Geen zitplaatsen in de eerste en tweede klas

Overvolle trein van Groningen naar Den Haag, om 9:18u. Ik heb eerste klas ingecheckt. Maar zelfs daar zijn geen zitplaatsen meer. Mensen staan in de gangpaden. Een oude man zit op de grond. Moeten we dan nog steeds de volle pond betalen? Voor wat dan? Voor 2 uur staan?

11 reacties

Welkom op ons forum Dworkin. Dit is inderdaad bijna altijd een drukke trein, zeker in de vakantie. De ervaring is overigens wel dat veel reizigers in het achterste treinstel zitten (en soms dus zelfs staan) en het voorste treinstel, die in Groningen iets later aangekoppeld wordt dan nog vaak plek genoeg heeft. In Zwolle koppelen we overigens altijd nog een stel aan, maar dat maakt dit allemaal niet minder vervelend. Er is door ons al regelmatig melding van deze trein gemaakt en ik heb er zelf ook ervaring(en) mee en intern aan de bel getrokken. De inzet van materieel blijft echter lastig. We moeten dit zo optimaal mogelijk doen zodat het hele land goed bediend wordt. Ik hoop dat je in bijvoorbeeld Zwolle wel een plekje hebt gevonden in de 1e klas.

Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht naar mij sturen met NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer. Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
Ps. Het gaat toch om de trein naar Rotterdam Centraal en niet om die naar Den Haag Centraal?
Op welke grond zou je dan wat voor deze specifieke reiziger kunnen doen.
Reiziger heeft een vervoerbewijs, het vervoer heeft plaatsgevonden, en geen zitplaatsreservering of zitplaatsgarantie.
Krijgen alle staande reizigers nu geld retour in de eerste (en tweede) klasse ?
Dat bepaal ik zelf wel. Bedankt voor je feedback.
Reputatie 7
Badge +3
Er kunnen wel vaker dingen die nergens beschreven staan. De Klantenservice kan uit coulance dingen regelen. Men kan een klant compenseren die klaagt over een bepaald voorval of een bepaalde situatie.

Het blijft een lastig punt omdat dergelijke coulance lijkt op willekeur. Alle andere reizigers die niet klagen krijgen geen compensatie (in welke vorm dan ook). Er zijn betere systemen denkbaar. Zo zou treinpersoneel dat een dergelijke situatie tegenkomt pro-actief formulieren kunnen uitdelen om compensatie te vragen. Of consumptiebonnen uitdelen om het leed te verzachten.

Ik verbaas me er regelmatig over dat de ene klant die een e-ticket om welke reden dan ook niet kan gebruiken (of zelf een fout gemaakt heeft) te horen krijgt dat er niets gedaan kan worden en een andere klant nieuwe codes krijgt toegestuurd.
Reputatie 6
Vanochtend hetzelfde in Roosendaal, 10.27 trein naar Zwolle. Mensen moesten achterblijven, kon niemand meer bij. Het is schoolvakantie, toch slechts 1 los stel. Veel mensen met kinderen op stap. Die moesten een half uur wachten. Vervolgens bleven in Etten-Leur ook weer mensen achter. De vorige trein bleek te zijn uitgevallen. Sommige mensen in de trein waren woest. Schoolvakantie betekent óók veel reizigers, 1 stel is echt te kort. Tot overmaat van ramp werd de trein in Breda ook nog eens opgeheven. Verderop defecte trein.
Dat bepaal ik zelf wel.

Vriendelijkheid kent geen grenzen, zullen we maar denken.
@iMark en @Rene74 snappen mijn reactie gelukkig wel.
Iedere case staat op zich. Daarnaast hoef ik mij niet te verdedigen voor iets wat al dan niet gebeurt en in dit geval nog niet eens gebeurd is.
Reputatie 7
Badge +3
NS laat in elke schoolvakantie minder treinen rijden, maar vergeet dat scholieren 12 weken vrij hebben en de gemiddelde werknemer 4 weken. Naast de werknemers die niet elke schoolvakantie vakantie hebben, maar gewoon met de trein naar het werk gaan, willen degenen die wel vrij hebben met het gezin (lekker gemaakt door al die leuke aanbiedingen) een uitstapje met de trein doen. Tel daarbij op de mbo'ers,hbo'ers en wo'ers met een weekabonnement, de 60plussers met hun keuzedagen en dat ene treinstelletje zit zo vol. 😉
Reputatie 5
Dat deze trein zo vol zit is niet gek. Het is de eerste trein in de daluren. Vele actiekaarten zijn pas dan geldig.
Reputatie 7
Badge +3
Iedere case staat op zich. Daarnaast hoef ik mij niet te verdedigen voor iets wat al dan niet gebeurt en in dit geval nog niet eens gebeurd is.
Maar staat iedere case wel op zich? Heel veel cases over ongeveer dezelfde klacht zijn geen incidenten maar structurele tekortkomingen. Het valt moeilijk te ontkennen dat het door Klantenservice compenseren van sommige incidenten voor anderen in gelijkaardige situaties die niet gecompenseerd worden op willekeur lijkt.
Deze kanttekeningen plaats ik zonder ook maar een moment jullie deskundigheid en goede wil in twijfel te trekken.
Willekeur of case ?
Het lijkt op een nieuwe interresante ontwikkeling, moet je staan tijdens de reis en deel je hier dat feit, dan wordt er gekeken of er een mogelijkheid is tot geld terug.
Meer of minder kan ik er niet van maken.

Reageer