurlijk maar (zeer) kort contact. Bij verlaten van de winkel gewoon even handen ontsmetten.

Reputatie 7
Badge +3

Had jij dan niet als kind een bepaalde aandoening/ziekte waardoor je vatbaarder was voor van alles? Die valt dan misschien in die patiëntengroep en dat zal dan in je medische gegevens staan waardoor je nu hoort tot een groep met een hoger risico.

Ik mag volgens het eerder gepubliceerde schema wachten tot half mei of zo, als het niet later wordt nu ze weer gaan stoppen met dat Astra vaccin bij mensen onder de 60. Geef me dan maar dat Leidse Janssen vaccin, die ik dan hoop te kunnen halen ongeveer aan de overkant van de straat waar Janssen is gevestigd (priklocatie is bij Holiday Inn Leiden). Paar jaar geleden werd het parkeertrrein van Janssen nog gebruikt als “station” Leiden Transferium waarvandaan alle NS bussen gingen.

Moeders van 82 is dus al 2 keer gevaccineerd, 2 weken geleden. Zij maakt nog wel eens gebruik van de regiotaxi om naar mij te komen of naar afspraken in het ziekenhuis. In de regiotaxi moeten risicogroepen, zoals mensen ouder dan 70, sinds begin februari een medisch mondkapje (type II of IIR) op, al heeft niemand van de regiotaxi dat nog geen enkele keer gemeld aan mijn moeder. Zij wist dit dan ook niet, tot ik dat 2 weken geleden zie toen zij naar mij toe kwam. Zij gebruikt nog gewoon die simpele nep medische blauwe mondkapje of stoffen kapjes en geen enkele chauffeur had daar iets van gezegd. Die nieuwe regel voor medische kapjes voor risicogroepen is natuurlijk om deze mensen extra te beschermen, zeker met de Engelse variant in opkomst vanaf februari, maar nu zijn steeds meer mensen in deze groep gevaccineerd en hebben ze juist minder kans om besmet te raken. 

Reageer