Geen fiets meer in de trein

Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

406 reacties

Hallo, nu de treinen weer open gaan voor ‘niet noodzakelijke reizen’ op volle dienstregeling, mag de fiets dan binnenkort ook weer mee? Ik zie ze op social media af en toe wel meegenomen worden maar heb nergens gezien dat het weer mag! Zou erg fijn zijn als de fiets weer in de trein mocht!!

Reputatie 6

Fietsen mogen nog steeds niet mee in de trein. En er geldt nog steeds de regel voor noodzakelijk reizen. 

Reputatie 6

En ik zou er van uit gaan dat dit nog minstens de hele zomer gaat duren.

Hallo, nu de treinen weer open gaan voor ‘niet noodzakelijke reizen’ op volle dienstregeling, mag de fiets dan binnenkort ook weer mee? Ik zie ze op social media af en toe wel meegenomen worden maar heb nergens gezien dat het weer mag! Zou erg fijn zijn als de fiets weer in de trein mocht!!

Ik heb elders op dit forum gelezen dat het op zijn vroegst 11 september wordt. Kan je reactie helaas niet waarderen. Regels waren en zijn inmiddels toch wel duidelijk over fietsen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Waar baseer jij je op dat niet-noodzakelijke reizen weer mogen? Ik krijg echt net bericht van NS met het volgende: “Reis alleen als het echt moet, mondkapje in het OV verplicht.

Dit staat ook vermeld in de app, op de website en Social media.

Dus nee, fietsen mogen niet mee en jouw (fiets)uitje moet je maar voorlopig met ander vervoer organiseren.

Waar baseer jij je op dat niet-noodzakelijke reizen weer mogen? Ik krijg echt net bericht van NS met het volgende: “Reis alleen als het echt moet, mondkapje in het OV verplicht.

Dit staat ook vermeld in de app, op de website en Social media.

Dus nee, fietsen mogen niet mee en jouw (fiets)uitje moet je maar voorlopig met ander vervoer organiseren.

zal wel de wens is de vader van de gedachten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De gedachte zal ook komen omdat NS weer grotendeels de normale dienstregeling rijdt vanaf vandaag en er nu 40% van de capaciteit gebruikt kan worden waar eerder werd gesproken van slechts 25%.  Wel is in mijn ogen de definitie van noodzakelijke reizen wat breder nu, niet meer alleen voor mensen met een vitaal beroep. Wel is het nog steeds zo dat het niet de bedoeling is om een dagje uit te gaan, reizen met de trein is nog steeds bedoeld voor reizen die voor iemand noodzakelijk zijn en niet op een andere manier mogelijk zijn. 

En dat andere mensen soms wel een fiets meenemen wil nog niet zeggen dat het weer mag, die fietsen zullen dan niet gezien zijn door de HC anders waren ze wel de trein uit gezet of al geweigerd bij instappen.

Reputatie 2

Zojuist is in de Tweede Kamer gestemd over de kwestie fietsverbod en een meerderheid wil de fiets snel weer in de trein. Heel goed. Werk aan de winkel dus voor de NS en andere vervoerders. 

https://twitter.com/StienekevdGraaf/status/1267818105012514817

Reputatie 7
Badge +3

Zojuist is in de Tweede Kamer gestemd over de kwestie fietsverbod en een meerderheid wil de fiets snel weer in de trein. Heel goed. Werk aan de winkel dus voor de NS en andere vervoerders. 

Dus jij en alle gezinnen kunnen fijn overal gaan fietsen, hoewel de trein nog steeds geen uitje is. Jammer. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat de maatregel om geen fietsen meer mee te nemen te maken heeft met de ruimte en dat het te veel mensen aantrekt die niet een noodzakelijke reis gaan maken. En waarom OVfiets gratis? Wat is een noodzakelijke reis? Wielrennen op de Cauberg?

Reputatie 2

Dus jij en alle gezinnen kunnen fijn overal gaan fietsen, hoewel de trein nog steeds geen uitje is. Jammer. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat de maatregel om geen fietsen meer mee te nemen te maken heeft met de ruimte en dat het te veel mensen aantrekt die niet een noodzakelijke reis gaan maken. Kasrtje

Lees anders even de motie. Velerlei organisaties, reizigers en een meerderheid van Kamerleden hebben hier heus over nagedacht. #noodzakelijkereizen #aanmelden

Reputatie 7
Badge +3

Dus jij en alle gezinnen kunnen fijn overal gaan fietsen, hoewel de trein nog steeds geen uitje is. Jammer. Er wordt voorbij gegaan aan het feit dat de maatregel om geen fietsen meer mee te nemen te maken heeft met de ruimte en dat het te veel mensen aantrekt die niet een noodzakelijke reis gaan maken. Kasrtje

Lees anders even de motie. Velerlei organisaties, reizigers en een meerderheid van Kamerleden hebben hier heus over nagedacht. #noodzakelijkereizen #aanmelden

Zij zullen er echt wel over nagedacht hebben, maar hebben zij ook in de 'blijfthuis' periode op mooi dagen in de trein gereisd? Dat beeld van al die mensen met fietsen in de trein en de drukte de op de mooie weer dagen de afgelopen tijd weerhoudt mij nog steeds om.de trein in te stappen.

Ik heb geen auto, ik heb familie verspreid over het hele land wonen, was blij met het fietsenmeeneemverbod, omdat er dan minder dagjesmensen in de trein zouden zijn, zodat als het nodig zou zijn ik met de trein zou kunnen gaan.

Nu zal ik de komende tijd nog steeds niet rustig kunnen reizen als ik echt weg moet.

Reputatie 4

Top! :thumbsup:

Dank voor je inzet om de fiets weer in de trein te krijgen Josse!

Reputatie 7
Badge +3

De motie is ingediend door mensen gezegend met een grenzeloze naïviteit. Er wordt gezegd dat het voor mensen in cruciale beroepen en mantelzorgers mogelijk moet zijn om een fiets mee te nemen. Dat kan ik tot op zekere hoogte nog wel billijken. Maar roep dan in de motie op om voor heel specifieke doelgroepen ontheffingen in te voeren die gecontroleerd kunnen worden. Wat mij betreft mogen die paar fietsen dan gratis mee zodat de verkoop van dalfietskaarten opgeschort kan blijven.

Het weer afschaffen van het fietsmeeneemverbod zal, zeker in de zomermaanden, het effect hebben dat allerlei recreatieve fietsers weer denken dat ze hun fiets mogen meenemen. Het is een totaal verkeerd signaal, afgegeven door goedbedoelende sukkelaars.

Ik zie alleen maar staan dat de fiets misschien in de toekomst weer mee mag voor noodzakelijke reizen. Een dagje fietsen op de Veluwe hoort daar niet bij en ook de 10 wielrenners elders in dit topic horen daar zeker niet bij. Wordt ook gesproken van een reserveringssysteem. Ik ben benieuwd hoeveel noodzakelijke reizen met de fiets daar nu wel tussen zitten. En helaas ook een gezin dat elders op vakantie gaat en de fiets op de trein wil zetten hoort overduidelijk niet tot een noodzakelijke reis. Ik lees ook van het tijdelijk gratis beschikbaar stellen van OV-fietsen, daar kan ik wel mee leven.

Dus ja dit lijkt mij een pyrrusoverwinning.   

Reputatie 7
Badge +3

Van de reacties hier heb ik eigenlijk van maar één persoon een goed argument voor een ontheffing gehoord: een mantelzorger die de fiets nodig heeft om van het station bij de zorgvrager te komen. Voor dat soort schrijnende gevallen zou een uitzondering op het fietsmeeneemverbod moeten kunnen worden gemaakt.

Voor het overige heb ik alleen maar de indruk gekregen dat de mensen die te hoop lopen tegen het fietsneemverbod nog steeds niet doorhebben dat de trein tot nader order niet bedoeld is voor plezierreisjes. Door nu te tornen aan het fietsneemverbod wordt een totaal verkeerd signaal afgegeven.

In zoverre is de motie nog niet eens zo slecht. Er wordt gevraagd om te onderzoeken of er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Die uitzonderingen zullen voor @Marcons1, @Rocco_Siffredi, @JosseV en al die anderen niet gemaakt worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat het meenemen van een fiets voorlopig beperkt blijft tot 1 fiets per fietsplek (al dan niet met reserveren/aanmelden) en dat je zelf zo mogelijk op één van de klapstoelen gaat zitten bij die fietsplek. Het zijn over het algemeen de groepen de het meeste plek innemen, of het nu gezinnen, wielrenners, dagjesmensen of fietsvakantiegangers zijn. In een aantal van die gevallen zijn die fietsen ook nog bepakt en bezakt met kinderstoeltjes, kratten, grote fietstassen e.d. die er niet altijd afgehaald worden en wordt dat wel dan neemt dat ook nog ruimte in. De fietsplek is dan bezet plus ook nog een aantal stoelen want de reizigers moeten ook nog ergens zitten.

Het verschilt natuurlijk per treintype, maar bv in een VIRM neemt een fiets de ruimte in van 3 klapstoeltjes en dan kun je zelf op het vierde klapstoeltje zitten. Nu met de 40% capaciteit zullen toch niet alle klapstoeltjes gebruikt kunnen worden (1 of misschien 2 groene stickers) dus met slechts 1 fiets per fietsplek wordt er niet veel extra ruimte gebruikt.

Maar zoiets zal natuurlijk wel misbruikt worden, waardoor er toch meer fietsen meegenomen worden.

Reputatie 2

Van de reacties hier heb ik eigenlijk van maar één persoon een goed argument voor een ontheffing gehoord: een mantelzorger die de fiets nodig heeft om van het station bij de zorgvrager te komen. Voor dat soort schrijnende gevallen zou een uitzondering op het fietsmeeneemverbod moeten kunnen worden gemaakt.

Voor het overige heb ik alleen maar de indruk gekregen dat de mensen die te hoop lopen tegen het fietsneemverbod nog steeds niet doorhebben dat de trein tot nader order niet bedoeld is voor plezierreisjes. Door nu te tornen aan het fietsneemverbod wordt een totaal verkeerd signaal afgegeven.

In zoverre is de motie nog niet eens zo slecht. Er wordt gevraagd om te onderzoeken of er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Die uitzonderingen zullen voor @Marcons1@Rocco_Siffredi@JosseV en al die anderen niet gemaakt worden.

• Er zijn meer kanalen dan dit forum.
  • Gezien dat je mij ook tagt @iMark, lijk je te suggereren dat ik hoor bij de groep niet door heeft dat de trein niet bedoeld is voor plezierreisjes. Echt onzin. Wij horen toch echt bij die eerste groep die je noemt: mantelzorg. En dan vooral aan ons ipv aan anderen. 
Reputatie 2

Ik zie alleen maar staan dat de fiets misschien in de toekomst weer mee mag voor noodzakelijke reizen. Een dagje fietsen op de Veluwe hoort daar niet bij en ook de 10 wielrenners elders in dit topic horen daar zeker niet bij. Wordt ook gesproken van een reserveringssysteem. Ik ben benieuwd hoeveel noodzakelijke reizen met de fiets daar nu wel tussen zitten. En helaas ook een gezin dat elders op vakantie gaat en de fiets op de trein wil zetten hoort overduidelijk niet tot een noodzakelijke reis. Ik lees ook van het tijdelijk gratis beschikbaar stellen van OV-fietsen, daar kan ik wel mee leven.

Dus ja dit lijkt mij een pyrrusoverwinning.   

Momenteel is het zo dat je überhaupt de trein alleen maar mag gebruiken voor noodzakelijke reizen. Alleen was er voor de fiets een totaalverbod. Nu gaat dat voor de fiets ook weer gelden. De noodzaak van een reis bepaalt de noodzaak, niet het vervoermiddel.

Wel is het zo dat het risico wat groter is met fietsen. Daarom wordt er ook gesproken over een reserveringssysteem, en is ook in de Tweede Kamer het idee gesuggereerd het alleen toe te staan in Sprinters, want meer ruimte bij in en uitstappen. Kortom, de 2e Kamer heeft gevraagd maatwerk te leveren ipv totaal verbod of geheel toestaan. 

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat het meenemen van een fiets voorlopig beperkt blijft tot 1 fiets per fietsplek (al dan niet met reserveren/aanmelden) en dat je zelf zo mogelijk op één van de klapstoelen gaat zitten bij die fietsplek. Het zijn over het algemeen de groepen de het meeste plek innemen, of het nu gezinnen, wielrenners, dagjesmensen of fietsvakantiegangers zijn. In een aantal van die gevallen zijn die fietsen ook nog bepakt en bezakt met kinderstoeltjes, kratten, grote fietstassen e.d. die er niet altijd afgehaald worden en wordt dat wel dan neemt dat ook nog ruimte in. De fietsplek is dan bezet plus ook nog een aantal stoelen want de reizigers moeten ook nog ergens zitten.

Het verschilt natuurlijk per treintype, maar bv in een VIRM neemt een fiets de ruimte in van 3 klapstoeltjes en dan kun je zelf op het vierde klapstoeltje zitten. Nu met de 40% capaciteit zullen toch niet alle klapstoeltjes gebruikt kunnen worden (1 of misschien 2 groene stickers) dus met slechts 1 fiets per fietsplek wordt er niet veel extra ruimte gebruikt.

Maar zoiets zal natuurlijk wel misbruikt worden, waardoor er toch meer fietsen meegenomen worden.

Dat laatste zinnetje van je betoog daar zit het dus helemaal in.

Ik heb vorig jaar al eens in Apeldoorn 3 treinen moeten wachten met de fiets alvorens ik mee kon. Ik heb nu 2 korte vakanties genomen en op de plaats van bestemming een fiets gehuurd. Ik geef onmiddellijk toe dat als je dat als gezin moet doen het wel erg in de papieren gaat lopen. Maar ja het is even niet anders. En stel dat er 3 fietsen staan op het perron en er is maar 1 fietsplek dan krijg je daar dus geheid een hoop trammelant over. (ja ik stond hier al veel eerder, maar hij stond toevallig voor de coupe met fietsplek en nu mag hij wel mee en ik niet..). En de conducteur/conductrice moet dat dan maar even oplossen??? Laat die nu maar even een tijdje vervoersbewijzen controleren zodat de treinen ook weer opgeschoond worden van dubieuze figuren. Misschien en passant een forumlid nog even van een boete voorzien vanwege het niet dragen van een mondkapje….   

Reputatie 2

Dat laatste zinnetje van je betoog daar zit het dus helemaal in.

@Pingpong 

Ja elke regeling leidt tot misbruik en moet worden gehandhaafd. Maar als dat het uitgangspunt wordt bij beleid, of het nou om een fietsverbod of een kinderopvangtoeslag of wat dan ook gaat, kun je alles wel gaan uitkleden. Mensen zijn soms gewoon simpelweg afhankelijk van een bepaalde voorziening. De nadruk leggen op: ja maar misbruik & ja maar handhaving is in zekere zin een privilege. Wees blij dat je zelf alternatieven hebt. 

En verder: de situatie van meerdere fietsers die gaan ruziën over wie de plek mag bezetten: dat is inderdaad vervelend, en was al vervelend voor Corona. Dat valt te ondervangen met bv een aanmeldsysteem. En met andere maatregelen die het fietsgebruik ontmoedigen zonder het geheel te verbieden, zoals ik in mijn eerdere brief heb voorgesteld. 

Reputatie 6
Badge

Voortgang!

Als het aan de ChristenUnie ligt worden mensen met een cruciaal beroep, die hun fiets niet mogen meenemen, van een gepaste oplossing voorzien:

https://www.treinenweb.nl/nieuws/8412/meerderheid-kamer-stemt-in-op-motie-voor-aanpassing-fietsverbod-in-trein.html

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd op deze motie, met dank aan Stieneke de Graaf (https://twitter.com/StienekevdGraaf/status/1267818105012514817)

En het gaat nog steeds om reizigers met een cruciaal beroep. Dus niet een liefhebber die een dagje op de Veluwe wilt gaan fietsen.

Was al bekend, anyway. ;-)

Reputatie 4

In zoverre is de motie nog niet eens zo slecht. Er wordt gevraagd om te onderzoeken of er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Die uitzonderingen zullen voor @Marcons1@Rocco_Siffredi@JosseV en al die anderen niet gemaakt worden.

• Er zijn meer kanalen dan dit forum.
  • Gezien dat je mij ook tagt @iMark, lijk je te suggereren dat ik hoor bij de groep niet door heeft dat de trein niet bedoeld is voor plezierreisjes. Echt onzin. Wij horen toch echt bij die eerste groep die je noemt: mantelzorg. En dan vooral aan ons ipv aan anderen. 

@iMark tagt mij ook maar weet helemaal van niks. Hij roept maar wat zoals hij (en anderen hier) wel vaker doen.

@JosseV zou je adviseren hetgeen in de politiek besloten wordt af te wachten, mensen hier kunnen niks voor je betekenen (behalve een hoge bloeddruk).

Dat iMark maar wat roept vind ik een grove belediging. De stukken van iMark op dit forum zijn in bijna alle gevallen prima onderbouwd en zeer goed leesbaar. Daarbij valt ook de volstrekte neutraliteit van iMark mij altijd positief op.  

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf het toetsenbord van @Rocco_Siffredi te horen krijgen dat je maar wat roept is juist een enorm compliment.

@JosseV Ik ben het overigens met je eens dat in heel uitzonderlijke gevallen het meenemen van een fiets in de trein noodzakelijk kan zijn voor het maken van de reis. Het zullen geen hele volksstammen zijn maar voor die mensen zou iets geregeld moeten kunnen worden. Helaas zal het voor de bureaucratie in de spoorsector wel een te moeilijke opgave zijn om zoiets te regelen.

Vanaf het toetsenbord van @Rocco_Siffredi te horen krijgen dat je maar wat roept is juist een enorm compliment.

@JosseV Ik ben het overigens met je eens dat in heel uitzonderlijke gevallen het meenemen van een fiets in de trein noodzakelijk kan zijn voor het maken van de reis. Het zullen geen hele volksstammen zijn maar voor die mensen zou iets geregeld moeten kunnen worden. Helaas zal het voor de bureaucratie in de spoorsector wel een te moeilijke opgave zijn om zoiets te regelen.

Daar heb jij dan weer gelijk in. Met je laatste opmerking richting JosseV ben ik het ook eens, maar dat wordt gewoon zeer moeilijk uitvoerbaar denk ik. 

Reageer