beantwoord

geen kaartcontrole

• Anonymous
  • 0 reacties
Zoals regelmatig in het weekend (weekendvrij) ook gisteren een redelijk lange treinreis gemaakt. (Beverwijk-Geldermalsen-Gorinchem-Dordrecht-Beverwijk). Wat nu echt usance begint te worden, tijdens het NS gedeelte over de hele dag geen controle gehad. Bij Arriva (Geldermalsen-Dordrecht 2 keer gecontroleerd). Wordt het niet eens een keer tijd dat vanuit de directie een keer wordt opgedragen dat het de bedoeling is dat de vervoersbewijzen zo af en toe gecontroleerd wordt. Ik reis ook dagelijks voor mijn werk tussen beverwijk en Amsterdam Sloterdijk v.v, ik kan mij ook hier niet heugen wanneer ik voor het laatst gecontroleerd ben.
icon

Beste antwoord door Slidestops 24 juli 2017, 12:39

Een conducteur is niet verplicht te controleren. Als hij vaak genoeg service ronde's doet voldoet hij ook aan de rondetijd.
Bekijk origineel

52 reacties

Yes, ik heb net een conducteur zijn serviceronde zien doen tussen Leiden en NOI. Alsof er hier wordt meegelezen. Nu hopen dat ik dit vaker tegen ga komen.
Reputatie 3
@Loes, TOP ?

Zoals al eens gezegd maak ik al vele jaren frequent gebruik van de trein. Daarbij heb ik mijn porties vervelende, ontduikende en chagerijnige conducteurs (en overig NS personeel) meegemaakt. Maar gelukkig ook veel medewerkers zoals jij. Sommige kwam ik zelfs zo vaak tegen dat er al running gags ontstonden. Tot verbazing van andere reizigers ?. De NS zou juist heel blij met medewerkers zoals jij moeten zijn.
Moet ik toch maar eens dienst doen op die lijn he 😉.
Ja, maar de did laat zich niet omkopen :(

Persoonlijk word ik op het traject van Groningen naar Amersfoort/Utrecht altijd gecontroleerd, dus kan ik me niet goed verplaatsen in dit onderwerp, ook al kan ik het mij wel voorstellen.
Wat doe ik dan toch altijd fout? :(

Thomas, ga je mee morgenochtend? 🆒
Badge +3
@Loes bedankt voor je reacties. Je bent een heldin en ik hoop je snel eens tegen te komen.

Maar wat Treinspotter123 zegt in reactie #46 komt helaas regelmatig voor, dus dit soort topics zullen wel blijven opduiken :S
@Elsie

Ook bedankt voor jou reactie. Persoonlijk hoop ik altijd veel reizigers te kunnen zien en te controleren en ik begrijp de vele topics over de slechte zichtbaarheid van sommige collega's. Ik hoop dat ik daar echt een positieve uitzondering op ben en dat collega's omzwaaien en gewoon er zijn voor de reiziger.

Als ik mijn tellingen invoer, sta ik er altijd weer van te kijken hoeveel reizigers ik op bepaalde momenten bij me heb. Bij een overvolle VIRM6 (grootste dubbeldekker, waar 1 HC op gepland wordt) kan ik op 1000 reizigers uitkomen. Al die 1000 reizigers zien en aandacht geven is pittig en eigenlijk onhaalbaar in 45 minuten.

Een mooi voorbeeld heb ik ooit gehad in de IC van Maastricht naar Alkmaar. Op het perron was een reiziger onwel geworden (epyleptische aanval) en veel reizigers hadden dat gezien. Ik had zo'n 600 reizigers bij me en ben uitgebreid de trein doorgegaan, nadat ik omgeroepen had wat er speelde op het perron. Ik ben voor Eindhoven volledig rond geweest in die trein en vele reizigers wilden hun verhaal kwijt. Ik was bekaf na die ene serviceronde. Men waardeerde het wel overigens.

@Henk

Moet ik toch maar eens dienst doen op die lijn he 😉.
ik reis redelijk vaak met een dagkaart, puur omdat ik het leuk vind. het gemiddelde aantal treinen/overstappen waar ik instap is ongeveer 23. nou heb ik de vorige bijgehouden hoeveel keer ik gecontroleerd werd bij (bijna) elke vervoerder. dacht dat het wel handig was voor dit topic dus hier de nummers.
NS: aantal reizen/overstappen: 18
Aantal keer gecontroleerd: 5
Arriva: aantal reizen/overstappen: 4
Aantal keer gecontroleerd: 2
Syntus: aantal reizen/overstappen: 1
aantal keer gecontroleerd: 0

hoop dat dit een nuttige toevoeging is
Ik wacht ook nog steeds op controle tussen Delft en Leiden. Het afgelopen jaar niet tegengekomen namelijk, terwijl ik wel minstens een keer per week deze reis maak. Tegenwoordig ga ik altijd achterin zitten: kan ik mooi observeren hoe snel de conducteur altijd de achterste cabine induikt na vertrek.
Reputatie 7
Badge

@Trein-D en @Nooduitgang Jullie mogen van mij een apart topic openen om deze discussie verder in te voeren. Geef het dan wel een pittige naam, als 'Pit of Doom' of 'Strijd der Titanen'.

Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses.
Persoonlijk word ik op het traject van Groningen naar Amersfoort/Utrecht altijd gecontroleerd, dus kan ik me niet goed verplaatsen in dit onderwerp, ook al kan ik het mij wel voorstellen.
Wat doe ik dan toch altijd fout? 😞
Reputatie 3
@Loes, bedankt voor jouw reactie. Zo logisch, maar zo iets dat we in deze tijd vergeten
Nee Thomas, je wilt niet dat ik een apart topic start. 😠
Reputatie 7
@Loes Hadden we maar allemaal conductrices als jij, volgens mij werden er dan veel minder topics geopend met dit onderwerp.

Het blijft een lastig onderwerp, maar er is zeker aandacht voor bij NS. Wat vaak ook meespeelt in het niet gecontroleerd worden is de drukte op bepaalde tijdstippen. Dit maakt het voor de conducteurs soms onmogelijk om door een coupé te kunnen lopen om te controleren. Dat is uiteraard een kwestie van betere forecast en goed treinplannen, maar zoals menig forumlid inmiddels weet, blijft dat een immense uitdaging. Persoonlijk word ik op het traject van Groningen naar Amersfoort/Utrecht altijd gecontroleerd, dus kan ik me niet goed verplaatsen in dit onderwerp, ook al kan ik het mij wel voorstellen.

@Trein-D en @Nooduitgang Jullie mogen van mij een apart topic openen om deze discussie verder in te voeren. Geef het dan wel een pittige naam, als 'Pit of Doom' of 'Strijd der Titanen'.
@Robert B

Wat ik als HC een tekortkoming vind aan oa de OV chipkaart is dat ik geen idee heb waar de reiziger heen gaat. De vroegere kaartjes kon ik dat zien en adviseren om anders te reizen door bv verstoring of verkeerde treinstel. Ook heb ik het idee dat veel reizigers niet weten welke taken we hebben op erg veel reizigers. Controle krijg ik de meeste info over me reizigers.
Reputatie 7
Badge

En dat bedoel ik dus. Waar baseer je dit op?

Ja maar waar baseer jij dan op dat lezen ook niet mijn sterkste punt is?

Lezen is ook niet je sterkste punt. :)

Jouw sterkste punt ook niet. :P

En dat bedoel ik dus. Waar baseer je dit op?
Reputatie 7
Badge

Lezen is ook niet je sterkste punt. :)

Jouw sterkste punt ook niet. 😛
Badge +3
Het is gewoon een feit dat je (bijv. Eindhoven - Amsterdam v.v.) misschien 1 van de 10 keer controle krijgt, en op andere trajecten aanzienlijk vaker.

Vroeger (nou ja, ca. 25 jaar geleden maar zelfde traject) regelmatig 3 keer een conducteur die dan zei "Oh, u heb ik al gehad tussen Eindhoven en Den Bosch". Kom daar vandaag de dag nog maar eens om tegenwoordig! Ze deden gewoon (in de optiek van de reiziger) niets anders dan kaartjes knippen en praatjes maken met hun klanten.

En dat voelde wel zo veilig! Ik las ook ergens dat controleren niet per se nodig is, maar conducteurs moeten zich dus wel elke 45 minuten laten zien (service rondje door de trein, als die niet stampvol zit)? Nou, dat is ook lang geleden.

Maar goed, het heeft met van alles te maken en voordat ik in herhaling val, zie ook:
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/controle-vervoersbewijs-37779
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/geen-controle-37816
om er maar een paar (recente) te noemen...

Ja, er zou door de ov-chip en poortjes en paaltjes minder controle nodig zijn?
Dat gaat er bij mij niet echt in, want die controle zou zelfs veel sneller kunnen dan vroeger met "kaartjes knippen" of zelfs op je gemak een kaartje kopen voor 2,50 extra in de trein bij de conducteur (en dan natuurlijk liegen dat je net ingestapt was 😉 )

Wil je je toon een beetje aanpassen, want een aantal van je reacties zijn niet echt een aanvulling. :@

Mijn welgemeende excuses, jammer dat je vind dat mijn reacties zo weinig aanvulling hebben. :(

Lezen is ook niet je sterkste punt. 🙂
Reputatie 7
Badge

Wil je je toon een beetje aanpassen, want een aantal van je reacties zijn niet echt een aanvulling. :@

Mijn welgemeende excuses, jammer dat je vind dat mijn reacties zo weinig aanvulling hebben. 😞

Pardon?

Klaas Jan sprak geen Zweeds toch?

Wil je je toon een beetje aanpassen, want een aantal van je reacties zijn niet echt een aanvulling. 😠
Reputatie 7
Badge

Pardon?

Klaas Jan sprak geen Zweeds toch?
Reputatie 7
Badge
Ik troost mij altijd met de gedachte dat ik een vervoerbewijs aanschaf om te kunnen reizen en niet om gecontroleerd te worden. Edoch heb ik begrip voor het gevoel van hlubbers.

Ja precies, dat zei ik daarnet dus ook al. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Zoals regelmatig in het weekend (weekendvrij) ook gisteren een redelijk lange treinreis gemaakt. (Beverwijk-Geldermalsen-Gorinchem-Dordrecht-Beverwijk). Wat nu echt usance begint te worden, tijdens het NS gedeelte over de hele dag geen controle gehad. Bij Arriva (Geldermalsen-Dordrecht 2 keer gecontroleerd). Wordt het niet eens een keer tijd dat vanuit de directie een keer wordt opgedragen dat het de bedoeling is dat de vervoersbewijzen zo af en toe gecontroleerd wordt. Ik reis ook dagelijks voor mijn werk tussen beverwijk en Amsterdam Sloterdijk v.v, ik kan mij ook hier niet heugen wanneer ik voor het laatst gecontroleerd ben.

Mijn ervaring zaterdag was juist heel anders. Ik reisde van De Vink naar Oldenzaal met overstappen in Leiden, Woerden en Hengelo en terug van Oldenzaal naar Apeldoorn, gefietst van Apeldoorn naar Arnhem en vanaf Arnhem via Schiphol en Leiden weer naar De Vink. Ik ben 4 keer gecontroleerd op het NS gedeelte.
Badge +3
@Klaas-Jan NS
Ik betaal om een zo prettig mogelijke reis te hebben. Dat betekent voor mij dat er door NS handelend wordt opgetreden wanneer iemand in een stiltezone zit te kakelen en dat iemand een boete krijgt wanneer die zonder vervoerbewijs reist of zonder geldig vervoerbewijs in de eerste klas. Verder dient NS toezicht te houden op het ordentelijk verlopen van het fietsvervoer en het controleren op opbergen in de rekken van bagage wanneer het druk is etc. Allemaal elementaire zaken voor het goed verlopen van een treinreis. En laat NS daar nu personeel voor betalen om dat allemaal te controleren. Helaas zie je die controleurs bijna nooit..... Eigenlijk weggegooid geld aan salarissen. (De goede Hc's uiteraard niet te na gesproken!)
Reputatie 1
Ik troost mij altijd met de gedachte dat ik een vervoerbewijs aanschaf om te kunnen reizen en niet om gecontroleerd te worden. Edoch heb ik begrip voor het gevoel van hlubbers.

Pardon?

Reageer