beantwoord

Geen omroep en reisinformatie SNG

  • 4 October 2021
  • 46 reacties
  • 1251 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dan heb ik nog genoeg om op te letten komende tijd zie ik 😅

Reputatie 7
Badge +3

Mijn foto met de verkeerde tijd was van 11 januari 2019, dus tijdens de wintertijd. En het verschil was ook heel wat meer dan alleen het uurtje wat de klok wordt terug gezet eind oktober.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het destijds hier een keer gemeld. En inderdaad, de tijden wijken op zo'n moment ontzettend af. 

 

Badge +3

Mijn foto met de verkeerde tijd was van 11 januari 2019, dus tijdens de wintertijd. En het verschil was ook heel wat meer dan alleen het uurtje wat de klok wordt terug gezet eind oktober.

Het is maar een aanname, we zien het wel. 

In november 2018 (FLIRT) ging het in ieder geval mis na de zomer/wintertijd wissel.

April 2019 (SNG) deze.

Reputatie 7
Badge +1

Haha ja ik zag het 😅. 

Wat ik echter niet helemaal snap. Hoe kan het dat in de tweede serie SNG's de reisinformatie wel goed lijkt te gaan, maar in de eerste serie niet. Verschillen die systemen in beide series zoveel dat ze qua updates niet gelijkgetrokken kunnen worden?

Reputatie 7
Badge +1

De laatste reactie in dit topic is al een hele poos geleden. De reisinformatie heeft een hele poos prima gewerkt, maar de laatste tijd vallen mij weer wat dingen op. 

Bij aankomst op het eindstation, en tot na het vertrek van het beginstation lijkt de reisinformatie in zijn geheel weg te vallen. Op de schermen is dan onderstaande foto te zien:

Na verloop van tijd (soms voor de vertrektijd, soms pas na vertrektijd) verschijnt de reisinfo dan alsnog. Ik heb een aantal keer gezien dat tussentijds (dus tijdens de rit) opeens de foto van de spoorbrug in Zaltbommel verschijnt om even later alsnog weer de reisinformatie te tonen.

De omroepen zelf doen het wel, maar haperen veel. Er vallen dus stukken omroep weg: “Het volgende station is Zwolle” wordt dan “Het volgende sta … olle”.

Vooral de geen reisinformatie op de begin- en eindstations maakt het nu soms wat onhandig.

@Edwin, omdat jij er vorige keer ook achteraan bent gegaan: Ik weet niet of deze problemen bekend zijn en of je iets met deze melding kan, maar het is in ieder geval iets wat mij afgelopen weken is opgevallen.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, de problemen zijn bekend en men is er weer hard mee bezig. We hopen snel een oplossing te hebben, want ook voor ons is dit geen lekkere situatie.

Top! Ik zal het de komende tijd in de gaten houden. 😊

Reputatie 7
Badge

Haha dat van die tijd heb ik ook al eens gezien. Vooral in het begin kwam dat nog wel eens voor.

 

@Edwin, vandaag in SNG 2308 (treinnr. 8148) helaas nog geen reisinformatie, maar slechts de bekende slideshows.

Op de terugweg in stel 2756 werkte alles wel. Maar dat is er eentje uit de tweede serie waarin dit probleem zich niet voordoet begrijp ik.


Had dit even nagevraagd. Er zijn tot vandaag nog wat dingen misgelopen, maar ondertussen zouden ze nu allemaal weer moeten werken.

Reputatie 5

Komt in alle treintypes te vaak voor!

Hoewel de plaatsvervangende foto nou niet bepaald lelijk is (vooral die nieuwe) zie ik toch maar liever de reisinformatie.

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht ten overvloede, maar als aanvulling op wat ik eerder schreef:

Het lijkt het nu helemaal mis. Vandaag op zowel de heen als terugrit (en waarneming van iemand anders in een andere SNG): De verschillende foto's (tulpenveld, brug etc.) komen nu totaal willekeurig (per scherm verschillend ook zelfs) voorbij. Af en toe komt er een reclameslide in beeld en met een beetje geluk flitst soms ook de reisinformatie even voorbij. Omroepen werkten op die treinen nu ook niet meer.

Ook op de koersborden buiten is vrij weinig te zien: Van een stip rechtsonder in de hoek tot een balk die voorbijschiet door het beeld (als een soort lichtkrant) of gewoon helemaal uit.

Vandaag en gisteren weer ritten met SNG zonder omroep. Treinpersoneel doet ook nog steeds niet aan handmatig omroepen, op een enkel station na.

Reputatie 7
Badge

De OBIS in de SNG lijkt niet lekker te werken. Eerder dit jaar viel mij ook op dat het systeem in een test-modus leek te staan:

https://twitter.com/aarclay/status/1568586037819068418

 

Vandaag en gisteren weer ritten met SNG zonder omroep. Treinpersoneel doet ook nog steeds niet aan handmatig omroepen, op een enkel station na.

Er zou meer aandacht moeten zijn bij de NS voor het handmatig omroepen als de omroep zelf niet werkt, ze vergeten daar totaal de service aan de klant.

Reputatie 7
Badge +3

In de periode dat ik met de SNG reisde kwam ook regelmatig voor dat er geen automatisch omroep was, in al die keren werd er zover ik me kan herinneren maar 2 keer handmatig omgeroepen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ook vanochtend (in SNG 2728) werkte de reisinformatie weer naar behoren. Echter gebeurde er op de terugweg in SNG 2328 iets anders opmerkelijks.

Bij vertrek werd de reisinformatie keurig weergegeven, kwam de omroep (Welkom in de sprinter naar …). Nadat we het station uitgereden werden verdween de reisinformatie en werd er enkel nog de bekende trein in een weiland foto weergegeven. Ook de slideshows werden niet meer weergegeven.

Bij aankomst in Meppel kwam de aankomsttijd plots wel weer in beeld en werd ook omgeroepen dat we in Meppel waren. Na vertrek verdween de reisinformatie weer en was slechts de plaatsvervangende foto te zien. In Hoogeveen weer precies hetzelfde.

Treinnummer was 8151.

Reputatie 7
Badge +1

Top! Ik zal morgen opletten of alles weer naar behoren werkt, en het hier terugkoppelen 🙂

Top! Ik zal morgen opletten of alles weer naar behoren werkt, en het hier terugkoppelen 🙂


Zo snel werkt het meestal niet :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Maar is dit issue dan nieuw, weer terug of is dit er nog steeds vanaf het begin? Zelf heb ik vanaf de eerste ritten in de 6300 tot halverwege 2019 zo ongeveer dagelijks met de SNG gereisd en ook toen kwam het best regelmatig voor dat er geen omroep en reisinformatie was en er alleen de bekende slideshow “Welkom in onze nieuwe sprinter!” op de schermen te zien was. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet heeft het op de 8100 serie altijd wel goed gewerkt. Heel af en toe in een enkel treinstel werkte het niet, maar dan werkte er niets. Maar nooit structureel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had de klacht inderdaad al een tijdje niet meer voorbij zien komen, maar dat kon ook zijn omdat er door Corona minder reizgers waren. Zelf heb ik al ruim 2 jaar niet meer met de trein gereisd dus al een tijdje geen eigen ervaring meer ermee. Vandaar de vraag ook. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is inderdaad wat ik ook al een aantal keer voorbij heb zien komen. Vandaag ging het ook niet lekker:

En op de achtergrond weer de bekende bollenvelden.

De omroep deed ook een poging, maar veel verder dan af en toe een deel van een woord kwam het niet.

Ik vind het toch wel bijzonder dat men er schijnbaar niet in slaagt om in één van de grootste materieelseries die rondrijdt fatsoenlijke reisinformatie te tonen of om te roepen. Ook de handmatig omroepen gebeurt nauwelijks.

Reageer