beantwoord

Geen trein i.v.m. te veel mensen

• 25 november 2014
  • 9 reacties
  • 350 Bekeken

Vandaag weer een unicum mee gemaakt met de NS. De trein die ik normaal neem tussen Amsterdam en Hilversum (18.01) is erg druk, ondanks dat meerdere mensen dit al meerdere keren aangegeven hebben is blijkbaar nog niet druk genoeg dat er iets mee gedaan wordt.

Tot vandaag, de trein zat zoals gewoonlijk vol, al was het niet veel drukker dan normaal aangezien er in de gangpaden nog wel ruimte was. Tot mijn verbazing werd omgeroepen dat de trein niet zou rijden omdat deze te vol was.

Ik snap echt niet hoe de NS deze oplossing kan verzinnen! Ik snap dat een trein een maximum capaciteit heeft, maar om dan maar te besluiten om de trein in zijn geheel niet te laten rijden (waardoor de trein een half uur later nog voller zat en wel mocht rijden) ipv een praktische oplossing te zoeken om gewoon met minder mensen in de trein te vertrekken. Ik kan me zo voorstellen dat de conducteurs (in plaats van buiten het zicht van iedereen iets om te roepen) zelf door de trein lopen en iedereen die geen zitplaats heeft de trein uit te sturen, of geen mensen meer toe te laten en één coupe aanwijzen die leeg gemaakt moet worden. Zelfs vriendelijk vragen of er mensen bereid zijn uit te stappen zou volgens mij al werken.

Uiteindelijk is de trein leeg vertrokken in de hoop ergens weer in de dienstregeling opgenomen te kunnen worden gok ik.
Ben benieuwd of dit inderdaad de standaard oplossing van de NS is en wat het maximum aantal reizigers zou zijn, want ik heb op dit traject al vele malen in drukkere treinen gezeten.

Groetjes
Ronald
icon

Beste antwoord door Loes 26 november 2014, 18:52

Zelf heb ik niet eerder een trein laten staan, omdat deze te vol was en uit veiligheidsoverwegingen niet meer kon rijden. Ik praat nu dus niet uit eigen ervaring.

De veiligheid mag nooit in het geding komen. Soms is het lastig deze beslissing te nemen, gaan we wel rijden of niet. Op het moment dat een trein uitvalt, omdat deze te vol is, verleg je het probleem naar de komende trein toe, met mogelijk hetzelfde gevolg. Voor deze maatregel zal niet snel gekozen worden. Wanneer is het zo vol, dat we echt niet kunnen rijden, denk aan hoe snel kan de HC bij een noodgeval komen, is de vluchtweg van de machinist wel gewaarborgd, stel je strandt, kan je je uberhaupt wel door de trein manouvreren, denk aan evacueren bij een draadbreuk of defecte trein.
De reden om niet te rijden kan ook liggen in de te hoge temperaturen in de trein zelf, stel dat een SLT de airco is uitgevallen en het is hartje zomer, er kunnen geen ramen open, dus wat doe je dan. Het zijn allemaal zaken die in elke case weer apart worden afgewogen door de HC, die op dat moment Chef van de Trein is. Als die niet veilig kan rijden, kiezen we ervoor om niet te rijden.
Aangezien ikzelf nog niet eerder een trein om deze reden heb laten staan, hoop ik toch wat aanvulling hebben te kunnen geven.
Bekijk origineel

9 reacties

Zo te zien heeft de trein vervolgens wel gewoon zijn traject vervolgd, dus hou er maar vast rekening mee dat je claim voor geld terug bij vertraging in eerste instantie zal worden afgewezen omdat de NS zal menen dat er nauwelijks sprake was van vertraging.
Dank voor je reactie, leuke site trouwens die kende ik niet.

Ik zie nu ook dat ik het om de trein van 17.31 ging en niet die van 18.01 (dat was de drukke trein die wel reed). De trein van 17.31 staat wel als uitgevallen te boek.
In een uiterste geval zal een te volle trein inderdaad niet rijden, dit is uit veiligheidsoverwegingen. Ik zie dat er voor de door jou genoemde trein vorige week inderdaad druktemeldingen zijn, het zou komen doordat de treinen daar korter gereden hebben dan gepland. Hier kun je dat zelf ook checken. Wellicht kan iemand van het rijdend personeel actief op dit forum nog iets zeggen over het al dan niet laten rijden van een volle trein.
Leer van andere landen, laat mensen dan alleen uitstappen en zet personeel in om mensen niet in te laten stappen.
Reputatie 3
Badge
Dank voor je reactie, leuke site trouwens die kende ik niet.

Ik zie nu ook dat ik het om de trein van 17.31 ging en niet die van 18.01 (dat was de drukke trein die wel reed). De trein van 17.31 staat wel als uitgevallen te boek.

Toch is het merkwaardig. Bij die trein staat weliswaar "Rijdt vandaag niet" tussen Amsterdam en Deventer, maar ook +10, +9, enz, en in Deventer +5. Is hij daarna leeg doorgereden naar Deventer of zo? En dan is de vraag: waarom heeft hij dan niet vanaf Hvs weer mensen opgepikt?
Zelf heb ik niet eerder een trein laten staan, omdat deze te vol was en uit veiligheidsoverwegingen niet meer kon rijden. Ik praat nu dus niet uit eigen ervaring.

De veiligheid mag nooit in het geding komen. Soms is het lastig deze beslissing te nemen, gaan we wel rijden of niet. Op het moment dat een trein uitvalt, omdat deze te vol is, verleg je het probleem naar de komende trein toe, met mogelijk hetzelfde gevolg. Voor deze maatregel zal niet snel gekozen worden. Wanneer is het zo vol, dat we echt niet kunnen rijden, denk aan hoe snel kan de HC bij een noodgeval komen, is de vluchtweg van de machinist wel gewaarborgd, stel je strandt, kan je je uberhaupt wel door de trein manouvreren, denk aan evacueren bij een draadbreuk of defecte trein.
De reden om niet te rijden kan ook liggen in de te hoge temperaturen in de trein zelf, stel dat een SLT de airco is uitgevallen en het is hartje zomer, er kunnen geen ramen open, dus wat doe je dan. Het zijn allemaal zaken die in elke case weer apart worden afgewogen door de HC, die op dat moment Chef van de Trein is. Als die niet veilig kan rijden, kiezen we ervoor om niet te rijden.
Aangezien ikzelf nog niet eerder een trein om deze reden heb laten staan, hoop ik toch wat aanvulling hebben te kunnen geven.

Toch is het merkwaardig. Bij die trein staat weliswaar "Rijdt vandaag niet" tussen Amsterdam en Deventer, maar ook +10, +9, enz, en in Deventer +5. Is hij daarna leeg doorgereden naar Deventer of zo? En dan is de vraag: waarom heeft hij dan niet vanaf Hvs weer mensen opgepikt?

De trein is inderdaad leeg door gereden, waarschijnlijk om weer op het startpunt te komen voor de volgende rit. De +10 minuten kan echter nooit kloppen aangezien de trein volgens mij pas na 20 minuten leeg vertrok uit amsterdam. Veel reizigers snapte nite (of wilden niet snappen) waarom de trein ontruimd moest worden.

@Loes, dank voor je toelichting je noemt inderdaad valide redenen om niet met een volle trein te gaan rijden. Maar mocht je het ooit overwegen bedenk dan dat er vele andere oplossingen zijn waardoor de trein niet leeg hoeft te rijden door bijvoorbeeld één coupe per treinstel leeg te maken en de rest van de mensen te verdelen. Niet iedereen blij, maar wel minder mensen niet blij.
@moderators, zou het mogelijk zijn om het antwoord van Loes als 'antwoord' op te nemen, dat zou mijn keus in ieder geval zijn als vraagsteller. Maar ik kan dat niet meer aangeven, nu er door iemand al een antwoord ingesteld is.
Hoi Marv87,

Bedankt voor je feedback, fijn om het bevestigd te krijgen dat men liever toch heeft dat we rijden dan dat we worden opgeheven. Als ik zelf de beslissing moet nemen, neem ik die altijd ten gunste van de reiziger, mits het wel veilig kan. Ik heb situaties wel gehad waar ik kon besluiten om de trein te laten staan, maar dat heb ik tot op heden nog niet gedaan en ik blijf altijd denken wat voor de reiziger het beste is en met goede uitleg naar de reiziger en goede samenwerking met de machinist komt ook een overvolle trein aan op zijn bestemming. 😳

Reageer