beantwoord

Geen stiltecoupe in ICNG?

  • 24 May 2023
  • 11 reacties
  • 1369 Bekeken

De INCG die op de HSL rijdt lijkt geen stiltecoupé te hebben (nergens in de trein zijn stilte stikkers aangebracht op de ramen), waarom is daarvoor gekozen? En krijgen de ICNG treinen op andere trajecten deze wel?

De stiltecoupé is in mijn ogen het grootste voordeel van Nederlandse intercities, zeker in de ochtendspits. Ik zie die niet graag verdwijnen.

icon

Beste antwoord door Momo 24 May 2023, 18:25

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn zeker wel stilte coupé's, o.a herkenbaar aan de paarse verlichting. Op deze foto zie je ook boven de schuifdeuren een sticker met het stilte coupé logo.

 

 

Het is alleen wel een klein stickertje, het zou wel duidelijker zijn om het ook aan de buitenkant of op de ramen aan te geven. 

Dat is wel heel erg verstopt zeg, ik had het nog niet gezien en er wel naar gezocht.

Bedankt voor de foto, ik zie het nu inderdaad! Hopelijk maakt de NS dit snel duidelijker met stickers aan de buitenkant inderdaad, want deze stiltecoupé's zullen niet stil zijn met deze karige markeringen. Zone indicatie met verlichting is echt waardeloos.

De stilte coupé is inderdaad alleen paars licht en een mini symbooltje (waardeloos). En is bovendien niet stil, want naast de schermen zit een open gat van 5cm (zie foto), waardoor al het geluid van de achterliggende coupé luid te horen is.

Welke totaalidioot heeft deze stiltecoupé zo ontworpen?

 

@Bruinemuis 

Vandaag voor de 2e keer met de ICNG op pad geweest en het viel mij ook op, dat de stiltecoupe niet echt stil zal zijn met al die gaten. Waar alle kleuren voor stonden ben ik ook alweer kwijt, paars, oranje, blauw en wit.

Die kleine stickers vallen idd niet op. 

Reputatie 7
Badge +3

Waar alle kleuren voor stonden ben ik ook alweer kwijt, paars, oranje, blauw en wit.

Ik las ergens:

  • Blauw - werk/rust
  • Paars - Stilte
  • Oranje - Praat

Dit moest ik wel weer even opzoeken (had het toendertijd ergens opgeschreven) want was het intussen weer vergeten. Misschien zijn er bepaalde ezelsbruggetjes of associaties te bedenken om dit te onthouden, bv oranje (voetbal)fans die nogal luidruchtig zijn, of blauw licht van een laptop die je gebruikt om te werken. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Vandaag voor de 2e keer met de ICNG op pad geweest en het viel mij ook op, dat de stiltecoupe niet echt stil zal zijn met al die gaten.

Op zich heeft de stiltecoupé in ICNG al wel minder gaten in de scheidingswandjes dan het andere materieel. Vooral de deuren sluiten beter dan in andere treinen.

Maar verder valt het inderdaad niet echt op nee. Ik maakte vandaag ook nog een ritje in ICNG en daarbij viel op dat die stickertjes die 'm aangeven niet alleen klein zijn, maar ook nog slechts aan één kant van de coupé aangebracht zijn.

Reputatie 4

Ik ben al geen fan van stiltecoupes maar op deze manier maakt de NS het voortbestaan ervan wel heel erg moeilijk. De oude aanduidingen waren al slecht zichtbaar en "voorzichtig” maar dit nodigt nog veel minder uit om je er aan te houden. Het is nu helemaal moeilijk te zien of je in een stiltecoupe zit. Ik vraag me af of dit niet een indicatie is dat NS zelf er ook vanaf wil.

Ik ben al geen fan van stiltecoupes maar op deze manier maakt de NS het voortbestaan ervan wel heel erg moeilijk. De oude aanduidingen waren al slecht zichtbaar en "voorzichtig” maar dit nodigt nog veel minder uit om je er aan te houden. Het is nu helemaal moeilijk te zien of je in een stiltecoupe zit. Ik vraag me af of dit niet een indicatie is dat NS zelf er ook vanaf wil.

Ik vermoed dat als er geen stiltecoupes er zouden zijn NS zich vandaag de dag wel drie keer zou bedenken om ze in te voeren.

Reputatie 7
Badge +1

Waar alle kleuren voor stonden ben ik ook alweer kwijt, paars, oranje, blauw en wit.

Ik las ergens:

  • Blauw - werk/rust
  • Paars - Stilte
  • Oranje - Praat

Dit moest ik wel weer even opzoeken (had het toendertijd ergens opgeschreven) want was het intussen weer vergeten. Misschien zijn er bepaalde ezelsbruggetjes of associaties te bedenken om dit te onthouden, bv oranje (voetbal)fans die nogal luidruchtig zijn, of blauw licht van een laptop die je gebruikt om te werken. 

Het idee om de verschillende zones een andere kleur te geven is leuk, maar het idee om zones kenbaar te maken aan de hand van kleuren is minder geslaagd.

De gemiddelde reiziger zal hooguit opvallen dat de trein mooie sfeerverlichting heeft, zoals SNG dat bijvoorbeeld in het blauw ook heeft. En daar heeft het geen betekenis.

Reputatie 6

En dan zijn er nog heel veel mensen kleurenblind………

De sprinters op de Hanzelijn hebben helaas ook geen stiltecoupés. Ik zit daar regelmatig in voor een reis van 49 minuten dus ik mis het wel 

Ik zat laatst in zo' n 'stiltecoupé' in de ICNG en na geruime tijd kwam ik erachter dat dat zo was. Helaas had behalve ik niemand het in de gaten, alle andere passagiers zaten te praten of anderszins herrie te maken. Ik hoop dat hier snel iets aan gedaan wordt.

Reageer