beantwoord

Geen omroepen in nieuwere sprinters

  • 27 May 2022
  • 3 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 221 reacties

In de wat nieuwere modellen sprinter-treinen valt mij de laatste tijd op dat daar geen komende stations en overstappen etc. worden omgeroepen. Vooral op onbekende trajecten is dat erg onhandig.

Gisteravond laat zat ik bijvoorbeeld in zo'n sprinter op een verbinding die vanwege werkzaamheden was aangepast. In het donker in onbekende regio's moet je dus als reiziger zeer goed opletten dat je je station niet mist. Ik vroeg aan een medewerker van NS die toevallig in de coupé zat (conducteur niet in dienst ofzo) waarom er geen omroepen waren. Volgens hem was er al een tijdje sprake van een structurele storing van de automatische omroep als gevolg van mislukte software-updates. Dat vond hij ook erg vervelend. Hij vertelde dat het bovendien in dit type treinen ook niet mogelijk is gewoon door machinist of conducteur persoonlijk iets te laten omroepen, personeel kan er dus ook echt niets aan doen.

Dat is natuurlijk in reguliere situaties bijzonder onhandig, maar is het in geval van calamiteiten niet ook gevaarlijk dat reizigers niet door middel van een omroep kunnen worden geïnformeerd? Is er iets over bekend wanneer die verkeerde software-updates worden gecorrigeerd?

icon

Beste antwoord door Anonymous 27 May 2022, 14:56

Bekijk origineel

3 reacties

Probleem is bekend en aan een oplossing wordt gewerkt, er loopt al een soortgelijk topic als deze waar dat in vermeld wordt.

Reputatie 7

Het is in alle treinen, ook de nieuwste modellen, mogelijk een persoonlijke omroep te maken. Wat de collega waarschijnlijk bedoelde is dat het in de nieuwste modellen niet meer mogelijk is voor het personeel om de bestemming (en bijbehorende automatische omroep) handmatig in te voeren. De schermen in de trein en de automatische omroep kunnen enkel nog op afstand bediend worden. Ik kan je vertellen dat ook wij als personeel vaak niet blij zijn met deze omslachtige werkwijze en we het liever hadden gezien dat alles nog ter plaatse te bedienen was, dat zou een hoop onduidelijkheid schelen. Verder is de automatische omroep in de treincabines vaak nauwelijks tot niet te horen, waardoor het dus voor kan komen dat personeel niet weet dat de omroep niet werkt en het dus ook niet handmatig om kan roepen. In bijvoorbeeld de SGM was de automatische omroep gewoon hoorbaar in de cabine en was het dus direct duidelijk als deze niet werkte...

Reputatie 5

Onlangs zat ik weer eens in zo'n nieuwe sprinter en de automatische omroepen doen het gelukkig weer! Wel valt me op dat de robotstem dikwijls een merkwaardige intonatie heeft en klemtonen verkeerd legt. Dat komt de verstaanbaarheid niet ten goede. Het woord ‘station’ (best iets belangrijks voor NS) wordt bijvoorbeeld uitgesproken als “stasjshon”. Eigenlijk tijd voor nog een software-update dus, die dan natuurlijk wel succesvol moet verlopen en niet weer per ongeluk tot totale uitval mag leiden 🙄

Reageer