Geen fiets meer in de trein



Toon eerste bericht

406 reacties

Badge +3

Tja net zoiets als wanneer de NS zegt “Het is (veel) te druk in de treinen naar Zandvoort!”

… en dan allerlei mensen roepen dat het fake nieuws is en links naar webcam beelden op het strand gaan plaatsen. Of iemand die vlakbij het station woonde en slechts ca. 30 mensen uit een trein voorbij zag wandelen. Niets aan de hand toch?

Nee oelewappers… het gaat helemaal niet om drukte op de stranden maar om de treinen en de nationale gezondheid!  De trein is (even) niet voor uitjes.

Een zwarte dag voor NS :disappointed_relieved:

Badge

Een zwarte dag voor NS :disappointed_relieved:

Een zwarte dag voor de Nederlanders die zich wel aan de voorschriften houden zul je bedoelen.

Badge +3

Ja zo bedoelde ik het ook, dat er gewoon politie nodig is in Amsterdam om de reizigers naar strandtreinen te doseren.

Eigenlijk zouden ze dat in Zandvoort ook moeten doen. Geen vitaal beroep of andere reisnoodzaak (“we willen naar huis” telt niet!)?

Dan zoek het maar uit… :sweat_smile:

Reputatie 2

Vast. Ns doet alles behalve de enige zinnige een deur van de trein open en mensen tellen

Kunnen die 6 fietsers er ook makkelijk bij.

Maar het smoesje zal zijn: kunnen we niet handhaven daar hebben we het personeel niet voor. Bezuinigen op het personeel zorgde lange tijd voor onveiligheid bij het personeel. Nu ook voor de passagiers.

De treinen zijn straks een grote corronahaard door het slappe beleid van de ns. Dan is de fietsers wegsturen veel makkelijker. Symboolpolitiek noemen we dat. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de capaciteit voor reizigers beperkt is ga je als vervoerder geen vracht meenemen in tijden van een schaarste aan zitplaatsen. Het overgrote deel van de meegenomen fietsen is voor recreatieve doeleinden en daar is de trein op dit moment niet voor bedoeld.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet was er zo moeilijk aan is om dit te begrijpen.

Reputatie 2

Omdat dit precies 4 zitplaatsen oplevert

Reputatie 3

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

 

 

Ik ga heel graag met de trein. En volgensmij heel veel meer reizigers. Dus dat niemand klopt niet.

Door TIJDELIJK de fieten te weigeren alsmede de samenreiskorting wordt de trein nog meer voor de noodzakelijke reizen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat dit precies 4 zitplaatsen oplevert


Bij 6 reizigers met fiets levert dat 6 zitplaatsen op als de fietsreizigers alleen met de trein wilden gaan om elders een fiets uitstapje te maken. In een sprinter komen daar de klapstoelen waar normaal gesproken fietsen geplaatst moeten worden bij. En dat zullen er per rij 2 tot 3 zijn.

Reputatie 2

Juist er van uitgaande dat het een sprinter of Dubbeldekker betreft. Dus niet bij de ic-direct en niet bij de oude ic treinen want daar zijn geek klapstoelen.

En zal dit het probleem oplossen?

Symboolpolitiek vooral bedoelt voor de typetjes die elkaar graag de maat nemen. 

 

Reputatie 3

Ik ga even iets heel hards zeggen:

 

Dude, wees blij DAT er iets rijdt, gedurende deze intelligente lockdown.
 

Serieus, dat mensen zich druk maken om een fiets in de trein terwijl er weet ik hoeveel mensen ziek op de IC liggen…

Liever gezond in de IC dan ziek op de IC, dat wel.

Reputatie 6

Juist er van uitgaande dat het een sprinter of Dubbeldekker betreft. Dus niet bij de ic-direct en niet bij de oude ic treinen want daar zijn geek klapstoelen.

En zal dit het probleem oplossen?

Symboolpolitiek vooral bedoelt voor de typetjes die elkaar graag de maat nemen. 

 

Waar wil jij dan zijn als je met je fiets in de trein stapt? Staan mag blijkbaar niet dus je zal moeten zitten dus je neemt een zitplaats in die je anders niet in had genomen ;)

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk wel zo dat als diegene die dan geen fiets mee mag nemen maar een OV-fiets gaat huren ook die zitplaats in neemt. Waar je wel op bespaart zijn de klapzittingen op het fietsbalkon waar de fiets anders zou staan. 

Maar het zijn vaak racefietsers of tourfietsers en die gaan daar geen OV-fiets voor huren. Zou ik ook niet doen. De laatste keer dat ik de fiets meenam om te fietsen op de Veluwe was het voor fietstochtje van zeker 50km.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat dit precies 4 zitplaatsen oplevert

Daar gaat het dus niet om. Het erom dat het meenemen van fietsen in de daluren recreatief vervoer is. En dat moet in deze barre tijden ontmoedigd worden.

NS kiest heel duidelijk voor reizigers die noodzakelijkerwijs met de trein moeten reizen omdat ze geen alternatief vervoer hebben. NS (en alle reizigers die uit noodzaak moeten reizen) zitten niet te wachten op dagtrippers die zo nodig een stukje in een andere regio willen gaan fietsen.

Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk is aan het begrijpen van deze boodschap.

 

Reputatie 2

Waar het om gaat is dat deze maatregel behalve fietsertje pesten niets oplevert en dat echte maatregelen worden ontweken. 

Symboolpolitiek dus: kijk maar we nemen maatregelen we hebben de fietser uit de trein gestuurd.

Voldoende mensen hier gezien die zich daar druk over maken en niet over het feit dat de ns geen goede maatregelen neemt. 

Consequentie zal zijn dat wie straks op de ns is aangewezen gewoon weer in een tjokvolle trein zit die met een beetje ongeluk ook nog de bekende reset problemen heeft die we kennen van de ic direct. Ben benieuwd of de ns een kleine bijdrage wil leveren aan mijn begrafenis

Reputatie 7
Badge +3

Nee, het gaat niet om fietsertje pesten. Het gaat om het ontmoedigen van recreatief vervoer in tijden van veel minder capaciteit in de treinen. Dat kun je symboolpolitiek noemen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo: de trein is er op het moment niet voor recreatief vervoer.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan deze boodschap?

Symboolpolitiek inderdaad, dat is de afgelopen maanden de drijfkracht achter vrijwel alles. Of het zin heeft of niet is nog niet aangetoond, maar er is gelukkig wel een discussie over en het enige wat er nu nog moet gebeuren, is dat die doorslaat in het voordeel van de vrijheid van de mens. 

Reputatie 2

Onzin het terugdringen van de ic opnames is het bewijs dat de rivm maatregelen zinnig zijn. Wat ik niet kan begrijpen is dat de ns toestemming krijgt deze maatregelen aan zijn laars te lappen onder het mom we kunnen niet anders en doen een beroep op het verstand van de passagiers. Dat de ns klant zoals hier blijkt zich laat paaien met fietsertje pesten en straks bij volle treinen met de vermoorde onschuld vind ik bizar.

Veel mensen zijn aangewezen op de ns voor woon-werk verkeer en de broodnodige ontspanning. Simpele maatregelen kunnen voorkomen dat er straks een nieuwe coronagolf over ons heen komt.

Deze maatregelen gaan niet genomen worden omdat de ns al jaren een stuurloos schip is. Niemand lijkt te weten dat dienstverlening voorop zou moeten staan.

Ik zie in het beleid van de ns alleen maar dat ze goed zijn in pleisters plakken en smoesjes leveren over waarom het weer fout is gegaan. Computerstoringen, blaadjes op de rails en hsl treinen en ga zo maar door. 

Je kan niet alles neerleggen bij de eigen verantwoordelijkheid van passagiers als die zelfde passagiers geen keuze hebben in een transportmiddel. 

Reputatie 7
Badge

Onzin het terugdringen van de ic opnames is het bewijs dat de rivm maatregelen zinnig zijn. Wat ik niet kan begrijpen is dat de ns toestemming krijgt deze maatregelen aan zijn laars te lappen onder het mom we kunnen niet anders en doen een beroep op het verstand van de passagiers. Dat de ns klant zoals hier blijkt zich laat paaien met fietsertje pesten en straks bij volle treinen met de vermoorde onschuld vind ik bizar.

Veel mensen zijn aangewezen op de ns voor woon-werk verkeer en de broodnodige ontspanning. Simpele maatregelen kunnen voorkomen dat er straks een nieuwe coronagolf over ons heen komt.

Deze maatregelen gaan niet genomen worden omdat de ns al jaren een stuurloos schip is. Niemand lijkt te weten dat dienstverlening voorop zou moeten staan.

Ik zie in het beleid van de ns alleen maar dat ze goed zijn in pleisters plakken en smoesjes leveren over waarom het weer fout is gegaan. Computerstoringen, blaadjes op de rails en hsl treinen en ga zo maar door. 

Je kan niet alles neerleggen bij de eigen verantwoordelijkheid van passagiers als die zelfde passagiers geen keuze hebben in een transportmiddel. 


Voor woon/werk verkeer neem je je fiets niet mee, dat is veel te duur. Voor dat soort dingen zijn vouwfietsen een prima alternatief en bovendien niet verboden om mee te nemen (mits ingeklapt).

Voor ontspanning kun je met je fiets in de eigen omgeving terecht, je zult alleen misschien iets verder moeten gaan. Het is niet broodnodig om met je fiets de trein in te stappen.

 

Ik denk dat we beter maar beter kunnen stoppen met te reageren op berichten van Marcons1. Laat zich toch niet overtuigen van zijn ongelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er helemaal niemand die een gewone fiets meeneemt voor woon-werkverkeer. Dat is met de spitsbeperkingen niet mogelijk. Nog afgezien van de kosten, zoals @Edwin opmerkt. Dat betekent dat in bijna 100% van de gevallen fietsen worden meegenomen voor recreatie. En daar is de trein op het moment niet voor bedoeld.

Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk te begrijpen is aan de boodschap.

Eerder is er gezegd dat de maatregel symboolpolitiek is. Dat is misschien niet het juiste woord. De maatregel is een kristalhelder signaal dat de trein er op het moment niet is om je fiets mee te nemen voor een recreatieve fietstocht in een andere plaats dan je woonplaats. Net zo helder als het tijdelijk afschaffen van de samenreiskorting, het stoppen van de verkoop van uitjes via de Spoordeelwinkel etc. 

Misschien is er nog iets vergeten: het tijdelijk stopzetten van de verkoop van Railrunners en het blokkeren van het gebruik van Kids Vrij. Het overgrote deel van de reizen met kinderen in de trein is ook recreatief. Dat is heel vervelend voor de mensen die erdoor getroffen worden maar wel een heel duidelijk signaal: de trein is er niet voor recreatief vervoer.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor woon/werk verkeer neem je je fiets niet mee, dat is veel te duur. Voor dat soort dingen zijn vouwfietsen een prima alternatief en bovendien niet verboden om mee te nemen (mits ingeklapt).

Een ander uitstekend alternatief is een fiets neerzetten op het station. Zelf heb ik jaren een stationsfiets op Delft gehad. Daar zijn stallingen voor.

Reputatie 7
Badge +3

Voor woon/werk verkeer neem je je fiets niet mee, dat is veel te duur. Voor dat soort dingen zijn vouwfietsen een prima alternatief en bovendien niet verboden om mee te nemen (mits ingeklapt).

Een ander uitstekend alternatief is een fiets neerzetten op het station. Zelf heb ik jaren een stationsfiets op Delft gehad. Daar zijn stallingen voor.

Maar hoe heb je indertijd die fiets in een andere plaats gekregen? Met de trein? Dat wordt dan nu erg lastig.

Reputatie 7
Badge

Een ander uitstekend alternatief is een fiets neerzetten op het station. Zelf heb ik jaren een stationsfiets op Delft gehad. Daar zijn stallingen voor.

Maar hoe heb je indertijd die fiets in een andere plaats gekregen? Met de trein? Dat wordt dan nu erg lastig.

Stationsfietsje kopen in de plaats waar je hem nodig hebt. Althans, zo deed ik het 30 jaar geleden in Haarlem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn fiets destijds naar Delft gefietst, gewoon lekker op mijn gemak op een mooie zaterdagmiddag. En tussendoor heb ik die fiets zelfs nog 2 keer naar huis meegenomen, kon die bij de mijn eigen fietsenmaker een goede onderhoudsbeurt krijgen, ook was de maximale stallingsduur in Delft maar 2 weken en mijn vakantie langer. Dat heb ik op 1 keer na (toen ik toch een keer Fietskaartje had vanwege een fietstochtje op de Veluwe) iedere keer fietsend gedaan. De afstand is op zich wel te doen, iets van 26 km, maar vor mij te ver om het iedere dag van en naar werk te fietsen. Een collega heeft de fiets toendertijd met de auto erheen gebracht. 

Veel mensen die iedere dag van station naar de werklocatie fietsen hebben al langer een fiets daar staan en zullen niet nu opeens zo'n fiets nodig hebben. En anders hebben ze nog een paar dagen gehad om daar een fiets te krijgen. Mensen die in de spits reizen konden sowieso al nooit een gewone fiets meenemen, nog afgezien van het feit dat het best prijzig is, iedere dag €7,50. Ik geloof dus nooit dat dagelijkse reizigers hier de dupe van zijn, het zijn vooral de dagjesmensen.

 

Een stationsfiets kopen in de plaats waar je hem nodig hebt kan natuurlijk ook, zelf had ik nog een oude fiets in de schuur staan die na een goede opknapbeurt weer prima te gebruiken was. 

Reageer