beantwoord

Geen dubbeldekkers meer?

• 9 juli 2019
  • 19 reacties
  • 686 Bekeken

Reputatie 3
  • Op het juiste spoor
  • 109 reacties
Weet iemand waarom NS voor de nieuwere generaties treinen geen dubbeldekkers meer bestelt? Ik had altijd begrepen dat dubbeldekkers meer zitplaatsen opleveren voor dezelfde prijs, lijkt me een win-win situatie?

Ik denk dan met name aan de 6-baks SLT en de ICNG?

Ik heb ook wel eens gehoord dat dubbeldekkers voor stoptreinen niet de voorkeur hebben omdat ze in- en uitstappen langer duurt, maar ik heb, in ieder geval vroeger, vaak genoeg in een DDR stopper gezeten. Geen probleem, gewoon zorgen dat je op tijd bij een deur staat.

Overigens vind ik het jammer dat NS alleen nog maar treinstellen bestelt, ik had liever wat nieuw getrokken materieel gezien. Desnoods met stuurstandrijtuigen.
icon

Beste antwoord door Tamzin 9 juli 2019, 12:50

Weet iemand waarom NS voor de nieuwere generaties treinen geen dubbeldekkers meer bestelt? Ik had altijd begrepen dat dubbeldekkers meer zitplaatsen opleveren voor dezelfde prijs, lijkt me een win-win situatie?
Voor sprinterdiensten komen er geen dubbeldekkers meer omdat het in/uitstappen dan te lang duurt. Mede door de invoering van de 3 minuten-regel passen veel sprinters nog maar net in de dienstregeling tussen de intercity's.

Voor intercity's is het de bedoeling in de toekomst
ook dubbeldekkers aan te schaffen. Vanwege nieuwe eisen van/voor gehandicapten zullen dat waarschijnlijk treinen worden met zowel dubbeldeks als enkeldekswagens. Zoiets als wat in de Duitse RRX rijdt.

Overigens heeft een dubbeldekker maar zo'n 30-35% meer zitplaatsen als een enkeldekker. Er gaat veel ruimte verloren aan trappen, etc. Verder krijgen ook intercitytreinen in de toekomst wat meer staanplaatsen voor in de spits.
Bekijk origineel

19 reacties

Er is een grote wens naar treinen met een gelijkvloerse ingang. Ook is de wens dat mindervalide reizigers zich vrij door de trein kunnen bewegen, iets wat niet mogelijk is in een dubbeldekker. Tevens hebben reizigers aangegeven in een onderzoek dat reizen in een enkeldeks trein als fijner wordt ervaren.

waarschijnlijk is hierom besloten voor een enkeldeks trein.
Reputatie 7
Badge +3
Voor sprinterdiensten komen er geen dubbeldekkers meer omdat het in/uitstappen dan te lang duurt. Mede door de invoering van de 3 minuten-regel passen veel sprinters nog maar net in de dienstregeling tussen de intercity's.

Voor intercity's is het de bedoeling in de toekomst
ook dubbeldekkers aan te schaffen. Vanwege nieuwe eisen van/voor gehandicapten zullen dat waarschijnlijk treinen worden met zowel dubbeldeks als enkeldekswagens. Zoiets als wat in de Duitse RRX rijdt.

Overigens heeft een dubbeldekker maar zo'n 30-35% meer zitplaatsen als een enkeldekker. Er gaat veel ruimte verloren aan trappen, etc. Verder krijgen ook intercitytreinen in de toekomst wat meer staanplaatsen voor in de spits.
Reputatie 3
Er is een grote wens naar treinen met een gelijkvloerse ingang. Ook is de wens dat mindervalide reizigers zich vrij door de trein kunnen bewegen, iets wat niet mogelijk is in een dubbeldekker. Tevens hebben reizigers aangegeven in een onderzoek dat reizen in een enkeldeks trein als fijner wordt ervaren.

Dat is dus niet waar.
In frankrijk kan het ook gewoon (gelijkvloerse ingang, hellingbanen naar beneden, etc.)
Reputatie 3
@Tamzin Waarom gaan ze dan eerst weer enkeldeks materieel kopen? Wordt wel erg een rommeltje zo...
Reputatie 7
Badge
@Tamzin Waarom gaan ze dan eerst weer enkeldeks materieel kopen? Wordt wel erg een rommeltje zo...
De ICNG wordt straks gebruikt om het ICM te vervangen. Enkeldeks voor enkeldeks dus. Daarbij gaat het eerst op de HSL rijden en dubbeldeks over de brug Hollands Diep gaat meer beperkingen opleveren.
Reputatie 3
De IC Amsterdam-Vlissingen heeft toch jaren (nog?) met IRM gereden?
Reputatie 7
Badge +3
Omdat het huidige IC-enkeldeksmaterieel als eerste vervangen moet worden. En je hebt nu eenmaal niet op alle intercitylijnen dubbeldekkers nodig, dat is zeker in de daluren overkill.
Badge
De IC Amsterdam-Vlissingen heeft toch jaren (nog?) met IRM gereden?
Maar die rijdt over een lagere brug dan de HSL en heeft dus minder last van de wind.
Reputatie 7
Badge +3
Komen die windschermen er nog steeds in 2020?
Reputatie 5
Badge

Dat is dus niet waar.
In frankrijk kan het ook gewoon (gelijkvloerse ingang, hellingbanen naar beneden, etc.)

Inderdaad.

In Zwitserland hebben de dubbeldekkers, behalve hele oude versies, ook gewoon gelijkvloerse ingangen. Dit model (foto) rijdt al meer dan tien jaar rond en ook de nieuwere dubbeldekkers hebben allemaal gelijkvloerse ingangen.

En in Frankrijk rijden bijvoorbeeld dubbeldeks TGV's met gelijkvloerse ingang.

Reputatie 7
Badge +3
In veel landen zijn de perrons lager en dan is het veel makkelijker om een gelijkvloerse instap te realiseren voor een dubbeldekker. Met de hoge Nederlandse en (veel) Duitse perrons kan dat niet. Overigens zijn ook lang niet op alle intercity's dubbeldekkers nodig.

Voor sprinters komen er zoals al gezegd sowieso geen dubbeldekkers meer omdat het in/uitstappen te lang duurt en daarmee niet in de dienstregeling past.

De opmerking over de dubbeldeks stoptreinen in de DDR van @eriksl gaat niet op. In DDR reden de treinen op de meeste trajecten om het uur, om de twee uur of zelfs maar 4 of 5 keer per dag.
Reputatie 7
Badge +3
Zou moeten maar het blijft voorlopig een beetje vaag verhaal.

Ja. In de herfst van 2020 komt er (als ik het goed heb begrepen) een grote buitendienststelling voor het plaatsen van de schermen.
Reputatie 7
Badge +3
Mooi, want het laatste wat ik las was dat de brug mogelijk niet sterk genoeg is om het gewicht van die windschermen te dragen en dat dat de brug dan versterkt zal moeten worden.

Dan vrees ik nieuwe berekeningen, nieuwe plannen en ontwerpen, meer werk en dus meer tijd ervoor nodig. Of ben ik te pessimistisch?
Reputatie 3
Grappig typfoutje. Ik bedoelde DDM (materiaal), niet DDR (land). Waar ik destijds woonde (in Nederland 😉) werd per dag een aantal van de gewone stopper gereden met DDM. En dat vond ik best prima, reed zoveel rustiger dan de mat'64 die er normaal reed.

Als je de locomotief sterk genoeg maakt, kun je best leuke reistijden halen 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik ging er al niet vanuit dat je de DDR als land bedoelde, maar je had ook nog een DDAR kunnen bedoelen, ook zo'n oude dubbeldekker.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ging er al niet vanuit dat je de DDR als land bedoelde, maar je had ook nog een DDAR kunnen bedoelen, ook zo'n oude dubbeldekker.
DD-AR reed in zijn nadagen een aantal jaren in Brabant (Deurne-Nijmegen) en was geen succes omdat de treinen in de spits de dienstregeling (die was afgestemd op Plan V) niet konden aanhouden.
Reputatie 5
Badge
Ik kan nog een artikel herinneren waarin de CDA graag wilt dat het kabinet afspraken gaat maken met de NS over toekomstige leveringen van nieuwe dubbeldekstreinen:

https://www.treinenweb.nl/news/7741
----
Ook voor mindervaliden zouden er zeker goede innovaties bestaan, zegt een redacteur van Treinenweb. Zo heeft Siemens de Desiro HC ontwikkeld, welke speciaal gebouwd is voor extra capaciteit. De middelste rijtuigen van de trein zijn dubbeldeks, terwijl de twee rijtuigen aan de voor en achterkant enkeldeks zijn, en goed geschikt zouden kunnen zijn voor mindervaliden. Deze trein wordt momenteel door Rhine-Ruhr Express (RXX) in Duitsland gebruikt, maar ook ODEG in Oost-Duitsland heeft 23 Desiro HC voor regionaal treinverkeer bij Siemens besteld.
------
Schreef ik eerder 😊
Reputatie 7
Badge +3
@Aar
Politici menen zich overal mee te moeten bemoeien. En dan uitgerekend die van het CDA, de partij die vindt dat de overheid geen cent moet meebetalen aan de spoorwegen omdat wat het CDA betreft alle geld naar wegenbouw moet gaan.

Reageer