Geen ontwerpfout, maar schuld van reizigers

• 27 February 2015
  • 9 reacties
  • 627 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
"Een woordvoerder legt uit dat de stoelen in sprinters getest zijn door reizigers. Over een ontwerpfout wil hij dan ook niet spreken. 'Blijkbaar hebben die testers toentertijd niet heel kritisch gekeken.'"
http://www.volkskrant.nl/economie/de-trein-at-wendys-telefoon-op~a3874237/

De communicatie kan beter, hoezo wordt er naar de reiziger gewezen als schuldige.

9 reacties

Badge +3
Blijkbaar hebben die testers toentertijd niet heel kritisch gekeken.

Ik herinner me dat er in de stationshal op Utrecht Centraal een aantal losse stoelen stonden die door reizigers getest konden worden, niet dat er een hele trein beschikbaar was voor grondige inspectie...
Er was rond 2007 wel degelijk een testdag in Aken waar ik voor uitgenodigd was. Helaas was ik die dag ziek en ben niet gegaan. Of er in een mock-up of in een echt treinstel getest werd weet ik niet.
Treinreizigers kunnen op station Utrecht Centraal proefzitten op mogelijke stoelen voor de Sprinter die najaar 2008 gaat rijden. Vandaag kan dat voor het laatst. De keus van de reiziger geeft de doorslag.

07.30U De spitsreiziger mag dan nog zo gehaast zijn, zodra servicemedewerkter Angelique de ‘proefzittrein’ in de Utrechtse stationshal opent, is het druk. Er staat een ‘treintje’ met 72 proefstoelen. De rode zijn voor de eerste klasse en de blauwe voor de tweede. Het verschil in model is nihil; je moet het voelen. ,,Deze opstelling wekt de nieuwsgierigheid, maar mensen vinden het ook belangrijk om mee te denken’’, zegt ze. De doorgewinterde reiziger heeft ook maar weinig tijd nodig om te bepalen welke stoel het meest geschikt is voor een nieuw model Sprinter. Vijfendertig stuks gaan najaar 2008 het Nederlandse spoor op, als opvolger van de bestaande Sprinter.

09.45U Loris Seraus is zo’n reizigster met haast. Nog vijf minuten, dan gaat de trein richting Maastricht. De Sprinter, gemoderniseerde treinen in wit met geel en blauw, maakt steeds meer plaats voor de ouderwetse stoptreinen. Zelf zit ze vaker in een intercity. Maar je weet het nooit, hoe dat is tegen de tijd dat de nieuwe Sprinter zich aandient. De snel gekozen stoel van voorkeur: ,,De zachtste.’’

12.00UPensionado Van Woudenberg parkeert zijn vouwfiets even tegen de zijkant van de ‘trein’ en zeigt neer in een van de stoelen. De Amsterdammer maakt speciaal een kleine omweg via de Utrechtse stationshal. ,,Ik trein al mijn hele leven. Vroeger in het woon-werkverkeer en nu in mijn vrije tijd. Bij elkaar heb ik 55.000 kilometer door Noord-Amerika afgelegd. En wat ze daar hebben, zou ik hier ook wel willen zien: verstelbare rugleuningen. Al is het maar een heel klein beetje op de spieren even te strekken.’’ Het zit er niet in. Maar met iets beters dan ‘die rolstoeltjes in de huidige stoptreinen’ is hij al blij. Vooral met extra beenruimte.

12.45UReizigers die de moeite nemen een juryrapport in te vullen nemen hun taak serieus. En dat doet Maarten Spaargaren op zijn beurt met het oordeel van de reiziger, belooft hij. ,,De stoel die u uitkiest, gaat het worden. Komt dat zien, komt dat proberen. Laat uw stem gelden, want die geeft de doorslag,’’ heeft de NS-directeur bedrijfs- en productontwikkeling eerder door de stationshal geroepen. Normaal worden stoelen getest door reizigerspanels. Nu er een nieuwe generatie treinen aan komt, mag iedereen meebeslissen. ,,Wij hebben aan de fabrikant gevraagd rekening te houden met technische eisen, maar de reiziger beoordeelt het comfort,’’ zegt hij. De eigen voorkeur (het oog wil ook wat): ,,Die met die leuke houten leuninkjes.’’

14.05UGeregeld wipt een groepje NS’ers langs bij de proefstoelen. Drie mannen bediscusiëren tot in detail de technische kwaliteit van de treinzetels. Maar een oordeel achterlaten, dat doen ze niet. ,,Wij zijn niet objectief,’’ grinniken ze. Zo anders is het voor de machinist en de conducteur die neerploffen in de nagemaakte eerste- klascoupé. Ze willen niet met hun naam in de krant. Dat vindt de baas vast niet goed. ,,Maar wij zijn ook passagiers hè. Soms gaan we als conducteur of machinist heen en als passagier terug,’’ zegt de conducteur. En dus vullen de collega’s wat graag een formulier in. De machinist: ,,Neem het traject naar Roosendaal-Vlissingen. Dat kost al gauw twee uur. De meeste reizigers pakken maar een klein stukje mee, maar wij moeten soms het hele eind zitten. Dat moet dan toch een beetje comfortabel zijn.’’

15.15UHet is koud in de stationshal. Wie uit zichzelf niet van plan was plaats te nemen op een van de proefstoelen, laat zich wel verleiden door het gratis kopje koffie van de in oranje gestoken medewerkers van Kiosk.

16.30UNog één dag hebben reizigers de kans hun stem te laten gelden voor de stoel van de nieuwe Sprinter. Zo’n tweeduizend formulieren hebben Angelique en haar collega’s tot nu toe binnengehaald.Voor de NS is het na de derde proefdag weer tijd om te turfen. Nog deze week gaat de bestelling de deur uit

Je kon (uiteraard) niet zien hoe de stoelen gemonteerd in een trein zouden worden, dat testen had niks te maken met het verliezen van eigendommen.

Ook de verdere opstelling is duidelijk niet nagedacht, als je Vis-à-vis moet zitten in een drukke SLT kan dat bij sommige opstellingen onbedoeld intiem zijn, maar dat is natuurlijk ook de schuld van de reiziger, die moet gewoon blijven staan..
Badge
Niet erg handig van die woordvoerder... De reizigers moesten het comfort testen. Op onbedoelde gleuven hoefden ze niet bedacht te zijn, lijkt mij...
We mogen weer!
http://www.nu.nl/binnenland/4009321/treinreizigers-testen-stoelen-rotterdam-centraal.html

En vergeet niet, hoe je het ook wendt of keert, het is altijd de schuld van de klant 🆒:S
Badge
Voor degenen die niet op Rotterdam Centraal komen: http://sprinternieuwegeneratie.nl/
Dat is dus gelijk het bewijs dat je uitsluitend het zitcomfort mag testen.
Hoe de stoelen straks geplaatst worden is dus niet de vraag, want zoveel beenruimte zul je nooit krijgen in een stoptreintje.
Badge
Zo veel beenruimte?! Eerlijk gezegd vond ik de beenruimte op het eerste gezicht nogal miserabel... Maar misschien valt het mee als je echt gaat zitten. Ik zag gisteren in de gauwigheid trouwens niet dat je je oordeel over de stoelen ergens kon doorgeven / invullen.
Vis-a-vis ziet het er op de foto wel erg royaal uit.

Reageer