Geen fiets meer in de trein



Toon eerste bericht

406 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er blijkt voor ieder probleem een oplossing te zijn. Er is eigenlijk geen voorbeeld te bedenken waarbij het meenemen van een fiets in de trein geen recreatief doel heeft. Dus voorlopig ophoepelen met die fietsen in de trein.

 

Reputatie 5
Badge

Toch heb ik echt wel eens de fiets meegenomen voor een niet-recreatief doel. Bijvoorbeeld toen ik een tijdje (vanwege een minor) in een andere stad ging studeren. Ik reisde er iedere dag heen, maar de fiets ter plekke was zeer praktisch en moest toch aan het begin van die periode er een keer heen en aan het einde een keer terug. Iedere dag een OV-fiets was onbetaalbaar en de bus te traag en infrequent. Vandaar de fiets ter plaatse.

En nu binnenkort ga ik verhuizen. Nu dus even tijdelijk twee adressen, waarvan één in verbouwing. Ik zou graag op het nieuwe adres alvast mijn fiets hebben, maar mijn auto heeft geen trekhaak en is te krap om de fiets in te laden. Wachten tot de verhuizer komt, betekent een maand nog geen fiets en dat is best onpraktisch. Uiteraard, voor alles is een oplossing (meer lopen en soms met de auto), maar fijn is anders. Edoch, als het nodig is, allemaal wel te overzien.

Er is voor ieder probleem een oplossing: koop gewoon op je nieuwe adres een tweedehands fiets.

Reputatie 5
Badge

Het geld dat ik daarmee uitspaar leg ik liever bij mijn verbouwing. En dan accepteren dat ik nog even een maandje geen fiets heb tot de verhuizer alles meeneemt samen met de rest van de inboedel.

Ging vooral om het argument dat fietsvervoer niet altijd recreatief is.

Toch heb ik echt wel eens de fiets meegenomen voor een niet-recreatief doel. Bijvoorbeeld toen ik een tijdje (vanwege een minor) in een andere stad ging studeren. Ik reisde er iedere dag heen, maar de fiets ter plekke was zeer praktisch en moest toch aan het begin van die periode er een keer heen en aan het einde een keer terug. Iedere dag een OV-fiets was onbetaalbaar en de bus te traag en infrequent. Vandaar de fiets ter plaatse.

En nu binnenkort ga ik verhuizen. Nu dus even tijdelijk twee adressen, waarvan één in verbouwing. Ik zou graag op het nieuwe adres alvast mijn fiets hebben, maar mijn auto heeft geen trekhaak en is te krap om de fiets in te laden. Wachten tot de verhuizer komt, betekent een maand nog geen fiets en dat is best onpraktisch. Uiteraard, voor alles is een oplossing (meer lopen en soms met de auto), maar fijn is anders. Edoch, als het nodig is, allemaal wel te overzien.

En u heeft niemand in uw kenniskring die even de fiets voor u kan verhuizen? 

Reputatie 5
Badge

Ja, ik had wel iemand, maar die kon pas 1,5 week voordat de verhuizer komt. En dat vonden we eigenlijk ook weer zonde van de diesel. Afijn, er zijn oplossingen, maar ik maak de rationele keuze om het even niet te doen. En zoals gezegd, ik kom er wel overheen die paar keer dat een fiets alvast praktisch zou zijn. Het ging me er vooral om dat fietsvervoer in de trein niet altijd recreatief hoeft te zijn. Neemt niet weg dat ik het eens ben met de maatregel. Maar toch, stellen dat het altijd recreatief is, dat lijkt me te kort door de bocht.

Reputatie 7
Badge +3

Het voorbeeld van het verhuizen van een fiets met de trein is al lang en breed aan de orde geweest. Dat zal incidenteel voorkomen. Maar essentieel vervoer is het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wel vreemd dat het nog steeds mogelijk is om een fietskaartje te kopen, ook voor de komende weken. Op de site kan ik nergens informatie vinden dat het vanaf morgen niet meer mag, het heeft alleen vorige week in enkele nieuwsberichten gestaan. Die communicatie mag wel duidelijker vind ik.

Badge

Wel vreemd dat het nog steeds mogelijk is om een fietskaartje te kopen, ook voor de komende weken. Op de site kan ik nergens informatie vinden dat het vanaf morgen niet meer mag, het heeft alleen vorige week in enkele nieuwsberichten gestaan. Die communicatie mag wel duidelijker vind ik.


Dit klopt inderdaad en er wordt hard gewerkt aan het verwijderen hiervan uit de automaten. Het duurt wat langer omdat het verweven is in de software en er vanaf huis gewerkt moet worden door de programmeurs.  Het is hierdoor wat lastiger om de wijzigingen die nodig zijn goed door te voeren in de systemen en ook het testen van de aanpassingen verloopt heel anders dan normaal.  Wat normaal op een test machine kan gebeuren moet nu in een online omgeving gebeuren.

Daarbij is er pas afgelopen week een besluit gevallen en hierna de wijzigingen pas in gang gezet, als het goed is wordt de software vandaag of morgen aangepast op alle machines en online.

De wijzigingen zijn altijd wat complexer dan je verwacht.

Voor de kaartjes die vooruit gekocht zijn wordt uiteraard een creditering mogelijk.

Reputatie 2

Wel jammer dat het kristalheldere verhaal geen oplossing van het probleem is en dat het werkelijke probleem hierdoor niet aangepakt gaat worden. 

Reputatie 2

Die creditering is ook zo'n mooi verhaal van de ns.

De eerste trein die eruit ging bij de corona crisis was de ic direct. Het toeslag abonnement werd wel geïnd. Verleden week kregen we een mailtje van de ns dat ze hun hand over hun hart hadden gestreken en het geld voor de niet geleverde diensten zouden terugstorten. 

Wat een club... 

Reputatie 7
Badge +3

Wel vreemd dat het nog steeds mogelijk is om een fietskaartje te kopen, ook voor de komende weken. Op de site kan ik nergens informatie vinden dat het vanaf morgen niet meer mag, het heeft alleen vorige week in enkele nieuwsberichten gestaan. Die communicatie mag wel duidelijker vind ik.


Dit klopt inderdaad en er wordt hard gewerkt aan het verwijderen hiervan uit de automaten.

Het gaat niet alleen om de automaten. Online kun je nu nog een Fietskaartje kopen met datum tot 10 juni. Hetzelfde geldt voor Samenreiskorting kaartjes (een retour zelfs tot 10 juli).

 

Wel jammer dat het kristalheldere verhaal geen oplossing van het probleem is en dat het werkelijke probleem hierdoor niet aangepakt gaat worden. 


Het werkelijke probleem “toeristen met fiets maken van treinreizen een superspread-event” wordt wel degelijk door deze maatregel aangepakt.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve dat fietsen tijdelijk niet meer mee mogen wordt het ook tijdelijk niet mogelijk met Samenreiskorting te reizen. Actiekaartjes (waaronder Spoordeelwinkelkaartjes) worden al sinds half maart niet meer verkocht. Mensen kunnen nog wel een dagje weg met de trein, ook samen, alleen kan dat niet meer zo goedkoop en dat zal wellicht ook al sommigen weerhouden om met de trein weg te gaan.

Het valt me nog mee dat er niet geklaagd wordt over het feit dat men nu niet goedkoop kan reizen, al kun je als je in het weekend wilt reizen wel even een maandje Flex Weekend Voordeel nemen voor €2 en dan met 40% korting reizen.

Badge

Wel jammer dat het kristalheldere verhaal geen oplossing van het probleem is en dat het werkelijke probleem hierdoor niet aangepakt gaat worden. 


Nee dat klopt inderdaad, maar aangezien je zelf in de zorg werkt weet je ook dat een vaccin niet zo 1,2,3 gereed is voor een nieuw virus. Dat is er niet van de 1 op de andere dag, dat is een beetje hetzelfde als een kant en klare oplosisng voor het OV in deze tijden.

Badge

Wel vreemd dat het nog steeds mogelijk is om een fietskaartje te kopen, ook voor de komende weken. Op de site kan ik nergens informatie vinden dat het vanaf morgen niet meer mag, het heeft alleen vorige week in enkele nieuwsberichten gestaan. Die communicatie mag wel duidelijker vind ik.


Dit klopt inderdaad en er wordt hard gewerkt aan het verwijderen hiervan uit de automaten.

Het gaat niet alleen om de automaten. Online kun je nu nog een Fietskaartje kopen met datum tot 10 juni. Hetzelfde geldt voor Samenreiskorting kaartjes (een retour zelfs tot 10 juli).

 


Heb het even nagevraagd, kon deze niet zo snel terug vinden maar ga er vanuit dat ook daar vandaag een update voor komt.

Reputatie 2

Een kant en klare oplossing is een stuk minder moeilijk dan een vaccin maar wel iets moeilijker dan fietsertje pesten. Een of twee deuren van de trein open en passagiers tellen. 

Badge

Een kant en klare oplossing is een stuk minder moeilijk dan een vaccin maar wel iets moeilijker dan fietsertje pesten. Een of twee deuren van de trein open en passagiers tellen. 


Dat is zeker geen werkbare oplossing om iedereen die noodzakelijk moet reizen te vervoeren, dat biedt slechts een oplossing voor een deel van deze reizigers straks. Of moeten we de rest maar laten staan op het perron, dan kan het zijn dat jij moet blijven wachten op de volgende trein.

En met jouw voorstel zal er geen trein meer correct in de dienstregeling rijden omdat er overal meer tijd nodig is om in- en uit te stappen. En de mensen die instappen op het begin station van de treinrit hebben dan de meeste kans op een plek en mensen op latere stations worden dan standaard de dupe van jouw systeem.

Jouw systeem faalt dus al heel snel, nog andere voorstellen ??  Ik had na al je kritiek toch wel het gouden ei van je verwacht qua ideeën om dit probleem op te lossen.

 

Er wordt gekeken naar een reserveringssysteem, maar ook dat heeft haken en ogen natuurlijk.  Maar dan nog gaan we geen fietsen vervoeren in deze tijd als ontmoediging voor het plezier uitje.

Reputatie 2

Nu gebeurd dit ook al gelukkig. 

De dienstregeling is tijdens de corona crisis losgelaten dus dat lijkt me geen probleem. 

De keuze tussen mensenlevens en een half uurtje op het perron lijkt me makkelijk. 

De ns denkt hier duidelijk anders over. 

Maar dat past dan wel weer bij de strategie op de fietser uit de trein te sturen. 

Ik stel voor ook iedereen boven de persioengetechtigde leeftijd. 

Mensen met een uitkering. 

Mensen met een kinderwagen. 

Kinderen. 

 

Reputatie 2

Eventueel voorstellen aan Rutte een 7 daagse werkweek en alle vakanties intrekken per decreet.

Weten we zeker dat werkende instappen maar nog steeds te volle treinen de capaciteit is al jaaaaaren een probleem 

Badge +3

Stoppen met Railrunners en blokkeren van Kids Vrij lijkt me lastig. Stel dat je met je kind naar een UMC moet in een andere stad, dan krijg je vast die kosten niet vergoed.

Hoewel e-tickets uiteraard op naam staan wordt er niet meer om een geboortedatum gevraagd. Op saldo reizen met de persoonlijke kaart waar Kids Vrij op staat lijkt me technisch niet al te lastig, maar zie het niet snel gebeuren dat dat vergoed wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een gejank dat je tijdelijk geen fiets mee mag nemen in de trein. Wees gewoon blij dat je nog wel zelf met de trein mee mag en dat je kan fietsen.  5456 personen kunnen dat nooit meer.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Eventueel voorstellen aan Rutte een 7 daagse werkweek en alle vakanties intrekken per decreet.

Weten we zeker dat werkende instappen maar nog steeds te volle treinen de capaciteit is al jaaaaaren een probleem 

Ik vrees dat je nog weken kunt blijven zeuren over het fietsverbod maar dat NS wel wat anders aan zijn hoofd op dit moment. Bijv. hoe voorkomen we dat binnenkort alles stilgelegd moet worden omdat het geld op is.

Reputatie 2

Tja om te voorkomen dat het een stuk of 10000 worden misschien wat betere maatregelen dan fietsertje pesten 

Reputatie 2

En ja toch aardig gemis qua inkomsten die drommen fietsers die steeds een kaartje van 7,50 kopen. Das toch al gauw een paar duizend euro per dag als al die verhalen kloppen

Reageer