beantwoord

Geen tafeltjes in de nieuwe sprinter

  • 14 augustus 2019
  • 38 reacties
  • 1176 Bekeken

Waarom zijn er geen inklaptafels in de nieuwe sprinter? Ik las dat de grote vierkante tafels in de 4 zits er niet meer in dit vanwege stootgevaar bij plots remmen, maar dat gevaar zie ik zo niet bij de inklaptafels.
Er zitten in de trein USB poorten en stopcontacten, waar je weinig aan hebt omdat fatsoenlijk werken met een laptop geen optie is. Voor korte trajecten van maximaal 10 minuten snap ik dit nog, maar voor langere afstanden zou een tafel voor je laptop toch wel erg handig zijn.

Wanneer gaat de NS hier iets aan doen?
icon

Beste antwoord door Jeroen 14 augustus 2019, 08:36

U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst, de trein welke er nu rijdt is een echte sprinter en uitgerust conform dat concept. Er zijn ook andere trajecten waar mensen lang in een sprinter zitten om hun bestemming te halen.

Deze treinen zullen dus niet aangepast gaan worden aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. Als u in deze sprinter op de laptop wilt werken zult u hem op schoot moeten gebruiken.
Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge
DE volgende serie stoptreinen, sorry Sprinters bij NS zal nog wel even duren, eerst komen er ruim 200 van deze SNG op de baan, binnenkort het treintype in zeer veel treindiensten, ook over langere afstanden.
Men gaat de DDAR en SGM nog erg missen.....
Reputatie 7
Badge
Toch raar dat het zo enorm fout is gegaan met het inrichten van een trein.
De stoelen zijn in de breedte veel te smal, hebben een vreemde rugleuning en staan veel te rechtop. In verhouding is het gangpad weer veel te breed. En het ontbreken van (klap-)tafeltjes is een zeer groot gemis.
Wat is het dan prettig om in een regionalzuge van bv de Zwitserse BLS te reizen, een wereld van verschil.
Sprinters zijn treinen voor de korte afstand en niet bedoeld als rijdend kantoor.
Wat als je een uur in de trein zit naar een station waar de intercity niet stopt? De stoptreinen naar Leeuwarden en Groningen hebben tussenstations met afstanden die meer als intercity aandoen dan een stoptrein.
Reputatie 7
Badge
Natuurlijk is het ontbreken van tafeltjes een enorme misser, in de huidige tijd dat vele in de trein op hun laptop willen werken. Daar is compleet niet over nagedacht.
Reputatie 7
Badge
Wie is "men"? Ik neem niet aan dat je de gemiddelde reiziger bedoelt.

Natuurlijk wel. Reizigers zoals mij bijvoorbeeld.
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.
Badge +3
Spiegels en kunst aan de muur zijn verdwenen. Wie (boven een bepaalde leeftijd) herinnert zich niet het schilderij van Co Westerik met de titel "Snijden aan gras"? Daar heb ik als kind heel wat keren gefascineerd naar zitten kijken.
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/westeriks-bekendste-werk-was-treinreizigers-te-confronterend-op-de-nuchtere-maag~b5ef6198b/
Een ander schilderij de treinen hing kan ik me niet herinneren. Als ik het me goed herinner werd de kunst in de treinen verzorgd door de Stichting Openbaar Kunstbezit.
Reputatie 7
Badge
Mee eens. Ik vind dat zelf ook wel een schande eigenlijk. In de SGM zitten tenminste nog fatsoenlijke tafeltjes.
Reputatie 7
Badge
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Reputatie 3
U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst

Nee, in het noorden zitten ze nu opgescheept met sprintermaterieel op intercity afstanden.
Reputatie 7
Badge
Trouwens...Waarom worden bij alle nieuwe treinen de deuren van binnen niet meer zo geverfd met een fraai kleurtje?? Dat gebeurde vroeger wel altijd en dat vond ik altijd prachtig. Bij mijn weten hebben alleen de SGM VIRM en ICM nog deuren die van binnen geverfd zijn met een fraai kleurtje. Bij de nieuwe treinen gebeurd dat niet meer?🤔 Waarom?
Ooh en waarom worden die deuren van de buitenkant niet ook gewoon weer zwart geschilderd zoals vroeger? (bijv plan V)
En het NS teken was vroeger ook zwart afgebeeld op de treinen. Ik vond dat eigenlijk wel stijlvol om eerlijk te zijn.

Oog voor detail.
Reputatie 7
Badge

Zijn er nog treinen die dat hebben?


Ik wou dat het zo was. 😓
Reputatie 7
Badge +3
Die luxe van een intercity trein was er alleen maar omdat er tekort aan materieel was om op dat traject sprinters in te zetten. Anders hadden de reizigers daar al jaren in sprinters zonder klaptafels in de 2e klas gezeten.
Badge
U bent al die jaren verwend geweest met intercity materieel in de sprinter dienst, de trein welke er nu rijdt is een echte sprinter en uitgerust conform dat concept. Er zijn ook andere trajecten waar mensen lang in een sprinter zitten om hun bestemming te halen.

Deze treinen zullen dus niet aangepast gaan worden aangezien klaptafels in geen enkele sprinter te vinden zijn. Als u in deze sprinter op de laptop wilt werken zult u hem op schoot moeten gebruiken.
Reputatie 5
Natuurlijk is het ontbreken van tafeltjes een enorme misser, in de huidige tijd dat vele in de trein op hun laptop willen werken. Daar is compleet niet over nagedacht.
Dat zal je aan de ontwerpers van de trein moeten vragen, kans is groot dat ze hier wel degelijk van op de hoogte waren maar dat ze juist de keuze hebben gemaakt om geen klaptafels in de trein te maken.
Reputatie 6
Badge +2
Plan V mis ik ook nog steeds tot op de dag van vandaag.

Met spiegeltjes en schilderijtjes.

Zijn er nog treinen die dat hebben?
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Nee hoor, die proefritjes maak ik ook dagelijks van Hoorn naar Obdam. Daar rijd van alles en nog wat aan modelletjes sprinters.

Ik ga geen spijt krijgen hoor. 😉
Ik denk dat Lonnyh de spits IC's Enkhuizen -Amsterdam bedoelt met de oude DDM-1

Ik ken al die afkortingen niet, maar als dat t oudste is op dat traject, dan ja.
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Met name de temperatuur is deze treinstellen is niet best. Zelfs wanneer t buiten niet echt warm is zijn ze binnen flink warm en benauwd. Vermoedelijk doordat ze overdag stil staan (in de zon?)
Reputatie 7
Badge +3
Met rode bankjes, oude dubbeldekkers.
Dat is DDM-1
Badge
Er zijn overigens in de eerste klas wel tafeltjes aan de achterkant van de stoelen.
Reputatie 5
Het hele idee achter de sprinters is/was dat je er niet lang in zou zitten. Maar volgens mij is dat inmiddels ook niet meer zo.

Een van mijn trajecten heeft helaas merendeel van de dag alleen een sprinter dus dan kun je niet anders dan die nemen en daar zo'n 40 minuten inzitten. Gelukkig rijdt er in de spits nog een spits IC. Niet dat je daarin zou kunnen werken want dat is nog zo'n old Skool trein 😉 dus ik zorg dat ik dan leeswerk mee heb, mails lees via telefoon of doe wat voor mezelf.
Reputatie 7
Badge
Je krijgt er misschien wel spijt van deze ruil, @Lonnyh Zou eerst eens een proefritje maken van Hoorn naar Purmerend.
Precies. En als de airco stuk is dan zit je in een nog veel warmere trein.
Reputatie 7
Badge +3
Trouwens...Waarom worden bij alle nieuwe treinen de deuren van binnen niet meer zo geverfd met een fraai kleurtje?? Dat gebeurde vroeger wel altijd en dat vond ik altijd prachtig. Bij mijn weten hebben alleen de SGM VIRM en ICM nog deuren die van binnen geverfd zijn met een fraai kleurtje. Bij de nieuwe treinen gebeurd dat niet meer?🤔 Waarom?
Ooh en waarom worden die deuren van de buitenkant niet ook gewoon weer zwart geschilderd zoals vroeger? (bijv plan V)
En het NS teken was vroeger ook zwart afgebeeld op de treinen. Ik vond dat eigenlijk wel stijlvol om eerlijk te zijn.

Oog voor detail.

Vroeger was alles beter. Je bent kennelijk in de verkeerde tijd geboren.😁
Reputatie 7
Badge
Je bent kennelijk in de verkeerde tijd geboren.😁

Ja echt vervelend inderdaad. Ik wou dat ik deze leeftijd van mij nu juist had in de jaren 90.
Reputatie 5
De meningen zijn duidelijk sterk verdeeld, maar het is wel duidelijk dat de reacties op het nieuwste type Sprinter vrij negatief zijn. De vraag is inderdaad, hoe kan het dat NS zo'n matig interieur heeft ingekocht? Dit komt totaal niet overeen met wat er tot nu toe heeft rondgereden, vooral de treintypen die rondreden voordat het product Sprinter bestond in de huidige vorm.

Reageer