Geen fiets meer in de trein

Toon eerste bericht

406 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft nog steeds de bedoeling niet voor je plezier met de trein te reizen. Als scholen weer gaan beginnen en meer werkenden met de trein gaan wordt de trein al weer voller en is de 40% capaciteit al snel bereikt. Mondkapjes worden inderdaad ingevoerd omdat de 1,5  meter niet altjd mogelijk zal zijn in het OV, zeker als 40% capaciteit ipv eerst 25% gebruikt kan worden, maar bedenk wel dat van die simpele zelfgemaajkt mondkapjes van katoen maar iets van 5% bescherming bieden als je niet die afstand kan houden.

Dat gezonde mensen weer meer naar buiten mogen betekent niet dat de pandemie voorbij is, het betekent alleen dat er weer plek is op de IC voor je.

En alle aangekondigde versoepelingen hangen ook af van hoe het verder gaat met de verspreiding van het virus. Loop het aantal besmettingen, ziekenhuisopnames en vooral de IC bezetting weer op dan gaat het hele feestje niet door en kan misschien zelfs weer strengen worden.

Viroloog Marion Koopmans verwacht dat we een nieuwe golf gaan krijgen. Hoe groot die is, dat hebben we voor een gedeelte met ons eigen gedrag in de hand.

https://www.gelderlander.nl/binnenland/opperviroloog-koopmans-verwacht-een-nieuwe-coronagolf~a17eb298/

Reputatie 7
Badge +3

@Chrisdb 

Dat vind ik allemaal erg kort door de bocht. Lang niet alle maatregelen zijn even effectief. Verder moeten we als kritische en volwassen burger natuurlijk onze overheid in de gaten houden. Positief kritisch lijkt me een betere grondhouding dan alles maar voor zoete koek slikken.

Reputatie 6

Ik zit thuis voor mijn eigen bestwil en ervaar dat niet als een ingreep in mijn persoonlijke vrijheid en vind u drammen en daar blijf ik bij, 

Heeft u gisteren de jongeren en de arts gezien op 1 dat ook jongeren zwaar getroffen kunnen worden.

U zegt in een vitaal beroep te werken ik hoop dan dat het niet de zorg betreft want daar lijkt u me dan niet geschikt voor.

U mag van mij best 1of 2 keer hier zeggen hoe u er over denkt wat betreft de fiets maar dit keer op keer wordt een beetje veel en gaat lijken op trollen.

En ieder mag me hier jij noemen maar u niet.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat dit precies 4 zitplaatsen oplevert

Daar gaat het dus niet om. Het erom dat het meenemen van fietsen in de daluren recreatief vervoer is. En dat moet in deze barre tijden ontmoedigd worden.

NS kiest heel duidelijk voor reizigers die noodzakelijkerwijs met de trein moeten reizen omdat ze geen alternatief vervoer hebben. NS (en alle reizigers die uit noodzaak moeten reizen) zitten niet te wachten op dagtrippers die zo nodig een stukje in een andere regio willen gaan fietsen.

Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk is aan het begrijpen van deze boodschap.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, het gaat niet om fietsertje pesten. Het gaat om het ontmoedigen van recreatief vervoer in tijden van veel minder capaciteit in de treinen. Dat kun je symboolpolitiek noemen. Tot op zekere hoogte is dat ook zo: de trein is er op het moment niet voor recreatief vervoer.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan deze boodschap?

Badge

Zou ook fijn zijn als de ns ondertussen de treinen onderhoud. 

Weken lang weinig treinen en toch een trein met defecte deuren. 

Er zit wel een sticker op. 

Dus onnodige wandeling door de trein 

Volgens mij hebben de treinen gewoon gereden alleen niet allemaal. Daarnaast is er veel onderhoud gewoon gedaan aan de treinen en zijn treinen ook speciaal overgebracht uit het hele land naar de onderhoudslocaties.

Dat mechanische dingen wel eens stuk gaan dat gebeurt gewoon, kijk maar naar de auto’s die met pech stranden langs een weg.  Dat hoort er nu eenmaal bij en heeft totaal niets met onderhoud te maken. Gebeurt nml. ook met splinternieuwe auto’s en ook met treinen.

Je grijpt alles aan om maar negatief te kunnen zijn, ik zou je willen adviseren om eens met een maatschappelijk werker/ster of psycholoog te gaan praten als je zo negatief in het leven staat.

Reputatie 7
Badge +3

Er blijkt voor ieder probleem een oplossing te zijn. Er is eigenlijk geen voorbeeld te bedenken waarbij het meenemen van een fiets in de trein geen recreatief doel heeft. Dus voorlopig ophoepelen met die fietsen in de trein.

Reputatie 7
Badge

Als de ns goede maatregelen had genomen was er geen probleem met de hoeveelheid reizigers voor een trein: zitplaats reserveren 

Over reserveringen is al de nodige topics geschreven, een aantal vraagstukken die daaruit voortkwamen zijn volgens mij nog niet beantwoord maar wellicht heb jij daar een goede oplossing voor?

• Hoe zorg je ervoor dat alleen reizigers met een reservering in een trein plaatsnemen? Zwart rijden is al een probleem, maar je krijgt dan een nieuwe groep reizigers die wel een plaatsbewijs hebben (bv abonnementshouders) maar toch niet mee mogen
  • Wat als je een gereserveerde plaats hebt in een aansluitende trein maar je mist deze aansluiting? Soms zul je een nieuwe plaats kunnen reserveren in de volgende trein, maar dat zal niet altijd het geval zijn (anders zou reserveren ook niet nodig zijn) en als er al plaatsen vrij zijn heeft de snelste geluk en iemand die wat minder handig is (of geen mobiel internet) heeft dan pech?
  • Hoe zorg je dat mensen die geen internet hebben toch kunnen reserveren, via de huidige zwaar overbelaste telefoonlijnen? En wat als die mensen dan moeten omboeken naar een andere trein, mogen die dan eerst een half uur of langer op een station staan wachten en dan hopen dat er een plaatsje is in een trein?

“Ja, dat moet de NS maar oplossen hoor”…..

Wel jammer dat het kristalheldere verhaal geen oplossing van het probleem is en dat het werkelijke probleem hierdoor niet aangepakt gaat worden. 

Het werkelijke probleem “toeristen met fiets maken van treinreizen een superspread-event” wordt wel degelijk door deze maatregel aangepakt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een gejank dat je tijdelijk geen fiets mee mag nemen in de trein. Wees gewoon blij dat je nog wel zelf met de trein mee mag en dat je kan fietsen.  5456 personen kunnen dat nooit meer.

Reputatie 7
Badge +3

Uit het protocol kan ik niet anders dan concluderen dat NS (samen met de andere spoorvervoerders en ProRail) met een onuitvoerbare opdracht is opgezadeld. Als NS werkelijk aan de randvoorwaarden moet voldoen dan betekent het dat in een tijdsbestek van een paar weken de gehele jaardienst opnieuw gepland moet worden. Hier nog een keer een paar voorbeelden.

• Het spoorgebruik op de stations moet worden gewijzigd
  • Gelijktijdigheden op eilandperrons moeten vermeden worden
  • Er moet in de dienstregeling ruimte komen voor het afwikkelen van het in- en uitstapproces bij vertragingen

Volkomen duister blijft wie namens de overheid deze processen gaat monitoren en besluit wanneer er ingegrepen moet worden. Want wat gebeurt er wanneer het helemaal niet mogelijk is om bijvoorbeeld de gelijktijdigheid op eilandperrons in de dienstregeling te vermijden? Blijven er dan treinen buiten het station wachten? En wat heeft dat dan weer gevolgen voor de overige treinen rond het knooppunt?

Dit staat allemaal nog los van alle fysieke maatregelen die genomen moeten worden zoals aanpassingen in de bewegwijzering en verbeterde schoonmaak. Dat zijn allemaal zaken die met een goede voorbereiding nog wel zijn uit te voeren. Al deze zaken hebben natuurlijk wel weer effecten voor het kostenniveau van het OV. En dat terwijl de inkomsten flink zullen dalen.

Ik vraag me na het lezen van dat document van 26 pagina’s af in hoeverre de ambtenaren overlegd hebben met de vervoerders en ProRail en of ze wel enig benul hebben welke logistieke gevolgen hun protocollen hebben voor de dagelijkse werkzaamheden van de vervoerders en ProRail.

In dit kader kan ik me goed voorstellen dat de spoorvervoerders op dit moment geen fietsen in de treinen willen hebben. Het zijn gewoon onhandige dingen op de stations en in de treinen. Wat dan weer wel frappant is dat er geen verbod is gekomen om de fiets buiten de spitsuren mee te nemen in de metro in Amsterdam en Rotterdam. Wel is het natuurijk zo dat de infrastructuur van de metro over het algemeen (veel) moderner is en dat al het in- en uitstappen volledig gelijkvloers gaat. In Amsterdam is wel uitdrukkelijk aangegeven dat de fiets niet meer meegenomen mag worden in tram 26.

Ik ben in ieder geval blij dat ik op het moment niet ben aangewezen op het OV voor woon-werkverkeer. 

Dat iMark maar wat roept vind ik een grove belediging. De stukken van iMark op dit forum zijn in bijna alle gevallen prima onderbouwd en zeer goed leesbaar. Daarbij valt ook de volstrekte neutraliteit van iMark mij altijd positief op.  

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf het toetsenbord van @Rocco_Siffredi te horen krijgen dat je maar wat roept is juist een enorm compliment.

@JosseV Ik ben het overigens met je eens dat in heel uitzonderlijke gevallen het meenemen van een fiets in de trein noodzakelijk kan zijn voor het maken van de reis. Het zullen geen hele volksstammen zijn maar voor die mensen zou iets geregeld moeten kunnen worden. Helaas zal het voor de bureaucratie in de spoorsector wel een te moeilijke opgave zijn om zoiets te regelen.

Reputatie 7
Badge +3

Sommige mensen hebben nog steeds moeite om te begrijpen dat NEE gewoon NEE betekent.

Wel eens 55km op een vouwfiets gereden? 

Je moet jezelf een beetje uitdagen in deze tijd:sweat_smile:   Je kunt natuurlijk ook eerst naar huis gaan en dan een rondje fietsen. In de trein doe je dan iets wat je anders thuis zou doen, dan kost het netto geen tijd.

Dat klopt, dat kan. Maar de discussie ging over het feit dat NS automatisch aanneemt dat iemand die zijn fiets meeneemt, geen noodzakelijke reis maakt. @bvjongeneel zei dat hij ‘s middags naar zijn werk fietst (55km) maar dat hij ‘s avonds 22.30 de terugweg liever met de trein doet. Beide trips zijn noodzakelijk. Toen zei iemand: dan ga je toch op en vouwfiets…

Ik denk dat als je de belasting van het OV wilt minderen, de manier waarop @bvjongeneel het doet beter is dan zowel heen als terug met de trein. Bovendien geeft hij terecht aan dat ‘s avonds op de terugreis de trein nagenoeg leeg is en de fiets dus prima in de trein past. 

NS zou hier prima een uitzondering voor kunnen maken - maar kennelijk willen ze dat niet. Kennelijk jaagt men liever klanten tegen zich in het harnas dan dat men daar waar mogelijk een stukje maatwerk biedt. 

Zoals Tamzin al aangeeft er mogen gewoon geen fietsen meer in de trein. Einde discussie. Kan er een slotje op dit topic. Er is ook geen beweegruimte in het standpunt van NS dus verder discussiëren is zinloos. bvjongeneel zal iets anders moeten gaan verzinnen om zijn dagelijkse beweging te krijgen. En ook alle anderen moeten zich hier gewoon even bij neerleggen. Ikzelf ga ook graag met de fiets in de trein om elders te fietsen, maar er zijn nu gewoon andere prioriteiten (uitsluitend personenvervoer). Lijkt mij gezien de huidige situatie volkomen begrijpbaar. 

Badge

Het zo mooi zijn als de ns passagiersvervoer als prioriteit hebben. 

Daarom nemen we voorlopig geen fietsen meer mee, speciaal omdat het passagiersvervoer prioriteit heeft.

Dat moet u toch ook wel begrijpen met de genomen maatregelen omtrent het fietskaartje.

Reputatie 7
Badge +3

fiets in de trein is voor mij het ultieme geluk. Komt wel weer!

Mooi voorbeeld waarom er een fietsmeeneemverbod is ingesteld.Deze fiets staat niet op een fietsplek en neemt daarbij ook nog teveel ruimte in. Ook is de bagage (fietstassen) er niet af gehaald.

Reputatie 3

Dat heeft toch niet heel veel met dit topic te maken? Ik heb het idee dat je nu aan het zoeken bent in plaats van meedenkt over een oplossing of verbetering.

Er is slechts één oplossing: slikken of stikken. En dat geldt al helemaal voor alle roeptoeters die wat te klagen hebben. Vanuit een stoel is het makkelijk te roeptoeteren dan wanneer je zelf een vitaal beroep hebt en dus keihard meedoet.

Nogmaals:

• Je kunt gewoon met het OV als dat nodig is
  • Je hoeft er niet meer voor te betalen
  • Je bent - in veel gevallen - alsnog op tijd op je bestemming.
  • De gezondheidszorg heeft alles onder controle, de IC-capaciteit gaat weer richting normaal.

Het had ook anders kunnen zijn:

• Volledige lockdown, dus ook NS plat
  • Jij die de deur niet uit mag, behalve voor noodzakelijk levensonderhoud
  • En dat zou de oplossing zijn geweest als we meer van dat soort lieden als @Marcons1 hadden, die lopen te miemelen over fietsen en dergelijke onzin.

De slotsom is dus:

• Tel je zegeningen op wat er allemaal nog wel kan
  • Shut the f*ck up over de zaken die je niet zinnen, maar neem het zoals het is.

Er komt echt wel weer een moment waarop de zaken er anders voorstaan.

Ben ik nu de enige die volwassen is?

Sorry hoor.

Reputatie 2

Jij ervaart het als gedram anderen als ingrijpen in hun persoonlijke vrijheid. 

Je kan het er niet mee eens zijn maar we mogen wel van mening verschillen of dit redelijk is

Reputatie 7
Badge +3

Het is natuurlijk wel zo dat als diegene die dan geen fiets mee mag nemen maar een OV-fiets gaat huren ook die zitplaats in neemt. Waar je wel op bespaart zijn de klapzittingen op het fietsbalkon waar de fiets anders zou staan. 

Maar het zijn vaak racefietsers of tourfietsers en die gaan daar geen OV-fiets voor huren. Zou ik ook niet doen. De laatste keer dat ik de fiets meenam om te fietsen op de Veluwe was het voor fietstochtje van zeker 50km.

Reputatie 7

Vandaag in de trein.

Kan iedereen adviseren niet te gaan. 

Groene stickers zijn op onvoldoende afstand geplaatst. 

Dubbelzits bank zit je tegenover elkaar 1 M misschien maar dan niet voorover leunen.

Banken achter elkaar misschien 80 cm van elkaar. Had op zijn minst schermpjes verwacht: was dit te duur.

Binnenkort heeft ns geen klanten meer omdat ze simpelweg overleden zijn! 

En daarom: mondmasker verplicht. Want de 1,5m kan niet worden gegarandeerd.

Nu ben je overigens wel raar aan het doen. Het was te druk naar uw smaak.

Daarom: fietsen mee in de trein ! Prachtig weer… iedereen op een toeristisch uitstapje… holadiejee…

Zou dat de situatie verbeterd hebben ? Neen toch zeker ?

Persoonlijk vind ik de maatregel die de NS neemt heel slim; 99.9% van de voormalige reizigers met fiets in de trein reisde met een niet-noodzakelijke reden. De overige 0.1% heeft voor de trein een noodzakelijke reden en heeft daarna nog genoeg alternatieven om op de eindbestemming te komen. Daar is een eigen meegenomen fiets niet voor nodig. Als het echt moet, dan kun je altijd nog 10km lopen.

Wat betreft gedrag, de eerste reactie van deze discussie vat het probleem mooi samen. Blijkbaar is ‘blijf zoveel mogelijk thuis’ niet voor iedereen hetzelfde en moeten er harde regels opgelegd worden.

Reputatie 2

Bij deze de gehele brief: 

Fiets in de trein; sta het verantwoord toe!

Geachte medewerkers van de betrokken bedrijven en instanties, 

Onlangs is vrij onverwacht besloten dat als gevolg van de maatregelen rondom het Coronavirus fietsen niet meer mee mogen met de trein (behoudens enkele verbindingen van regionale vervoerders). Een besluit dat impact heeft op de bewegingsvrijheid van groepen mensen, in het bijzonder voor gezinnen en voor mensen met (niet zichtbare) beperkingen. In de communicatie over dit besluit lijkt teveel over het hoofd te worden gezien dat de fiets in de trein gewoon deel is van de vervoersketen. Dit betekent dat ook een reis met de fiets gewoon noodzakelijk kan zijn. Naar mijn mening zijn er alternatieve maatregelen mogelijk waarbij het aantal fietsers in de trein drastisch kan dalen zonder het reizen per fiets volledig onmogelijk te maken. Dit kan bijvoorbeeld door een prijsverhoging, het alleen toestaan van fietsen in Sprinters, het maken van uitzonderingen voor gezinnen en mensen met een beperking of door het reserveren van een reis.

Noodzakelijkheid leidend ipv vervoermiddel

Uitgangspunt sinds de coronacrisis is dat op reizigers een beroep wordt gedaan het aantal reizen te beperken. ‘De trein is nu even geen uitje’. Dit om voldoende ruimte te bieden aan reizigers die noodzakelijke reizen moeten maken. Het is aan reizigers zelf om hier verantwoordelijk mee om te gaan. Er wordt niet gehandhaafd. Voor specifieke groepen reizigers, die afhankelijk zijn van de combinatie fiets en trein, wordt nu, juist nu elders versoepelingen plaatsvinden, echter wél een reisverbod opgelegd. Alsof we van een ‘intelligente’ naar een ‘selectieve’ lockdown gaan, zonder een einddatum in het vooruitzicht. Voor deze reizigers is ineens het vervoermiddel leidend bij de vraag of men mag reizen, in plaats van de noodzakelijkheid van de reis. Dit is inconsistent. Terwijl andere reizigers in de praktijk nog wel de trein kunnen blijven gebruiken als uitje, wat ook gebeurd, kan de betreffende groep reizigers de trein nu ook niet meer voor noodzakelijke reizen gebruiken. Wat stoort is dat de NS op onder andere sociale media de suggestie lijkt te wekken dat er bij het meenemen van een fiets bijna per definitie geen sprake zou kunnen zijn van noodzakelijke reizen.

Fiets in trein is deel van de vervoersketen

Het kunnen meenemen van de fiets in de trein is gewoon deel van de vervoersketen in Nederland. Net zoals treinverbindingen, busverbindingen en de OV-fiets dat zijn. Dit betekent dat mensen er hun keuzes voor vervoermiddelen en woon- en werklocaties op hebben aangepast en er van uit moeten kunnen gaan deze reizen te kunnen maken. Het vervoeren van fietsen staat ook in de concessie die aan de NS is verleend. Het is geen recreatief extraatje, maar gewoon een vervoersschakel waarmee plekken in Nederland toegankelijk zijn waar (voor bepaalde groepen) geen andere alternatieven voor handen zijn. In deze uitzonderlijke tijd is het logisch dat er beperkingen van kracht zijn en dat er wordt gevraagd het aantal reizen te beperken. Dat is iets wat voor iedereen in Nederland geldt: we doet het ‘met elkaar’. Er zijn tot voor kort echter geen verbindingen weggesneden. Elk station in Nederland bleef in deze uitzonderlijke situatie bereikbaar, ook al zal het aantal reizigers tot nihil zijn gedaald op de rustigere lijnen. Maar als het gaat om de fiets in de trein wordt er ineens wél een vervoersschakel doorsneden. Dit is niet consistent. Je slaat ook niet ineens de helft van de stations over om meer ruimte te creëren. Ook op kwetsbare ‘uitjeslijnen’ zoals die naar Zandvoort aan Zee blijven treinen gewoon rijden, omdat ook inwoners van Zandvoort thuis moeten kunnen komen. Ook Europese richtlijnen[1] stellen dat bij een verbetering van de situatie, waarvan sprake is, verbindingen stap voor stap hersteld moeten worden, onder andere omdat zij fundamenteel onderdeel zijn van het dagelijks leven.

Het gemak waarmee de fiets in de trein uit de vervoersketen wordt gesneden is vervelend in deze Coronasituatie, maar schept ook een zorgelijk precedent voor de toekomst. De fiets in de trein lijkt te weinig op waarde te worden geschat. Deze kwestie raakt aan het fundament van het OV. Als dit zomaar kan veranderen, is de trein dan nog wel een alternatief voor de auto? Spijtig is ook dat er behoudens communicatie via sociale media geen duidelijke verklaring is afgegeven door de NS. Het is belangrijk dat de NS inziet dat de fiets in de trein een belangrijke rol speelt en geen extraatje is dat je even kunt wegstrepen. Als de mogelijkheid van het meenemen van de fiets tot capaciteitsproblemen leidt, nu of in de toekomst, dan zou er gekeken moeten worden naar oplossingen, in plaats van het, al dan niet tijdelijk, volledig afschaffen van de mogelijkheid.

Gebrek aan alternatief

Het kunnen meenemen van de fiets in de trein is voor een aantal groepen belangrijk voor hun mobiliteit. Waar ons spoorwegnet van hoge kwaliteit is, is het aanvullende OV niet altijd toereikend. De combinatie trein en fiets maakt echter vrijwel elke plek bereikbaar, zonder ver te hoeven lopen of lang (in weer en wind) te hoeven wachten. Daarbij geldt in de Coronasituatie ook dat, zeker voor  kwetsbare groepen, het meenemen van de fiets voorkomt dat men in lokaal vervoer nog langer blootgesteld kan worden aan het virus. Natuurlijk is voor veel mensen het meenemen van een vouwfiets, het huren van een OV-fiets of het huren van een gewone fiets een prima alternatief. Maar niet overal zijn deze voorzieningen aanwezig, of voldoende en op alle tijdstippen beschikbaar. Ook hebben deze fietsen niet altijd de kwaliteit om meer afgelegen plekken te bereiken. Daarom is het meenemen van de eigen fiets soms cruciaal bij het bereiken van werklocaties, woonzorglocaties, medische en therapeutische bezoeken, speciaal onderwijs, mantelzorg en bij onverwachte acute situaties als overlijdens, uitvaarten en crisissituaties. Ook zijn er mensen die op drukke tijden de fiets nemen en op rustige tijden de trein, waardoor in ieder geval één OV-rit wordt voorkomen. De trein is daarnaast van belang als backup als bijvoorbeeld tijdens een fietstocht de fiets het begeeft of het lichaam eerder dan verwacht tegen beperkingen oploopt. 

Cruciaal voor gezinnen en mensen met een beperking

Vooral voor gezinnen is de fiets in de trein een cruciale schakel. Vouwfietsen en OV-fietsen zijn niet geschikt om kinderen op te vervoeren en er bestaan geen OV-kinderfietsen, bakfietsen of kindertandems. Lokaal OV is infrequent en leidt dus tot lang wachten en lopen met kinderen, of het komt er niet eens. Kinderwagens zijn voor sommige gezinnen een alternatief, maar nemen eveneens veel ruimte in in het OV en op het platteland bestaat helaas het risico dat ze niet meekunnen in kleinere bussen. Daarnaast bieden eigen fietsen dankzij fietstassen, kratten en betrouwbare snelbinders ed. meer mogelijkheden om spullen mee te nemen wat bij jonge kinderen van groot belang is.

Daarnaast is het kunnen meenemen van fietsen in de trein extra belangrijk voor mensen met een beperking. Voor duidelijke zichtbare beperkingen maakt de NS al een uitzondering: een aangepaste fiets mag mee mits voorzien van een gehandicaptensticker. Maar als het gaat om beperkingen is er sprake van een groot ‘grijs’ gebied van minder zichtbare beperkingen. Zo kunnen mensen een doodgewone niet-aangepaste fiets hebben die voor hen wél cruciaal is in hun situatie. Zo zijn er mensen met problemen aan voeten, benen en knieën, die goed kunnen fietsen maar moeite hebben met het lopen van afstanden, wat vaak wel noodzakelijk is bij gebruik van lokaal OV. Er zijn mensen met psychische klachten, bijvoorbeeld angststoornissen, voor wie de fiets hun houvast is en hun manier om zonodig snel terug te keren. En er zijn mensen die last hebben van bijvoorbeeld wagenziekte en overprikkeling in andere vervoermiddelen dan de trein. Bedenk ook dat het vaak mensen met beperkingen zijn, en hun familieleden en mantelzorgers, die naar afgelegen zorglocaties moeten reizen. Beperkingen waarom een fiets in de trein van belang is leiden er soms ook toe dat autorijden geen alternatief is; fysiek, psychisch of financieel. 

Voor ons persoonlijk speelt het meenemen van de fiets in de trein een heel belangrijke rol in ons leven. De jongste kinderfase is inmiddels voorbij waardoor het weer wat makkelijker wordt, maar de afgelopen jaren hadden we deze reismogelijkheid echt niet kunnen missen. Onze zoon is autistisch en daarom snel overprikkeld. Op drukke stations raakte hij vaak te vol in zijn hoofd en zakte dan soms letterlijk en figuurlijk door zijn benen. Hij wilde niet verder lopen en wilde gedragen worden of bleef liggen. Op andere momenten werd hij zo druk dat hij wegrende, wat gevaarlijk was vanwege de treinen en ander verkeer, of zijn zusje te lijf ging. Het bereiken van de trein, fietsenstalling of bushalte was een hele uitdaging, evenals het wachten op perrons en bij bushaltes. Het kopen van een kaartje, waarbij de aandacht even niet volledig bij hem was, kon al tot grote problemen leiden. Het meenemen van de fiets was echter een ideale oplossing: de fiets was zijn veilige cocon. De fiets bracht ons ontspannen van onze voordeur tot de trein, en van de trein tot de bestemming en hielp ons door veel lastige momenten heen. Op deze manier reisden we naar familieleden, die ver weg woonden. Als ‘uitje’, maar ook vanwege mantelzorg door en voor familie, wat de reizen dus noodzakelijk maakte. Uitjes staan nu vanzelfsprekend op een laag pitje, maar bij onverwachte dingen willen we kunnen rekenen op de combinatie fiets en trein. En als uitjes weer mogen en steeds meer mensen op pad gaan, is het erg spijtig daarin sterk beperkt te zijn door de keuze van de NS. Inmiddels is onze zoon wat ouder en fietst hij vaker zelf. Maar ook in deze situatie kan de overprikkeling toeslaan waardoor door/terugfietsen niet veilig is. Het is dan fijn om bij een onderbroken fietstocht met de trein terug te kunnen keren.

Mogelijke oplossingen

Het volledige verbod op het meenemen van de fiets is al met al erg onwenselijk en wentelt de capaciteitsproblemen af op een specifieke groep reizigers door een specifiek deel van de vervoersketen weg te snijden. Het verminderen van reizen zou leidend moeten zijn, niet het verbieden van een specifieke reis. Het is begrijpelijk dat fietsen in de trein tot lastige situaties kunnen leiden. Zo ontstaan er bijvoorbeeld wel eens opstoppingen bij het in- en uitstappen waardoor mensen te dicht op elkaar komen te staan. Maar als er minder reizen per fiets worden gemaakt, zal dit minder voorkomen. De uitdaging zou moeten zijn het aantal reizen met fiets te beperken, zonder dit volledig onmogelijk te maken. Graag doe ik dan ook een aantal suggesties, variërend als het gaat om de benodigde organisatie en impact.

• Tijdelijke prijsverhoging

Het huren van een OV-fiets is goedkoper dan een fietskaartje, maar het huren van een gewone toerfiets is doorgaans juist duurder. Hierdoor is het vaak aantrekkelijker om de eigen vertrouwde fiets mee te nemen. Een prijsverhoging waarbij het voordeliger wordt een fiets te huren zal het aantal fietsers, waaronder recreatieve, waarschijnlijk flink doen afnemen. Mensen die er afhankelijk van zijn gaan wel meer betalen, maar dit is beter dan een verbod.

• Fiets tijdelijk alleen in Sprinters

Mijn ervaring is dat opstoppingen bij het in- en uitstappen vaker voorkomen bij Intercity’s dan bij Sprinters. Sprinters hebben doorgaans veel ruimte rond de deuren, hebben meer deuren naar buiten en hebben geen tussendeuren. Fietsen staan er minder in de weg, kunnen vaak twee kanten op naar buiten toe, en reizigers kunnen makkelijk bij een andere deur uitstappen als er een opstopping ontstaat. Zelf namen we soms al vrijwillig de langzamere Sprinter vanwege het meer ontspannen in- en uitstappen. Als fietsen tijdelijk alleen nog met Sprinters mee mogen (+ de doorgaans rustige trajecten waar IC’s de stoptreindienst verzorgen) ontstaan er dus veel minder kritieke situaties. Daarnaast zal er sprake zijn van een ontmoedigend effect. Reizen over grotere afstand zullen veel langer gaan duren, waardoor veel mensen afzien van hun reis of ter plaatse een fiets zullen huren. Bij internationale reizen bestond al een dergelijk onderscheid. Ook bij dit voorstel geldt dat mensen die er van afhankelijk zijn langer zullen moeten reizen, maar het is een beter alternatief dan een totaal verbod.

• Uitzondering voor fietsen met kinderzitjes en kinderfietsen

In veel gevallen voorziet een vouwfiets, OV-fiets of gewone huurfiets. Maar voor gezinnen met kinderen is het veel lastiger omdat er simpelweg geen geschikte fietsen beschikbaar zijn. Daarnaast is voor- en natransport met lokaal OV voor gezinnen lastiger. Een uitzondering voor deze groep zou reëel zijn. Het gaat maar om een kleine minderheid van de reizigers, dus druk zal het er niet mee worden. De fiets in de trein is een cruciale schakel wanneer een reis per auto geen mogelijkheid is. Een gezinsfiets kan gezien worden als alternatief voor een kinderwagen, die net zo goed veel ruimte inneemt in het OV. Een kinderfiets is kleiner dan een gewone fiets en leidt waarschijnlijk niet tot een verlies aan zitplaatsen gezien de afstand die men toch al moet houden.  

• Uitzondering voor mensen met een beperking uitbreiden

Omdat veel beperkingen niet zichtbaar zijn en niet per se een aangepaste fiets behoeven, moet er iets geregeld worden voor dit ‘grijze gebied’. Het zou goed zijn als mensen een uitzondering kunnen aanvragen via de vervoerder of een behandelaar. Zoals bv in onze situatie met onze zoon. Wellicht zal een enkeling er misbruik van maken, maar die enkele gevallen zullen nooit tot drukte leiden. Een dergelijke uitzondering geeft mensen hun bewegingsvrijheid weer terug.

• Tijdelijk verplicht melden/reserveren

Het reserveren/melden van een reis per fiets zal een ontmoedigend effect hebben zonder het reizen volledig onmogelijk te maken en geeft enig overzicht op de hoeveelheid gemaakte reizen. Dit kan al dan niet met opgaaf van reden van de reis. Het reserveren van een specifieke trein reguleert het verkeer nog meer, maar kan lastig zijn als je deze trein toch niet haalt. Het ontmoedigende effect van het moeten regelen van een reservering zal het aantal reizen waarschijnlijk al voldoende doen verminderen. Ook in landen met een strengere lockdown moest men een formulier hebben om naar buiten te mogen. Zodat het aantal verplaatsingen werd beperkt, maar men nog wel ergens heen kon als het echt moest.

• Laat mensen hun reis afmaken

Het kan zijn dat mensen de komende tijd toch hun fiets meenemen omdat hun situatie urgent is. Bijvoorbeeld door een sterfgeval. Of omdat ze nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe maatregel. Het zou goed zijn als mensen in het geval van een goede reden hun reis dan wel kunnen afmaken. In dergelijke gevallen valt het afmaken van de reis met een boete te prefereren boven het uit de trein zetten ergens halverwege een reis wat schrijnende situaties kan opleveren. Ook een zwartrijder mag normaliter met een boete een reis wel afmaken.

• Beperken van reistijden

Tot voor kort mocht de fiets niet mee in de trein tijdens de ochtend- en de middagspits. Het tijdelijk oprekken van deze spitstijden zorgt voor minder belasting in de waarschijnlijk relatief drukke uren voor en na de spitsen. Daarnaast maakt ook deze maatregel het meenemen van fietsen minder aantrekkelijk, wederom zonder dat het volledig verboden wordt.

Ik hoop dat er oplossingen gevonden kunnen worden waardoor reizen met de fiets in de trein op een verantwoorde manier weer mogelijk wordt. En dat bij beslissingen die worden gemaakt de fiets in de trein als volwaardig onderdeel van de vervoersketen gezien kan worden, een onderdeel dat niet zomaar weggestreept kan worden, en waarvoor niet altijd alternatieven voorhanden zijn.

Dank voor uw aandacht en met vriendelijke groet,

Josse de Voogd, Utrecht, 19 mei 2020

Frequent treinreiziger, fietser, vader en onderzoeker & publicist ruimte, politiek en samenleving

[1] https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/communication_transportservices.pdf

Reputatie 7
Badge

Een ander uitstekend alternatief is een fiets neerzetten op het station. Zelf heb ik jaren een stationsfiets op Delft gehad. Daar zijn stallingen voor.

Maar hoe heb je indertijd die fiets in een andere plaats gekregen? Met de trein? Dat wordt dan nu erg lastig.

Stationsfietsje kopen in de plaats waar je hem nodig hebt. Althans, zo deed ik het 30 jaar geleden in Haarlem.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er in de praktijk gewoon een fiets extra wordt neergezet. We hebben al eerder hele creatieve oplossingen voor teveel fietsen in de trein gezien :slight_smile:

(via https://community.ns.nl/overige-producten-6/fietsen-63335)

Reageer