Geen NS-medewerkers

• 9 september 2020
  • 25 reacties
  • 633 Bekeken

Reputatie 1

Beste heer, mevrouw,

Ik word langzamerhand een beetje geïrriteerd. Sinds maanden zit ik iedere dag trouw in de trein met zo’n verveeld mondkapje. Op het perron en in de trein stikt het van het asociale volk dat komt schooien voor sigaretten of wat dan ook. Terwijl ik een uur lang met een mondkapje zit, zitten er dikwijls mensen om mij heen zonder een mondkapje. Ik heb de afgelopen 6 maanden hooguit 5x een controle gehad op bezit van een toegangsbewijs. VIJF KEER. Er komt gewoon NIEMAND van de NS. Of mensen zwart reizen, dat maakt mij persoonlijk weinig uit, maar er moet wel gelet worden op de veiligheid van de reizigers. Nu is het NS personeel onzichtbaar in de trein.

25 reacties

Reputatie 6

Een bekende en veelvoorkomende klacht helaas, ook vóór Corona overigens.
Heb je al geprobeerd de mondkapjesloze reizigers zelf aan te spreken?

Reputatie 6

Helaas werkt dat niet altijd. Plus dat je een agressieve reactie krijgt.

Helaas zijn er reizigers welke het niet nodig vinden een mondneuskapje juist te dragen, of helemaal niet dragen @ChrisDeWaard Juist die reizigers trekken zich ook weinig aan van een waarschuwing van het NS personeel. Het personeel is nog geen treinstel verder of het mondneuskapje gaat al weer naar beneden, dat soms wel meerdere keren.

Helaas heeft treinpersoneel niet altijd tijd en gelegenheid om een boete uit te schrijven, veelal loopt de trein dan vertraging op waardoor andere reizigers getroffen worden.

U kunt natuurlijk altijd @ChrisDeWaard de conducteur op het station aanspreken als er ergens in de trein een ongewenste situatie is. Deze zal dan altijd in actie komen, zo is mijn ervaring. Helaas kan personeel, zeker op langere trajecten niet overal tegelijk zijn.

Op welk traject reis je, en waar zit je dan in deze trein, voorste/achterste treinstel ?

Reputatie 1

Beste Deventer,

Ik begrijp dat er mensen zijn die nergens iets om geven. Maar helemaal geen controle vind ik ook niet kunnen. Het veiligheidsgevoel voor de reizigers zou een prioriteit moeten zijn, en wat ik nu zie, al sinds ik een abonnement heb (bijna 2 jaar) is dat controleurs vooral lekker 1e klas zitten of nu, met COVID-19, ergens een hokje induiken. 
Wanneer mensen keihard muziek op de telefoon aan hebben staan (zonder oordopjes) of geen mondkapje dragen, moet ik hen daar op aanspreken. Dat zou niet mijn taak moeten zijn. 
Ik kan ook niet op een tussenstation een conducteur gaan opzoeken om hen te wijzen op misdragingen van een medereiziger, dan moet ik uitstappen of in ieder geval mijn spullen bij elkaar pakken en mijn plaats verlaten. 

Het enige wat ik vraag, is meer aanwezigheid van NS-medewerkers in de trein die daadwerkelijk controleren.

Ik reis 4 of 5 keer per week van Eindhoven naar Maastricht (07.00u of 11.57u) en terug (17.31u of 22.31u).

Reputatie 7
Badge +3

Beste Deventer,

Ik begrijp dat er mensen zijn die nergens iets om geven. Maar helemaal geen controle vind ik ook niet kunnen. Het veiligheidsgevoel voor de reizigers zou een prioriteit moeten zijn, en wat ik nu zie, al sinds ik een abonnement heb (bijna 2 jaar) is dat controleurs vooral lekker 1e klas zitten of nu, met COVID-19, ergens een hokje induiken. 
Wanneer mensen keihard muziek op de telefoon aan hebben staan (zonder oordopjes) of geen mondkapje dragen, moet ik hen daar op aanspreken. Dat zou niet mijn taak moeten zijn. 
Ik kan ook niet op een tussenstation een conducteur gaan opzoeken om hen te wijzen op misdragingen van een medereiziger, dan moet ik uitstappen of in ieder geval mijn spullen bij elkaar pakken en mijn plaats verlaten. 

Het enige wat ik vraag, is meer aanwezigheid van NS-medewerkers in de trein die daadwerkelijk controleren.

Ik reis 4 of 5 keer per week van Eindhoven naar Maastricht (07.00u of 11.57u) en terug (17.31u of 22.31u).

Ik herken het beeld dat er nauwelijks controle is op dat traject.
Jaren om de week traject Utrecht-Heerlen/Maastricht in de voordeeluren gereisd en had nooit controle tussen Roermond en Utrecht. Als ik controle had was dat rond Sittard. In Ariva tussen Sittard en Heerlen vrij vaak controle. Meeste overlast van medereizigers met name in stilte coupé of 1e klas ondervond ik tussen Eindhoven en Utrecht. 

Eindhoven-Maastricht is een reistijd van meer dan een uur. Me dunkt dat er dus ruimte voldoende is om minimaal één serviceronde te maken of een keer vervoersbewijzen te controleren. Valt mij helaas ook op dat in de intercity’s heel slecht gecontroleerd wordt. Was overigens zoals Virm al aangaf ook voor corona al een groot probleem. 

Reputatie 7

Het motto bij NS is de laatste jaren service verlenen. Ik vind dat vervoerbewijs controleren, regelmatig zichtbaar zijn en mensen aanspreken daar in de eerste plaats ook bij hoort. Maar dit wordt niet als service verlenen gezien blijkbaar? Ik zie dagelijks genoeg gebeuren en veel mensen komen met allerlei zaken weg. Die mensen weten dat vaak ook. Frustrerend is dat voor anderen die zich wel aan normen en regels houden en netjes betalen voor hun vervoer.

Reputatie 1

@VIRM Ja, vandaag nog, iemand die ongegeneerd aan het Netflixxen was (zonder oortjes) met de mondkap onder de kin. Persoon luisterde uiteindelijk wel, maar 10 minuten later komt weer iemand tegenover mij zitten zonder mondkapje. Ik heb de trein om 07.00u smorgens, ik heb dan helemaal geen zin om politieagentje te spelen en me te irriteren aan keiharde muziek. Ik betaal dik € 340 per maand, ik vind dat ik dan op zijn minst wel het gevoel mag hebben dat de NS iets doet om de treinreis zo aangenaam mogelijk te maken. Het aanspreken van mensen hoor ik niet structureel te moeten doen omdat er van de NS niemand te bekennen is. 

Reputatie 3

Onlangs reisde ik met de sprinter van Helmond naar Boxtel en weer terug later op de dag. Op beide ritten zat de conducteur verscholen in de niet in gebruik zijnde machinistencabine en kwam er alleen even uit om het vertreksein te blazen, om daarna als een haas weer die cabine in te duiken.

Reputatie 1

@PeterJKH precies.

Zit NU in de Intercity Heerlen - Eindhoven.

Voorin de trein zit/zat (ben maar weg gegaan) een gruwelijke aso KEIHARD hardcore en hiphop te luisteren. Ik hoorde het 3 treinstellen verder nog. Geen NS te zien, en die man ziet er uit alsof hij zwaar aan de heroïne (ofzo) zit.

gewoon kl*te dit.

Hoi ChrisDeWaard en welkom op onze NS Community. Als je het gevoel krijgt onveilig te zijn, zou je dan deze pagina kunnen bekijken? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er iemand zit die er verslaafd uitziet en hard muziek draait, maakt de situatie natuurlijk niet per definitie ‘onveilig'. Voor zulke situaties zijn er nou juist de conducteurs.

Enigszins off-topic: In de sprinter tussen Deurne en Den Bosch staat op de schermen nog steeds dat het 06-nummer een “proef in deze trein” is, terwijl het al landelijk uitgerold is, toch?

Volgens mij is het nog steeds een proef. Een lange. Ik zal eens informeren @mrfreeze. :)

Edit: Het nummer is vast in gebruik. Is het nog een specifieke trein op het traject waar we het over hebben, die dit in het scherm heeft staan? Is dit altijd zo of alleen vandaag/onlangs?

Hoi ChrisDeWaard en welkom op onze NS Community. Als je het gevoel krijgt onveilig te zijn, zou je dan deze pagina kunnen bekijken? 

Volgens mij vraagt Chris om betere zichtbaarheid van het personeel en heeft hij het nergens over zich onveilig voelen. Ik vind het jammer dat Laura weer om de hete brij heen draait en gewoon zich weer niet uitspreekt over het kernprobleem, nl de al maandenlang voortdurende onzichtbaarheid van NS medewerkers. 

Wat wil je dat ik daar nog meer aan doe dan? We hebben de mogelijke stappen al gezet, maar vergeet niet dat wij een soort klantenservice zijn en niet de dienst uitmaken. Dit kunnen wij helaas niet zomaar veranderen. Dit ligt nu hogerop.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is het nog steeds een proef. Een lange. Ik zal eens informeren @mrfreeze. :)

Edit: Het nummer is vast in gebruik. Is het nog een specifieke trein op het traject waar we het over hebben, die dit in het scherm heeft staan? Is dit altijd zo of alleen vandaag/onlangs?

Het viel me vandaag op in rit 4438, treinstel 2516. Met mijn (beperkte) technische kennis kan ik me haast niet voorstellen dat het alleen in deze trein zou zijn, maar ik zal er de komende tijd 's op letten :slight_smile:  Al pak ik meestal een IC ...

Wat wil je dat ik daar nog meer aan doe dan? We hebben de mogelijke stappen al gezet, maar vergeet niet dat wij een soort klantenservice zijn en niet de dienst uitmaken. Dit kunnen wij helaas niet zomaar veranderen. Dit ligt nu hogerop.

Ik denk dat de forumleden hier serieus genomen willen worden. Dit topic sleept al vele jaren inmiddels (sedert de invoering van de poortjes) en wordt stelselmatig ontkend door NS. De mededeling dat het inmiddels hoger in de organisatie ligt is leuk, maar kopen we natuurlijk ook niets voor. Ik denk dat we met zijn allen hierin zitten te wachten op actie vanuit de NS. 

In jullie missiestatement staat dit

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3 en we werken voor hen aan een zo aangenaam en duurzaam mogelijke reis van deur tot deur. 

Dat aangenaam houdt dus ook het verlenen van service in. Waarom doe jullie hier dus niets mee?

Het viel me vandaag op in rit 4438, treinstel 2516. Met mijn (beperkte) technische kennis kan ik me haast niet voorstellen dat het alleen in deze trein zou zijn, maar ik zal er de komende tijd 's op letten :slight_smile:  Al pak ik meestal een IC ...

Voor deze rit zal ik de suggestie in ieder geval doorgeven. Dank!

Reputatie 1

Precies @Pingpong 

Het probleem is, en ik weet zeker dat heel veel reizigers zich zo voelen, dat NS personeel onzichtbaar is in de trein en dat de trein een vrijstaat wordt van zwartrijders, overlastbezorgers, overtreders van de COVID19- maatregelen en zelfs tasjesdieven (ook al een paar keer meegemaakt afgelopen maanden op het traject Maastricht - Eindhoven na 22.00 uur).

De NS heeft BOA’s, laat de NS deze mensen inzetten IN de trein @Laura NS in plaats van in de stationshallen. De kracht van een Klantenservice is juist de verbinding tussen de reiziger en het hoger management. 

Precies @Pingpong 

De NS heeft BOA’s, laat de NS deze mensen inzetten IN de trein @Laura NS in plaats van in de stationshallen. De kracht van een Klantenservice is juist de verbinding tussen de reiziger en het hoger management. 

Deze suggestie kan ik natuurlijk altijd even doorzetten. Specifieke inzichten hierover heb ik niet, maar als ze er wat mee kunnen dan gaan we dat zeker merken.

Je hebt er gelijk in dat onze kracht de verbinding is en dat nemen we serieus. We doen oprecht ons uiterste best voor jullie, echter reikt dat maar tot zover. Voor een uitgebreider antwoord wijs ik graag naar de reactie van mijn collega Sanne in dit topic.

De NS heeft BOA’s, laat de NS deze mensen inzetten IN de trein @Laura NS in plaats van in de stationshallen.. 

De V&S medewerkers op de wat grotere stations zijn veelal back-up teams @ChrisDeWaard welke daar zeer nuttig werk doen. Zijn er problemen in een trein, dan nemen deze teams "het probleem" over van de conducteur, zodat de trein verder kan gaan of de vaak zeer krap ingeplande dienst van de conducteur niet verstoort raakt. Doordat treinpersoneel weet waar deze teams zijn, op vaste plekken dus, kunnen ze tijdig assistente inroepen.

V&S in een trein is prima natuurlijk, maar zijn er elders problemen dan heb je er niets aan.

Reputatie 1

@Deventer 

Wat is uw functie binnen NS? 

Reputatie 6

PR-medewerker?

PR-medewerker?

:grinning::joy:

V&S is in elk geval te Groningen goed bezig deze donderdag. Daar werd een 100 procent uitgangscontrole gehouden bij de aankomende NS treinen👍

Reageer