beantwoord

Geen tafeltjes in de nieuwe sprinter

  • 14 augustus 2019
  • 32 reacties
  • 859 Bekeken

Waarom zijn er geen inklaptafels in de nieuwe sprinter? Ik las dat de grote vierkante tafels in de 4 zits er niet meer in dit vanwege stootgevaar bij plots remmen, maar dat gevaar zie ik zo niet bij de inklaptafels.
Er zitten in de trein USB poorten en stopcontacten, waar je weinig aan hebt omdat fatsoenlijk werken met een laptop geen optie is. Voor korte trajecten van maximaal 10 minuten snap ik dit nog, maar voor langere afstanden zou een tafel voor je laptop toch wel erg handig zijn.

Wanneer gaat de NS hier iets aan doen?
icon

Beste antwoord door Jeroen 14 augustus 2019, 08:36

U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst, de trein welke er nu rijdt is een echte sprinter en uitgerust conform dat concept. Er zijn ook andere trajecten waar mensen lang in een sprinter zitten om hun bestemming te halen.

Deze treinen zullen dus niet aangepast gaan worden aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. Als u in deze sprinter op de laptop wilt werken zult u hem op schoot moeten gebruiken.
Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Sprinters zijn treinen voor de korte afstand en niet bedoeld als rijdend kantoor.
Sprinters zijn treinen voor de korte afstand en niet bedoeld als rijdend kantoor.
Wat als je een uur in de trein zit naar een station waar de intercity niet stopt? De stoptreinen naar Leeuwarden en Groningen hebben tussenstations met afstanden die meer als intercity aandoen dan een stoptrein.
Badge
U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst, de trein welke er nu rijdt is een echte sprinter en uitgerust conform dat concept. Er zijn ook andere trajecten waar mensen lang in een sprinter zitten om hun bestemming te halen.

Deze treinen zullen dus niet aangepast gaan worden aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. Als u in deze sprinter op de laptop wilt werken zult u hem op schoot moeten gebruiken.
Reputatie 6
Natuurlijk is het ontbreken van tafeltjes een enorme misser, in de huidige tijd dat vele in de trein op hun laptop willen werken. Daar is compleet niet over nagedacht.
Reputatie 5
Natuurlijk is het ontbreken van tafeltjes een enorme misser, in de huidige tijd dat vele in de trein op hun laptop willen werken. Daar is compleet niet over nagedacht.
Dat zal je aan de ontwerpers van de trein moeten vragen, kans is groot dat ze hier wel degelijk van op de hoogte waren maar dat ze juist de keuze hebben gemaakt om geen klaptafels in de trein te maken.
Reputatie 7
Mee eens. Ik vind dat zelf ook wel een schande eigenlijk. In de SGM zitten tenminste nog fatsoenlijke tafeltjes.
Reputatie 4
aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. .

Dit geldt misschien voor NS, maar zeker niet voor alle vervoerders. De nieuwe Flirts van Arriva die bijvoorbeeld van Maastricht via Heerlen naar Aken rijden hebben wel gewoon klaptafels.
Reputatie 6
Toch raar dat het zo enorm fout is gegaan met het inrichten van een trein.
De stoelen zijn in de breedte veel te smal, hebben een vreemde rugleuning en staan veel te rechtop. In verhouding is het gangpad weer veel te breed. En het ontbreken van (klap-)tafeltjes is een zeer groot gemis.
Wat is het dan prettig om in een regionalzuge van bv de Zwitserse BLS te reizen, een wereld van verschil.
Reputatie 4
Het hele idee achter de sprinters is/was dat je er niet lang in zou zitten. Maar volgens mij is dat inmiddels ook niet meer zo.

Een van mijn trajecten heeft helaas merendeel van de dag alleen een sprinter dus dan kun je niet anders dan die nemen en daar zo'n 40 minuten inzitten. Gelukkig rijdt er in de spits nog een spits IC. Niet dat je daarin zou kunnen werken want dat is nog zo'n old Skool trein 😉 dus ik zorg dat ik dan leeswerk mee heb, mails lees via telefoon of doe wat voor mezelf.
U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst

Nee, in het noorden zitten ze nu opgescheept met sprintermaterieel op intercity afstanden.
Reputatie 7
Toch raar dat het zo enorm fout is gegaan met het inrichten van een trein.
De stoelen zijn in de breedte veel te smal, hebben een vreemde rugleuning en staan veel te rechtop. In verhouding is het gangpad weer veel te breed. En het ontbreken van (klap-)tafeltjes is een zeer groot gemis.
Wat is het dan prettig om in een regionalzuge van bv de Zwitserse BLS te reizen, een wereld van verschil.

Mee eens. NS heeft dit keer de plank echt misgeslagen hoor.
Ik hoop dat NS bij de volgende trein een beetje beter gaat nadenken over wat de reiziger nou echt graag wilt. En dat vervolgens in die nieuwe trein gaat inbouwen.
NS kan de treintarieven wel steeds hoger en hoger maken maar daar mag ook wel wat tegenover staan vind ik hoor. 😌
Reputatie 6
DE volgende serie stoptreinen, sorry Sprinters bij NS zal nog wel even duren, eerst komen er ruim 200 van deze SNG op de baan, binnenkort het treintype in zeer veel treindiensten, ook over langere afstanden.
Men gaat de DDAR en SGM nog erg missen.....
Reputatie 7
DE volgende serie stoptreinen, sorry Sprinters bij NS zal nog wel even duren, eerst komen er ruim 200 van deze SNG op de baan, binnenkort het treintype in zeer veel treindiensten, ook over langere afstanden.
Men gaat de DDAR en SGM nog erg missen.....

Dat denk ik ook ja. Ik in ieder geval wel.
Maar ja....NS wil er nou eenmaal vanaf dus ja.😌
Reputatie 7
Badge +3
Men gaat de DDAR en SGM nog erg missen.....
Wie is "men"? Ik neem niet aan dat je de gemiddelde reiziger bedoelt.
Reputatie 7
Wie is "men"? Ik neem niet aan dat je de gemiddelde reiziger bedoelt.

Natuurlijk wel. Reizigers zoals mij bijvoorbeeld.
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.
Badge +3
In Plan V was geen klaptafel te bekennen. Wel een klein tafeltje boven de prullenbak.
Reputatie 4
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.

Met spiegeltjes en schilderijtjes.

Zijn er nog treinen die dat hebben?
Badge +3
Spiegels en kunst aan de muur zijn verdwenen. Wie (boven een bepaalde leeftijd) herinnert zich niet het schilderij van Co Westerik met de titel "Snijden aan gras"? Daar heb ik als kind heel wat keren gefascineerd naar zitten kijken.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/westeriks-bekendste-werk-was-treinreizigers-te-confronterend-op-de-nuchtere-maag~b5ef6198b/
Een ander schilderij de treinen hing kan ik me niet herinneren. Als ik het me goed herinner werd de kunst in de treinen verzorgd door de Stichting Openbaar Kunstbezit.

U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienstNee, in het noorden zitten ze nu opgescheept met sprintermaterieel op intercity afstanden.


Ik zou zoooo blij zijn als de spitstrein hoorn - Amsterdam Sloterdijk en smiddags Amsterdam Sloterdijk Hoorn een setje sprinter materiaal zou worden. Daar zit ik nu alle reizen te zweten van de benauwde hitte in van de oude bakken met veeeel te korte bankjes en gorigheid.

Ruilen?
Reputatie 6
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Reputatie 3
Lonnyh bedoelt de intercity (met VIRM) van Enkhuizen naar Amsterdam en verder? Want juist de trein die uit Hoorn (Kersenboogerd) begint en langs Sloterdijk rijdt (naar Leiden), dát is een stoptrein, met SNG.

Ik ben bekend met zowel VIRM als SLT en SNG op dit traject en ze m.i. allemaal hun voor- en nadelen.

  • voordeel van VIRM is dat het ingericht is als intercity, maar rijdt erg onrustig en is wat bejaard aan het worden
  • voordeel van SLT is dat hij erg rustig rijdt (en stil is)
  • voordeel van SNG is de stopcontacten, maar rijdt ook weer minder rustig
Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Nee hoor, die proefritjes maak ik ook dagelijks van Hoorn naar Obdam. Daar rijd van alles en nog wat aan modelletjes sprinters.

Ik ga geen spijt krijgen hoor. 😉
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1

Ik ken al die afkortingen niet, maar als dat t oudste is op dat traject, dan ja.
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Met name de temperatuur is deze treinstellen is niet best. Zelfs wanneer t buiten niet echt warm is zijn ze binnen flink warm en benauwd. Vermoedelijk doordat ze overdag stil staan (in de zon?)
Reputatie 7
Badge +3
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Dat is DDM-1

Reageer