Geen fiets meer in de trein

Toon eerste bericht

406 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als een kinderzitje de vrijbrief is dan zul je iiedereen op marktplaats op zoek gaan naar een kinderzitje en deze op zijn fiets monteren.

Marktplaats? Kost alleen maar extra geld. Allebei mijn buren hebben kleine kinderen, kan ik vast even een dag een kinderzitje van lenen. :rofl:

Badge

Wel vreemd dat het nog steeds mogelijk is om een fietskaartje te kopen, ook voor de komende weken. Op de site kan ik nergens informatie vinden dat het vanaf morgen niet meer mag, het heeft alleen vorige week in enkele nieuwsberichten gestaan. Die communicatie mag wel duidelijker vind ik.

Dit klopt inderdaad en er wordt hard gewerkt aan het verwijderen hiervan uit de automaten. Het duurt wat langer omdat het verweven is in de software en er vanaf huis gewerkt moet worden door de programmeurs.  Het is hierdoor wat lastiger om de wijzigingen die nodig zijn goed door te voeren in de systemen en ook het testen van de aanpassingen verloopt heel anders dan normaal.  Wat normaal op een test machine kan gebeuren moet nu in een online omgeving gebeuren.

Daarbij is er pas afgelopen week een besluit gevallen en hierna de wijzigingen pas in gang gezet, als het goed is wordt de software vandaag of morgen aangepast op alle machines en online.

De wijzigingen zijn altijd wat complexer dan je verwacht.

Voor de kaartjes die vooruit gekocht zijn wordt uiteraard een creditering mogelijk.

Reputatie 6

Maar je struikelt niet over een fiets.

Reputatie 7
Badge +3

ik heb van te voren betaalDDDDDDDDDD dus verwacht ik een plekje

Moet je niet op een warme dag naar Zandvoort willen 😉

Dan lees ik het bericht toch wel wat anders, TamzinHun taak blijft beperkt tot het houden van toezicht. In de praktijk betekent dat het informeren en aanspreken van de reizigers. Als mensen zich dan niet aanpassen, kunnen ze een boete krijgen. Zoals ik het begrijp grijpen mijn collega's wel in als ze iemand zonder mondkapje zien. Dat ze alleen nog maar deuren openen en sluiten kan ik nergens terugvinden in het artikel.

Reputatie 2

‘ook daar proberen velen al onderuit te komen door van alles te verzinnen waarom ze er niet aan hoeven te voldoen.’

Een quote als dit, daar zit een sfeer van verdachtmaking/verwijt in. Alsof mijn bezwaren (weet niet of je aan m'n lange post toegekomen bent?) niet geldig zijn maar een verzinsel om niet aan regels te hoeven voldoen. Elke situatie is anders. Persoon X met een fiets is niet ineens verdacht of een paria omdat persoon Y met een fiets zich misdraagt. 

Het is echt een uitzonderlijke periode, waarbij er veel beperkingen zijn waar mensen van balen. Het zij zo. Het is alleen heel vervelend als een bedrijf/organisatie of haar medewerkers vanalles voor je gaat invullen. Dat je reis niet noodzakelijk zou kunnen zijn, dat er alternatieven zouden zijn, dat je er onderuit probeert te komen. Een besluit is er soms nou eenmaal, maar aan de uitingen vanuit NS lijkt het of er soms of er bij dat besluit niet helemaal is stilgestaan bij het belang van de fiets voor een aantal reizigers, alsof het vooral een afrekening is met een groep die onlangs massaal op fietsuitje ging. 

Badge

Het gaat niet alleen om de automaten. Online kun je nu nog een Fietskaartje kopen met datum tot 10 juni. Hetzelfde geldt voor Samenreiskorting kaartjes (een retour zelfs tot 10 juli).

En inmiddels ook van de site afgehaald.

Reputatie 2

@JosseViedereen heeft een eigen reden om een fiets mee te willen nemen in de trein. En omdat er de laatste maanden te veel fietsen werden meegenomen, die niet altijd nodig waren voor een noodzakelijke reis, maar wel extra ruimte innamen, is er omdat ruimte een schaars goed is momenteel, besloten om te doen waarvoor de trein rijdt: personen vervoeren en geen fietsen. Dat kun je niet leuk vinden, maar het is een feit. Je zult niet de enige zijn die graag een fiets willen mee nemen in de trein. Er zijn ook zat studenten en thuiswerkers die hun fiets in een andere stad hebben staan (en die in jouw optiek nog maanden daar blijven staan als alleen gezinnen fietsen mee mogen nemen). Eigen fiets mee omdat het handiger is met bagage is geen argument, want volgens de regels moet je de bagage in de trein van de fiets afhalen. Dat je met het hele gezin compleet met fietsen voor mantelzorg de trein in moet is iets wat ik mij niet kan voorstellen, omdat ik zoiets zelf niet zo zou doen. Net als met hele gezin op zaterdag naar Albert Heijn gaan. Dat vind ik gewoon niet praktisch.

Vooralsnog heeft NS gekozen dat er geen fietsen meer mee mogen in de trein, dat betekent dat je op zoek moet naar andere oplossingen. Net zoals werkgevers en werknemers op zoek moesten gaan naar andere oplossingen toen Rutte op 12 maart opriep om zoveel mogelijk thuis te werken etc…

Dit is een uitzonderlijke tijd en vergt aanpassingsvermogen. Niet van een bepaalde groep, maar van iedereen.

@MoDe Idd is er voor iedereen een reden de fiets mee te nemen, en zal ook bij anderen dan mijzelf gelden dat het soms urgenter is dan het van een afstand lijkt.

Je volgende opmerking: ‘besloten om te doen waarvoor de trein rijdt: personen vervoeren en geen fietsen.’ bezie ik anders. De trein vervoert niet alleen personen van station naar station, maar vormt een schakel in een verbinding/vervoersketen van plek naar plek. Het meenemen van de fiets is daar voor sómmige mensen een cruciaal onderdeel van, waar dat voor een ander de bus of fietsenstalling kan zijn, of een rolstoelhelling. Mensen maken beslissingen in hun leven (over werk, wonen, zorg, onderwijs, omgang met beperkingen) op basis van een héle vervoersketen. Ook in de heftigste weken van de Coronacrisis is de trein overal blijven rijden. Minder vaak, en langzamer, maar er zijn geen lijnen of stations geschrapt. Ook wordt er nog steeds naar Zandvoort gereden, ondanks alle pretreizigers, omdat men ook daar thuis moeten kunnen komen. En zo zou mijns inziens ook de fiets niet geschrapt moeten worden, omdat er altijd mensen zijn voor wie het écht nodig is. Wel zou er vanalles gedaan kunnen worden om het te ontmoedigen, want ik zie de problemen ook. 

Verder is het niet ‘in mijn optiek’ dat bv die studentenfietsen niet verplaatst kunnen worden: het fietsverbod was niet mijn idee. Dat zijn inderdaad ook gevallen waarvoor je een uitzondering zou kunnen overwegen. Bv alleen per Sprinter, alleen met reservering, hogere prijs. Voor die incidentele gevallen zijn zulke drempels niet zo erg, en ze ontmoedigen pretreizigers.  

Je opmerking over bagage: ja de bagage moet van de fiets in de trein. Maar als je aankomt kun je alles weer opladen en je kind op de fiets zetten en verder. Je kunt daarentegen niet twee kinderen, een fietstas en een fietskrat zónder fiets naar de (OV-)fietsenverhuur tillen. En een rugzak kan niet op je rug met een kind achterop.  

Mantelzorg betrof vooral zorg voor ons gezin, waarvoor we de kinderen weg brachten. En mantelzorg bieden is inderdaad praktischer in je eentje, maar ook niet altijd haalbaar. Het is nu allemaal wat minder urgent, mijn ouders zijn ons achterna verhuisd, maar ga er maar vanuit dat er allerlei situaties zijn waarin het nodig is. 

De situatie vraagt van iedereen aanpassingsvermogen. Maar wat een gelijke regel kan lijken, kan wel voor verschillende groepen heel anders uitpakken. Tijdens een reis in mijn eentje een OV fiets huren ipv mijn eigen fijne fiets is toch echt een andere impact dan ergens gewoon niet meer kunnen komen met je gezin, ook niet in een eventuele noodsituatie. En het fietsverbod zou ook anders zijn overgekomen als het verbod er meteen was gekomen. Het kwam nu ineens alsnog in een situatie waarin de samenleving juist weer wat normaliseert. 

Reputatie 7
Badge +3

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/richtlijnen/2020/05/14/bijlage-1-protocol-verantwoord-blijven-reizen-in-het-openbaar-vervoer

De studeerkamerambtenaar die dit geschreven heeft, heeft waarschijnlijk nog nooit met het OV gereisd in Nederland.

Een paar citaten: 

“• Plan je reis zorgvuldig, reserveer/koop je ticket van tevoren indien mogelijk.” Het hele fenomeen OV-chipkaart lijkt aan deze ambtenaren te zijn voorbijgegaan.

Dan dit lachwekkende stroomschema:

Boeken? Sinds wanneer boeken we in Nederland reizen met het OV? Of krijgen we toch gereserveerde zitplaatsen? Nee natuurlijk.

De volgende passage heeft ook een hoog studeerkamergehalte:

“• De in- en uitstapprocedures (inclusief in- en uitcheck) worden aangepast afhankelijk van het materieel.

• Trein: de interface tussen perron en trein dient goed te worden uitgewerkt. Te denken valt aan:

• Ruimte in dienstregeling voor vertraagd in-/uitstapproces;

• Voorkomen gelijktijdigheid in-/uitstapproces op eilandperrons;

• Let op afstand tijdens in-/uitstapproces bij smalle en drukke perrons (onderzoeken of andere

perrons gebruikt kunnen worden voor haltering);

• Signing op stations moet aansluiten op haltering en in-/uitstapproces trein

• Eventueel gebruik maken van A / B fase voor uitstappen / instappen reizigers;

• Aantal treinen, lengte van treinen en type treinen moeten afgestemd zijn van belang bij in-/

uitstapproces.”

Dat wordt nog een enorme puzzel voor NS. Moet er nu ook gaan worden bijgestuurd op materieeltype? Moet de dienstregeling overhoop wanneer er gelijktijdigheid is op een eilandperron? Dat zijn toch juist de overstappen op hetzelfde perron? Hoe ziet men het voor zich om a en b fases van het perron afzonderlijk te gaan gebruiken voor in- of uitstappen? Reizigers willen zo snel mogelijk naar de (rol)trap.

Ik verwacht toch echt een beter plan dan dit. Wanneer van NS wordt verwacht om met ingang van 1 juni de volledige dienstregeling weer te gaan rijden dan zal dat niet gaan werken wanneer aan allerlei randvoorwaarden moet worden voldaan die niet zijn getoetst aan de jaardienst. De normale jaardienst is op deze manier niet uitvoerbaar. Nog afgezien van allerlei te nemen maatregelen als stationnementen op andere sporen dan in de jaardienst.

De nadruk ligt op dit moment gewoon voornamelijk op het vervoeren van mensen, de core business van NS. Het meenemen van fietsen en andere “extraatjes” staat op dit moment op de 2e plaats. Dit komt voornamelijk voort uit de maatregelen die door de overheid zijn opgelegd. Ik snap dat er andere oplossingen mogelijk waren maar voor nu kiest NS voor het weigeren van fietsen. 

Reputatie 2

Dus jij en alle gezinnen kunnen fijn overal gaan fietsen, hoewel de trein nog steeds geen uitje is. Jammer. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat de maatregel om geen fietsen meer mee te nemen te maken heeft met de ruimte en dat het te veel mensen aantrekt die niet een noodzakelijke reis gaan maken. Kasrtje

Lees anders even de motie. Velerlei organisaties, reizigers en een meerderheid van Kamerleden hebben hier heus over nagedacht. #noodzakelijkereizen #aanmelden

Reputatie 7
Badge +3

De motie is ingediend door mensen gezegend met een grenzeloze naïviteit. Er wordt gezegd dat het voor mensen in cruciale beroepen en mantelzorgers mogelijk moet zijn om een fiets mee te nemen. Dat kan ik tot op zekere hoogte nog wel billijken. Maar roep dan in de motie op om voor heel specifieke doelgroepen ontheffingen in te voeren die gecontroleerd kunnen worden. Wat mij betreft mogen die paar fietsen dan gratis mee zodat de verkoop van dalfietskaarten opgeschort kan blijven.

Het weer afschaffen van het fietsmeeneemverbod zal, zeker in de zomermaanden, het effect hebben dat allerlei recreatieve fietsers weer denken dat ze hun fiets mogen meenemen. Het is een totaal verkeerd signaal, afgegeven door goedbedoelende sukkelaars.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets is ook in de spits gewoon toegestaan, hoor.

Overigens is “lenen van een OV-fiets” niet helemaal eerlijk :slight_smile:

le·nen (leende, heeft geleend)
1 tijdelijk aan iem. afstaan om te gebruiken (m.n. kosteloos); te leen geven: iem. een fiets lenenzich voor iets lenen (a) (van zaken) geschikt zijn voor; (b) (van personen) zich laten gebruiken voor

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/lenen

Reputatie 7
Badge +3

@iMark

Dat protocol is opgesteld onder druk van personeel en vakbonden. Een kind begrijpt nog dat het volledig onuitvoerbaar is. Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken, het is in korte tijd het zoveelste experiment over de rug van de reiziger. En die kiest straks met zijn voeten voor de auto.

Verder vraag ik me af hoe lang het nog duurt voor studentenbonden zullen eisen dat de SOV-kaart wordt afgeschaft en de 800 miljoen per jaar daarvan onder de studenten wordt verdeeld zodat ze eigen vervoer kunnen organiseren..

Enige lichtpuntje gisteren was dat het nu ook bij Roger van Boxtel eindelijk begint te dagen dat er wel eens een daverend financieel probleem zou kunnen komen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De studenten hebben natuurlijk wel een punt. Ze betalen voor iets dat ze niet kunnen gebruiken.

Reputatie 6

En als je je fiets (herkenbaar) nodig hebt voor je bezorgwerk, mag je dan wel met de fiets in de trein? Anders kan ik niet meer werken. 

Nee, ander werk zoeken. Ik snap trouwens niet waarom die fiets voor bezorgwerk met de trein mee moet.

Terecht. Want dan gaat iedereen beweren dat de fiets voor bezorgwerk nodig is.

Reputatie 2

Maar zoiets zal natuurlijk wel misbruikt worden, waardoor er toch meer fietsen meegenomen worden.

Dat laatste zinnetje van je betoog daar zit het dus helemaal in.

@Pingpong 

Ja elke regeling leidt tot misbruik en moet worden gehandhaafd. Maar als dat het uitgangspunt wordt bij beleid, of het nou om een fietsverbod of een kinderopvangtoeslag of wat dan ook gaat, kun je alles wel gaan uitkleden. Mensen zijn soms gewoon simpelweg afhankelijk van een bepaalde voorziening. De nadruk leggen op: ja maar misbruik & ja maar handhaving is in zekere zin een privilege. Wees blij dat je zelf alternatieven hebt. 

En verder: de situatie van meerdere fietsers die gaan ruziën over wie de plek mag bezetten: dat is inderdaad vervelend, en was al vervelend voor Corona. Dat valt te ondervangen met bv een aanmeldsysteem. En met andere maatregelen die het fietsgebruik ontmoedigen zonder het geheel te verbieden, zoals ik in mijn eerdere brief heb voorgesteld. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat een negatief forum is dit zeg. Ik zeg nergens dat ik elke dag werk, 55km is te doen in de middag naar werk toe, als ik om 22:30u naar huis moet (en dus meestal in een lege trein zit) is die 55km erg vervelend! 

Petje af even 55 km van/naar werk fietsen. Ik vind 15 km wel genoeg.

Reputatie 3

Boem.. Studenten mogen niet meer in de spits hoor ik zojuist op de radio?

He-le-maal goed (mijn mening).

ze mogen alleen reizen tussen 11 en 15 uur

Grappig. Mijn zoon rekent net voor dat hij dan precies 45 minuten op de universiteit kan zijn. Dan moet hij alweer terug om voor 15.00 thuis te zijn.

Totaal onwerkbaar dit dus.

NS heeft echt geen idee.

Het is een afspraak tussen het kabinet, hogescholen en universiteiten. NS heeft helemaal niks met dit besluit te maken. Je bent niet serieus te nemen als je constant op de verkeerde partij blijft zaniken.

Vanaf het toetsenbord van @Rocco_Siffredi te horen krijgen dat je maar wat roept is juist een enorm compliment.

@JosseV Ik ben het overigens met je eens dat in heel uitzonderlijke gevallen het meenemen van een fiets in de trein noodzakelijk kan zijn voor het maken van de reis. Het zullen geen hele volksstammen zijn maar voor die mensen zou iets geregeld moeten kunnen worden. Helaas zal het voor de bureaucratie in de spoorsector wel een te moeilijke opgave zijn om zoiets te regelen.

Daar heb jij dan weer gelijk in. Met je laatste opmerking richting JosseV ben ik het ook eens, maar dat wordt gewoon zeer moeilijk uitvoerbaar denk ik. 

Reputatie 2

Zoals gezegd kan ik niet overstappen naar een concurrent met betere dienstverlening

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

De kortzichtigheid van dit ns is echt ongelooflijk.

In plaats dat ns zicht richt op een reserveringssysteem wat al 50 jaar geleden in Duitsland is ingevoerd en het probleem echt oplost gaan we fietsertje pesten. 

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk krijg je ook geen reizigers die al eerder een kaartje hadden gekocht voor een datum na 12 mei en die niet op de hoogte ervan zijn dat het nu niet meer mag. Die zullen wellicht gaan zeggen dat ze toch een geldig kaartje hebben.  

Die kunnen contact opnemen met de klantenservice voor coulance :sunglasses:

Maar intussen staan ze al wel met een fiets op het station of zelfs in de trein en dan is er kans op een discussie met de HC. “Ja maar ik heb toch een kaartje, die heb ik vorige week al gekocht. Dan moet NS ook die kaartjes niet verkopen”  en misschien nog krachttermen erbij.

Reputatie 2

@JosseVdie mantelzorger (grootouders) waarvoor jij met hele gezin en fietsen de trein in moest, is toch in jouw buurt komen wonen? Dus val jij niet meer in de groep van mantelzorg die met fietsen de trein in moet.

Leek mij dat als een heel gezin met fietsen in de trein moet (kinderen,zitjes,bagage elke keer op en af de fietsen) dat meer gedoe is dan als de mantelzorger naar degene die zorg nodig heeft gaat.

En mag ik wel eentje met fiets in de trein naar een dorp zonder fatsoenlijke OV? Of moet ik maar een paar stations eerder uitstappen voor die al dan niet gratis OVfiets die daar, want gratis, niet meer is?

Je zit op zo'n ander spoor. Je maakt er een persoonlijke fittie van of IK, VANDAAG DE DAG wel of niet met de trein mag. Het gaat niet alleen over jou of mij. 

Politiek gaat over belangen van allerlei soorten mensen, en die tegen elkaar afwegen. Waarbij je je bewust moet zijn van ingewikkelde situaties van anderen, waarover het moeilijk oordelen is vanuit je eigen privé situatie. Vanuit mijn ervaring van de afgelopen jaren kan ik me wel goed allerlei situaties voorstellen, ook al is mijn eigen situatie al in redelijke mate opgelost door de verhuizing van mijn ouders om voor ons gezin te mantelzorgen. Blijft dat zich onverwacht van alles voor kan doen. Crematoria liggen bv vaak nogal afgelegen. Schoonmoeder in andere stad zal ook een keer heengaan. 

Daarnaast: in je berichten lijk je er vanuit te gaan dat het fietsverbod 1 september is opgelost. Dus even 3 maanden op de hometrainer fietsen zoals je schreef. Maar het is helemaal niet zeker dat het dan voorbij is. Corona kan nog jaren duren. Het is allemaal veel fundamenteler. Namelijk of de NS de fiets als een deel van de vervoersketen ziet. En als dit lang gaat duren, vind ik het belangrijk dat de fiets meenemen mogelijk blijft. En dus dat de NS voor oplossingen zorgt, zodat noodzakelijke reizen gemaakt kunnen worden, maar dat het tegelijk niet te vol wordt met recreatieve fietsers. 

Pas op niet teveel voor ons in te vullen. Dat die mantelzorgers wel naar ons hadden kunnen komen en zo. Je kent ons niet. Die mantelzorgers hadden toen ook nog banen in een ander deel van het land en die pasten bovendien helemaal niet in ons huis (logeren immers nodig zo ver weg). En ook al vind je mijn verhaal totale onzin, er zijn meer verhalen. Vroeg of laat moet je misschien zelf onverwacht een noodzakelijke reis maken per fiets en dan is het fijn als dit goed is geregeld. Uiteindelijk is jou belang denk ik niet heel anders dan mijn belang. 

Wat mij betreft wordt het aanmelden van een fiets of alleen toestaan in stoptreinen. En dan kun je dus gewoon in dat afgelegen dorp komen met een fiets, zonder dat het te vol wordt in de trein met fietsen waardoor je eerder besmet zou raken. 

Voorstel van gratis OV-fiets in de motie vond ik zelf minder positief trouwens. Fiets meenemen in de trein had ook geld gekost, dus kosten van OV fiets zijn niet het probleem. En als ze gratis zijn zijn ze inderdaad sneller verhuurd en kun je er minder op vertrouwen bij noodzakelijke reizen.

Reputatie 6

Ga er maar van uit dat de vervoersbedrijven de onderwijsinstellingen en veiligheidsregio's flink onder druk gezet hebben. 

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

Vrijwel iedereen bevindt zich momenteel in een bijzondere positie en is op zoek naar een vorm van ontspanning. Reizen per trein, met of zonder fiets, is daar op dit moment niet de aangewezen plaats voor. Of iemand zorgverlener is of niet doet niet ter zake.

Reageer