Geen fiets meer in de trein

Reputatie 2

Begrijp ik nu goed dat de ns vanaf volgende week de fiets gaat weigeren buiten de spits? Een nieuw hoofdstuk in fietsertreiteren door de ns!

Er was altijd al plaats tekort en je mocht je bij de ic direct altijd afvragen waar het fietsgedeelte was. Nu heeft de ns het smoesje dat dit gaat helpen tegen het aankomende plaats tekort. Oh ja?

In het weekend of buiten de spitstijden. 

Ns kent zijn reizigers en weer dat dit alleen mensen zijn die voor een pleziertje reizen. 

Beste ns niemand gaat voor zijn plezier met jullie mee. Gore treinen en onbehulpzaam personeel, dagelijks vertragingen verdraag je niet voor je plezier. 

Maar ja zonder concurrentie kan je nou eenmaal alles maken. 

406 reacties

Reputatie 3

Wat een gejank dat je tijdelijk geen fiets mee mag nemen in de trein. Wees gewoon blij dat je nog wel zelf met de trein mee mag en dat je kan fietsen.  5456 personen kunnen dat nooit meer.

DANKU!

Als het aan mij ligt zouden we als forumleden de volwassenheid van geest moeten tonen om discussies van waarom zaken wel of niet mogen gedurende de covid-19 uitdaging (ik spreek bewust niet van een crisis, we moeten onszelf niet de put in praten) te voorkomen.Zoals @Momo zeer terecht opmerkt: ruim 5456 personen kunnen hierover niet meer meepraten, meefietsen of meetreinen. Zaken zijn nu eenmaal zo, deal with it. Ik ben zelf besmet geweest (en volledig genezen): het is écht geen pretje.

Laten we in deze vooral onze zegeningen tellen: we kunnen nog met de trein als het nodig is en we kunnen nog bewegingen maken als we willen. In veel landen is er een volledige lockdown.

Ik ben @mrfreeze dan ook erkentelijk dat-ie mij in het naastgelegen topic (over die vertraagde bussen) erop wees dat ik zelf niet consequent was in deze (oprecht).

Gegroet.

Reputatie 6

Ik snap werkelijk niet wat er zo erg is aan in je eigen buurt te moeten fietsen? Ik fiets liever in mijn eigen buurt dan dat ik op de IC lig. Wees blij dat we in ons land altijd hebben mogen fietsen de laatste maanden. Een kennis van mij woont in Noord Italië. Vorige week mocht hij voor het eerst sinds februari weer eens naar buiten op de fiets! Voor de lol!

Het niet mee mogen nemen van fietsen, is bedoeld om dagjesmensen tegen te gaan en daarmee dus echt je reis noodzakelijk te laten zijn...en niet omdat je bent uitgekeken op je eigen buurt..

@Bastiaanf 

Wij zien juist op veel trajecten een toenname van fietsen. Ik denk dat daarom deze maatregel is getroffen en bijna overal kan men een OV fiets huren. 

De 1e klas wordt ook nog steeds gebruikt door 1e klas reizigers, dus er is geen enkele reden deze open te gooien voor iedereen. Zoveel extra zitplaats levert het niet op. 

Om meer zitplaats te creeren gaan we vanaf 1 juni weer de normale dienstregeling rijden.

Reputatie 3

Ik ga even iets heel hards zeggen:

Dude, wees blij DAT er iets rijdt, gedurende deze intelligente lockdown.

Serieus, dat mensen zich druk maken om een fiets in de trein terwijl er weet ik hoeveel mensen ziek op de IC liggen…

Badge

Dat antwoord typeert de ns. Niemand in het bedrijf kan er iets doen aan de vertragingen en storingen. Hoe lang kan een organisatie zich daar achter verschuilen? 

Als je je eens verdiept in de materie zou je kunnen weten dat de NS alleen vervoerder is op het spoor en de infra een verantwoording is van ProRail.  Als het spoor niet beschikbaar is dan hebben we geen mogelijkheid om een trein te laten rijden.  Zie het als een snelweg waar opeens het asfalt dusdanig beschadigd is dat er geen auto overheen mag rijden, dan kun je daar ook niet rijden.  En om het probleem heen rijden is op het spoor een stuk lastiger vanwege de beperkte spoor infra.

Reputatie 6

Zoals gezegd kan ik niet overstappen naar een concurrent met betere dienstverlening

Misschien zijn die wielrenners zorgverleners die hun ontspanning zoeken. 

De kortzichtigheid van dit ns is echt ongelooflijk.

In plaats dat ns zicht richt op een reserveringssysteem wat al 50 jaar geleden in Duitsland is ingevoerd en het probleem echt oplost gaan we fietsertje pesten. 

Wat is er mis met een rondje wielrennen in de eigen omgeving? 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de capaciteit voor reizigers beperkt is ga je als vervoerder geen vracht meenemen in tijden van een schaarste aan zitplaatsen. Het overgrote deel van de meegenomen fietsen is voor recreatieve doeleinden en daar is de trein op dit moment niet voor bedoeld.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet was er zo moeilijk aan is om dit te begrijpen.

Ik denk dat we beter maar beter kunnen stoppen met te reageren op berichten van Marcons1. Laat zich toch niet overtuigen van zijn ongelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er helemaal niemand die een gewone fiets meeneemt voor woon-werkverkeer. Dat is met de spitsbeperkingen niet mogelijk. Nog afgezien van de kosten, zoals @Edwin opmerkt. Dat betekent dat in bijna 100% van de gevallen fietsen worden meegenomen voor recreatie. En daar is de trein op het moment niet voor bedoeld.

Ik begrijp nog steeds niet wat er zo moeilijk te begrijpen is aan de boodschap.

Eerder is er gezegd dat de maatregel symboolpolitiek is. Dat is misschien niet het juiste woord. De maatregel is een kristalhelder signaal dat de trein er op het moment niet is om je fiets mee te nemen voor een recreatieve fietstocht in een andere plaats dan je woonplaats. Net zo helder als het tijdelijk afschaffen van de samenreiskorting, het stoppen van de verkoop van uitjes via de Spoordeelwinkel etc. 

Misschien is er nog iets vergeten: het tijdelijk stopzetten van de verkoop van Railrunners en het blokkeren van het gebruik van Kids Vrij. Het overgrote deel van de reizen met kinderen in de trein is ook recreatief. Dat is heel vervelend voor de mensen die erdoor getroffen worden maar wel een heel duidelijk signaal: de trein is er niet voor recreatief vervoer.

@Jeroen : nee Marcons1 wil het helemaal niet begrijpen, wil alleen maar dwarsliggen dus ga er niet mee in discussie. 

Reputatie 7
Badge

Onzin het terugdringen van de ic opnames is het bewijs dat de rivm maatregelen zinnig zijn. Wat ik niet kan begrijpen is dat de ns toestemming krijgt deze maatregelen aan zijn laars te lappen onder het mom we kunnen niet anders en doen een beroep op het verstand van de passagiers. Dat de ns klant zoals hier blijkt zich laat paaien met fietsertje pesten en straks bij volle treinen met de vermoorde onschuld vind ik bizar.

Veel mensen zijn aangewezen op de ns voor woon-werk verkeer en de broodnodige ontspanning. Simpele maatregelen kunnen voorkomen dat er straks een nieuwe coronagolf over ons heen komt.

Deze maatregelen gaan niet genomen worden omdat de ns al jaren een stuurloos schip is. Niemand lijkt te weten dat dienstverlening voorop zou moeten staan.

Ik zie in het beleid van de ns alleen maar dat ze goed zijn in pleisters plakken en smoesjes leveren over waarom het weer fout is gegaan. Computerstoringen, blaadjes op de rails en hsl treinen en ga zo maar door. 

Je kan niet alles neerleggen bij de eigen verantwoordelijkheid van passagiers als die zelfde passagiers geen keuze hebben in een transportmiddel. 

Voor woon/werk verkeer neem je je fiets niet mee, dat is veel te duur. Voor dat soort dingen zijn vouwfietsen een prima alternatief en bovendien niet verboden om mee te nemen (mits ingeklapt).

Voor ontspanning kun je met je fiets in de eigen omgeving terecht, je zult alleen misschien iets verder moeten gaan. Het is niet broodnodig om met je fiets de trein in te stappen.

Badge

Dit is iets wat de uitkomst is van gesprekken met de minister dus verwacht niet al te veel. Er zal geen maatwerk komen inzake de fiets omdat dat dan weer neit controleerbaar is en voor problemen gaat zorgen want waarom mag de één wel de fiets mee en de ander niet.

In de brief een aantal suggesties gedaan. Eén daarvan is toestaan van kinderfietsen, die zijn heel duidelijk herkenbaar, en toestaan van fietsen met kinderzitjes, ook goed herkenbaar, zij het met kleine kans op misbruik door een enkeling. Kortom: voor groepen waarvoor OV-fiets, vouwfiets of grote afstanden lopen geen alternatief is.

Dan ken jij de Nederlanders erg slecht, als er een gaatje is om de fiets mee te nemen dan doet iedereen dat op die manier.  Als een kinderzitje de vrijbrief is dan zul je iiedereen op marktplaats op zoek gaan naar een kinderzitje en deze op zijn fiets monteren.

Ben dan wel benieuwd hoe dat op een racefiets er uitziet.

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat het meenemen van een fiets voorlopig beperkt blijft tot 1 fiets per fietsplek (al dan niet met reserveren/aanmelden) en dat je zelf zo mogelijk op één van de klapstoelen gaat zitten bij die fietsplek. Het zijn over het algemeen de groepen de het meeste plek innemen, of het nu gezinnen, wielrenners, dagjesmensen of fietsvakantiegangers zijn. In een aantal van die gevallen zijn die fietsen ook nog bepakt en bezakt met kinderstoeltjes, kratten, grote fietstassen e.d. die er niet altijd afgehaald worden en wordt dat wel dan neemt dat ook nog ruimte in. De fietsplek is dan bezet plus ook nog een aantal stoelen want de reizigers moeten ook nog ergens zitten.

Het verschilt natuurlijk per treintype, maar bv in een VIRM neemt een fiets de ruimte in van 3 klapstoeltjes en dan kun je zelf op het vierde klapstoeltje zitten. Nu met de 40% capaciteit zullen toch niet alle klapstoeltjes gebruikt kunnen worden (1 of misschien 2 groene stickers) dus met slechts 1 fiets per fietsplek wordt er niet veel extra ruimte gebruikt.

Maar zoiets zal natuurlijk wel misbruikt worden, waardoor er toch meer fietsen meegenomen worden.

Dat laatste zinnetje van je betoog daar zit het dus helemaal in.

Ik heb vorig jaar al eens in Apeldoorn 3 treinen moeten wachten met de fiets alvorens ik mee kon. Ik heb nu 2 korte vakanties genomen en op de plaats van bestemming een fiets gehuurd. Ik geef onmiddellijk toe dat als je dat als gezin moet doen het wel erg in de papieren gaat lopen. Maar ja het is even niet anders. En stel dat er 3 fietsen staan op het perron en er is maar 1 fietsplek dan krijg je daar dus geheid een hoop trammelant over. (ja ik stond hier al veel eerder, maar hij stond toevallig voor de coupe met fietsplek en nu mag hij wel mee en ik niet..). En de conducteur/conductrice moet dat dan maar even oplossen??? Laat die nu maar even een tijdje vervoersbewijzen controleren zodat de treinen ook weer opgeschoond worden van dubieuze figuren. Misschien en passant een forumlid nog even van een boete voorzien vanwege het niet dragen van een mondkapje….   

Ik weet ook hoe de HC daarover denkt, want een machinist denkt hier gok ik hetzelfde over.

Reputatie 7

Hopelijk krijg je ook geen reizigers die al eerder een kaartje hadden gekocht voor een datum na 12 mei en die niet op de hoogte ervan zijn dat het nu niet meer mag. Die zullen wellicht gaan zeggen dat ze toch een geldig kaartje hebben.  

Die kunnen contact opnemen met de klantenservice voor coulance :sunglasses:

Ik ben machinist, maar ik denk dat ik zo wel weet hoe een HC daarover gaat denken en ik ga er een beetje vanuit jij ook.

Ik weet ook hoe de HC daarover denkt, want een machinist denkt hier gok ik hetzelfde over.

Zou V&S er dan ook hetzelfde over denken @Slidestops :rofl: Als ik dan ook een gokje mag wagen dan denk ik van wel.

Haha goed gegokt

Badge

Een zwarte dag voor NS :disappointed_relieved:

Een zwarte dag voor de Nederlanders die zich wel aan de voorschriften houden zul je bedoelen.

Reputatie 7
Badge +3

De enige maatregel? Er wordt van alles aan gedaan om zo min mogelijk dagjesmensen te laten reizen met de trein. Alle actiekaartjes inclusief Spoordeelwinkeltickets zijn al sinds half maart niet meer te koop. Van Kruidvat kaartjes die al verkocht zijn en verlopen zijn is de geldigheid van de code verlengd tot eind van het jaar. Voor Keuzedagen die verlopen kunnen reizigers een vervangende code krijgen om later in het jaar te reizen. Dit om te voorkomen dat reizigers niet gaan reizen alleen maar om ze op te maken. Groepstickets zijn ook al enige tijd niet meer te koop. En nu mag tijdelijk de fiets niet meer mee, omdat dit voornamelijk wordt gedaan door dagjesmensen. En tegelijkertijd is ook Samenreiskorting tijdelijk niet te gebruiken omdat mensen zo veel mogelijk alleen moeten reizen. Plus natuurlijk nog steeds de oproep dat het OV momenteel geen uitje is en men alleen moet reizen als het echt nodig is Het is dus niet alleen dat fietsen nu tijdelijk niet meer mogen, het is slechts 1 van meerdere maatregelen. Alles bij elkaar moet er toe bijdragen dat het niet te druk wordt in de trein. 

Reputatie 7
Badge +3

Het verstand staat stil bij zoveel onwil om de ernst van de situatie en de maatregelente begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor woon/werk verkeer neem je je fiets niet mee, dat is veel te duur. Voor dat soort dingen zijn vouwfietsen een prima alternatief en bovendien niet verboden om mee te nemen (mits ingeklapt).

Een ander uitstekend alternatief is een fiets neerzetten op het station. Zelf heb ik jaren een stationsfiets op Delft gehad. Daar zijn stallingen voor.

Reputatie 7
Badge +3

Als u een idee heeft om treinen te maken die nooit op enige wijze defect gaan kunt u daar denk ik veel geld mee verdienen. 

@jlim 

Zodra het weer kan, zullen er fietsen in de trein toegelaten worden, net zoals we graag weer voor heel Nederland rijden, maar de Corona crisis zorgt nu voor andere problemen. Vakanties liggen voor velen toch al op hun gat en men zoekt naar alternatieven. Hoe lang dit fietsverbod blijft gelden, durf ik niet te zeggen. Ook actiekaartjes zijn nu niet te koop, terwijl we het liefste hadden dat er niets gebeurd was. Laten we hopen dat we het virus snel verder onder controle gaan krijgen en dat de trein weer voor iedereen beschikbaar komt.

Hoe zou u het graag in deze crisistijd zien met alle opgelegde maatregelen vanuit Den Haag, waar het OV aan moet voldoen en wat ook haalbaar is? Ik ben zeer benieuwd, want het liefst had ik deze crisis helemaal niet meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Van de reacties hier heb ik eigenlijk van maar één persoon een goed argument voor een ontheffing gehoord: een mantelzorger die de fiets nodig heeft om van het station bij de zorgvrager te komen. Voor dat soort schrijnende gevallen zou een uitzondering op het fietsmeeneemverbod moeten kunnen worden gemaakt.

Voor het overige heb ik alleen maar de indruk gekregen dat de mensen die te hoop lopen tegen het fietsneemverbod nog steeds niet doorhebben dat de trein tot nader order niet bedoeld is voor plezierreisjes. Door nu te tornen aan het fietsneemverbod wordt een totaal verkeerd signaal afgegeven.

In zoverre is de motie nog niet eens zo slecht. Er wordt gevraagd om te onderzoeken of er uitzonderingen gemaakt kunnen worden. Die uitzonderingen zullen voor @Marcons1, @Rocco_Siffredi, @JosseV en al die anderen niet gemaakt worden.

Badge

Dat begrijpt u dan heel goed. Dit is gekomen doordat er toch heel veel mensen voor pleziertripjes met de fiets in de trein gezien werden zoals hele gezinnen maar ook groepen wielrenners.

Aangezien de trein momenteel niet bedoelt is voor de plezier uitjes maar echt bedoeld is voor de noodzakelijke reizen zijn er verschillende maatregelen genomen om de groep mensen die voor hun plezeir en een dagje weg met de trein willen te ontmoedigen.Helaas is dat op dit moment nodig om het verspreiden van het coronavirus tegen te gaan en te voldoen aan de door het rijk opgelegde regels.

En als u zo slecht over de NS denkt, waarom maakt u zich hier dan druk om?

Reputatie 7
Badge

Bij Arriva kan je nog gewoon (landelijk geldige) dagkaartjes fiets kopen.

https://www.arriva.nl/consumenten/service-contact/ik-heb-een-vraag/kan-ik-bij-de-kaartautomaat-van-arriva-een-fietskaartje-kopen.htm

Kan ik bij de kaartautomaat van Arriva een Fietskaartje kopen?

Ja, dat kan. Een dagkaart fiets is geldig bij alle vervoerders in Nederland, dus ook bij NS, Arriva, Blauwnet en Breng.

Ga je gang… je fiets heeft dan in ieder geval een geldig vervoerbewijs :sweat_smile: maar geen idee hoe een @Loes daar over denkt...

Ik ben machinist, maar ik denk dat ik zo wel weet hoe een HC daarover gaat denken en ik ga er een beetje vanuit jij ook.

Reageer