Geen fiets meer in de trein


Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

 

 


406 reacties

dat wordt nog wat……..  alleen al het reserveringssysteem inplementeren op de website.. we zullen het zien na 1 juli!

ik heb van te voren betaalDDDDDDDDDD dus verwacht ik een plekje

 

Die garantie zal en kan nooit gegeven worden. Zeer veel reizigers, ander materieel of kortere trein dan gepland, busvervoer ivm stemmingen of op aanwijzing van het personeel. Zo maar een paar oorzaken dat de fiets niet mee kan.

Dan is het gewoon wachten op een volgende trein, waar misschien ook weer fietsen in staan.

Reputatie 7
Badge +3

ik heb van te voren betaalDDDDDDDDDD dus verwacht ik een plekje

 


Moet je niet op een warme dag naar Zandvoort willen 😉

ik heb van te voren betaalDDDDDDDDDD dus verwacht ik een plekje

 

 

Kaartautomaten zullen in ieder geval voorlopig geen fietskaartjes hebben.

Misschien gaan reizigers dan wel denken dat als “goedmakertje” voor de afgelopen maanden de fiets gratis mee mag. (Kan zo in het duizend- en één smoezenboek denk ik). Poortjes houden die fiets niet tegen en of de conducteurs ze wel tegenhouden: ik ben zeer benieuwd. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we gewoon even moeten wachten op de briljante oplossing die NS hiervoor heeft bedacht. We gaan het meemaken vanaf 1 juli. Ikzelf zal overigens nog wel even wachten alvorens ik de fiets weer ga mee nemen met de trein.

Daarom gaf ik eerder ook al aan dat ik benieuwd ben hoe het systeem er uit komt te zien en hoe het in de praktijk gaat werken. En ik wil de hele situatie ook eerst even goed aanzien voor ik er over ga denken om zelf een fiets mee te nemen. Maar het aanmeldsysteem is ook één van mijn overwegingen hierin. 

Badge +3

Als ik het zo lees komt er een bestelpagina voor fietskaartjes (dus ook gewoon via de site bereikbaar) waarop aangegeven is hoeveel fietsplaatsen er nog beschikbaar zijn per trein (of traject in zijn geheel?).

Daarna kan je dus ‘reserveren’ en afrekenen. Maar ja het blijft een Dagkaart Fiets lijkt me, dus wat als er materieel uitvalt of je een overstap mist?

En hoe doe je dat voor de terugweg dan, opnieuw trein(en) zoeken waar plek is, waarbij je aangeeft al een dagkaartje te hebben?

Ik ben echt heel benieuwd, want die reservering zal je dan toch moeten printen als je geen smartphone of tablet hebt, of moet dan verplicht je laptop mee?

Kaartautomaten zullen in ieder geval voorlopig geen fietskaartjes hebben.

het grote verschil zit hem in:  of je van te voren BETAALD voor je gegarandeerde fietsplek! of dat je aankondigt dat je wellicht misschien eventueel voornemens ook komt met je fietsje.. en dan maar zien of er plek is..

Ik zie nergens iets staan over een gegarandeerde fietsplek als je van tevoren betaalT. Wel dat aanmelden helpt om vooraf te weten dat er voldoende plek is. 

Maar dan ook weer, hoe kan ik zonder app/smartfoon zien welke trein druk is als ik na mijn fietstochtje en ergens wat eten aankom op een station of denk daar over een uur te zijn? 

Ik denk dat we gewoon even moeten wachten op de briljante oplossing die NS hiervoor heeft bedacht. We gaan het meemaken vanaf 1 juli. Ikzelf zal overigens nog wel even wachten alvorens ik de fiets weer ga mee nemen met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

het grote verschil zit hem in:  of je van te voren BETAALD voor je gegarandeerde fietsplek! of dat je aankondigt dat je wellicht misschien eventueel voornemens ook komt met je fietsje.. en dan maar zien of er plek is..

Ik zie nergens iets staan over een gegarandeerde fietsplek als je van tevoren betaalT. Wel dat aanmelden helpt om vooraf te weten dat er voldoende plek is. 

Maar dan ook weer, hoe kan ik zonder app/smartfoon zien welke trein druk is als ik na mijn fietstochtje en ergens wat eten aankom op een station of denk daar over een uur te zijn? 

toch wel grappig in 10 seconde hetzelfde plaatje…...:grinning:

@mrfreeze : deze bijvoorbeeld?

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er in de praktijk gewoon een fiets extra wordt neergezet. We hebben al eerder hele creatieve oplossingen voor teveel fietsen in de trein gezien :slight_smile:

(via https://community.ns.nl/overige-producten-6/fietsen-63335)

het grote verschil zit hem in:  of je van te voren BETAALD voor je gegarandeerde fietsplek! of dat je aankondigt dat je wellicht misschien eventueel voornemens ook komt met je fietsje.. en dan maar zien of er plek is..

Reputatie 7
Badge +3

Zoals MoDe aangeeft staat in het persbericht dat de NS vraagt om fietsen aan te melden, niet verplicht. Er wordt ook gesproken over aanmelden en niet over reserveren. Ik zie ook op Twitter antwoorden van webcare dat er wordt gesproken over een verzoek om aan te melden. En “Met de aanmeldservice helpt NS reizigers een handje om vooraf te weten dat er voldoende plek is voor je fiets.” 

Ik ben dus benieuwd hoe het systeem er uit komt te zien en hoe het in de praktijk gaat werken.

 

Je hebt gereserveerd; Dat is dan aan de conducteur om je plekkie te wijzen. Zal een hoop gedoe worden, maar we gaan ervoor! En als de reserveringscomputer nee verkoopt, heb je pech.. Dat is de issue van reserveren… wiet eerst komt, teerst maalt.

Reputatie 7
Badge +3

iMark@ volkomen juist. Als ze die fietskaarten hier tussen zetten, ben je altijd verzekerd van een plek! https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen

En dat is nu precies niet wat de bedoeling is. Het aantal plekken per trein is beperkt dus de reserveringscomputer zal “nee” verkopen wanneer alle plekken gereserveerd zijn. Maar wanneer je een reservering bemachtigd hebt, heb je inderdaad de verzekering dat je een plek hebt.

Dan is er nog het bijkomende probleem dat bij de treinen de fietsplekken verspreid zijn over meerdere rijtuigen of treinstellen. Hoe weet je waar je gereserveerde plek is? Straks kom je daar aanzetten met je reservering en staat er al iemand anders met een reservering.

Reputatie 7
Badge +3

mensen die hun fiets ‘niet hebben aangemeld’ komen de trein niet in denk ik dan? Anders is reserveren nutteloos…….

En als ze er al in zitten?

 

De discussie is er al op Twitter: NS vraagt, dus het is niet verplicht wordt er al door iemand gezegd...

We gaan 't meemaken :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

NS “vraagt” mensen om de fiets vooraf aan te melden. Is dat verplicht of niet? Zo niet, dan kun je nog leuke discussies krijgen tussen mensen die hun fiets aan hebben gemeld, maar geen plek meer hebben door mensen die hun fietsen niet hebben aangemeld.


De discussie is er al op Twitter: NS vraagt, dus het is niet verplicht wordt er al door iemand gezegd...

mensen die hun fiets ‘niet hebben aangemeld’ komen de trein niet in denk ik dan? Anders is reserveren nutteloos…….

Reputatie 7
Badge +3

NS “vraagt” mensen om de fiets vooraf aan te melden. Is dat verplicht of niet? Zo niet, dan kun je nog leuke discussies krijgen tussen mensen die hun fiets aan hebben gemeld, maar geen plek meer hebben door mensen die hun fietsen niet hebben aangemeld.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen als het erg druk was kon je fiets ook niet mee. Zelf een keer gehad dat ik op Arnhem een trein later terug naar huis moest nemen omdat alle fietsplekken vol waren. Geen punt, was niet zo dat ik op tijd thuis moest zijn of zo. 

Wat nog wel issue kan zijn is dat je om aan te melden wel moet weten hoeveel fietsplekken er in een trein zijn, daarvoor moet de echte materieelinzet bekend zijn op moment van aanmelden. Die kjan nog wel een verschillen van de geplande inzet. Als er VIRM6 gepland is en er komt door wat voor oozaak dan ook een losse ICM aanrijden dan kunnen er wel 6 fietsen aangemeld zijn maar die gaan dan niet passen in die ICM.

Reputatie 7
Badge +3

De conducteurs zijn altijd behulpzaam! Goede ervaringen!! En als het erg druk is zoeken ze naar een oplossing om je fiets even te stallen op een ‘geen fietsplek’ . Als je p.o. je trein mist en je laat aan ’de volgende trein’ je uitgeprinte fietsvervoersbewijs zien, zal die cdt je er echt niet uitgooien! 

Als het erg druk is, zal de fiets dus niet mee kunnen. Reservering is bedoeld om juist niet te veel fietsen mee te nemen. Bij instappen met fiets in een trein waarvoor je geen reservering hebt loop je nu dus meer risico om er uitgezet te worden.

Badge +3

Zie https://nieuws.ns.nl/fiets-weer-welkom-in-de-trein-vanaf-1-juli/

Vanaf 1 juli is de fiets weer welkom in de trein. Wel vraagt NS, om drukte te voorkomen, om deze vooraf aan te melden. Reizigers krijgen dan voor vertrek te zien in welke NS-trein er nog voldoende plek is voor hun fiets. Het kopen van een fietskaartje en het aanmelden van de fiets doen reizigers via de app en de website van NS. In de zomermaanden juli en augustus zijn fietsen de hele dag welkom, dus niet alleen tijdens de daluren. Wel geldt het advies voor alle reizigers om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen.

iMark@ volkomen juist. Als ze die fietskaarten hier tussen zetten, ben je altijd verzekerd van een plek! https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes-toeslagen

De conducteurs zijn altijd behulpzaam! Goede ervaringen!! En als het erg druk is zoeken ze naar een oplossing om je fiets even te stallen op een ‘geen fietsplek’ . Als je p.o. je trein mist en je laat aan ’de volgende trein’ je uitgeprinte fietsvervoersbewijs zien, zal die cdt je er echt niet uitgooien! 

Reageer