Geen normaal stopcontact in vernieuwde NS-treinen | NS Community

Geen normaal stopcontact in vernieuwde NS-treinen


Sinds enige tijd rijdt NS met vernieuwde stoptreinen waarbij onder de stoel een stopcontact en een usb contact zitten. Heel handig en fijn dat dit kan!
Nu zie ik op nos.nl een video van de vernieuwde NS intercities, maar wat zie ik, slechts twee USB A contacten en geen normaal stekkergat. Daar kan mijn oplader niet in! En mijn kabel ook niet, want die is aan bijde kanten usb C. Bovendien kan mijn mobiel veel sneller laden met ijn eigen lader (en dat trekt niet veel stroom, wat in de stoptrein kanhet immers ook). Ook een laptop opladen is dus niet mogelijk in de nieuwe itercities.


Beste NS, wat is dit? Wat hebben we hier aan? Het ligt toch voor de hand dat reizigers normale stekkergaten willen?


Ik begrijp dat deze treinen al zijn opgeleverd en dat het nogal een investering zou zijn om dit aan te passen, maar misschien is het toch goed om alvast plannen te maken om dit in de toekomst aan te passen en normale stekkergaten toe te voegen met 230v.


Echt zeer teleurstellend en ik denk dat vele reizigers zich hiermee een beetje bedonderd zullen voelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me geen groot probleem. Er zal gekeken zijn naar kosten en het ruimtebeslag van volledige stopcontacten. Voor de meeste mobiele apparatuur is USB-A voldoende. Het is niet supersnel. Geen stopcontact is hooguit een probleem voor mensen met een laptop.

 

Het aansluiten van een USB-C-kabel is makkelijk op te lossen met een adapter als deze:

Anno 2021 was het wel een idee geweest om niet langer USB-A maar USB-C te installeren in de treinen. De komende jaren zal zo ongeveer alle mobiele apparatuur met USB-C worden uitgerust en de laptopbezitters zouden dan ook geholpen zijn. Voor oudere apparatuur zijn er adapters in de handel.

Reputatie 7
Badge +1

Las net in zowat elk NL dagblad het zelfde juichende verlsag over renovatie volgende batch VIRM, dat alle contracten al ruim VOOR 2020 werden afgesloten en toen de leveranciers bestellingen geplaatst, dit vooral ivm de nijpend prangende journalistenvraag naar luchtverversing vanwege coronabestrijding. Ook de op proef geplaatste urinoirs gaan er weer uit-er werd te vaak naast de pot gepiest. Dus zal navenant wel gelden voor de razendsnelle ontwikkelingen qua cyber-infra-structuur.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is al eerder aan de orde geweest en een echt duidelijk officieel antwoord is er nooit op gekomen.

 

De stopcontacten zitten wel in de eerste klas en is dan waarschijnlijk toch een deel van de meerwaarde van het 1e klas kaartje, zoals ook al vermeld is in het topic welke Momo aanhaalde hierboven.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar als het gaat om de meerwaarde van de 1e klas zouden er ook geen stopcontacten moeten zitten in de 2e klas van de SNG en FLIRT. Misschien is het meer dat het aanpassen van het hele systeem om ook stopcontacten te maken in de 2e klas van de verbouwde VIRM gewoon te duur uitvalt, iets wat bij compleet nieuwe treinen minder of niet het geval is. Zo heeft ook de ICNG wel stopcontacten in de 2e klas, al las ik dat die niet bij iedere zitplek zijn maar gedeeld moeten worden. 

Reputatie 6

Ik ben het deels eens met TS, met USB A (zonder QuickCharge e.d.) kun je niet snel genoeg laden om te voorkomen dat bij gebruik je tablet op enig moment toch leeg raakt. Dan is het altijd wel fijn als er een stopcontact zit waar je je eigen lader in kunt steken, scheelt zo een factor 2-5 oplaadtijd.

Technisch gezien is dat natuurlijk wel een zwaktebod. Wat ze hadden moeten doen is aansluitingen met USB PD maken. Ik hoor dat er nu twee aansluitingen zijn, doe dan 1 USB A en 1 USB C met PD.

Maar los daarvan, voor een paar tientjes heb je ook een powerbank waar je de hele dag mee “zoet” bent, dan ben je van helemaal niemand afhankelijk.

Reputatie 7
Badge

Er zit ook één normaal stopcontact op het balkon naast de mindervaliden-toegankelijke toilet. Normaal gesproken is die bedoeld voor het opladen van een scootmobiel, maar als die er niet staat zou die wel voldoen voor een telefoon met een oude niet-USB voorziene lader.

Sommige mensen schijnen te denken dat een trein een internetcafé op wielen is 

Reputatie 4

Sommige mensen schijnen te denken dat een trein een internetcafé op wielen is 

Ja. Als ik niks mag doen. Ga ik wel met de auto.

NS moet blij zijn dat er überhaupt klandizie is.

Dat lost het probleem toch niet op? In de auto kun je wel internetten, maar mag je het als bestuurder niet. Of je moet stilstaan, maar dat kan veel beter zonder auto :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge

Treinen zijn toch tegenwoordig internetcafé's. Dan moet NS ook daarvoor voorzieningen treffen. Daarmee maak je de trein een aantrekkelijk product. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook zonder stopcontacten kun je prima in de trein internetten of andere dingen op je telefoon of laptop doen als je ervoor zorgt dat dat ding opgeladen is voor je de trein in stapt. Of inderdaad een powerbank meeneemt, zoals hierboven al aangegeven.  Toen ik vroeger met mijn walkman, discman of MP3-speler op pad ging had ik ook altijd extra batterijen bij me. Was met mijn eerste discman best een gedoe, gingen 6 AA batterijen in en die gingen hooguit anderhalve CD mee, ik bleef die dingen opladen.:grin:

Treinen zijn toch tegenwoordig internetcafé's. Dan moet NS ook daarvoor voorzieningen treffen. Daarmee maak je de trein een aantrekkelijk product. 

Ik betwijfel of de inkomsten uit extra verkochte kaartjes door internet opwegen tegen de langzamerhand wel erg hoog wordende kosten. Veel internetters zijn studenten die sowieso wel met de trein reizen. 

Dat het het treinproduct aantrekkelijker maakt zal best maar dat geldt ook als NS gratis frisdrank of gratis tijdschriften gaat uitdelen in de trein en dat gaan we dus ook niet doen. Met extraatjes waar mensen niet voor betalen verdien je zelden geld en zeker niet als de kosten zo hoog oplopen als nu met de internetvoorzieningen in de trein.

Treinen zijn toch tegenwoordig internetcafé's. Dan moet NS ook daarvoor voorzieningen treffen. Daarmee maak je de trein een aantrekkelijk product. 


Hoe luxer je treinen wilt maken hoe meer je zult moeten gaan betalen. Kijk naar hoe het werkt met hotels, 2* hotels zijn met minder luxe stukken goedkoper dan 5* hotels.  Heb jij het er voor over om luxer te reizen en dus 230 volt ter beschikking te hebben kun je 1e klas reizen.

Maar de NS is in eerste instantie een vervoerder van reizigers en geen internet cafe (Railcatering is ook nog eens opgeheven), straks willen we ook nog kunnen winkelen in de trein, pakketjes ontvangen terwijl we met de trein reizen, ….

En een beetje reiziger heeft toch gewoon vrij datagebruik op zijn telefoon en een goede powerbank, zorgen dat je zelfvoorzienend bent is toch wel van deze tijd.

Ik rij voor werk dagenlijks naar groningen en het is gewoon erg fijn als ik me werk kan doen tijdens de 3 uur lange reis. Maar voor het batterij intensieve programma's wat ik er op doe is dat niet lang genoeg voor de gehele reis Ik betaal graag meer voor deze functie.

Ik rij voor werk dagenlijks naar groningen en het is gewoon erg fijn als ik me werk kan doen tijdens de 3 uur lange reis. Maar voor het batterij intensieve programma's wat ik er op doe is dat niet lang genoeg voor de gehele reis Ik betaal graag meer voor deze functie.

Zoals Jeroen al aangeeft is de trein is geen rijdend kantoor maar een vervoermiddel. Faciliteiten als electriciteit en internet zijn een additionele service maar voor zware applicaties die grof stroom vreten moet u toch echt op het kantoor van uw baas zijn. In de trein kunt u bijv. wel uw email afhandelen of een rapportje schrijven.

Omdat er slechts weinig reizigers zoals u extra voor willen betalen loont het niet dergelijke voorzieningen in alle treinen in te bouwen. NS kan mede gezien de financiële situatie zijn geld op dit moment beter in andere (spoorse) zaken investeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik rij voor werk dagenlijks naar groningen en het is gewoon erg fijn als ik me werk kan doen tijdens de 3 uur lange reis. Maar voor het batterij intensieve programma's wat ik er op doe is dat niet lang genoeg voor de gehele reis Ik betaal graag meer voor deze functie.

Ik wil niet meer betalen voor iets wat ik niet zal gebruiken. Alle extra's zullen uiteindelijk doorberekend worden in de prijzen van vervoersbewijzen.

@MoDe

NS constateerde zelf al eerder dat de reiziger sinds corona veel prijsgevoeliger is geworden. Dat betekent dat uiterste terughoudendheid is geboden met kostverhogende extraatjes. En dat helemaal nu de koopkracht ook nog in een duikvlucht terecht is gekomen.

Reageer