Geen fiets meer in de trein

Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

406 reacties

Badge

Dat antwoord typeert de ns. Niemand in het bedrijf kan er iets doen aan de vertragingen en storingen. Hoe lang kan een organisatie zich daar achter verschuilen? 

Als je je eens verdiept in de materie zou je kunnen weten dat de NS alleen vervoerder is op het spoor en de infra een verantwoording is van ProRail.  Als het spoor niet beschikbaar is dan hebben we geen mogelijkheid om een trein te laten rijden.  Zie het als een snelweg waar opeens het asfalt dusdanig beschadigd is dat er geen auto overheen mag rijden, dan kun je daar ook niet rijden.  En om het probleem heen rijden is op het spoor een stuk lastiger vanwege de beperkte spoor infra.

Reputatie 4

Wel eens 55km op een vouwfiets gereden? 

Je moet jezelf een beetje uitdagen in deze tijd:sweat_smile:   Je kunt natuurlijk ook eerst naar huis gaan en dan een rondje fietsen. In de trein doe je dan iets wat je anders thuis zou doen, dan kost het netto geen tijd.

Dat klopt, dat kan. Maar de discussie ging over het feit dat NS automatisch aanneemt dat iemand die zijn fiets meeneemt, geen noodzakelijke reis maakt. @bvjongeneel zei dat hij ‘s middags naar zijn werk fietst (55km) maar dat hij ‘s avonds 22.30 de terugweg liever met de trein doet. Beide trips zijn noodzakelijk. Toen zei iemand: dan ga je toch op en vouwfiets…

Ik denk dat als je de belasting van het OV wilt minderen, de manier waarop @bvjongeneel het doet beter is dan zowel heen als terug met de trein. Bovendien geeft hij terecht aan dat ‘s avonds op de terugreis de trein nagenoeg leeg is en de fiets dus prima in de trein past. 

NS zou hier prima een uitzondering voor kunnen maken - maar kennelijk willen ze dat niet. Kennelijk jaagt men liever klanten tegen zich in het harnas dan dat men daar waar mogelijk een stukje maatwerk biedt. 

Reputatie 7
Badge +3

Sommige mensen hebben nog steeds moeite om te begrijpen dat NEE gewoon NEE betekent.

Reputatie 2

Het spelletje tussen prorail en de ns wordt al jaren afgespiegeld op de reiziger. Beide partijen doen alsof hun neus bloed.

Ns en prorail zijn beide verantwoordelijk. 

Wel eens 55km op een vouwfiets gereden? 

Je moet jezelf een beetje uitdagen in deze tijd:sweat_smile:   Je kunt natuurlijk ook eerst naar huis gaan en dan een rondje fietsen. In de trein doe je dan iets wat je anders thuis zou doen, dan kost het netto geen tijd.

Dat klopt, dat kan. Maar de discussie ging over het feit dat NS automatisch aanneemt dat iemand die zijn fiets meeneemt, geen noodzakelijke reis maakt. @bvjongeneel zei dat hij ‘s middags naar zijn werk fietst (55km) maar dat hij ‘s avonds 22.30 de terugweg liever met de trein doet. Beide trips zijn noodzakelijk. Toen zei iemand: dan ga je toch op en vouwfiets…

Ik denk dat als je de belasting van het OV wilt minderen, de manier waarop @bvjongeneel het doet beter is dan zowel heen als terug met de trein. Bovendien geeft hij terecht aan dat ‘s avonds op de terugreis de trein nagenoeg leeg is en de fiets dus prima in de trein past. 

NS zou hier prima een uitzondering voor kunnen maken - maar kennelijk willen ze dat niet. Kennelijk jaagt men liever klanten tegen zich in het harnas dan dat men daar waar mogelijk een stukje maatwerk biedt. 

Zoals Tamzin al aangeeft er mogen gewoon geen fietsen meer in de trein. Einde discussie. Kan er een slotje op dit topic. Er is ook geen beweegruimte in het standpunt van NS dus verder discussiëren is zinloos. bvjongeneel zal iets anders moeten gaan verzinnen om zijn dagelijkse beweging te krijgen. En ook alle anderen moeten zich hier gewoon even bij neerleggen. Ikzelf ga ook graag met de fiets in de trein om elders te fietsen, maar er zijn nu gewoon andere prioriteiten (uitsluitend personenvervoer). Lijkt mij gezien de huidige situatie volkomen begrijpbaar. 

Reputatie 2

Het zo mooi zijn als de ns passagiersvervoer als prioriteit hebben. 

Helaas heb ik die indruk helemaal niet. 

De passagier is een lastpak met soms ook nog een fiets die allerlei eisen stelt. 

Bij de ns mag je de hoofdprijs betalen voor soms mensonterend vervoer, gore wc en als klap op de vuurpijl de ontkenning dat ze deze praktijk voeren om zich te verschuilen achter andere partijen.

We moeten allemaal net als Rutte vertrouwen dat het allemaal wel goed komt

Badge

Het zo mooi zijn als de ns passagiersvervoer als prioriteit hebben. 

Daarom nemen we voorlopig geen fietsen meer mee, speciaal omdat het passagiersvervoer prioriteit heeft.

Dat moet u toch ook wel begrijpen met de genomen maatregelen omtrent het fietskaartje.

@Jeroen : nee Marcons1 wil het helemaal niet begrijpen, wil alleen maar dwarsliggen dus ga er niet mee in discussie. 

Reputatie 2

Waar uit maak je op dat ze daar prioriteit aan geven?

Aan die zes plaatsen die ze nu vrij hebben gemaakt door fietsertje pesten?

Voor de rest wordt niets ondernomen. 

Rutte zegt dat het zo'n vaart wel niet zal lopen.

Van Boxtel zegt dat ze mensen gaan aanspreken en des noods beboeten. 

De treinreiziger wordt is de dupe van dit slappe beleid en mag rekening op een enkeltje ic.

Reputatie 6
Badge

Ik snap niet waarom @Marcons1 nog niet doorheeft dat fietsers niet gepest worden. Enkel de dagkaartjes voor de fiets, en de samenreiskortingen zijn even geschrapt.

Reputatie 2

Tja wat ik niet begrijp is dat de enige maatregel die tot nu toe voor mij zichtbaar is geweest deze maatregel is en niet iets in de stap van een zinvolle oplossing. Waarom wordt het beleid van de ns zo gekenmerkt door duiken, verschuilen en symbolische oplossingen. Vervelend om te verdragen als je weer een uur te laat komt ergens maar nu gaat het echt om mensenlevens. Ik heb er helaas niet zoveel vertrouwen dat dit probleem zichzelf oplost. In ons omringende landen gingen mensen ook gewoon in een ramvolle metro zitten. Niet omdat ze een pleziertripje ondernamen maar omdat het moest. 

Reputatie 7
Badge +3

De enige maatregel? Er wordt van alles aan gedaan om zo min mogelijk dagjesmensen te laten reizen met de trein. Alle actiekaartjes inclusief Spoordeelwinkeltickets zijn al sinds half maart niet meer te koop. Van Kruidvat kaartjes die al verkocht zijn en verlopen zijn is de geldigheid van de code verlengd tot eind van het jaar. Voor Keuzedagen die verlopen kunnen reizigers een vervangende code krijgen om later in het jaar te reizen. Dit om te voorkomen dat reizigers niet gaan reizen alleen maar om ze op te maken. Groepstickets zijn ook al enige tijd niet meer te koop. En nu mag tijdelijk de fiets niet meer mee, omdat dit voornamelijk wordt gedaan door dagjesmensen. En tegelijkertijd is ook Samenreiskorting tijdelijk niet te gebruiken omdat mensen zo veel mogelijk alleen moeten reizen. Plus natuurlijk nog steeds de oproep dat het OV momenteel geen uitje is en men alleen moet reizen als het echt nodig is Het is dus niet alleen dat fietsen nu tijdelijk niet meer mogen, het is slechts 1 van meerdere maatregelen. Alles bij elkaar moet er toe bijdragen dat het niet te druk wordt in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Het verstand staat stil bij zoveel onwil om de ernst van de situatie en de maatregelente begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Het verstand staat stil bij zoveel onwil om de ernst van de situatie en de maatregelente begrijpen.

Domme mensen kunnen een intelligente lockdown nu eenmaal niet begrijpen.

Reputatie 4

Domme mensen kunnen een intelligente lockdown nu eenmaal niet begrijpen.

https://www.human.nl/medialogica/kijk/kort/aflevering-5.html

Badge +3

Is het niet geweldig dat wij als Nederlanders overal met de fiets heen kunnen…? (vouwfiets mag nog steeds hoor)

https://www.youtube.com/watch?v=IssigHR1JFs

Beste NS block die video’s dan ook even als de trein voor nu geen uitje is…

(doorgegeven via Twitter ^webcare en dakje MQ pikt het op).

Reputatie 7
Badge +3

Goed punt. Misschien kan NS ook tijdelijk een sticker met een rood kruis of iets dergelijks over de fietsemblemen op de deuren plakken. Dat kan discussie voorkomen met lieden die toch met een fiets komen aankakken op het perron. Die vinden het waarschijnlijk geen enkel probleem dat ze tijdelijk geen Daldagkaart Fiets kunnen kopen.

Reputatie 2

Alle maatregelen die je noemt hebben betrekking op reizen buiten de spits en zullen dus tot geen enkel resultaat hebben. 

Ik zou zeggen: het verstand staat stil bij zo'n onwil om serieuze maatregelen te nemen. 

Reputatie 6
Badge

Ik wil echt niet bot zijn @Marcons1, maar Ik heb het idee dat je de situatie maar half begrijpt. Misschien is het een idee om de reacties nog eens aandachtig te lezen?

Reputatie 2

Ik denk dat ik het heel goed begrijp. 

Laten we wachten tot half juni. 

Kunnen we de "maatregelen" evalueren 

Reputatie 7
Badge +3

Alle maatregelen die je noemt hebben betrekking op reizen buiten de spits en zullen dus tot geen enkel resultaat hebben. 

Ik zou zeggen: het verstand staat stil bij zo'n onwil om serieuze maatregelen te nemen. 

Geen serieuze maatregelen? Onder welke steen leef jij?

Ik vat nog even samen wat @Momo al zo duidelijk heeft verwoord:

• Geen actiekaartjes meer te koop
  • Geen aanbiedingen meer via de Spoordeelwinkel
  • Keuzedagen tot nader bericht niet te gebruiken
  • Groepstickets niet meer te koop
  • Samenreiskorting opgeschort

Daar is dan nog bijgekomen dat tot nader bericht fietsen niet mee mogen in de trein.

Al deze maatregelen hebben hetzelfde doel: duidelijk maken dat de trein er op het moment niet is voor uitjes. Dus ook niet met de trein naar het strand zoals afgelopen zaterdag. Dat is heel zuur voor iedereen die geen auto heeft of niet wil gebruiken. Maar het is nu eenmaal een feit dat je in je eigen auto niet besmet kunt worden door mensen die je niet kent.

Het feit dat Rover vraagtekens zet bij alle maatregelen en is begonnen te roepen dat het OV voor iedereen is en iedereen zich weer welkom moet voelen geeft al aan hoe serieus de maatregelen zijn.

https://www.rover.nl/nieuws/50-corona/1691-het-ov-is-voor-iedereen?utm_source=newsletter_53&utm_medium=email&utm_campaign=het-ov-is-voor-iedereen

Ook bij Rover hebben ze blijkbaar niet begrepen dat nog steeds geldt dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven. Ook Rover lijkt de ernst van de situatie te onderschatten.

Reputatie 3

Sommige mensen hebben nog steeds moeite om te begrijpen dat NEE gewoon NEE betekent.

Dat is nogal gemakkelijk. Laten we dat bij NS ook eens doen. NS veranderd de regeltjes. Klanten accepteren het niet meer. Nee=Nee.

Zolang NS weigert om mij fatsoenlijk GTBV uit te keren, ik reis op een JaarTrajectKaart en bij calamiteiten kan ik geen CheckIns laten zien (ik ga immers niet op en neer naar het station daarvoor) en dus geen GTBV krijg, weiger ik steevast op op bepaalde ritten buiten mijn geldigheid uit te checken waardoor ik op deze manier het 'verlies' compenseer.

Nee=Nee.

Reputatie 7
Badge +3

Kan er geen slotje op dit topic?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er niet zo’n probleem mee wanneer mensen zichzelf belachelijk willen maken ten overstaan van een hele community.

Ik denk dat als je de belasting van het OV wilt minderen, de manier waarop @bvjongeneel het doet beter is dan zowel heen als terug met de trein. Bovendien geeft hij terecht aan dat ‘s avonds op de terugreis de trein nagenoeg leeg is en de fiets dus prima in de trein past. 

Nee, bvjongeneel geeft aan juist ‘s avonds buiten de spits terug te willen fietsen. De conducteur zou op de heenreis telkens moeten afwegen of de uit te sparen terugreis opweegt tegen de heenreis met fiets erbij. Zo’n welles/nietes discussie zit niemand op te wachten. Voor iedereen met fiets geldt natuurlijk dat je de (al dan niet fictieve) terugreis met de trein uitspaart.

Reageer