geen plek in eerste klas

• 7 oktober 2016
  • 10 reacties
  • 528 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Kaartje eerste klas santpoort-Amsterdam. Coupe zit vol scholieren en ik moet de hele weg staan. Waardoor ik niet kan werken in de trein

10 reacties

U koopt bij de NS een vervoersbewijs, geen plaats bewijs. U heeft dus geen recht op een zitplaats, ook niet in de eerst klas. Mocht u denken dat veel reizigers zonder juist kaartje in de eerst klas zitten kunt u proberen een conducteur te vinden en te verzoeken om te gaan controleren.

Op dit forum is het gebrek aan controles (en beboeting) in de eerste klas al vaak aan de orde geweest. Het lijkt er niet op dat de NS hier actie op wil nemen.
Goedemorgen Mar, en welkom op het forum. Goed dat je hier melding van doet.

Vervelend dat je tijdens jouw reis hebt moeten staan omdat de 1e klas coupé vol zat. Het klopt dat je geen plaatsbewijs koopt maar een vervoerbewijs, maar ik kan me voorstellen dat je graag wil zitten, zeker met een 1e klas vervoerbewijs. Wij streven er ook naar om dit te halen, maar soms is het erg druk (zeker de laatste tijd).

Er zijn de afgelopen maanden meer signalen op dit forum geuit over dit onderwerp. Ik ben op dit moment bezig deze signalen te bundelen en te kijken naar de mogelijkheden om hier iets mee te doen, bijvoorbeeld door bestickering op de 1e klas deuren en consequent handelen van treinpersoneel.

Hopelijk kun je tijdens jouw volgende reis gewoon weer zitten, Mar!
Reputatie 6
Badge
Op het traject dat jij noemt is het bijna normaal dat ook de eerste klas vol zit. Misschien kun je een trein eerder/later nemen of achterin de trein plaatsnemen?
Reputatie 2
Dit traject is sinds dit jaar gewoon één en al drama. Vandaag rond 9:15 SGM2... De NS is hier in rap tempo mensen de trein uit aan het jagen.

Vanaf Santpoort en Driehuis raad ik aan de bus te pakken naar Haarlem. Slechts enkele minuten langer onderweg, maar dit wordt meer dan goedgemaakt door veel hogere frequentie en kans op zitplaats.
Reputatie 4
Ja, ik had zo'n SGM2 in de spits vanmorgen van Haarlem (7:24) naar Alkmaar en vanaf Santpoort Noord werd de eerste klas al door de conductrice vrijgegeven voor iedereen (in deze trein zijn dat 80% scholieren en studenten).
Reputatie 7
Badge +3
Dat de 1e klas wordt vrijgegeven lijkt me een idioot idee. Zeker als daardoor betalende eerste klasreizigers geen zitplaats kunnen vinden.
Reputatie 4
In dit geval hoognodig omdat de normale hoeveelheid reizigers van wat vroeger een dubbeldeks 4tje was, nu in dat ene 2tje gepropt moesten worden. Bij Uitgeest was de schoenlepel nodig.
Reputatie 2
Ja, ik had zo'n SGM2 in de spits vanmorgen van Haarlem (7:24) naar Alkmaar en vanaf Santpoort Noord werd de eerste klas al door de conductrice vrijgegeven voor iedereen (in deze trein zijn dat 80% scholieren en studenten).
Gisteren zat ik een stukje verderop op de lijn ook in een losse 2 delige sprinter, om 8.20u uit Hoorn naar Alkmaar. (dat is als ik doorreken één rit eerder, de trein waar u mee heeft gereden zag ik ook rijden met een 2 delige trein) Ook hier was de 1e klas vrijgegeven voor iedereen, zodat de mensen op het perron tenminste de trein nog in konden komen, wat zeker in Obdam een aardige klus was (nek aan nek in het gangpad). Zelfs een paar meereizende NS medewerkers die op routine naar de eerste klas lopen, kwamen tot de conclusie dat ze er niet in pasten en daardoor met een hele meute in de achterste cabine gingen zitten.
De conductrice zei tegen ons dat ze aanvankelijk de trein in Hoorn wilde laten staan omdat ze het onverantwoord vond, maar dat ze toch ging rijden om niet 500 man gedupeerd te willen laten staan op het station. Verder reed deze rit al voor de 3e keer op rij met een losse 2 delige trein.
Reputatie 7
Sinds de wijziging van de dienstregeling op de Kennemerlijn (inclusief het uitkeleden van de dienstregeling van de 3400) hoor ik alleen maar dramaverhalen over dit traject. Gaat de materieelinzet in de nieuwe dienstregeling in ieder geval verbeteren?
Reputatie 2
De materieel inzet is op papier wel redelijk ok. (meestal 5 of 6 bakken in de reisplanner) Echter, dagelijkse praktijk leert dat de reële inzet nogal afwijkt van wat geplant is, zo ontbreekt er vaak een treinstel wat wel in de normale planning staat, en dikwijls is dat bij een trein die uit 5 delen zou moeten bestaan het 3-delige treinstel waardoor er nog slechts een losse 2-delige sprinter overblijft. Waarom de bijsturing zo vaak een treinstel wegplukt in de dagelijkse dienst en uit een andere treinserie niet?

Reageer