In de wat nieuwere modellen sprinter-treinen valt mij de laatste tijd op dat daar geen komende stations en overstappen etc. worden omgeroepen. Vooral op onbekende trajecten is dat erg onhandig.
Gisteravond laat zat ik bijvoorbeeld in zo'n sprinter op een verbinding die vanwege werkzaamheden was aangepast. In het donker in onbekende regio's moet je dus als reiziger zeer goed opletten dat je je station niet mist. Ik vroeg aan een medewerker van NS die toevallig in de coupé zat (conducteur niet in dienst ofzo) waarom er geen omroepen waren. Volgens hem was er al een tijdje sprake van een structurele storing van de automatische omroep als gevolg van mislukte software-updates. Dat vond hij ook erg vervelend. Hij vertelde dat het bovendien in dit type treinen ook niet mogelijk is gewoon door machinist of conducteur persoonlijk iets te laten omroepen, personeel kan er dus ook echt niets aan doen.
Dat is natuurlijk in reguliere situaties bijzonder onhandig, maar is het in geval van calamiteiten niet ook gevaarlijk dat reizigers niet door middel van een omroep kunnen worden geïnformeerd? Is er iets over bekend wanneer die verkeerde software-updates worden gecorrigeerd?