Geen plek

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Net in de intercity van Schiphol naar Heerlen, gedumpt in Maarssen omdat er geen plek was op Utrecht centraal?? Hoe kan dit? Op Maarssen wordt omgeroepen dat er een extra trein richting Utrecht CS komt om 16:26. Deze komt stipt op tijd maar rijdt doodleuk door. Hoe kan dit?? Met een vertraging van dik 25 minuten eindelijk op Utrecht cs, maar door mislopen aansluitingen nu nog niet thuis.

28 reacties

Erg vervelend voor u dat dit is gebeurd. Ik zag dit issue al op een ander forum (Somda) voorbijkomen. Het slaat natuurlijk nergens op dat er geen plek is in Utrecht, want de trein is gewoon leeg naar Utrecht gereden. Alleen weet op dit moment nog niemand waar die trein verder naartoe is gegaan. Hij zou vanaf Utrecht weer rijden maar daar verdween hij op spoor 18 spontaan van de borden. Maar één ding is duidelijk: hij is gewoon naar Utrecht gereden en het is erg kwalijk dat u en de overige passagiers niet gewoon zijn meegenomen. Je kan immers beter lang voor een rood sein staan dan gedumpt worden op Maarssen. De extra trein reed door omdat waarschijnlijk niet aan de machinist gemeld is dat hij extra in Maarssen zou moeten stoppen en een machinist mag niet zomaar ergens stoppen. Ook wist hij waarschijnlijk niet wat er aan de hand was. Ik verwacht nog wel een echte reden van ns waarom u de trein uit moest.
Juist ja. De trein naar Utrecht CS. Die vind ik leuk.

De 3557 bestond uit een drietal stellen. Deze hebben net buiten Maarssen een tijd stilgestaan, en zijn daarna als trein 89118 teruggegaan naar Hoofddorp Opstel!

Heb bovenstaande, bij hoge uitzondering, ook maar even gecrosspost op het andere forum.
@henk
Heel interessant. Nu wachten op de echte reden. De reden geen plek in Utrecht zonder verstoring en midden in een rit is wel erg apart.
Als ik kijk naar de hoeveelheid verstoringen cq. incidenten die ik dagelijks voorbij krijg en de hoeveelheid incidenten die daadwerkelijk de verstoringspagina halen, dan is dat misschien 60% 🙂
Dat geloof ik gelijk!! Ik reis voor m'n plezier veel kilometers met de trein (niet voor werk want ik zit nog op de middelbare school), ik lees mee op verschillende fora en al heel lang op deze, maar ik heb deze reden met de daarop volgende handeling nog nooit voorbij zien komen!
Je kunt ook niet alles weten, doe ik ook niet. Ik hoef hier geen wedstrijdje "ik weet het nog beterder" te doen, maar vind het jammer als een foutieve aanname op een ander forum ervoor zorgt dat er onnodig negatief wordt gedaan. Waarmee ik deze actie niet goed wil praten, daar ben ik niet voor, maar het hoeft niet negatiever dan het al is :)

Als je kijkt naar de incidenten die in Spoorweb komen en de daadwerkelijke verstoringen, dan zie je dat een hoop kleine problemen zonder noemenswaardige impact niet in de verstoringen komen. Kleine storingen in de techniek, een defect treintje, et cetera. Soms zorgen die verstoringen wel voor een of twee opgeheven treinen.
Helemaal mee eens. Ik wil ook vooral duidelijk maken dat ik pro ns ben. Ik vind al die aanbestedingen maar helemaal niets. Uiteindelijk heeft de overheid de reiziger ermee. Verstoringen horen er nou eenmaal bij en ik ben inderdaad ook van mening dat vooral de negatieve dingen op veel andere fora naar voren komen. Maar ik vind ns wel gewoon een topbedrijf. Maar ik hoop nog steeds op de echte reden van het terugkeren van deze trein 🙂
Hoi Roy81, welkom op het NS serviceforum.

Jammer om te lezen dat je vandaag last hebt gehad van vertraging en verwarrende reisinformatie. Om 14.12 is er een bericht op onze site geplaatst dat er een storing was tussen Utrecht, Baarn en Amersfoort vanwege een defecte trein. Het laatste bericht over deze storing is geplaatst om 15.04 en het treinverkeer kwam toen weer op gang. Door deze storing konden verschillende treinen niet rijden waardoor het op Utrecht Centraal erg vol werd. Wanneer de perrons vol zijn en er geen perrons of sporen beschikbaar zijn, kan ervoor gekozen worden om niet verder te rijden naar Utrecht. Dit is jou vandaag overkomen Roy, want hierdoor moest jij waarschijnlijk uitstappen in Maarssen. Ik zie dat de extra Intercity van 16:26 daarna wel heeft gereden. Helaas is de machinist vergeten te stoppen op jouw station waardoor de situatie natuurlijk niet verbeterde. Ik kan me voorstellen dat dit ook te maken had met de drukte rond Utrecht. Je kunt daarom een claim indienen voor Geld terug bij vertraging. Ik hoop dat je volgende ervaring met NS beter zal zijn.
Door alle wissels die inmiddels zijn verwijderd, is het fysiek onmogelijk dat de reden die je noemt klopt, Minke NS. Vanaf spoor 18 kan noch van noch naar Baarn of Amersfoort gereden worden (en van of naar Woerden/Gouda evenmin. Bovendien is er rond die tijd geen andere passagierstrein vertrokken vanaf spoor 18.
Hallo Minke (of collega),

Ik zat ook in de 3557 en ben ook omstreeks 16:10 uur gedropt in Maarsen, met tot gevolg 2 extra overstappenen dat ik pas om 16:53 uur op Utrecht CS de reis richting Eindhoven kon vervolgen (ipv 16:23 uur).
Bovendien zat ik in een trein met voldoende zitplaatsen en kwam ik terecht in overvolle treinen.
Je schrijft dat het een en ander noodzakelijk was ten gevolgen van een eerdere storing waarover 14.12 uur al is bericht.
Afgezien van het feit dat dit voor een leek moeilijk is toch een paar vragen:

Waarom werden we niet 10 minuten eerder gewaarschuwd op station Amsterdam Bijlmer Arena.
Als het tekort aan perrons/sporen het gevolg is van een andere storing die al 2 uur eerder is ontstaan dan zou dat toch mogelijk moeten zijn geweest?
Dan zou de vertraging voor ons maar 15 minuten hebben geduurd en hoefden we maar 1 ipv 2 keer extra over te stappen?
Wat is er verder met die treindienst gebeurd?
Waarom niet even wachten op een vrij spoor in Utrecht?
Ik weet niet of het mij lukt, maar ik ga proberen antwoorden te vinden op die vragen.
De trein is in Maarssen opgeheven omdat er een defect aan het voorste treinstel was. Dit treinstel mocht niet meer voorop rijden. Wegens dssu is het bijna niet mogelijk om in Utrecht te keren en daarom werd deze trein al in Maarssen opgeheven om te keren aldaar en vervolgens terug te rijen naar Hoofddorp. Dat was opzich best redelijk geweest als de volgende intercity daar hadden gestopt. Als het defect al in Hoofddorp Opstel bekend was geweest, was de trein daar ook niet vertrokken en daarom wist het treinpersoneel nog niet dat uw trein Utrecht niet ging halen te Bijlmer Arena. Wat dssu niet allemaal voor goeds brengt...
@hansdevries
Het antwoord van Minke is incorrect en het opheffen van uw trein had niks te maken met de storing tussen Utrecht en Amersfoort. Het defect was nog niet bekend te Bijlmer Arena en daarom is de trein daar nog niet opgeheven.
Vanaf Eindhoven is een vervangende trein ingezet maar daar hadden u niks aan.
Ik ben wel benieuwd naar de inhoud van het defect. Het moet wel heel ernstig zijn geweest om een trein maar tot Maarssen te rijden en niet door tot bijvoorbeeld Eindhoven. Of is het een kwestie van te strenge regelgeving?
Badge +3
Als je in Nederland een spoorlayout wilt gebruiken zoals in Japan zul je ook de treinen op zijn Japans moeten gaan onderhouden.
Badge +3
Dat was opzich best redelijk geweest als de volgende intercity daar hadden gestopt.
Dat is wel erg veel gevraagd in de coördinatie van de treindienst. IC's laten doorwisselen en op het perronspoor binnennemen in Maarssen terwijl daar misschien nog een defecte trein staat....
Hoe meer ik lees over dit voorval, hoe meer ik tot de conclusie kom dat het een buitengewoon ongelukkige samenloop van omstandigheden was en dat de infrastructuur rond Maarssen en Utrecht niet bepaald is ontworpen voor een eenvoudige bijsturing van de treindienst.
De volgende intercity was door de treindiensleider al naar het sprinterspoor voor Maarssen gestuurd. De 'defecte' trein was toen al verdergereden naar het keerspoor na station Maarssen om daar kop te maken en terug te keren naar Hoofddorp. Het enige wat vergeten was, was de machinist van de volgende intercity te laten weten dat hij extra moest stoppen in Maarssen. De trein reed met ongeveer 80 km/u langs het perron.
Badge +3
Dat verklaart een hoop. Het toont maar weer eens hoe lastig bijsturing is en hoe het misgaat wanneer een niet onbelangrijk detail als het informeren van de machinist wordt vergeten.....
@iMark
Zoals je al zij lijkt het inderdaad op een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Laten we hopen dat er in de verre toekomst bedacht wordt dat er toch wel wat meer wissels in Utrecht nodig zijn, want dan had de trein gewoon in Utrecht opgeheven kunnen worden. Maar daarvoor moeten we bij Prorail zijn.
Wegens dssu is het bijna niet mogelijk om in Utrecht te keren en daarom werd deze trein al in Maarssen opgeheven om te keren aldaar en vervolgens terug te rijen naar Hoofddorp.

Het voorste treinstel afrangeren zou onmogelijk zijn, maar waarom is de hele trein niet naar spoor 18 gereden, om vervolgens af te rangeren naar Utrecht Cartesiusweg? (pssst, daar ligt zelfs een wissel 'te veel': Daar zijn en blijven 2 routes voor.)
Badge +3
We weten natuurlijk niet wat voor storing er was in het voorste treinstel. Een trein opheffen en keren in Maarssen is een draconische maatregel als de trein naar Utrecht had kunnen rijden. Dat gebeurt alleen wanneer er echt niet verder gereden kon worden.
Ik moet toegeven, vind het prachtig hoe vage informatie van een ander forum hier ineens als feiten wordt gepresenteerd :)

Owja en DSSU krijgt de schuld. Het hele probleem zit hem hier in gebrekkige communicatie en lastige procedures. Al lagen er 200 wissels, als het niet mag, dan mag het niet. Einde discussie voor de uitvoerende partij, want het levert je wel (op zijn minst) een melding en dus een goed gesprek op.
@Henk_NL
Is de informatie "Oorzaak = Het mag niet" minder vaag dan "Oorzaak = Treinstel is stuk"?
Het ging mij niet zozeer om de vaagheid van de reden, maar om het feit dat geruchten van een ander forum (in de regel vol met geruchten en mensen die aannames maken, kijk ook naar gisteren over dit onderwerp) hier klakkeloos als waarheid worden gepresenteerd, niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dat vind ik jammer, want er zitten hier ook een hoop reizigers die niet goed kunnen 'filteren'.
@henk
Mijn excuses voor het overnemen van informatie vanuit Somda. Ik zag dit onderwerp voorbijkomen en wilde graag een oorzaak noemen. Ik dacht dat Somda redelijk betrouwbaar was omdat er een aantal machinisten op actief zijn. Ik zal niet meer klakkeloos informatie overnemen vanuit Somda maar ofwel duidelijk zeggen dat het een aanname uit een ander forum is of ik zal het gewoon niet melden. Ik dacht de reizigers met vragen over dit voorval van informatie te voorzien die mij geloofwaardiger leek dan het antwoord van Minke. Nogmaals mijn excuses en het zal niet nogmaals op deze manier voorkomen.
Ik kan en ga het je niet verbieden, ik ben geen moderator hier. Maar ik zie wel een hoop onzin vanuit die hoek komen, en vind het jammer om te zien dat die informatie zonder pardon voor waarheid wordt aangenomen.

Reageer