beantwoord

Geen zitplaats in 1e klas.

• 10 april 2019
  • 30 reacties
  • 1353 Bekeken

Vandaag is het weer zover. Duur 1e klas abonnement en ik mag staan van Den Haag naar Leiden.
gaat hier nog een keer iets aan gebeuren? Op zijn minst zou de NS korting moeten geven tot het tweede klas tarief! Dit is klantenbedrog: eerste klas prijs vragen voor een derdeklas produkt!

Edit door Moderator: foto's verwijderd i.v.m. privacy.

icon

Beste antwoord door Momo 10 april 2019, 09:47

Het betreft wel Den Haag - Leiden, dus werkzaamheden overlast. Treinen hier zijn nu standaard overvol omdat er minder IC's rijden, waarbij ook niet alle IC's op maximale lengte zijn.
Het verhaaltje dat er veel mensen met een 2e klas kaartje in de 1e klas plaatsnemen gaat dan niet zo op als anders. Het is nu vaak een kwestie van zoveel mogelijk inschikken om te zorgen dat er niet te veel mensen achterblijven op het perron. En ja, dat betekent nu helaas ook inschikken in de 1e klas.

Ik weet niet welke trein dit was, maar er gaan 700/1800 treinen weg met ICM7 ipv DDZ10. Dan is het vragen om dit soort situaties.
Deze bv https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-worden-er-zulke-korte-treinen-ingezet-terwijl-er-werkzaamheden-zijn-57013
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Begrijp ik goed dat alle mensen in die 1e klas die jij op de foto hebt staan een 1e klasvervoersbewijs hadden? In dat geval kun je alleen een klacht indienen, dat er te weinig 1e klascoupe's waren. Je stond in de 1e klas, dus je hebt 1e klas kunnen reizen. Echter zijn er nogal wat mensen met een 2e klaskaartje die menen bij drukte recht te hebben op een plaats in de 1e klas. Volgende keer toch maar even vragen of zij hun plaats willen af staan.

Heb je overigens toestemming gekregen on kader van AVG van de mensen op de foto om deze in een openbare community te plaatsen?
Reputatie 7
Badge +3
Het betreft wel Den Haag - Leiden, dus werkzaamheden overlast. Treinen hier zijn nu standaard overvol omdat er minder IC's rijden, waarbij ook niet alle IC's op maximale lengte zijn.
Het verhaaltje dat er veel mensen met een 2e klas kaartje in de 1e klas plaatsnemen gaat dan niet zo op als anders. Het is nu vaak een kwestie van zoveel mogelijk inschikken om te zorgen dat er niet te veel mensen achterblijven op het perron. En ja, dat betekent nu helaas ook inschikken in de 1e klas.

Ik weet niet welke trein dit was, maar er gaan 700/1800 treinen weg met ICM7 ipv DDZ10. Dan is het vragen om dit soort situaties.
Deze bv https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/waarom-worden-er-zulke-korte-treinen-ingezet-terwijl-er-werkzaamheden-zijn-57013
Hallo hansdiep en welkom bij de NS Community.

Indien je ervaring inderdaad betrekking heeft op het traject Den Haag-Leiden dan is denk ik wel aan te geven waarom je op dit moment overvolle treinen ervaart, Momo geeft hierin een duidelijke reactie. Restitutie gaat er niet komen, noch een speciale tegemoetkoming. Hoewel ik begrijp dat het voor jou als 1e klas reiziger erg vervelend is dat je geen zitplaats hebt, en al helemaal geen 1e klas zitplaats, is het onmogelijk om dit vanuit NS te faciliteren. Ik zou je eigenlijk willen adviseren eens naar NS Flex te kijken. Daarmee kun je per reis bepalen of je wel of niet 1e klas reist. Daarmee voorkom je dus ook dat je onterecht extra kosten maakt omdat je niet kunt zitten.
Ho, niet zo snel Jouke 😉 Gisteren zat ik in een trein waarvan de eerste klas werd opgeheven vanwege de drukte. De conductrice meldde over de intercom dat eersteklas reizigers restitutie konden aanvragen omdat ze feitelijk onder dezelfde voorwaarden vervoerd werden als tweedeklassers. Misschien is het een idee om een vinkje "1e klas opgeheven" aan het restitutieformulier toe te voegen. Het opheffen v.d. eerste klas komt best vaak voor (in mijn beleving).
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan ze wel leuk melden, maar die mogelijkheid is er bij mijn weten niet.
Reputatie 7
Badge +3
De conductrice meldde over de intercom dat eersteklas reizigers restitutie konden aanvragen omdat ze feitelijk onder dezelfde voorwaarden vervoerd werden als tweedeklassers
Geen woord aan gelogen, aanvragen kan natuurlijk altijd. Alleen slordig dat ze er niet bij vertelt dat je die restitutie vervolgens niet krijgt.

De conductrice meldde over de intercom dat eersteklas reizigers restitutie konden aanvragen omdat ze feitelijk onder dezelfde voorwaarden vervoerd werden als tweedeklassersGeen woord aan gelogen, aanvragen kan natuurlijk altijd. Alleen slordig dat ze er niet bij vertelt dat je die restitutie vervolgens niet krijgt.

Ik verwacht dat de geschillencommissie daar toch anders over denkt als de conductrice dat heeft aangegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verwacht dat de geschillencommissie daar toch anders over denkt als de conductrice dat heeft aangegeven.
De geschillencommissie is niet meer dan een adviesclubje zonder verdere zeggenschap.

Ik verwacht dat de geschillencommissie daar toch anders over denkt als de conductrice dat heeft aangegeven.De geschillencommissie is niet meer dan een adviesclubje zonder verdere zeggenschap.

De uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend, het is geen advies.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben er op zich niet op tegen dat iemand, die een 1e klas abonnement heeft en nu gedurende de 3 weken van de werkzaamheden regelmatig of misschien wel iedere dag geen gebruik heeft kunnen maken van de 1e klas, iets aan compensatie krijgt.
Nu ook weer iemand op Twitter die aangeeft dat de laatste 2,5 weken zijn eerste klas maand abo geen toegevoegde waarde heeft gehad op het traject Leiden - Amsterdam (eerste klas coupes zitten vol met een mix van eerste en tweede klassers, in de praktijk is er geen eerste klas) en iets van van een vergoeding vraagt. En natuurlijk ook nul op rekest krijgt.

Maar 2e klas reizigers hebben net zo goed overlast. Overlast van extra reistijd, overvolle treinen, grote vertraging, treinen die vervallen, misschien zelfs niet meer in de trein konden en op het perron achterbleven.
Staan in de spits hoort erbij tegenwoordig. Maar je hebt staan en opgepropt als vee staan, en zoals er de afgelopen weken gestaan moest worden is van deze laatste categorie. En niet zomaar even een keertje omdat er een verstoring was, maar bijna iedere dag voor veel mensen.

Dat is natuurlijk, anders de hogere bedragen van een 1e klas vervoerbewijs, niet in geld uit te drukken.
Maar het zou de NS sieren wanneer ze in ieder geval iets doen voor de alle dagelijkse reizigers op dit traject. Die excuses van NS en ProRail zijn leuk, maar wat heb je aan woorden?
Badge +3
@Jouke NS In hoeverre kan je met een 1e klas Flex abonnement per reis aangeven dat je 2e klas wilt/moet reizen? Volgens mij is die optie er helemaal niet, en zou alleen maar nuttig/van toepassing kunnen zijn bij Weekend Vrij of Dal Vrij in de spits. 🤔

De overige abonnementen (Weekend Voordeel, Dal Voordeel, Altijd Voordeel) kennen namelijk helemaal geen 1e klas Flex variant, en bij Altijd Vrij levert een klassewissel naar 2e klas je ook niets op.

En met een 2e klas Flex abonnement regelmatig aangeven dat je wél 1e klas wilt reizen (volgens mij bedoelde je dat) kan een hele dure grap zijn, want tot wel € 13,25 per enkele reis! Zie daarvoor een ander topic.
De discussie over wat een geschillencommissie wel of niet mag doen laat ik voor wat het is. Voor wat betreft de reactie van Robert B, je hebt gelijk. Het ligt iets gecompliceerder maar in de basis klopt het. De reiziger kan dan aan het begin van zijn reis bepalen of hij wel of niet 1e klas wil reizen. Wanneer hij minimaal 35 minuten is uitgecheckt wordt dit hersteld en reist hij weer 2e klas. Hier lees je exact hoe het werkt.
Badge +3
Me snappie het op zich wel,

Maar bij die uitleg (keertje 1e klas) wordt uitgegaan van 2e klas voltarief, terwijl TS een Weekend Vrij heeft en op zondag reisde. Dat is toch bizar?

En anders klopt de tabel die @Tochjo in dat andere topic aanhaalde niet!

Die heeft het over 40% korting, ongeacht of je de doordeweekse 40% korting bij je Weekend Vrij aangeschaft hebt.

Graag aankaarten of aanpassen dus.
De voorwaarden bieden genoeg uitleg, Robert B, in combinatie met de pagina die ik net deelde. Welke informatie ben je naar op zoek? Welke informatie moet ik aankaarten?
Jouw link gaat over een incidentele upgrade van 2e klas naar 1e klas. De vraag is hoe dat gaat als je een incidentele downgrade doet van 1e naar 2e klas, en als ik 'm goed begrijp in de situatie dat iemand een 1e klas abonnement heeft.
Met een afgekocht reisrecht kun je, met een 1e klas ticket, ook 2e klas reizen. Aan de prijs van het ticket veranderd echter niks. Alleen wanneer je met korting reist veranderd de prijs maar daarvan is bij NS Flex geen sprake. Je kunt namelijk niet met korting in de 1e klas reizen, tenzij je eerst je klasse hebt geüpgraded.
Met een afgekocht reisrecht kun je, met een 1e klas ticket, ook 2e klas reizen. Aan de prijs van het ticket veranderd echter niks.

En dus krijg je de opmerking zoals die van de topicstarter ...
Reputatie 7
Badge +3
Als je eerste klas reizigers een gegarandeerde zitplaats wil geven zul je een volledig reserveringssysteem moeten invoeren zoals bijv. in de Japanse limited express treinen of treinen met "green cars". Daar reis je in principe altijd op een tweede klas kaartje en kun je tot 5 minuten voor vertrek in een automaat een eerste klas toeslag inclusief reservering kopen.
Badge +3
Je kunt namelijk niet met korting in de 1e klas reizen, tenzij je eerst je klasse hebt geüpgraded.
Dat klopt helemaal (en misschien post ik dit in het verkeerde topic).

Bij de berekening van de prijs 1e klas wordt uitgegaan van 2e klas voltarief als je met Flex Weekend Vrij reist op zondag.

Dan klopt de tabel in deze reactie dus niet (het perzikkleurige deel linksonder en mogelijk ook het oranje deel en nog andere delen), want er wordt blijkbaar geen 40% korting berekend.

Dat is oneerlijk t.o.v. de klassieke 'vrij' abonnementen (waar je zelfs voor een vast bedrag een hele dag 1e klas mag reizen) en ook voor een klassiek Dal/Weekend/Altijd Voordeel, waar je wél gewoon korting krijgt op de ritprijs 1e klas.

Dat dus aankaarten (berekening wijzigen), of die tabel aanpassen.
Reputatie 7
Badge
Weer die stomme werkzaamheden. En dat ook nog eens doordeweeks. Daardoor is het natuurlijk zo druk in de trein, en heeft TS niet kunnen zitten in de 1e klas.
Maar siri....werkzaamheden doordeweeks? Kan het nog gekker? 😌
Reputatie 7
Badge +3

Werkzaamheden zijn nooit leuk voor reizigers. En vooral deze werkzaamheden hebben voor veel, heel veel overlast gezorgd. Ook al kwam dat niet alleen door de werkzaamheden, NS en reizigers werden ook geplaagd door dingen als defecte treinen, sein en wisselstoringen, een defecte bovenleiding een stuk verderop en donderdag nog even een aanrijding waardoor er, naast de treinen die al uitvielen vanwege de werkzaamheden, nog meer treinen uitvielen.

Dat 1e klas reizigers hierdoor een keer niet konden zitten in de 1e klas vind ik nog wel één van de mindere problemen, ik heb zelf meerdere malen gezien dat reizigers niet meer meekonden, de trein was te vol en degene die er al wel in waren stonden echt op elkaar geperst.

Zelf heb ik 14 dagen tijdens deze werkzaamheden gereisd naar werk en vooral in de middag/avondspits was mijn sprinter zo vol dat meer dan de helft van de keren er al reizigers achterbleven op Den Haag Centraal en op Laan van NOI.

Maar ja, het was blijkbaar dit of heel veel weekenden werkzaamheden, volgens NS woordvoerder Hessel Koster:

Het is pittig geweest voor de treinreizigers in de regio', knikt Koster. 'We gaan heel grondig analyseren wat we de komende keer bij dit soort werkzaamheden beter moeten doen. Het doel was om de overlast tot een minimum te beperken, maar dat is niet gelukt... Maar anders hadden er tientallen weekenden helemaal geen treinen kunnen rijden rond Leiden. Het was kiezen tussen twee kwaden

https://www.unity.nu/Artikelen/leiden/'geluk-niet-aan-onze-zijde',-maar-ns-verwacht-dat-problemen-leiden-maandag-verleden-tijd-zijn

Reputatie 7
Badge
Dat 1e klas reizigers hierdoor een keer niet konden zitten in de 1e klas vind ik nog wel één van de mindere problemen, ik heb zelf meerdere malen gezien dat reizigers niet meer meekonden, de trein was te vol en degene die er al wel in waren stonden echt op elkaar geperst.

Nee joh niet erg. Je betaalt alleen veel meer om dan alsnog te moeten staan. 😌
Reputatie 7
Badge +3
Jij hebt zeker niet zelf gereisd op het traject Den Haag - Leiden of andere trajecten van/naar/via Leiden?

Ik zeg ook niet dat het niet erg is, alleen dat er ergere issues waren. Zoals dat enkele mensen flauw vielen vanwege de drukte. Dat is zeker ook niet erg? Als mensen met een 1e klas kaartje maar 1e klas kunnen zitten.
https://www.ad.nl/binnenland/spoorchaos-randstad-door-werkzaamheden-leiden-treinreizigers-vallen-flauw~a7b23e17/

Iedereen had in deze periode overlast.
Reputatie 7
Badge
Nee heb onlangs niet tussen Den Haag- Leiden gereisd nee. Ik wist niet dat er mensen waren flauwgevallen in de trein.😑

Dus als de 2e klasvl vol s mag ik 1e klas plaats nemen? 

Reageer