beantwoord

Geen WIFI in treinstel 8731

  • 11 augustus 2016
  • 40 reacties
  • 1024 Bekeken

Reputatie 2
Vanavond in de trein van Roosendaal naar Deventer was geen WIFI beschikbaar. Ik reis heel vaak in de trein, maar de melding "“Momenteel is er geen verbinding mogelijk, probeer het later nog een keer” heb ik echt nog nooit gezien. Daarvoor kreeg ik wel de optie om te kiezen voor 'Wifi in de trein'. Het lukte niet via mijn smartfoon en v ia mijn laptop. Wat is hier aan de hand?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 12 augustus 2016, 09:46

Ik snap dat het erg vervelend is Jelle, maar we zijn wat betreft het wifi in de trein afhankelijk van meerdere externe factoren. Mijn collega's hebben gisteren nog vele overuren gemaakt en het probleem is opgelost. Mocht volledig falende wifi in een trein je toch weer eens treffen dan is het advies dit te melden op Twitter.
Bekijk origineel

40 reacties

Goed dat je het meldt Jelle. Op de diverse kanalen zijn meerdere klachten over meerdere treinen binnengekomen. Het lijkt op een landelijke storing, maar dit kan ik nog niet met zekerheid vaststellen. Achterliggende afdeling is in ieder geval druk bezig met onderzoeken en oplossen.
Reputatie 2
Afgelopen dinsdag ging het ook mis in de trein van Deventer (vertrektijd 7.02 uur) naar Utrecht. Toen was het zelfs niet mogelijk te kiezen voor 'Wifi in de trein'. In Utrecht moest ik op spoor 11 overstappen op de trein naar Rotterdam. Toen deed de WIFI het wel!
Wifi in de trein blijft lastig. De 'hubs' in de trein moeten connectie maken met zendmasten in het land en met hoge snelheid is dat nog wel eens lastig. Ook omdat de trein soms bosrijk of juist relatief onbewoond gebied doorkruist. Daarnaast zit een trein vol met andere apparatuur en dat kán weerslag hebben op het wifisignaal. Probeer wifi in de trein niet als wifi in huis te zien. We stellen het beschikbaar voor basiszaken, zoals het checken van je mail, het versturen van een tweetje of het openen van de app.
Reputatie 7
Ben nu verbonden met WIFI en hij doet het gewoon hoor, zoals je ziet 🙂

Reputatie 5
Badge
Ik heb gisteren hetzelfde ervaren op meerdere tijdstippen en in meerdere treinstellen. Als eerste rond 13:00 uur in treinstel 4202. Later op de dag rond 17:00 uur in treinstel 4213 en nog een treinstel waarvan ik het nummer niet meer herinner. In alle gevallen hetzelfde: inlogscherm 'nstrein.ns.nl' doet het, maar zodra je wil verbinden komt er een melding 'Momenteel is er geen verbinding mogelijk, probeer het later nog een keer'. Precies zoals in de openingspost.

Maar het goede nieuws: vanochtend werkt alles weer. In ieder geval in treinstel 4218, waarvandaan ik dit bericht kan verzenden.
Reputatie 2
@Slidestops: Fijn dat de Wifi het vandaag wel doet in 8731, maar gister was dat zeker niet zo. Als je dan gepland had 2,5 uur te gaan werken in de trein, is dat jammer.
Ik snap dat het erg vervelend is Jelle, maar we zijn wat betreft het wifi in de trein afhankelijk van meerdere externe factoren. Mijn collega's hebben gisteren nog vele overuren gemaakt en het probleem is opgelost. Mocht volledig falende wifi in een trein je toch weer eens treffen dan is het advies dit te melden op Twitter.
Reputatie 2
Vanochtend, 16082016 van Amersfoort naar Rotterdam (treinstel 9593) lukte het niet om WIFI aan de praat te krijgen. Op mijn zakelijke laptop verscheen de melding: “Unidentified network”. Met de smartfoon lukte het ook niet.
Ik log je berichte Jelle. Bedankt voor het melden.
Reputatie 2
Gisteravond zat ik de trein van Schiphol Airport naar Deventer (vertrek 18.36 uur/treinstel 4090). Daar deed de WIFI het niet. Ik kreeg de melding “Momenteel is er geen verbinding mogelijk, probeer het later nog een keer”, zoals bij het oorspronkelijke incident van dit topic.
Vandaag 05-10-2016 zelfde probleem. Trein van 13.01 Eindhoven - Maastricht. Treinstel 9522. Dit probleem heb ik deze week en vorige week bijna iedere dag. Ook doen de tv's met de route het dan niet. Dit zal ook wel door de internet connectie komen. Nou ken ik het traject uit mijn hoofd dus Is dat van die tv's niet erg relevant. Wel zou ik graag de wifi voor mijn laptop benutten omdat ik maar 2gb 3g data heb per maand. Hopelijk hebben ze iets aan de melding. Verder zeer tevreden over NS. Don't get me wrong.
Reputatie 6
Badge
Welke tv's? Zit jij eerste klas of heb ik iets gemist?
Zoals vermeld. De tv's die het traject vermelden. Aankomsttijden. Overstapmogelijkheden en perron. Deze hangen er 2 per coupé ongeveer. Ook zei ik dat dit niet erg relevant voor mijn situatie Was alleen vermeldde ik het er bij om het probleem zo compleet mogelijk te maken.
Ik zal het melden aan de desbetreffende afdeling Floyd. Hopelijk zal deze het snel weer doen.
Reputatie 2
Hierbij twee meldingen van weigerende WiFI van deze week:
22-01-2017:
Deventer – Amsterdam Centraal (vertrek: 06.48 uur)” “ERR_CONNECTION_REFUSED” - Treinstel 4238
25-01-2017:
Amersfoort – Rotterdam Centraal (vertrek: 07.28 uur): “ERR_CONNECTION_REFUSED” - Treinstel 4242
jellek
Hoi jellek,

hartelijk bedankt voor het melden. Ik heb het aangekaart.
Reputatie 2
Hierbij wil ik een aantal storingen met de WIFI melden:
29032017: 18.08 uur Amersfoort - Deventer Treinstel 4209
30032017: 6.48 uur Deventer - Amersfoort Treinstel 4219 'Unidentifield Network'
30032017: 7.28 uur Amersfoort - Rotterdam CS
Vanaf Utrecht CS deed de WIFI het wel.
Is/was er sprake van een WiFI storing in oostelijk Nederland?

Na het kiezen voor Wifi in de trein krijg ik al een aantal maanden een tekst te zien dat er gewerkt wordt aan een nieuwe WIFi infrastructuur. Wat is hiervan de status?
jellek
Reputatie 7
Hallo Jellek, ik heb de meldingen die je hier doet, doorgespeeld naar de verantwoordelijke afdeling. Zij zullen dit verder oppakken.

Mag ik je vragen wat je precies bedoelt met de tekst die jij ontvangt? Waar krijg jij deze tekst te zien en wat staat er precies beschreven?
Reputatie 2
Vanavond was het weer mis: Er was geen Wifi tussen Rotterdam CS en Amersfoort. Ik weet het trenstelnummer niet meer. Daarna zat ik tussen Amersfoort en Deventer (18.36 uur) in dezelfde treinstel 4219. De Wifi was nog steeds niet in orde. Gezien het aantal incidenten lijkt er sprake van een structurele storing te zijn. In alle gevallen ging het mis voor mijn mobiel en mijn laptop.

De tekst met de aankondiging van de nieuwe infrastructuur staat hieronder. Deze tekst krijg ik nu al meer dan 2 jaar. Wat zijn de ontwikkelingen op dit punt?
Dankjewel voor de aanvulling, jellek

Ik heb je ervaringen bij de betreffende afdeling neergelegd + je vraag met betrekking tot het verbeteren van de WiFi in de trein. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik deze in dit topic plaatsen 🙂
Ik heb de volgende reactie ontvangen van de verantwoordelijke afdeling :):

Algemeen geldt dat de snelheid van het verkeer afhankelijk is van de drukte en de maximale snelheid die een klant krijgt. We beperken de snelheid per reiziger om de beschikbare snelheid eerlijk over alle reizigers te kunnen verdelen. Het is bij ons bekend dat door de drukte in de ochtendspits het mobiele netwerk overbelast kan zijn, deels door veel mensen op WiFi, maar ook omdat we van dezelfde mobiele netwerken gebruik maken als reizigers met hun mobiel in de trein.

De ervaring van deze reiziger is deels te verklaren door de problemen met hardware in treinstel 4219. Omdat de klant aangeeft de pagina met informatietekst te zien bij het verbinden, verwacht ik dat de klant voornamelijk teleurgesteld is over de snelheid van de verbinding. Vaak wordt door achtergrond verbruik (updates en synchronisatie van foto’s en andere documenten) de beschikbare snelheid voor de gebruiker nog lager, waardoor de snelheid niet voldoet aan de verwachtingen.

Wat betreft de tekst op de inlogpagina, heeft de klant een terechte opmerking. We hebben veel gedaan om WiFi in de trein te verbeteren en hadden dat ook op de aangegeven pagina mogen vermelden. Zo zijn 4G modems geïnstalleerd, maken we gebruik van een extra telecomnetwerk en zijn we elk jaar weer hard bezig om een deel van de hardware in de trein te vernieuwen.

Hieronder nog specifieke antwoorden op een aantal vragen:

1. Is/was er sprake van een WiFI storing in oostelijk Nederland?
Op 30/3/2017 was er geen storing bekend. Omdat we gebruik maken van drie landelijk dekkende telecomnetwerken, kan een potentiele uitval van een netwerk opgevangen worden door de andere netwerken. Het is dan ook niet de verwachting dat een storing de reden is voor de negatieve ervaring.
2. Treinstel 4209 – 29-03-2017. Dit treinstel heeft volgens mijn administratie tussen Rotterdam en Groningen gereden op die dag en niet naar Deventer. Het treinstel heeft normaal verbruik gehad en ik kan geen problemen terugvinden. Hieronder de grafiek van dataverbruik tussen Amersfoort en Zwolle rond het aangegeven tijdstip. Te zien is dat de snelheid van het internet van de locatie afhankelijk is. Deze variatie kan enerzijds afhangen van de mogelijkheden van het telecomnetwerk, anderzijds van de drukte in de trein en daarmee het gebruik van internet in de trein. Als ik kijk naar het verbruik en de tijd, verwacht ik dat de klant zonder problemen de aangeboden maximale snelheid van 450 kbps kon benutten.


3. Treinstel 4219. Dit treinstel heeft problemen gehad met de server die in de trein zit. In dit geval is het erg vervelend dat de klant twee maal deze trein heeft in een korte periode. Omdat de treinen in dienst rondrijden kunnen we helaas de problemen met hardware niet altijd op korte termijn oplossen.

Hierbij een filmpje van de NOS dat vrij duidelijk de uitdagingen aangeeft van WiFi in de trein. En de ontwikkelingen van WiFi in de trein hebben we in januari in dit persbericht gepubliceerd
Reputatie 2
Dag,
Terug op het forum lees ik nu pas het bericht met uitleg van een maand geleden. Alsnog mijn dank hiervoor.

Ik snap het grootste deel van bovenstaande uitleg. Alleen bij punt 1 heb ik mijn twijfels o.b.v. mijn ervaringen van gister en vandaag. Op het traject Deventer - Rotterdam (via Amersfoort) heb ik beide dagen ervaren dat ik van Deventer tot Amersfoort geen WiFi had en daarna tussen Amersfoort en Rotterdam wel.

Het gaat om de volgende details:
23/05/2017: Treinstel 4043 (Deventer-Amersfoort 6.48 uur): geen WiFI vanwege ERR_ADDRESS_UNREACHABLE
Treinstel 4048 (Amersfoort-Utrecht, 7.28 uur): geen WiFI vanwege ERR_ADDRESS_UNREACHABLE
Woensdag 24/05/2017: Treinstel 4043 (Deventer-Amersfoort; 6.48 uur) : ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

Het ging mis met mijn laptop en met mijn Mobiel.
Ik heb het weer bij onze WiFi experts aangekaart, bedankt voor het melden.
Reputatie 2
Vanochtend geode ervaring tusse Deventer (vertrek 6.48 uur) en Amersfoort. Daarna tussen Amersfoort en Rotterdam ging het helemaal mis in 4078.
Reputatie 2
Gister en vandaag zat ik vanaf 7.28 uur in de trein van Amersfoort naar Rotterdam CS, beide keren in treinstel 4035. Op dit traject deed de WIFI het niet.

Reageer