Geen fietsplek traject Tilburg Eindhoven | NS Community
beantwoord

Geen fietsplek traject Tilburg Eindhoven


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik wil graag de fiets meenemen op het treintraject Tilburg naar Eindhoven. Maakt niet uit wanneer. Maar als ik me wil aanmelden in de NS-app, zie ik dat er helemaal geen mogelijkheid is om de fiets mee te nemen.

Of zie ik het verkeerd?

icon

Beste antwoord door Tochjo 6 July 2022, 09:13

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

De proef met fietsplekreserveringen bij NS is gestopt en aanmelden is niet meer mogelijk. U kunt dus gewoon zonder aanmelden uw fiets meenemen in de trein, mits er natuurlijk plek is. De melding dat er geen fietsplekken beschikbaar zijn, is onjuist.

Bedankt voor je reactie. Maar op de NS-site staat t volgende:

  • Is er plek? Dan stal je de fiets alleen op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein en haal je de bagage van je fiets. Zo houden we het samen voor iedereen veilig.
  • Is er geen vrije fietsplek in de trein? Dan mag de fiets niet mee. Neem dan de volgende trein en volg de aanwijzingen van het NS-personeel

En de NS-app geeft telkens aan dat er geen plek is.

Tochjo gaf het al aan. NS houdt niet meer bij hoeveel fietsplekken er zijn, maar elke trein heeft aparte fietsbalkons, dus elke trein kan fietsen meenemen. Pas bij de trein is pas bekend of er nog fietsplek is in die betreffende trein.

Reputatie 7
Badge +3

In de reisplanner op de website is het veld waarin zou staan of er nog fietsplekken vrij zijn kort geleden weggehaald, blijkbaar is dit niet gedaan in de app. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Tochjo gaf het al aan. NS houdt niet meer bij hoeveel fietsplekken er zijn, maar elke trein heeft aparte fietsbalkons, dus elke trein kan fietsen meenemen. Pas bij de trein is pas bekend of er nog fietsplek is in die betreffende trein.

Kleine correctie. NS heeft nog nooit bijgehouden hoeveel fietsplekken er beschikbaar waren. Vorig jaar hier meerdere keren met fiets getuige van geweest.

NS heeft het wel bijgehouden met een niet sluitend systeem. Daar zat het grootste probleem.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het alleen bijgehouden van reizigers die hun fiets hadden aangemeld/gereserveerd. Als iemand zonder aanmelden of reserveren een fiets mee nam werd dat niet bijgehouden en had je dus een situatie dat er volgens het systeem een x-aantal plekken vrij waren, die dus in werkelijkheid niet vrij waren omdat daar niet aangemelde fietsen stonden. 

NS leest community kennelijk niet, want in de app staat nog steeds de melding “geen fietsplek beschikbaar”. Irritant en verwarrend. 

Reputatie 7
Badge +3

Klopt. Meldingen die we hier doen, worden steevast heel enthousiast door de moderators “doorgezet" in de organisatie. En soms wordt er uiteindelijk ook wel iets mee gedaan. Maar heb niet de illusie dat er veel mensen uit die organisatie hier regelmatig een kijkje nemen. Zonde, want er komen veel terechte klachten en goede suggesties voorbij.

Reputatie 6
Badge +1

Problemen met de app kun je het beste melden via de app, onder “Meer” > “App support” > “Contact app support”. 
Dan komt je melding direct bij het ontwikkelteam uit. 
 

Overigens zie ik in de bètaversie van de app niets meer staan over fietsplekken die wel/niet beschikbaar zijn. Als ik de normale versie installeer staat het er inderdaad wel, dus grote kans dat het er binnenkort uit is. 

NS leest community kennelijk niet, want in de app staat nog steeds de melding “geen fietsplek beschikbaar”. Irritant en verwarrend. 

U zou een klacht in kunnen dienen bij de OV Ombudsman. Dat heeft meestal iets meer zin, maar de NS is de afgelopen tijd erg weigerachtig, ook als de signalen wel bij de goede afdeling liggen.

Dat overwoog ik inderdaad ook. Er zijn nog andere zaken waar ik graag een reactie op zou willen, maar het is erg moeilijk om door te dringen. Toch maar es naar de Ombudsman, ja. 

Tot mijn verbijstering krijg ik nue een mail dat het goed gaat mijn ranking op hetForum 🥴 en de uitnodiging om toch vooral actief te blijven. Dûh .. Als de NS beter zou werken, was het forum niet nodig.

Reputatie 7
Badge +3

NS leest community kennelijk niet, want in de app staat nog steeds de melding “geen fietsplek beschikbaar”. Irritant en verwarrend. 

Een maand geleden werd aangegeven dat “dit door andere prioriteiten even is laten liggen, maar ze zouden wel er snel wat tijd voor vrij maken”. Dat is dus nog niet gebeurd, maar het is wel bekend. NS moderators lezen dit forum en kunnen dit soort dingen doorzetten. Helaas kunnen ze niet zelf dit soort dingen aanpassen. 

Reageer