Geen fiets meer in de trein


Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

 

 


406 reacties

Badge

Dat begrijpt u dan heel goed. Dit is gekomen doordat er toch heel veel mensen voor pleziertripjes met de fiets in de trein gezien werden zoals hele gezinnen maar ook groepen wielrenners.

Aangezien de trein momenteel niet bedoelt is voor de plezier uitjes maar echt bedoeld is voor de noodzakelijke reizen zijn er verschillende maatregelen genomen om de groep mensen die voor hun plezeir en een dagje weg met de trein willen te ontmoedigen.Helaas is dat op dit moment nodig om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan en te voldoen aan de door het rijk opgelegde regels.

En als u zo slecht over de NS denkt, waarom maakt u zich hier dan druk om?

Reputatie 7
Badge +3

Sinds half maart is de trein bedoeld voor noodzakelijke reizen. Sinds april neemt het aantal 'fun'reisjes echter toe, ondanks 'blijf thuis, een ommetje in de buurt maken mag'. Voor dat ommetje namen hele groepen met fietsen steeds vaker de trein. Ook nam het aantal fietsen in de spits toe.

De meeste mensen die de trein gebruiken voorvwwon-werkvervoer nemen een vouwfiets mee. Dat mag nog steeds. Verder zijn er bij (bijna) elk station OV-,fietsen beschikbaar. Een fietskaartje kost tegenwoordig €7,50, maar weerhield blijkbaar de afgelopen weken niet om de fiets mee te nemen voor een frisse neus elders.

 

Reputatie 2

Zoals gezegd kan ik niet overstappen naar een concurrent met betere dienstverlening

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

De kortzichtigheid van dit ns is echt ongelooflijk.

In plaats dat ns zicht richt op een reserveringssysteem wat al 50 jaar geleden in Duitsland is ingevoerd en het probleem echt oplost gaan we fietsertje pesten. 

Badge

Zorgverleners die ontspanning zoeken zullen niet met hun fiets in de trein stappen, die zijn echt wel doordrongen van de noodzaak van de maatregelen.  Ik heb veel bekende en familieleden in de zorg werken waarbij er ook een aantal met corona patienten te maken hebben en die gaan echt niet even voor hun plezier nu weg.  Die hebben gezien wat Corona met je kan doen.

De kortzichtigheid van de NS is ten gunste van de mensen die echt aangewezen zijn op het OV om naar hun werk te komen. Daar is de trein in deze tijd voornamelijk voor bedoeld, wij willen dat deze mensen veilig en met zo min mogelijk risico op besmetting op hun werk kunnen komen en daar hun mogelijke vitale beroep kunnen uitoefenen.

Als je zonodig voor je ontspanning wil fietsen dan doe je dat gewoon zonder dat je de trein neemt in deze bijzondere tijd.

En in Duitsland rijden er genoeg treinen zonder dat je daarvoor hoeft te reserveren.

 

Reputatie 2

Goh en laat ik nou net wel een zorgverlener zijn. De ns is een bedrijf die zijn klanten behandelt als pariaas. Jaren geleden waren de treinen al te vol maar nu er een pandemie is wordt ns wakker. En welke maatregelen nemen ze : de fiets uit de trein. 

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

Vrijwel iedereen bevindt zich momenteel in een bijzondere positie en is op zoek naar een vorm van ontspanning. Reizen per trein, met of zonder fiets, is daar op dit moment niet de aangewezen plaats voor. Of iemand zorgverlener is of niet doet niet ter zake.

 

Reputatie 6

Zoals gezegd kan ik niet overstappen naar een concurrent met betere dienstverlening

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

De kortzichtigheid van dit ns is echt ongelooflijk.

In plaats dat ns zicht richt op een reserveringssysteem wat al 50 jaar geleden in Duitsland is ingevoerd en het probleem echt oplost gaan we fietsertje pesten. 

Wat is er mis met een rondje wielrennen in de eigen omgeving? 

Badge

Goh en laat ik nou net wel een zorgverlener zijn. De ns is een bedrijf die zijn klanten behandelt als pariaas. Jaren geleden waren de treinen al te vol maar nu er een pandemie is wordt ns wakker. En welke maatregelen nemen ze : de fiets uit de trein. 


Dan valt het mij erg tegen dat u hiervan zo'n groot probleem maakt, dit wordt gedaan om de plezier reizigers uit de trein te weren en u als medewerker in een vitaal beroep, de zorg nog wel,  stelt dat dan niet op prijs?

 

En als u echt denkt dat de concurrentie op het spoor het zoveel beter doet, ik denk dat dat wel meevalt.

Reputatie 2

 

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

 

Vwb zorgverleners die ‘voor hun ontspanning’ de trein nemen zijn dat net zulke niet-noodzakelijk reizen als dat anderen dat zouden doen. 

beste NS

Vanaf 1 juni mogen gezonde mensen weer gewoon naar buiten, musea e.d. gaan weer open. Oftewel we mogen weer voor ons plezier er op uit. Gaat dit dan betekenen dat alleen mensen met een auto met de fiets op pad mogen om een keer ergens anders dan in hun eigen regio te fietsen? Als de bezetting van de trein maar 40% mag zijn dan kan een fiets juist toch prima mee en de fiets mocht  toch alleen maar mee buiten de spits. De OV fiets is leuk als je een klein stukje wil fietsen maar echt niet om een dagtocht te gaan maken, dat geeft blessures waardoor de fysio het weer te druk gaat krijgen.

Mondkapjes worden straks juist ingevoerd omdat de 1,5 m afstand niet te waarborgen is in het OV en Rutte zei tevens dat de verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger. Waarom dan toch deze maatregelen ?   

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft nog steeds de bedoeling niet voor je plezier met de trein te reizen. Als scholen weer gaan beginnen en meer werkenden met de trein gaan wordt de trein al weer voller en is de 40% capaciteit al snel bereikt. Mondkapjes worden inderdaad ingevoerd omdat de 1,5  meter niet altjd mogelijk zal zijn in het OV, zeker als 40% capaciteit ipv eerst 25% gebruikt kan worden, maar bedenk wel dat van die simpele zelfgemaajkt mondkapjes van katoen maar iets van 5% bescherming bieden als je niet die afstand kan houden.

Dat gezonde mensen weer meer naar buiten mogen betekent niet dat de pandemie voorbij is, het betekent alleen dat er weer plek is op de IC voor je.

 

En alle aangekondigde versoepelingen hangen ook af van hoe het verder gaat met de verspreiding van het virus. Loop het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en vooral de IC bezetting weer op dan gaat het hele feestje niet door en kan misschien zelfs weer strengen worden.

Viroloog Marion Koopmans verwacht dat we een nieuwe golf gaan krijgen. Hoe groot die is, dat hebben we voor een gedeelte met ons eigen gedrag in de hand.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/opperviroloog-koopmans-verwacht-een-nieuwe-coronagolf~a17eb298/

Wordt het niet tijd om (tijdelijk) de eerste klas af te schaffen ? Dit levert veel meer extra ruimte op dan fietsers weren. De eerste klas is overbodig nu want iedereen krijgt een zitplaats. Ik reis voor mijn werk van Den Bosch naar Utrecht buiten de spits en de laatste tijd zie ik zeer zelden recreatie fietsers. Dit is een heel klein probleem.

Fietsen weren is iets waar de NS al heel lang op zit te loeren, want is alleen maar lastig al die fietsers in de trein. Volgens mij wordt dit een blijvertje, gaat de NS niet meer terugdraaien of wordt in de toekomst heel duur om fiets mee te nemen.

@Bastiaanf 

Wij zien juist op veel trajecten een toenname van fietsen. Ik denk dat daarom deze maatregel is getroffen en bijna overal kan men een OV fiets huren. 

De 1e klas wordt ook nog steeds gebruikt door 1e klas reizigers, dus er is geen enkele reden deze open te gooien voor iedereen. Zoveel extra zitplaats levert het niet op. 

Om meer zitplaats te creeren gaan we vanaf 1 juni weer de normale dienstregeling rijden.

Reputatie 6

Ik snap werkelijk niet wat er zo erg is aan in je eigen buurt te moeten fietsen? Ik fiets liever in mijn eigen buurt dan dat ik op de IC lig. Wees blij dat we in ons land altijd hebben mogen fietsen de laatste maanden. Een kennis van mij woont in Noord Italië. Vorige week mocht hij voor het eerst sinds februari weer eens naar buiten op de fiets! Voor de lol!

Het niet mee mogen nemen van fietsen, is bedoeld om dagjesmensen tegen te gaan en daarmee dus echt je reis noodzakelijk te laten zijn...en niet omdat je bent uitgekeken op je eigen buurt..

Reputatie 7
Badge +2

Viroloog Marion Koopmans verwacht dat we een nieuwe golf gaan krijgen. Hoe groot die is, dat hebben we voor een gedeelte met ons eigen gedrag in de hand.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/opperviroloog-koopmans-verwacht-een-nieuwe-coronagolf~a17eb298/

"Je verwacht het wel" "Er is nog veel onzeker" "dat is ook al iets wat we nog niet weten" "je weet niet" "misschien nog wel krachtiger dan de eerste" en ga zo maar even door.

Je zou een tweede golf verwachten en die is misschien wel krachtiger dan de eerste. Het kan dus wel of niet en als hij wel komt kan hij krachtiger zijn, maar ook niet. Het maakt dus niet uit wat er gebeurt. Ze heeft achteraf altijd gelijk, want ze heeft zich ingedekt voor elk mogelijk scenario.

Verder denk ik dat het prima is om fietsen voorlopig uit de trein te weren, persoonlijk zal ik ze in ieder geval niet missen. 

Reputatie 7
Badge +3

Wordt het niet tijd om (tijdelijk) de eerste klas af te schaffen ? Dit levert veel meer extra ruimte op dan fietsers weren. De eerste klas is overbodig nu want iedereen krijgt een zitplaats. Ik reis voor mijn werk van Den Bosch naar Utrecht buiten de spits en de laatste tijd zie ik zeer zelden recreatie fietsers. Dit is een heel klein probleem.

Fietsen weren is iets waar de NS al heel lang op zit te loeren, want is alleen maar lastig al die fietsers in de trein. Volgens mij wordt dit een blijvertje, gaat de NS niet meer terugdraaien of wordt in de toekomst heel duur om fiets mee te nemen.


Je bent nummer zoveel die graag de 1e klas wil afschaffen. 1e klas is voor iedereen met een 1e klaskaartje beschikbaar. Er zijn nog genoeg mensen die bereid zijn hiervoor te betalen. Daarbij zal ook in de 1e klas een capaciteit van 40% gelden.

En waarom fiets mee in de trein? Een stukje fietsen kan prima in de eigen omgeving.

Reputatie 7
Badge +3

"Je verwacht het wel" "Er is nog veel onzeker" "dat is ook al iets wat we nog niet weten" "je weet niet" "misschien nog wel krachtiger dan de eerste" en ga zo maar even door.

Er is inderdaad nog veel onzeker. Dat lijkt mij des te meer reden om zo min mogelijk risico te nemen. Je moet er rekening mee houden dat het kan gebeuren dat ereen tweede golf komt, en gebeurt het niet dan mag je in de handjes klappen. Kijk je terug naar de Spaanse griep dan overleden er meer in de tweede golf dan in de eerste. 

Wat ze ook zegt is:

Ook hierbij is nog heel veel onzeker. Als je kijkt naar voorgaande grieppandemieën, dan verwacht je het wel. Maar we hebben nog nooit in de historie een pandemie gehad waarbij zoveel maatregelen zijn genomen, en zo nadrukkelijk gestuurd werd op het gedrag van mensen. Je weet niet in hoeverre we daarmee onheil kunnen voorkomen. Of en hoeveel nieuwe golven er komen, hangt ook af van de mate waarin de mensen immuun worden voor het virus. Dat is ook al iets wat we nog niet weten. Is iedereen die het gehad heeft permanent immuun, dan zal het meevallen. Is niemand immuun, dan blijf je met grote golven te maken krijgen. Het onderzoek dat op veel plaatsen wordt gedaan, gaat hopelijk belangrijke informatie opleveren.

Misschien dat doordat we nu al snel aan het begin van de pandemie allerlei strenge maatregelen hebben genomen en een deel daarvan nog langere tijd zullen hebben, er geen tweede golf komt of ieder geval minder krachtig. Een situatie als nu met wereldwijd zulke maatregelen en kennis, al is het nog beperkt, was er niet eerder. En als de degenen die het nu hebben gehad dan immuun zijn dan kan het meevallen. 

Ik heb onlangs gelezen dat veel mensen die voor 1968 zijn geboren grotendeels immuun zijn voor een bepaalde stam griepvirus, de stam die ook de Hongkonggriep veroorzaakte. Dat geloof ik wel, zelf heb ik al 1 jarige toen die Hongkonggriep gehad en daarna nooit meer. Wil natuurlijk niet zeggen dat zij (en ik ook) niet ziek kunnen worden van een andere stam griepvirus.

 

 

Reputatie 2

Fiets meenemen is buiten de spits. 

De ns denkt dat de scholen ook buiten de spits opengaan?

En allemaal werken buiten de spits?

Kolder gaat echt niet gebeuren. Gewoon fietsertje pesten. 

En geloof me als ik de kans had zou ik de ns mijden als corona maar ja monopolist. 

Reputatie 7
Badge +3

Fiets meenemen is buiten de spits. 

De ns denkt dat de scholen ook buiten de spits opengaan?

En allemaal werken buiten de spits?

Kolder gaat echt niet gebeuren. Gewoon fietsertje pesten. 

En geloof me als ik de kans had zou ik de ns mijden als corona maar ja monopolist. 


Fiets voor woon-werk/studieverkeer zou een duur grapje zijn. Een dal dagkaart kost €7,50 . In de spits mocht de fiets sowieso niet mee. Een OV fiets is een goedkopere optie of een swapfiets.

 

Reputatie 2

Stel de drukte is een argument. 

Er zijn in Nederland drie soorten treinen. 

Sprinter: op plek fiets geen zitplaatsen.

Oude intetcitytrein: op plek fiets geen zitplaatsen

Dubbeldekker op plek fiets klapstoeltjes

Twee bruikbaar ivm 1,5 meter afstand.

Dan het argument van de hoeveelheid fietsers: 6 fietser ongeacht trein soort want meer fietsen mogen niet mee.

En dan gek dat eerste klas opheffen niet wordt voorgesteld.... 

Fiets meenemen is buiten de spits. 

De ns denkt dat de scholen ook buiten de spits opengaan?

En allemaal werken buiten de spits?

Kolder gaat echt niet gebeuren. Gewoon fietsertje pesten. 

En geloof me als ik de kans had zou ik de ns mijden als corona maar ja monopolist. 

 

Ik heb de indruk dat het voornamelijk is om de dagjesmensen te weren, de laatste weken kwamen er regelmatig foto's in de media van groepen fietsers die op de perrons stonden te wachten. Hoe fijn het ook is dat we wat meer bewegingsruimte krijgen, het OV is niet volledig benutbaar en dus zal de oproep blijven om zo veel mogelijk het OV te mijden voor niet-noodzakelijke reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Stel de drukte is een argument. 

Er zijn in Nederland drie soorten treinen. 

Sprinter: op plek fiets geen zitplaatsen.

Oude intetcitytrein: op plek fiets geen zitplaatsen

Dubbeldekker op plek fiets klapstoeltjes

Twee bruikbaar ivm 1,5 meter afstand.

Dan het argument van de hoeveelheid fietsers: 6 fietser ongeacht trein soort want meer fietsen mogen niet mee.

En dan gek dat eerste klas opheffen niet wordt voorgesteld.... 


Leuk argument. De laatste tijd waren er nogal wat mensen die een ruime interpretatie hadden van het blokje om, de frisse neus en de noodzakelijke reis. Op een aantal trajecten waren veel mensen met fietsen in de trein om elders een stukje te fietsen. Dat was en is tot 1 juni niet de bedoeling van het zoveel mogelijk thuis blijven en de trein niet voor een dagje uit gebruiken. Ook werden fietsen in de spits mee de trein ingenomen.

Er is nu eenmaal te weinig ruimte om zoveel mogelijk afstand te houden. Fietsen kan ook in de eigen omgeving.

6 fietsen in een trein betekent ook 6 extra mensen die veelal geen noodzakelijke reis maken.

En het niet voorstellen om 1e klas op te heffen? Sluit u maar aan in de rij van reizigers die dit voorstellen en het niet leuk vinden om te horen dat dat niet gaat gebeuren. Immers mag de capaciteit van de 1e klas ook maar 40% zijn en zijn er nog genoeg mensen die bereid zijn  een 1e klas kaartje te kopen en deze plaatsen op te vullen.

 

Reputatie 2

Groepen fietsers?

Perron aan twee kanten 12 fietsers.

Ratio is volledig zoek

Reputatie 2

Foto's zijn gemaakt door mensen die oh zo graag een ander de maat nemen.

Daar hebben we een Nederland een overschot aan. 

Misschien is het volgende voorstel van de ns je mobiel uit te laten in het kader van 5g

Reputatie 7
Badge +3

Groepen fietsers?

Perron aan twee kanten 12 fietsers.

Ratio is volledig zoek

Ja groepen fietsers. Paar weken geleden stond er een groep van 10 fietsers die bij elkaar hoorden op een perron. Treinpersoneel is de afgelopen weken regelmatig groepjes fietsers tegengekomen in de trein. Aan deze fietsers is het geen-fiets-meer-mee-in-de-trein beleid o.a. te danken.

 

Reageer