beantwoord

geen masker

• 12 juni 2020
  • 19 reacties
  • 606 Bekeken

Beste NS

Worden er nu vaker controlles gedaan in de trein?

Ik zit vaak in de trein en nu ook.

Er zit een mevrouw die geen mondkapje heeft en is daar al op aangesproken door een andere treinreiziger.

Ze blijft bij het punt dat 1.5m alleen genoeg is.

Ze is de hele rit niet aangesproken door een werknemer van de NS..

In deze tijd lijkt me wel dat er vaker gecontroleerd wordt?

groetjes 

rit: Breda - Rotterdam

icon

Beste antwoord door Loes 12 juni 2020, 12:11

Ik heb echt respect voor de mensen die werkzaam waren in de verpleeghuizen, met te weinig beschermingsmiddelen. Als er iemand echt in de frontlinie stond, waren het die mensen wel. Vol respect, dan heb ik het een stuk veiliger gehad. 

Bekijk origineel

19 reacties

Ik ben zoeven ook op het werk aangekomen, ik had ook een zeer angstige conducteur die zich in de machinistenruimte verschanste en uitsluitend buitenom sleutelde. Bij mij in de coupé zaten er ook een aantal met mondkapjes op de hals. Ook een aantal met zo'n plastic kap waarbij is aangegeven dat dit voor reizigers niet is toegestaan.

Ik dacht dat wij een deal hadden gesloten met NS. Iedereen een mondkapje op en NS personeel dat weer gaat controleren. Ik heb door omstandigheden nu een paar keer in juni extra moeten reizen. Heb tot op heden nog geen personeel gezien anders dan op ca 50 meter afstand. 

Als NS hier niet snel op ingrijpt, zal je natuurlijk snel krijgen dat heel veel mensen het monkapjegebod gaan negeren. Lijkt mij niet de wenselijk.

Reputatie 7
Badge +3

Probleem blijft dat conducteurs gewoon vertikken om hun werk te doen.

Stop met die onzin @Tamzin, scheer niet iedereen over 1 kam. Er is een deel die nog niet door de trein gaat en een deel wel. Stop met het generaliseren van het HC-korps. Ik heb al met geregeld wat collega HC en VenS de trein gecontroleerd op vervoersbewijzen als mondkapjes.

De zichtbaarheid van personeel is al eerder een discussiepunt geweest en is er nog steeds, nu ook in Coronatijd. Maar zoals Loes al beschrijft kan niet al het personeel over 1 kam worden geschoren, omdat er genoeg personeel wel vaak rondloopt in de trein. Treinreizer18, ik ga jouw signaal intern doorzetten, net als ik eerder voor anderen heb gedaan, met nu de aanvulling dat het blijkt dat reizigers zich niet aan de mondkapjesregel lijken houden. Is dit alleen van Rotterdam naar Breda of ook terug het geval? En heb je ook tijdstippen voor me? Hoe meer informatie, hoe beter ik het signaal kan doorzetten.

Reputatie 7
Badge +3

Stop met die onzin @Tamzin, scheer niet iedereen over 1 kam. Er is een deel die nog niet door de trein gaat en een deel wel. Stop met het generaliseren van het HC-korps. Ik heb al met geregeld wat collega HC en VenS de trein gecontroleerd op vervoersbewijzen als mondkapjes.

Als de ene helft wel controleert en de andere helft niet is de handhaving natuurlijk zo lek als een zeef. En als er dan bij controle alleen wordt gewaarschuwd schiet het natuurlijk al helemaal niet op. 20 boetes voor het hele OV in een hele week zegt voldoende. 

Stop met die onzin @Tamzin, scheer niet iedereen over 1 kam. Er is een deel die nog niet door de trein gaat en een deel wel. Stop met het generaliseren van het HC-korps. Ik heb al met geregeld wat collega HC en VenS de trein gecontroleerd op vervoersbewijzen als mondkapjes.

Als de ene helft wel controleert en de andere helft niet is de handhaving natuurlijk zo lek als een zeef. En als er dan bij controle alleen wordt gewaarschuwd schiet het natuurlijk al helemaal niet op. 20 boetes voor het hele OV in een hele week zegt voldoende. 

Sorry Loes, Moet het wel een beetje met Tamzin eens zijn. Vanochtend op het traject Heemskerk-Amsterdam om 06.38 uur die angstige conducteur die alleen maar buitenom wou sleutelen.

Woensdag Heemskerk-Alkmaar v.v. geen personeel gezien. Zondag ook Heemskerk-Alkmaar v.v. geen personeel te zien. en zaterdag Heemskerk-Alkmaar v.v. geen personeel gezien. Op Alkmaar dan wel 4 BOA's die geen 1,5 meter afstand hielden. In verband met ziekenbezoek nu een paar keer naar Alkmaar geweest, meestal doe ik dat op de fiets maar door slecht weer en geen rijbewijs soms ook met de trein. 

@Pingpong 

De meerderheid is zijn werkzaamheden nog niet aan het oppakken, dat ontken ik absoluut niet, maar het negatieve van iedereen over 1 kam scheren, daar begin ik onderhand van te balen. Zeker de collega's die al wel hun werk doen.

Probleem is dat er nog teveel keuzevrijheid is en ik baal ook als collega's zich blijven opsluiten, maar kraak degenen niet af, die hier wel mee bezig zijn. We rijden alleen op de hsl met de normale bezetting, dus we rijden nog zeker tot eind juni op veiligheidsnorm, waardoor de service per HC, die wel erdoorheen gaat lager ligt dan we zouden willen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong

De meerderheid is zijn werkzaamheden nog niet aan het oppakken, dat ontken ik absoluut niet, maar het negatieve van iedereen over 1 kam scheren, daar begin ik onderhand van te balen. Zeker de collega's die al wel hun werk doen.

Probleem is dat er nog teveel keuzevrijheid is en ik baal ook als collega's zich blijven opsluiten, maar kraak degenen niet af, die hier wel mee bezig zijn. We rijden alleen op de hsl met de normale bezetting, dus we rijden nog zeker tot eind juni op veiligheidsnorm, waardoor de service per HC, die wel erdoorheen gaat lager ligt dan we zouden willen. 

Dat weer oppakken van de werkzaamheden was wel de afspraak per 2 juni. Het probleem ermee is dat op deze manier het opschalen van het OV door het personeel wordt geblokkeerd.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een fors deel van het personeel voor onbepaalde tijd blijft weigeren zijn werkzaamheden uit te voeren maar wel verwacht dat de belastingbetaler zijn/haar salaris doorbetaalt. Wie in de horeca werkt kan zich zo'n houding ook niet veroorloven.

@Pingpong

Dat weer oppakken van de werkzaamheden was wel de afspraak per 2 juni. Het probleem ermee is dat op deze manier het opschalen van het OV door het personeel wordt geblokkeerd.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat een fors deel van het personeel voor onbepaalde tijd blijft weigeren zijn werkzaamheden uit te voeren maar wel verwacht dat de belastingbetaler zijn/haar salaris doorbetaalt. Wie in de horeca werkt kan zich zo'n houding ook niet veroorloven.

De horeca vind ik dan nog wel meevallen, je zou maar werkzaam zijn geweest in een verpleeghuis de afgelopen maanden. Geen beschermingsmiddelen beschikbaar, maar om je heen wel allerlei mensen met Corona. (ik heb zelf een moeder van 91 in het verpleeghuis, dus ja ik ben volledig op de hoogte van de omstandigheden) 

Ik heb echt respect voor de mensen die werkzaam waren in de verpleeghuizen, met te weinig beschermingsmiddelen. Als er iemand echt in de frontlinie stond, waren het die mensen wel. Vol respect, dan heb ik het een stuk veiliger gehad. 

Reputatie 6

Puur gebaseerd op mijn eigen observaties vind ik dat de zichtbaarheid van HC's de afgelopen jaren achteruit is gegaan. Tijd voor meer Loezen in de trein?

Maar ik merk ook dat op dit forum het wel eens voorkomt dat er flink kan worden gegeneraliseerd, of dat beweringen worden gedaan die vervolgens worden ontkracht door mensen die wel verstand van zaken hebben. Wat reflectie, en niet het bevorderen van het aantal geplaatste berichten, zou op zijn tijd geen kwaad kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Waar baseer jij op dat NS medewerkers weigeren te werken en horecamedewerkers wel?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ongefundeerde stemmingmakerij in een kort bericht. Zo kennen we @Tamzin al jaren. Ik ben er klaar mee.

Reputatie 7
Badge +3

@TamzinWaar baseer jij op dat NS medewerkers weigeren te werken en horecamedewerkers wel?

Loes stelt zelf dat een deel van conducteurs nog steeds zijn normale werkzaamheden niet uitvoert omdat ze het niet veilig vinden. Hoe groot dat deel is zullen we in het midden laten maar ook volgens Loes is het een meerderheid.

In de horeca, winkels, supermarkten, etc kan dit niet want dan mag je afscheid nemen omdat je baas dan geen geld en geen trek heeft om je te blijven doorbetalen.

Wat je ziet is dat dat "ik vind het niet veilig" argument dan ook alleen voorkomt bij mensen die hun salaris van staatswege toch doorbetaald krijgen zoals in het OV, het onderwijs, de ambtenarij, etc.

@TamzinWaar baseer jij op dat NS medewerkers weigeren te werken en horecamedewerkers wel?

Loes stelt zelf dat een deel van conducteurs nog steeds zijn normale werkzaamheden niet uitvoert omdat ze het niet veilig vinden. Hoe groot dat deel is zullen we in het midden laten maar ook volgens Loes is het een meerderheid.

In de horeca, winkels, supermarkten, etc kan dit niet want dan mag je afscheid nemen omdat je baas dan geen geld en geen trek heeft om je te blijven doorbetalen.

Wat je ziet is dat dat "ik vind het niet veilig" argument dan ook alleen voorkomt bij mensen die hun salaris van staatswege toch doorbetaald krijgen zoals in het OV, het onderwijs, de ambtenarij, etc.

n de horeca, winkels, supermarkten, etc kan dit niet want dan mag je afscheid nemen omdat je baas dan geen geld en geen trek heeft om je te blijven doorbetalen. Geheel eens

(gedeeltelijk eens).

Ik heb mij de afgelopen tijd behoorlijk in het nieuws verdiept en ik heb zeker in het onderwijs niet de indruk dat het personeel zich uit angst heeft ziek gemeld. In het OV kunnen de Bus- en trambestuurder zich niet verstoppen. Conducteurs zijn één van de weinigen die zichzelf wel kunnen verstoppen. Ik neem aan dat die apparaten waarmee de kaartjes worden gecontroleerd ook het aantal scanmomenten registreert. Zou wel eens willen weten hoeveel chipkaarten er dagelijks worden gescand. Over de ambtenarij worden al teveel grapjes gemaakt. Ga ik in deze case niet op in.    

Reputatie 7

Ik dacht dat wij een deal hadden gesloten met NS. Iedereen een mondkapje op en NS personeel dat weer gaat controleren.

Hoezo denk je dat? En namens wie zou die deal gesloten zijn?

@Pingpong 

Het aantal scanacties per mclc zijn gewoon bekend.

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong

Maar wat doet NS daarmee om de controle weer op gang te brengen?

@Pingpong

Maar wat doet NS daarmee om de controle weer op gang te brengen?

Kom net terug uit sloterdijk (trein om 16:16 uur), NS had gekozen voor een minisprinter richting Uitgeest en @MoDe deze was dus gewoon tekort voor het huidige zitplaatsenbeleid. Groene Stickerplaatsen waren allemaal bezet en er zaten dus gewoon mensen naast elkaar. Schuin tegenover mij op het balkon zat  iemand met een gelaatsmasker wat dus niet is toegestaan voor reizigers. Voor de rest wat ik heb kunnen zien (2 coupe’s) had iedereen wel een mondkapje op. Dat is dan weer wel positief. Persoon met gelaatsmasker stapte ook op mijn station uit. Ik heb hem aangegeven dat dit dus niet mocht, hij was er vrij onverschillig over. Als NS niet snel gaat controleren zal dit ongetwijfeld zijn uitwerking gaan hebben op het aantal reizigers dat zijn/haar mondkapje ophoudt. Voorts zal het aantal zwartreizigers (nee poortjes houden die niet tegen) hand over hand toenemen.  

Reageer