Geen fiets meer in de trein

Toon eerste bericht

406 reacties

beste NS

Vanaf 1 juni mogen gezonde mensen weer gewoon naar buiten, musea e.d. gaan weer open. Oftewel we mogen weer voor ons plezier er op uit. Gaat dit dan betekenen dat alleen mensen met een auto met de fiets op pad mogen om een keer ergens anders dan in hun eigen regio te fietsen? Als de bezetting van de trein maar 40% mag zijn dan kan een fiets juist toch prima mee en de fiets mocht  toch alleen maar mee buiten de spits. De OV fiets is leuk als je een klein stukje wil fietsen maar echt niet om een dagtocht te gaan maken, dat geeft blessures waardoor de fysio het weer te druk gaat krijgen.

Mondkapjes worden straks juist ingevoerd omdat de 1,5 m afstand niet te waarborgen is in het OV en Rutte zei tevens dat de verantwoordelijkheid ligt bij de reiziger. Waarom dan toch deze maatregelen ?   

Jeroen, ik reis al 30 jaar met veel plezier met de trein, ik voel me nu alleen een beetje in de steek gelaten. De NS bracht me overal waar ik wilde met mn fietsje in de sprinter. Ik zeik de NS niet af, ik hoop alleen dat het snel weer met fietsje kan. Hoef ik ook die stinkauto niet in. Respect voor je baan als machinist! En voor je collega conducteurs die elke dag met zeikerds zoals ik te maken hebben! :yum:

Reputatie 7
Badge +3

Mooi voorbeeld waarom er een fietsmeeneemverbod is ingesteld.Deze fiets staat niet op een fietsplek en neemt daarbij ook nog teveel ruimte in. Ook is de bagage (fietstassen) er niet af gehaald.

Pff … Seriously?

Reputatie 7
Badge +3

Wordt het niet tijd om (tijdelijk) de eerste klas af te schaffen ? Dit levert veel meer extra ruimte op dan fietsers weren. De eerste klas is overbodig nu want iedereen krijgt een zitplaats. Ik reis voor mijn werk van Den Bosch naar Utrecht buiten de spits en de laatste tijd zie ik zeer zelden recreatie fietsers. Dit is een heel klein probleem.

Fietsen weren is iets waar de NS al heel lang op zit te loeren, want is alleen maar lastig al die fietsers in de trein. Volgens mij wordt dit een blijvertje, gaat de NS niet meer terugdraaien of wordt in de toekomst heel duur om fiets mee te nemen.

Je bent nummer zoveel die graag de 1e klas wil afschaffen. 1e klas is voor iedereen met een 1e klaskaartje beschikbaar. Er zijn nog genoeg mensen die bereid zijn hiervoor te betalen. Daarbij zal ook in de 1e klas een capaciteit van 40% gelden.

En waarom fiets mee in de trein? Een stukje fietsen kan prima in de eigen omgeving.

Reputatie 2

Stel de drukte is een argument. 

Er zijn in Nederland drie soorten treinen. 

Sprinter: op plek fiets geen zitplaatsen.

Oude intetcitytrein: op plek fiets geen zitplaatsen

Dubbeldekker op plek fiets klapstoeltjes

Twee bruikbaar ivm 1,5 meter afstand.

Dan het argument van de hoeveelheid fietsers: 6 fietser ongeacht trein soort want meer fietsen mogen niet mee.

En dan gek dat eerste klas opheffen niet wordt voorgesteld.... 

Reputatie 2

Vast. Ns doet alles behalve de enige zinnige een deur van de trein open en mensen tellen

Kunnen die 6 fietsers er ook makkelijk bij.

Maar het smoesje zal zijn: kunnen we niet handhaven daar hebben we het personeel niet voor. Bezuinigen op het personeel zorgde lange tijd voor onveiligheid bij het personeel. Nu ook voor de passagiers.

De treinen zijn straks een grote corronahaard door het slappe beleid van de ns. Dan is de fietsers wegsturen veel makkelijker. Symboolpolitiek noemen we dat. 

Reputatie 6
Badge

Ik snap niet waarom @Marcons1 nog niet doorheeft dat fietsers niet gepest worden. Enkel de dagkaartjes voor de fiets, en de samenreiskortingen zijn even geschrapt.

Reputatie 7
Badge +3

En het gaat dan ook om klapstoelen, meestal op balkons. Op die balkons staan vaak mensen als een trein vol is, maar volgens het artikel zouden reizigers niet mogen staan, al geeft een artikel in de Telegraaf aan dat alle zit- en staanplaatsen weer worden gebruikt. 

Reputatie 7
Badge +3

Goed punt. Misschien kan NS ook tijdelijk een sticker met een rood kruis of iets dergelijks over de fietsemblemen op de deuren plakken. Dat kan discussie voorkomen met lieden die toch met een fiets komen aankakken op het perron. Die vinden het waarschijnlijk geen enkel probleem dat ze tijdelijk geen Daldagkaart Fiets kunnen kopen.

Fietsen mogen vanaf 1 juli weer mee, maar alleen indien er gereserveerd wordt via de app, zegt NS directeur Roger van Boxtel op Twitter:

En fiets kan mee va 1 juli, maar reserveren via de app

https://twitter.com/rogervanboxtel/status/1275836350437130241?s=19

Reputatie 3

Sommige mensen hebben nog steeds moeite om te begrijpen dat NEE gewoon NEE betekent.

Dat is nogal gemakkelijk. Laten we dat bij NS ook eens doen. NS veranderd de regeltjes. Klanten accepteren het niet meer. Nee=Nee.

Zolang NS weigert om mij fatsoenlijk GTBV uit te keren, ik reis op een JaarTrajectKaart en bij calamiteiten kan ik geen CheckIns laten zien (ik ga immers niet op en neer naar het station daarvoor) en dus geen GTBV krijg, weiger ik steevast op op bepaalde ritten buiten mijn geldigheid uit te checken waardoor ik op deze manier het 'verlies' compenseer.

Nee=Nee.

Er komt nog een officieel nieuwsbericht met meer info. Ik zou dat even afwachten voor er gespeculeerd gaat worden.

Persoonlijk denk ik dat het niet al te letterlijk opgevat moet worden en dat de app dus slechts één van de mogelijkheden zal zijn, maar nogmaals, ik heb ook niet meer info op dit moment, dus het is afwachten tot het officiële bericht er is.

Reputatie 4

Beetje jammer van een forum dat mensen oproepen om een topic te sluiten omdat er ook mensen zijn met een andere mening. Of mensen met een andere mening wegzetten als “dom”. Als je afwijkende meningen niet kunt handelen kun je ook besluiten om ze niet te lezen. 

Op ongepast gedrag mag je elkaar aanspreken. Maar we leven in een vrij land dus respecteer elkaars meningen alsjeblieft. 

Reputatie 7
Badge +3

Sommige mensen hebben nog steeds moeite om te begrijpen dat NEE gewoon NEE betekent.

Dat is nogal gemakkelijk. Laten we dat bij NS ook eens doen. NS veranderd de regeltjes. Klanten accepteren het niet meer. Nee=Nee.

Zolang NS weigert om mij fatsoenlijk GTBV uit te keren, ik reis op een JaarTrajectKaart en bij calamiteiten kan ik geen CheckIns laten zien (ik ga immers niet op en neer naar het station daarvoor) en dus geen GTBV krijg, weiger ik steevast op op bepaalde ritten buiten mijn geldigheid uit te checken waardoor ik op deze manier het 'verlies' compenseer.

Nee=Nee.

Goed bezig @huibf Inmiddels al een jaar aan het zwart reizen vanwege een paar euro. De enige grote calamiteit was de staking een jaar geleden.

In- en uitchecken valt onder 'ja' zwartreizen onder 'nee'

Reputatie 7
Badge +3

Eis voor noodzakelijke reis vervallen per 1 juli.. Maarre.. moet dit nou meteen weer op de A2? :rofl:

https://twitter.com/Biieeen/status/1275878567839178759

Volgens mij valt deze Spanjaard onder de vitale beroepen. :laughing:

Wel opvallend, stelnummer 3001, niet eerst de rest van de reeks 2300? Ze waren pas bij 2356 en de eerste bestelling drietjes zijn 68 stellen. Gaan er dan ook weer viertjes geleverd worden van de vervolgbestelling? 

Reputatie 2

Je bewijst in elk geval wat ik mijn laatste bericht melde domheid valt kennelijk met geen enkele vorm van onderwijs te bestrijden. 

De premier is populair : oh en dan zijn de maatregelen goed?

Hij weet kennelijk wat men gemiddeld graag wil horen. 

Voor mij gaat dit draadje over de enige nutteloze maatregel die de ns tot nu toe heeft getroffen: fiets uit de trein.

Resultaat nul. Voor de rest zijn alle maatregelen lekker vrijblijvend: resultaat trein is wordt een coronahaard. 

Liever gezond in de IC dan ziek op de IC, dat wel.

Reputatie 6

Over versoepeling wordt door de deskundigen ook verschillend gedacht en kan over twee drie weken weer heel anders zijn

In mijn ogen doet de NS het gewoon goed binnen de beperkingen van de overheid.

Na 1 juni zal het in het OV steeds drukker worden dat is logisch met de versoepeling want steeds meer mensen zullen moeten reizen, maar gezond verstand zal hier ook een rol moeten spelen is het niet noodzakelijk te reizen doe het dan liever niet. 

Ik zelf zal me tot er een vaccin is verre houden van het OV zeker voor reizen buiten de stad en in de stad me beperken tot de benenwagen uitgezonderd een noodgeval.

Dat vindt ik niet leuk.. 

Want voorheen maakte ik reisjes door het hele land en bezocht vele musea deed aan vrijwillgerswerk  en was zeer actief dat is allemaal weggevallen,maar het is niet anders corona is nog minder leuk en ik neem aan de NS minder reizigers ook niet leuk vindt maar daar weinig aan kan doen.

Reputatie 2

Waar het om gaat is dat deze maatregel behalve fietsertje pesten niets oplevert en dat echte maatregelen worden ontweken. 

Symboolpolitiek dus: kijk maar we nemen maatregelen we hebben de fietser uit de trein gestuurd.

Voldoende mensen hier gezien die zich daar druk over maken en niet over het feit dat de ns geen goede maatregelen neemt. 

Consequentie zal zijn dat wie straks op de ns is aangewezen gewoon weer in een tjokvolle trein zit die met een beetje ongeluk ook nog de bekende reset problemen heeft die we kennen van de ic direct. Ben benieuwd of de ns een kleine bijdrage wil leveren aan mijn begrafenis

Staat er ooit iemand bij stil dat de combinatie trein/fiets voor sommige mensen noodzakelijk is in het kader van vitaal beroep of van mantelzorg? Er zijn genoeg mensen (waaronder ikzelf) die eerst een stuk met de trein moeten en aanpalend nog ruim 10 km moeten fietsen. En nee: dat doe ik niet op een vouwfiets, en nee: dat doe ik ook niet op een te kleine en afgeragde OV fiets, en nee: het is niet voor mijn plezier.

Het kabinet legt de verantwoordelijkheid heel duidelijk bij de burger zelf, het is niet aan de NS om te gaan beoordelen wie wanneer en waarom mee mag met de trein!

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt beter nadenken over oplossingen voordat de problemen zijn ontstaan.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer het reserveren wordt gekoppeld aan het kopen van een kaartje. Dus wanneer je de reservering wilt vastleggen kan dat alleen door meteen te betalen. Je wilt niet dat mensen gratis kunnen reserveren en vervolgens besluiten om maar niet te gaan (wanneer het bijvoorbeeld regent) waardoor een gereserveerde plaats niet wordt ingenomen. Wanneer iemand €7,50 voor een reservering (inclusief Dagfietskaart Dal) moet betalen is er in ieder geval een drempel.

Dan moet er meteen een systeem komen om te kunnen omboeken en te annuleren. Volgens mij gaat het niet lukken om dat in een week te bouwen.

Reputatie 6

Als je iedere dag hetzelfde ritje maakt voor werkverkeer lijkt het ook in gewone omstandigheden beter de fiets ook de eigen daar te hebben waar je aanvangt met fietsen en hem niet met de trein mee te nemen ook omdat men dan niet zeker is dat de fiets ook altijd mee kan.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kunt u uw klachten neerleggen bij de staatssecreatis.

Uit de kamerbrief over afspraken opschalen openbaar vervoer en OV protocol:

Vanaf 1 juni rijdt NS weer een optimale dienstregeling. Dit betekent niet dat weer aan alle concessie-eisen zal worden voldaan. Zo kunnen er voorlopig geen fietsen meer mee in de trein. Deze maatregel vergroot de vervoerscapaciteit waardoor reizigers makkelijker afstand kunnen houden. Fietsen die dienen als hulpmiddel blijven welkom in de trein, net als vouwfietsen. Reizigers kunnen daarnaast gebruik maken van de OV fiets als alternatief. Helaas kan dit nadelen met zich mee brengen voor sommige reizigers, maar ik reken op begrip in deze uitzonderlijke situatie.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/05/14/afspraken-opschalen-openbaar-vervoer-en-ov-protocol

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap niet waar @Otto Wanderlust zich druk om maakt. Gezien hij denkt dat een fietskaartje €7 kost, zal hij dit jaar nog niet met de fiets in de trein geweest zijn, of wel met fiets maar zonder fietskaartje. Een fietskaartje kost al een tijdje €7,50

Reputatie 7
Badge +3

Met zoveel eigen meningen gaat die tweede golf er zeker komen.

Als het gaat om gedrag: ook ik ben sinds half maart thuis. Geen stap meer in de trein gezet. Maar ik heb ook een mening over hoe NS omgaat met de situatie. En die mening is niet positief. 

Zeker nu de deskundigen van mening zijn dat we langzaam kunnen versoepelen, lijkt NS haar (vaak vaste) klanten eigenlijk alleen maar steeds meer beperkingen op te willen leggen.

Lijkt er als vanouds weer op dat NS vooral treintjes wil laten rijden en reizigers daarbij alleen maar als een lastige bijkomstigheid ziet.

Wel mee eens. NS lijkt nog steeds alleen te praten met vakbonden/personeel (over vervoer na 1 juni) en met de overheid (over geld). Bij dat alles blijft de reiziger als sluitpost buitenspel staan, die heeft zich maar te schikken naar de eisen van vakbonden/personeel.

Daarnaast is er geen enkel uitzicht hoe het na juni verder moet. NS kan financieel gezien niet eeuwig met halflege treinen blijven rijden maar neemt geen maatregelen om de kosten te verlagen. Tegelijkertijd blijkt uit enquetes dat inmiddels 20% van de reizigers de trein definitief de rug toe keert en dat nog eens 30% dat overweegt. Zolang de onduidelijkheid voortduurt en NS geen enkele indicatie geeft hoe en wanneer men denkt het treinverkeer te normaliseren zal het percentage weglopers alleen maar groter worden. "De trein is nu even geen uitje" is leuk bedacht door de marketingboys maar dat "even" krijgt na maanden langzamerhand wel een cynische ondertoon. 

Ook is er geen idee hoe het treinvervoer er na de coronacrisis uit moet komen te zien. Iedereen snapt dat als het vervoer blijvend met tientallen procenten zakt er fors ingrepen zal moeten worden in dienstregeling, investeringen, materieel en personeelsbestand. Maar ook daar doen van Boxtel c.s. gewoon alsof hun neus bloedt en het business as usual is.  

Reageer