Geen fiets meer in de trein

Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

406 reacties

Ik zou het heel erg fijn vinden als ik wel met de fiets in de trein mag, waarom? Zo kan je de helft van je woon-werk verkeer op de fiets doen, ik heb het hier over noodzakelijk werkverkeer. Nu ik niet meer de helft van de rit met de fiets mag wordt ik dus eigenlijk verplicht 2 keer met de trein te reizen, waarvan 1 keer tijdens de spits (kan niet anders helaas). Waarom zijn er geen uitzonderingen mogelijk voor indivdu’en met mogelijk alleen een enkel kaartje, dus geen retour voor plezierritjes? Als ik buiten de spits met fiets terug kan reizen helpt dat dus een plek in de spits vrij te houden…. 

Begrijp ik goed dat u elke dag €7,50 betaalt voor een fietskaartje om heen of terug te gaan fietsen? Als uw werk op fietsafstand ligt, dan denk ik niet dat u zoveel meer betaalt dan een fietskaartje als u in het vervolg zowel heen als terug reist met de trein.

Het is toch juist nu handig om maar 1 keer met de trein te reizen per dag ipv 2 keer? Het kost inderdaad 70 cent meer dan de treinrit, dat valt me alleszins mee om én al gesport te hebben én niet in de spits te hoeven reizen. 

Ik ben met MoDe eens dat dit wel vrij bizar is. Ik denk dat u de enige in Nederland bent die dagelijks uw fiets meeneemt in de trein om dan ‘s-Middags naar huis te kunnen fietsen. Maar ook voor u zal geen uitzondering worden gemaakt. Ik vind dit echt een volkomen logische maatregel om zoveel mogelijk zitplaatsen beschikbaar te houden. 

Reputatie 2

Lijkt mij dat deze meneer twee dingen goed doet: coronarisico vermijden en sporten.

Zo kan ik straks mijn 70+ schoonouders niet meer bezoeken. Geen treinstation geen afstand voor ov fiets wel voor een fatsoenlijke fiets

Wat een negatief forum is dit zeg. Ik zeg nergens dat ik elke dag werk, 55km is te doen in de middag naar werk toe, als ik om 22:30u naar huis moet (en dus meestal in een lege trein zit) is die 55km erg vervelend! 

Reputatie 6
Badge

Wat een negatief forum is dit zeg. Ik zeg nergens dat ik elke dag werk, 55km is te doen in de middag naar werk toe, als ik om 22:30u naar huis moet (en dus meestal in een lege trein zit) is die 55km erg vervelend! 

Eerlijk gezegd zie ik geen negativiteit hier? Blijkbaar ervaart u het misschien onprettig?
Een vouwfiets is overigens wel toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets is ook in de spits gewoon toegestaan, hoor.

Overigens is “lenen van een OV-fiets” niet helemaal eerlijk :slight_smile:

le·nen (leende, heeft geleend)
1 tijdelijk aan iem. afstaan om te gebruiken (m.n. kosteloos); te leen geven: iem. een fiets lenenzich voor iets lenen (a) (van zaken) geschikt zijn voor; (b) (van personen) zich laten gebruiken voor

https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/lenen

Ik zou het heel erg fijn vinden als ik wel met de fiets in de trein mag, waarom? Zo kan je de helft van je woon-werk verkeer op de fiets doen, ik heb het hier over noodzakelijk werkverkeer. Nu ik niet meer de helft van de rit met de fiets mag wordt ik dus eigenlijk verplicht 2 keer met de trein te reizen, waarvan 1 keer tijdens de spits (kan niet anders helaas). Waarom zijn er geen uitzonderingen mogelijk voor indivdu’en met mogelijk alleen een enkel kaartje, dus geen retour voor plezierritjes? Als ik buiten de spits met fiets terug kan reizen helpt dat dus een plek in de spits vrij te houden…. 

Daar is de vouwfiets voor uitgevonden :bike:

Ik snap eigenlijk niet dat mensen die noodzakelijk met de trein reizen, iets hebben tegen het huidige NS beleid. Het is allemaal voor U beste reiziger!

Reputatie 4

Daar is de vouwfiets voor uitgevonden :bike:

Ik snap eigenlijk niet dat mensen die noodzakelijk met de trein reizen, iets hebben tegen het huidige NS beleid. Het is allemaal voor U beste reiziger!

Wel eens 55km op een vouwfiets gereden? 

Reputatie 7
Badge +3

Petje af even 55 km van/naar werk fietsen. Ik vind 15 km wel genoeg.

Badge +3

Bij Arriva kan je nog gewoon (landelijk geldige) dagkaartjes fiets kopen.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Kan ik bij de kaartautomaat van Arriva een Fietskaartje kopen?

Ja, dat kan. Een dagkaart fiets is geldig bij alle vervoerders in Nederland, dus ook bij NS, Arriva, Blauwnet en Breng.

Ga je gang… je fiets heeft dan in ieder geval een geldig vervoerbewijs :sweat_smile: maar geen idee hoe een @Loes daar over denkt...

Reputatie 3

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Ja, dat kan. Een dagkaart fiets is geldig bij alle vervoerders in Nederland, dus ook bij NS, Arriva, Blauwnet en Breng.

Ga je gang… je fiets heeft dan in ieder geval een geldig vervoerbewijs :sweat_smile: maar geen idee hoe een @Loes daar over denkt...

Als het bij de NS uitgeschakeld wordt zal het bij Arriva ook uitgeschakeld worden (misschien is het dat al). En wat heeft het voor zin als je fiets toch geweigerd wordt?

Reputatie 4

Benieuwd of er zo samengewerkt wordt. Wat betreft heel veel andere dingen is dat niet zo

Reputatie 7
Badge

Ik ben machinist, maar ik denk dat ik zo wel weet hoe een HC daarover gaat denken en ik ga er een beetje vanuit jij ook.

Ik weet ook hoe de HC daarover denkt, want een machinist denkt hier gok ik hetzelfde over.

Badge +3

Oh ja, maar da’s dan jammer voor mensen die (bij een bij Arriva gekocht kaartje) met een fiets gaan reizen en denken dat het bij NS ook geldig is…

Want dat staat er toch, en ik heb dat kaartje toch tegen die voorwaarden gekocht? :thinking:

Arriva is inmiddels op de hoogte en zal wel e.e.a aanpassen denk ik. Bij Qbuzz denken ze er nog even over na las ik.

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk krijg je ook geen reizigers die al eerder een kaartje hadden gekocht voor een datum na 12 mei en die niet op de hoogte ervan zijn dat het nu niet meer mag. Die zullen wellicht gaan zeggen dat ze toch een geldig kaartje hebben.  

Badge

Hopelijk krijg je ook geen reizigers die al eerder een kaartje hadden gekocht voor een datum na 12 mei en die niet op de hoogte ervan zijn dat het nu niet meer mag. Die zullen wellicht gaan zeggen dat ze toch een geldig kaartje hebben.  

Die kunnen contact opnemen met de klantenservice voor coulance :sunglasses:

Ik ben machinist, maar ik denk dat ik zo wel weet hoe een HC daarover gaat denken en ik ga er een beetje vanuit jij ook.

Ik weet ook hoe de HC daarover denkt, want een machinist denkt hier gok ik hetzelfde over.

Zou V&S er dan ook hetzelfde over denken @Slidestops :rofl: Als ik dan ook een gokje mag wagen dan denk ik van wel.

Reputatie 7
Badge +3

Maar intussen staan ze al wel met een fiets op het station of zelfs in de trein en dan is er kans op een discussie met de HC. “Ja maar ik heb toch een kaartje, die heb ik vorige week al gekocht. Dan moet NS ook die kaartjes niet verkopen”  en misschien nog krachttermen erbij.

Reputatie 2

Een doorgewinterde reiziger weet dat bij de ns alles mogelijk is maar zelden op een normale manier je bestemming bereiken 

Badge

Een doorgewinterde reiziger weet dat bij de ns alles mogelijk is maar zelden op een normale manier je bestemming bereiken 

Dus zo’n beetje hetzelfde als dat het in jouw werk er aan toe gaat.

Reputatie 6

Als doorgewinterde reiziger heb ik vóór de Coronacrisis op regelmatige basis mijn bestemming regelmatig op een normale manier bereikt. De incidentele storing hoort er bij, net zoals dat met de auto ook zal zijn.

Maar je hebt aangegeven dat je in de zorg werkzaam bent, dus dan neem ik toch echt wel aan dat je begrijpt dat NS zoveel mogelijk recreatieve fietsreizigers op dit moment probeert te weren, omdat niet iedereen in Nederland even snugger is om te realiseren dat je met tientallen fietsers gezellig aan de andere kant van het land moet gaan fietsen? Als he teen enkeling was geweest, was er denk ik niets aan de hand geweest.
Nu op elke pagina mopperen dat NS het altijd zo slecht doet gaat niks veranderen aan de handelswijze van NS, en komt eerlijk gezegd een beetje kinderachtig over.
Als alles een beetje weer ‘normaal’ is, zou NS van mij wel mogen kijken naar extra fietsplaatsen in de zomer. Een ander forumlid heeft in het verleden het hele interessante idee geopperd om balkons op sommige treinen zo in te richten dat je deze in de zomermaanden makkelijk kunt omtoveren tot extra fietsbalkon.

Reputatie 2

Vorig jaar meer dan 300 euro teruggekregen vanwege vertragingen.

Ga me nou niet vertellen dat het goed loopt. 

Zojuist weer wisselstoring bij lage Zwaluwe 

Reputatie 7
Badge

Vorig jaar meer dan 300 euro teruggekregen vanwege vertragingen.

Ga me nou niet vertellen dat het goed loopt. 

Zojuist weer wisselstoring bij lage Zwaluwe 

Hoe kan NS iets aan een wisselstoring doen? Storingen komen voor, jammer genoeg op het ene baanvak meer dan op het andere. Hoe graag ik ook door zou willen rijden als er weer eens een sein- of wisselstoring is, het kan gewoon niet.

Reputatie 2

Dat antwoord typeert de ns. Niemand in het bedrijf kan er iets doen aan de vertragingen en storingen. Hoe lang kan een organisatie zich daar achter verschuilen? 

Reputatie 7

Zou V&S er dan ook hetzelfde over denken @Slidestops :rofl: Als ik dan ook een gokje mag wagen dan denk ik van wel.

Haha goed gegokt

Wel eens 55km op een vouwfiets gereden? 

Je moet jezelf een beetje uitdagen in deze tijd:sweat_smile:   Je kunt natuurlijk ook eerst naar huis gaan en dan een rondje fietsen. In de trein doe je dan iets wat je anders thuis zou doen, dan kost het netto geen tijd.

Reageer