beantwoord

Geen tafeltjes in de nieuwe sprinter

  • 14 augustus 2019
  • 38 reacties
  • 1180 Bekeken

Waarom zijn er geen inklaptafels in de nieuwe sprinter? Ik las dat de grote vierkante tafels in de 4 zits er niet meer in dit vanwege stootgevaar bij plots remmen, maar dat gevaar zie ik zo niet bij de inklaptafels.
Er zitten in de trein USB poorten en stopcontacten, waar je weinig aan hebt omdat fatsoenlijk werken met een laptop geen optie is. Voor korte trajecten van maximaal 10 minuten snap ik dit nog, maar voor langere afstanden zou een tafel voor je laptop toch wel erg handig zijn.

Wanneer gaat de NS hier iets aan doen?
icon

Beste antwoord door Jeroen 14 augustus 2019, 08:36

U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst, de trein welke er nu rijdt is een echte sprinter en uitgerust conform dat concept. Er zijn ook andere trajecten waar mensen lang in een sprinter zitten om hun bestemming te halen.

Deze treinen zullen dus niet aangepast gaan worden aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. Als u in deze sprinter op de laptop wilt werken zult u hem op schoot moeten gebruiken.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Vandaar dat er natuurlijk ook alleen maar een sprinter rijdt tussen Almere Centrum en Utrecht.
Er zijn tussen Utrecht en Almere gewoon onvoldoende reizigers om naast twee sprinters ook nog twee intercity's per uur te laten rijden. Almere is op Amsterdam gericht, niet op Utrecht (uitgezonderd studenten).
Reputatie 7
Badge +3
Die luxe van een intercity trein was er alleen maar omdat er tekort aan materieel was om op dat traject sprinters in te zetten. Anders hadden de reizigers daar al jaren in sprinters zonder klaptafels in de 2e klas gezeten.
Het was ook ingecalculeerd dat de reizigers op de betrokken trajecten zouden gaan klagen als het IC-materieel weer zou verdwijnen.
Reputatie 7
Badge +3
Die luxe van een intercity trein was er alleen maar omdat er tekort aan materieel was om op dat traject sprinters in te zetten. Anders hadden de reizigers daar al jaren in sprinters zonder klaptafels in de 2e klas gezeten.
Reputatie 5
Het probleem is de brede inzet van het bestaande materieel. Intercity's worden soms ingezet op diensten met zeer veel stops, sprinters worden soms ingezet op diensten met vrij weinig stops. Toen er nog drie treinsoorten waren, was dit probleem op te lossen. Nu is het een stuk lastiger. Ergens is het gewoon gezeur te noemen, maar er zijn mensen die iedere week uren in een bepaalde trein op een bepaald traject moeten zitten. Daar mag zeker over gezeurd worden, vooral als het gaat om een traject waar men gewend was aan de luxe van een Intercity.
Badge

Sprinters zijn treinen voor de korte afstand en niet bedoeld als rijdend kantoor.Vandaar dat er natuurlijk ook alleen maar een sprinter rijdt tussen Almere Centrum en Utrecht.

Yep, als je met de IC naar Utrecht wilt kun je via Amsterdam Zuid reizen en ben je een paar minuten langer onderweg maar heb je wel je klaptafeltje.

Zelf reis ik als ik tussen Utrecht en Almere moet reizen met voorkeur via Amsterdam Zuid met de IC en een overstap in plaats va met de sprinter.
Sprinters zijn treinen voor de korte afstand en niet bedoeld als rijdend kantoor.

Vandaar dat er natuurlijk ook alleen maar een sprinter rijdt tussen Almere Centrum en Utrecht.
Reputatie 5
De meningen zijn duidelijk sterk verdeeld, maar het is wel duidelijk dat de reacties op het nieuwste type Sprinter vrij negatief zijn. De vraag is inderdaad, hoe kan het dat NS zo'n matig interieur heeft ingekocht? Dit komt totaal niet overeen met wat er tot nu toe heeft rondgereden, vooral de treintypen die rondreden voordat het product Sprinter bestond in de huidige vorm.
Reputatie 7
Badge
Je bent kennelijk in de verkeerde tijd geboren.๐Ÿ˜

Ja echt vervelend inderdaad. Ik wou dat ik deze leeftijd van mij nu juist had in de jaren 90.
Reputatie 7
Badge +3
Trouwens...Waarom worden bij alle nieuwe treinen de deuren van binnen niet meer zo geverfd met een fraai kleurtje?? Dat gebeurde vroeger wel altijd en dat vond ik altijd prachtig. Bij mijn weten hebben alleen de SGM VIRM en ICM nog deuren die van binnen geverfd zijn met een fraai kleurtje. Bij de nieuwe treinen gebeurd dat niet meer?🤔 Waarom?
Ooh en waarom worden die deuren van de buitenkant niet ook gewoon weer zwart geschilderd zoals vroeger? (bijv plan V)
En het NS teken was vroeger ook zwart afgebeeld op de treinen. Ik vond dat eigenlijk wel stijlvol om eerlijk te zijn.

Oog voor detail.

Vroeger was alles beter. Je bent kennelijk in de verkeerde tijd geboren.๐Ÿ˜
Reputatie 7
Badge
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Precies. En als de airco stuk is dan zit je in een nog veel warmere trein.
Reputatie 7
Badge

Zijn er nog treinen die dat hebben?


Ik wou dat het zo was. 😓
Reputatie 7
Badge
Trouwens...Waarom worden bij alle nieuwe treinen de deuren van binnen niet meer zo geverfd met een fraai kleurtje?? Dat gebeurde vroeger wel altijd en dat vond ik altijd prachtig. Bij mijn weten hebben alleen de SGM VIRM en ICM nog deuren die van binnen geverfd zijn met een fraai kleurtje. Bij de nieuwe treinen gebeurd dat niet meer?🤔 Waarom?
Ooh en waarom worden die deuren van de buitenkant niet ook gewoon weer zwart geschilderd zoals vroeger? (bijv plan V)
En het NS teken was vroeger ook zwart afgebeeld op de treinen. Ik vond dat eigenlijk wel stijlvol om eerlijk te zijn.

Oog voor detail.
Badge
Er zijn overigens in de eerste klas wel tafeltjes aan de achterkant van de stoelen.
Reputatie 7
Badge +3
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Dat is DDM-1
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1

Ik ken al die afkortingen niet, maar als dat t oudste is op dat traject, dan ja.
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Met name de temperatuur is deze treinstellen is niet best. Zelfs wanneer t buiten niet echt warm is zijn ze binnen flink warm en benauwd. Vermoedelijk doordat ze overdag stil staan (in de zon?)
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Nee hoor, die proefritjes maak ik ook dagelijks van Hoorn naar Obdam. Daar rijd van alles en nog wat aan modelletjes sprinters.

Ik ga geen spijt krijgen hoor. ๐Ÿ˜‰
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1
Reputatie 4
Lonnyh bedoelt de intercity (met VIRM) van Enkhuizen naar Amsterdam en verder? Want juist de trein die uit Hoorn (Kersenboogerd) begint en langs Sloterdijk rijdt (naar Leiden), dรกt is een stoptrein, met SNG.

Ik ben bekend met zowel VIRM als SLT en SNG op dit traject en ze m.i. allemaal hun voor- en nadelen.

  • voordeel van VIRM is dat het ingericht is als intercity, maar rijdt erg onrustig en is wat bejaard aan het worden
  • voordeel van SLT is dat hij erg rustig rijdt (en stil is)
  • voordeel van SNG is de stopcontacten, maar rijdt ook weer minder rustig
Reputatie 7
Badge
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.

U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienstNee, in het noorden zitten ze nu opgescheept met sprintermaterieel op intercity afstanden.


Ik zou zoooo blij zijn als de spitstrein hoorn - Amsterdam Sloterdijk en smiddags Amsterdam Sloterdijk Hoorn een setje sprinter materiaal zou worden. Daar zit ik nu alle reizen te zweten van de benauwde hitte in van de oude bakken met veeeel te korte bankjes en gorigheid.

Ruilen?
Badge +3
Spiegels en kunst aan de muur zijn verdwenen. Wie (boven een bepaalde leeftijd) herinnert zich niet het schilderij van Co Westerik met de titel "Snijden aan gras"? Daar heb ik als kind heel wat keren gefascineerd naar zitten kijken.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/westeriks-bekendste-werk-was-treinreizigers-te-confronterend-op-de-nuchtere-maag~b5ef6198b/
Een ander schilderij de treinen hing kan ik me niet herinneren. Als ik het me goed herinner werd de kunst in de treinen verzorgd door de Stichting Openbaar Kunstbezit.
Reputatie 6
Badge +2
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.

Met spiegeltjes en schilderijtjes.

Zijn er nog treinen die dat hebben?
Badge +3
In Plan V was geen klaptafel te bekennen. Wel een klein tafeltje boven de prullenbak.
Reputatie 7
Badge
Wie is "men"? Ik neem niet aan dat je de gemiddelde reiziger bedoelt.

Natuurlijk wel. Reizigers zoals mij bijvoorbeeld.
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.
Reputatie 7
Badge +3
Men gaat de DDAR en SGM nog erg missen.....
Wie is "men"? Ik neem niet aan dat je de gemiddelde reiziger bedoelt.

Reageer