beantwoord

Geen WIFI in treinstel 8731

  • 11 augustus 2016
  • 40 reacties
  • 1024 Bekeken

Reputatie 2
Vanavond in de trein van Roosendaal naar Deventer was geen WIFI beschikbaar. Ik reis heel vaak in de trein, maar de melding "“Momenteel is er geen verbinding mogelijk, probeer het later nog een keer” heb ik echt nog nooit gezien. Daarvoor kreeg ik wel de optie om te kiezen voor 'Wifi in de trein'. Het lukte niet via mijn smartfoon en v ia mijn laptop. Wat is hier aan de hand?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 12 augustus 2016, 09:46

Ik snap dat het erg vervelend is Jelle, maar we zijn wat betreft het wifi in de trein afhankelijk van meerdere externe factoren. Mijn collega's hebben gisteren nog vele overuren gemaakt en het probleem is opgelost. Mocht volledig falende wifi in een trein je toch weer eens treffen dan is het advies dit te melden op Twitter.
Bekijk origineel

40 reacties

Bedankt, jellek! Ik heb het aangekaart!
Wat fijn, een trein zonder Wifi... eindelijk eens geen medepassagiers die als zombies naar hun schermpje/telefoon zitten te kijken...
Reputatie 2
@iris NS: Dat klopt: het gaat om treinstelnummer 4060.
Hoi jellek, bedankt voor je melding. Bedoel je misschien treinstelnummer 4060?
Reputatie 2
Nieuwe melding geen Wifi: Treinstel 4050: 18122017: Amersfoort – Deventer 18.06 uur De foutmelding was: ERR_ADDRESS_UNREACHABLE
Reputatie 2
@stijn NS; Als het tegelijkertijd mis gaat met mijn laptop en mijn mobiel, dan ligt het m.i. niet aan mijn devices. Die deden het in de trein daarvoor- en niet daarna- (Deventer-Amersfoort) wel goed. Dus deze uitleg begrijp ik niet. Ik zal maandagmorgen je advies opvolgen om te zie of dat helpt.

Vanochtend was het weer mis, op hetzelfde traject in treinstel 4061: 04102017: Amersfoort – Rotterdam CS 07.28 uur Zie bijlage. Ik zie een ander type foutmelding, anders dan gister en eergister.
Ik heb vanochtend een reactie gekregen van onze IT-specialisten, jellek.

Het dataverbruik in de 7625 van gisteren lijkt de hele dag normaal te zijn geweest. Ook de simkaarten voor het 4G netwerk zijn in de trein actief.

Omdat je hebt aangegeven vanochtend weer connectiviteit issues te hebben gehad, is het vermoeden dat dit te maken heeft met de configuratie van je devices. Wat de problemen kan verhelpen is: het netwerk vergeten en opnieuw verbinding maken. Soms heeft het apparaat een ip-adres in de depository zitten die op dat moment in de trein al vergeven is. Hierdoor blijft het apparaat pogen verbinding te maken op een ‘lijn’ die niet beschikbaar is. Ook het legen van de cache kan dit probleem soms verhelpen.

Hopelijk kun je hiermee verder!
Bedankt voor het wederom doorgeven jellek, ik heb het weer uitgezet voor je!
Reputatie 2
Vanochtend, 03102017 opnieuw WIFI problemen tussen Amersfoort en Rotterdam CS, in treinstel 4044. vertrek uit Amersfoort om 07.28 uur. Ik krijg een mooi plaatje te zien van een dubbeldekker die over een brug rijdt.

Ik zie code 502 bij de melding. Misschien helpt dat bij het zoeken naar de oorzaak.
Mogelijk dat er dan een storing was. Ik ga het doorgeven, bedankt voor de informatie!
Reputatie 2
Er was helemaal niets te zien in het lijstje. Ik zag wel de mobiele telefoons van mijn medepassagiers, maar geen 'Wifi in de trein'. Ik rijd nu over de Veluwe op weg naar huis in Deventer. Daar is geen probleem in treinstel 7639.
Dat is vervelend, jellek! Was het netwerk 'Wifi in de trein' ook volledig afwezig, of kon je daar wel een verbinding mee maken maar kreeg je simpelweg geen internet?
Reputatie 2
Vanmiddag, 2 oktober 2017, de trein van Rotterdam CS (vertrek 17.05 uur in Treinstel 7625) naar Groningen geen WiFI. Er was geen enkel signaal zichtbaar op mijn mobile en op mijn laptop.
Reputatie 7
Wat vreemd, een dergelijke melding kom ik niet vaak tegen, ook op andere kanalen niet.
Heb je al geprobeerd in te loggen (handmatig) door de melding weg te klikken en in de adresbalk nstrein.ns.nl te zetten? Dit geeft bij sommige reizigers het gewenste resultaat namelijk, het proberen waard.
Verder kun je in dit topic de vertrektijd van jouw trein vanuit Leiden geven, dan zet ik een signaal door dat deze meldingen zich voordoen. Het is mij niet duidelijk of dit aan jouw toestel(len) ligt of aan onze WiFi, maar het is goed als ze op de hoogte zijn.
Ik zit nu in de trein tussen Leiden en Amsterdam (toestel 9573).
Ik kan inloggen op het wifi netwerk, maar dan blijft hij hangen op het bericht "U bent nu verbonden met internet". Ondertussen is er geen verbinding met het netwerk en kan ik niks doen behalve stoppen met verbinding maken.
Zowel op mobiel als op tablet (beide apple).
Gister middag hetzelfde probleem op het retour traject!
Reputatie 2
Gister en vandaag zat ik vanaf 7.28 uur in de trein van Amersfoort naar Rotterdam CS, beide keren in treinstel 4035. Op dit traject deed de WIFI het niet.
Reputatie 2
Vanochtend geode ervaring tusse Deventer (vertrek 6.48 uur) en Amersfoort. Daarna tussen Amersfoort en Rotterdam ging het helemaal mis in 4078.
Ik heb het weer bij onze WiFi experts aangekaart, bedankt voor het melden.
Reputatie 2
Dag,
Terug op het forum lees ik nu pas het bericht met uitleg van een maand geleden. Alsnog mijn dank hiervoor.

Ik snap het grootste deel van bovenstaande uitleg. Alleen bij punt 1 heb ik mijn twijfels o.b.v. mijn ervaringen van gister en vandaag. Op het traject Deventer - Rotterdam (via Amersfoort) heb ik beide dagen ervaren dat ik van Deventer tot Amersfoort geen WiFi had en daarna tussen Amersfoort en Rotterdam wel.

Het gaat om de volgende details:
23/05/2017: Treinstel 4043 (Deventer-Amersfoort 6.48 uur): geen WiFI vanwege ERR_ADDRESS_UNREACHABLE
Treinstel 4048 (Amersfoort-Utrecht, 7.28 uur): geen WiFI vanwege ERR_ADDRESS_UNREACHABLE
Woensdag 24/05/2017: Treinstel 4043 (Deventer-Amersfoort; 6.48 uur) : ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

Het ging mis met mijn laptop en met mijn Mobiel.
Ik heb de volgende reactie ontvangen van de verantwoordelijke afdeling :):

Algemeen geldt dat de snelheid van het verkeer afhankelijk is van de drukte en de maximale snelheid die een klant krijgt. We beperken de snelheid per reiziger om de beschikbare snelheid eerlijk over alle reizigers te kunnen verdelen. Het is bij ons bekend dat door de drukte in de ochtendspits het mobiele netwerk overbelast kan zijn, deels door veel mensen op WiFi, maar ook omdat we van dezelfde mobiele netwerken gebruik maken als reizigers met hun mobiel in de trein.

De ervaring van deze reiziger is deels te verklaren door de problemen met hardware in treinstel 4219. Omdat de klant aangeeft de pagina met informatietekst te zien bij het verbinden, verwacht ik dat de klant voornamelijk teleurgesteld is over de snelheid van de verbinding. Vaak wordt door achtergrond verbruik (updates en synchronisatie van foto’s en andere documenten) de beschikbare snelheid voor de gebruiker nog lager, waardoor de snelheid niet voldoet aan de verwachtingen.

Wat betreft de tekst op de inlogpagina, heeft de klant een terechte opmerking. We hebben veel gedaan om WiFi in de trein te verbeteren en hadden dat ook op de aangegeven pagina mogen vermelden. Zo zijn 4G modems geïnstalleerd, maken we gebruik van een extra telecomnetwerk en zijn we elk jaar weer hard bezig om een deel van de hardware in de trein te vernieuwen.

Hieronder nog specifieke antwoorden op een aantal vragen:

1. Is/was er sprake van een WiFI storing in oostelijk Nederland?
Op 30/3/2017 was er geen storing bekend. Omdat we gebruik maken van drie landelijk dekkende telecomnetwerken, kan een potentiele uitval van een netwerk opgevangen worden door de andere netwerken. Het is dan ook niet de verwachting dat een storing de reden is voor de negatieve ervaring.
2. Treinstel 4209 – 29-03-2017. Dit treinstel heeft volgens mijn administratie tussen Rotterdam en Groningen gereden op die dag en niet naar Deventer. Het treinstel heeft normaal verbruik gehad en ik kan geen problemen terugvinden. Hieronder de grafiek van dataverbruik tussen Amersfoort en Zwolle rond het aangegeven tijdstip. Te zien is dat de snelheid van het internet van de locatie afhankelijk is. Deze variatie kan enerzijds afhangen van de mogelijkheden van het telecomnetwerk, anderzijds van de drukte in de trein en daarmee het gebruik van internet in de trein. Als ik kijk naar het verbruik en de tijd, verwacht ik dat de klant zonder problemen de aangeboden maximale snelheid van 450 kbps kon benutten.


3. Treinstel 4219. Dit treinstel heeft problemen gehad met de server die in de trein zit. In dit geval is het erg vervelend dat de klant twee maal deze trein heeft in een korte periode. Omdat de treinen in dienst rondrijden kunnen we helaas de problemen met hardware niet altijd op korte termijn oplossen.

Hierbij een filmpje van de NOS dat vrij duidelijk de uitdagingen aangeeft van WiFi in de trein. En de ontwikkelingen van WiFi in de trein hebben we in januari in dit persbericht gepubliceerd
Dankjewel voor de aanvulling, jellek

Ik heb je ervaringen bij de betreffende afdeling neergelegd + je vraag met betrekking tot het verbeteren van de WiFi in de trein. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik deze in dit topic plaatsen 🙂
Reputatie 2
Vanavond was het weer mis: Er was geen Wifi tussen Rotterdam CS en Amersfoort. Ik weet het trenstelnummer niet meer. Daarna zat ik tussen Amersfoort en Deventer (18.36 uur) in dezelfde treinstel 4219. De Wifi was nog steeds niet in orde. Gezien het aantal incidenten lijkt er sprake van een structurele storing te zijn. In alle gevallen ging het mis voor mijn mobiel en mijn laptop.

De tekst met de aankondiging van de nieuwe infrastructuur staat hieronder. Deze tekst krijg ik nu al meer dan 2 jaar. Wat zijn de ontwikkelingen op dit punt?
Reputatie 7
Hallo Jellek, ik heb de meldingen die je hier doet, doorgespeeld naar de verantwoordelijke afdeling. Zij zullen dit verder oppakken.

Mag ik je vragen wat je precies bedoelt met de tekst die jij ontvangt? Waar krijg jij deze tekst te zien en wat staat er precies beschreven?
Reputatie 2
Hierbij wil ik een aantal storingen met de WIFI melden:
29032017: 18.08 uur Amersfoort - Deventer Treinstel 4209
30032017: 6.48 uur Deventer - Amersfoort Treinstel 4219 'Unidentifield Network'
30032017: 7.28 uur Amersfoort - Rotterdam CS
Vanaf Utrecht CS deed de WIFI het wel.
Is/was er sprake van een WiFI storing in oostelijk Nederland?

Na het kiezen voor Wifi in de trein krijg ik al een aantal maanden een tekst te zien dat er gewerkt wordt aan een nieuwe WIFi infrastructuur. Wat is hiervan de status?
jellek
Hoi jellek,

hartelijk bedankt voor het melden. Ik heb het aangekaart.

Reageer