Geen fiets meer in de trein

Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

406 reacties

Tja om te voorkomen dat het een stuk of 10000 worden misschien wat betere maatregelen dan fietsertje pesten 

Die ga je met dit gedrag op het forum niet halen. U houdt zich niet echt aan de huisregels op dit forum.  

Reputatie 7
Badge +3

En ja toch aardig gemis qua inkomsten die drommen fietsers die steeds een kaartje van 7,50 kopen. Das toch al gauw een paar duizend euro per dag als al die verhalen kloppen

was het maar waar dat al die fietsers fietskaartjes kopen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat de fiets gratis mee mag, of dat er alleen een kaartje voor de spits nodig is.

Reputatie 3

Wat een gejank dat je tijdelijk geen fiets mee mag nemen in de trein. Wees gewoon blij dat je nog wel zelf met de trein mee mag en dat je kan fietsen.  5456 personen kunnen dat nooit meer.

DANKU!

Als het aan mij ligt zouden we als forumleden de volwassenheid van geest moeten tonen om discussies van waarom zaken wel of niet mogen gedurende de covid-19 uitdaging (ik spreek bewust niet van een crisis, we moeten onszelf niet de put in praten) te voorkomen.Zoals @Momo zeer terecht opmerkt: ruim 5456 personen kunnen hierover niet meer meepraten, meefietsen of meetreinen. Zaken zijn nu eenmaal zo, deal with it. Ik ben zelf besmet geweest (en volledig genezen): het is écht geen pretje.

Laten we in deze vooral onze zegeningen tellen: we kunnen nog met de trein als het nodig is en we kunnen nog bewegingen maken als we willen. In veel landen is er een volledige lockdown.

Ik ben @mrfreeze dan ook erkentelijk dat-ie mij in het naastgelegen topic (over die vertraagde bussen) erop wees dat ik zelf niet consequent was in deze (oprecht).

Gegroet.

Reputatie 5

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

Het weren van de fiets heeft niks te maken met treiteren en het is ook geen smoesje, het is gewoon een terechte maatregel. In deze tijden moet NS zoveel mogelijk personen vervoeren en zo min mogelijk bagage en/of ballast.(daar rekening ik de fiets ook maar even onder)

Badge

Het gaat niet alleen om de automaten. Online kun je nu nog een Fietskaartje kopen met datum tot 10 juni. Hetzelfde geldt voor Samenreiskorting kaartjes (een retour zelfs tot 10 juli).

En inmiddels ook van de site afgehaald.

Reputatie 7
Badge +3

He jammer, ik wilde nog even snel een fietskaartje online bestellen voor begin juni om Flevoland eens te verkennen, ik wilde je nog toeristische tips voor omgeving Lelystad vragen. :rofl:

Badge +3

Het weren van de fiets heeft niks te maken met treiteren en het is ook geen smoesje, het is gewoon een terechte maatregel. In deze tijden moet NS zoveel mogelijk personen vervoeren en zo min mogelijk bagage en/of ballast.(daar rekening ik de fiets ook maar even onder)

Vouwfiets mag mee, pakketje van de IKEA ook wel (voor zover min of meer binnen de toegestane afmetingen) en als ik met een gasfornuis mee wil (60×60×75cm ongeveer) dan kan dat ook gewoon want zolang je die niet in de weg zet en snel kunt verplaatsen (steekwagentje of zo) is er niets aan de hand verder (qua voorwaarden voor handbagage en wat wel of niet mag).

Behalve inderdaad meteen de vraag hoe essentiëel/noodzakelijk dat vervoer is. Dat koelkastje of gasfornuis (vandaag besteld morgen thuisbezorgd én geïnstalleerd aan huis!) kan ook op een andere manier immers… 

Gezond verstand, en afgezien van die ene essentiële fietser ‘pesten’ (maar daar zijn er dus blijkbaar nogal veel van?!) vind ik het ook bijzonder suf dat je gewoon nog twee weken hebt om mondkapjes te maken of bemachtigen. Zal mijn tandarts of kapper voor die tijd eens vragen waar die ze kopen voor een paar cent, en waaom ik dozen vol latex handshoenen en unlimited non-woven rollen vol papier en handgel kan krijgen van mijn werkgever, maar die kapjes niet!).

Op zich dan wel iets voor te zeggen. Sta dan ook beperkt wat fietsen toe tot die datum. Kaartje te koop tot… nou ja niet meer ongeveer.:rofl:

Wat ik wil zeggen, iemand die met een IKEA doos (of die koelkast) in de trein stapt is niet zo welkom natuurlijk. Iemand met een fiets zelfde. Wat is in hemeltjesnaam jouw reismotief beste reiziger?

Ja maar het is OPENBAAR vervoer en de NS heeft dus een vervoerplicht! En als het niet past met hun (nog niet eens aan de orde) regeltjes over mondkapjes of zo MOETEN ze ‘gewoon’ maar meer treinen inzetten…

Nieuws.. Dat is precies wat er per 1 juni gebeurt! Wat wil je nog meer? Ehh… 1e klas kunnen zitten als ik dat wens!...

Uhuh, met artikel 72 WPV2000 (nogal breed te interpreteren) in hun hand kan treinpersoneel toch best veel denk ik. En daar sta je dan..

Zo, dat moest ik even kwijt. Eigenlijk eens met @Fr-Arn dus verder. Het is (even) niet anders.

Reputatie 2

Ook al heeft de maatregel nauwelijks effect en worden echte maatregelen niet genomen das volkemfinden zegt dat het goed is om te doen. Symboolpolitiek dus uit lang vervlogen tijden in crisis altijd mooi om af te stoffen omdat sommigen mensen hier zeer gevoelig voor zijn

Reizen met trein is zowel voor ‘zakelijke’ reiziger als voor de plezier reiziger dus NS ik denk dat jullie met het verbieden van fiets meenemen in de trein groepen mensen in de trein uitsluit Een ov fiets is beslist geen fiets om fijne fietstochtjes te maken.… echt niet! 

Bovendien gooien jullie de vakantieplannen van fietsliefhebbers gewoon in de prullenbak en denken jullie die komen toch wel weer terug.

Jammer NS jullie waren echt op weg om reizen in Nederland prettig te maken. 

@jlim 

Zodra het weer kan, zullen er fietsen in de trein toegelaten worden, net zoals we graag weer voor heel Nederland rijden, maar de Corona crisis zorgt nu voor andere problemen. Vakanties liggen voor velen toch al op hun gat en men zoekt naar alternatieven. Hoe lang dit fietsverbod blijft gelden, durf ik niet te zeggen. Ook actiekaartjes zijn nu niet te koop, terwijl we het liefste hadden dat er niets gebeurd was. Laten we hopen dat we het virus snel verder onder controle gaan krijgen en dat de trein weer voor iedereen beschikbaar komt.

Dank voor je reactie maar ik vind dat hetgeen je zegt geen hout snijdt. Om er maar vanuit te gaan dat voor iedereen de vakantie toch al opzij gat ligt , stellen we die maatregel maar en dan ook nog het feit dat NS zich nu (nog) verbergt achter Corona dat op haar retour is vind ik eveneens niet juist.

Als laatste opmerking: het zelfde als men het kabinet verweet: NS u biedt de reiziger geen perspectief maar we betalen er wel met zijn allen voor.

Reputatie 2

Zo gaat dat met de ns voor 4500 euro per jaar heb je de kans binnen een dag je bestemming te bereiken. Vind je dat niets dan pak je lekker de auto zal de ns worst wezen. Tja dat kan als monopolist. 

Daarom vind ik het nog steeds jammer dat NS geen staatsbedrijf meer is of dat het kabinet niet meer concurrentie toelaat op het spoor.

Hoe zou u het graag in deze crisistijd zien met alle opgelegde maatregelen vanuit Den Haag, waar het OV aan moet voldoen en wat ook haalbaar is? Ik ben zeer benieuwd, want het liefst had ik deze crisis helemaal niet meegemaakt.

Wel, een mogelijkheid is om je minstens twee dagen voor je gaat reizen met (fiets) in de trein, je aan te melden. En je een gereserveerde plaats krijgt in de trein net als bij internationale treinreizen. 
andere bedrijven proberen deze oplossingen toe te passen. 
Ik ben me wel bewust van het feit dat NS een zeer groot aantal reizigers vervoert, hetgeen in tijden zonder crisis ook regelmatig niet goed verloopt 

De nadruk ligt op dit moment gewoon voornamelijk op het vervoeren van mensen, de core business van NS. Het meenemen van fietsen en andere “extraatjes” staat op dit moment op de 2e plaats. Dit komt voornamelijk voort uit de maatregelen die door de overheid zijn opgelegd. Ik snap dat er andere oplossingen mogelijk waren maar voor nu kiest NS voor het weigeren van fietsen. 

Het grootste probleem wat ik ervaar bij fietsen, is inderdaad dat er vaak meer fietsen meegaan dan plaats is. De roep om het ouderwetse fietsrijtuig terug te laten keren is groot, maar met het huidige materieel niet haalbaar. 

Een reserveringssysteem zou zeker een oplossing kunnen bieden, alleen het uitvoeren is lastig. Op elk station moet je dan nagaan of men inderdaad met de fiets een geldige reservering hebt. Dat kost veel tijd en zo is in Nederland het treinverkeer niet voor ingericht.

Nu kom ik geregeld op balkons fietsen tegen, die daar niet horen, dus de huidige manier is ook verre van optimaal. Men kijkt momenteel overal naar, ms dat hier wel serieus nog naar gekeken wordt. Helaas zit ik niet dicht op die afdelingen om eerlijk te zijn, dus ik heb er geen zicht op.

Reputatie 2

Want dat is het makkelijkste

Want dat is het makkelijkste

Je doet daarmee de aanname dat NS over 1 nacht ijs is gegaan. Ik durf je te garanderen dat dit niet het geval is. NS heeft heel lang gewacht met het nemen van deze impopulaire maatregel. 

Reputatie 2

En dan lijkt het net of er iets ondernomen is in werkelijkheid komen we niet eens in de buurt van een oplossing 

En dan lijkt het net of er iets ondernomen is in werkelijkheid komen we niet eens in de buurt van een oplossing 

We staan altijd open voor suggesties Marcons1. De suggestie moet echter ook uitvoerbaar zijn op korte termijn. 

Ik zou het heel erg fijn vinden als ik wel met de fiets in de trein mag, waarom? Zo kan je de helft van je woon-werk verkeer op de fiets doen, ik heb het hier over noodzakelijk werkverkeer. Nu ik niet meer de helft van de rit met de fiets mag wordt ik dus eigenlijk verplicht 2 keer met de trein te reizen, waarvan 1 keer tijdens de spits (kan niet anders helaas). Waarom zijn er geen uitzonderingen mogelijk voor indivdu’en met mogelijk alleen een enkel kaartje, dus geen retour voor plezierritjes? Als ik buiten de spits met fiets terug kan reizen helpt dat dus een plek in de spits vrij te houden…. 

Ik zou het heel erg fijn vinden als ik wel met de fiets in de trein mag, waarom? Zo kan je de helft van je woon-werk verkeer op de fiets doen, ik heb het hier over noodzakelijk werkverkeer. Nu ik niet meer de helft van de rit met de fiets mag wordt ik dus eigenlijk verplicht 2 keer met de trein te reizen, waarvan 1 keer tijdens de spits (kan niet anders helaas). Waarom zijn er geen uitzonderingen mogelijk voor indivdu’en met mogelijk alleen een enkel kaartje, dus geen retour voor plezierritjes? Als ik buiten de spits met fiets terug kan reizen helpt dat dus een plek in de spits vrij te houden…. 

Op dit moment kiest NS voor het vervoeren van reizigers. Met het versoepelen van de maatregelen zullen ook het aantal reizigers wat vervoerd wordt toenemen en om daarbij de 1,5meter regel te waarborgen is ruimte nodig. Ik snap dat het voor sommige reizigers erg lastig is omdat de fiets nu niet mee kan, maar het is nog altijd beter dan helemaal niet kunnen reizen omdat er onvoldoende ruimte kan worden gehouden in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik goed dat u elke dag €7,50 betaalt voor een fietskaartje om heen of terug te gaan fietsen? Als uw werk op fietsafstand ligt, dan denk ik niet dat u zoveel meer betaalt dan een fietskaartje als u in het vervolg zowel heen als terug reist met de trein.

Begrijp ik goed dat u elke dag €7,50 betaalt voor een fietskaartje om heen of terug te gaan fietsen? Als uw werk op fietsafstand ligt, dan denk ik niet dat u zoveel meer betaalt dan een fietskaartje als u in het vervolg zowel heen als terug reist met de trein.

Het is toch juist nu handig om maar 1 keer met de trein te reizen per dag ipv 2 keer? Het kost inderdaad 70 cent meer dan de treinrit, dat valt me alleszins mee om én al gesport te hebben én niet in de spits te hoeven reizen. 

Reageer