beantwoord

Geen zitplaatsen in eerste klas

• 11 oktober 2018
  • 6 reacties
  • 875 Bekeken

Ik heb een eerste klas vervoersbewijs en kan vandaag niet zitten in de eerste klas. Zeer vervelend. Als ik dat had geweten had ik een tweede klas kaartje gekocht, scheelt zo heel wat euro’s voor dezelfde reis. Is er een mogelijkheid het verschil tussen 2e en 1e klas kaartje terug te krijgen?
icon

Beste antwoord door Denice NS 11 oktober 2018, 11:49

Welkom bij de Community, Tineke.

Heel vervelend natuurlijk dat je zelfs in de 1e klas niet kon zitten 😞. Helaas is hiervoor geen restitutie regeling. Zoals Thom ook aangeeft is het voor ons niet na te gaan of er wel/geen zitplaatsen beschikbaar waren. Tevens betaal je voor een vervoersbewijs. Deze geeft geen recht op een zitplaats.

Mocht je frequenter reizen dan is misschien NS Flex iets voor je. Met NS Flex reis je op rekening. De reiskosten worden aan het einde van de maand berekend en automatisch van je rekening afgeschreven. Het mooie aan NS Flex is dat je tot maximaal 15 minuten na het inchecken je reisklasse kan wijzigen. NS Flex zonder abonnement is standaard 2e klas maar dit kan je dus via Mijn NS wijzigen naar 1e klas als je bijvoorbeeld bij het instappen ziet dat de trein in de 2e klas erg druk is maar er wel plek is in de 1e klas. Zie je dat de trein overal erg druk is dan kan je NS Flex 2e klas laten staan en betaal je ook gewoon het 2e klas tarief.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Vervelende ervaring, maar het is helaas niet. U heeft in de eerste klas ook geen recht op een zitplaats. De kans is wel groter in de praktijk. Uw kaartje is een formeel een vervoersbewijs, geen plaatsreservering, en u bent uw 70 procent meerprijs kwijt.

Het scheelt inderdaad veel geld, dat is zo. Het gebeurt helaas ook dat u moet staan, omdat mensen met een tweedeklaskaartje er gewoon zijn gaan zitten. Er is hier op het forum veel discussie over en controle er op heeft kennelijk geen prioriteit. Het is zeer aannemelijk dat controle en handhaving voor u ook een zitplaats had opgeleverd.
Geld terug is niet mogelijk, dat is veel te fraudegevoelig. Het is niet na te gaan of er zitplaatsen waren en het levert geld op, dus dan wordt er zeker misbruik van gemaakt. NS kan om die reden geen geld terug geven, ondanks dat uw verhaal klopt. Het is helaas niet anders.
Reputatie 7
@Tineke Vasbinder heb je enig idee waarom het vandaag zo druk was in de trein waar je mee heb gereisd?

Heel vervelend natuurlijk dat je zelfs in de 1e klas niet kon zitten 😞. Helaas is hiervoor geen restitutie regeling. Zoals Thom ook aangeeft is het voor ons niet na te gaan of er wel/geen zitplaatsen beschikbaar waren. Tevens betaal je voor een vervoersbewijs. Deze geeft geen recht op een zitplaats.

Mocht je frequenter reizen dan is misschien NS Flex iets voor je. Met NS Flex reis je op rekening. De reiskosten worden aan het einde van de maand berekend en automatisch van je rekening afgeschreven. Het mooie aan NS Flex is dat je tot maximaal 15 minuten na het inchecken je reisklasse kan wijzigen. NS Flex zonder abonnement is standaard 2e klas maar dit kan je dus via Mijn NS wijzigen naar 1e klas als je bijvoorbeeld bij het instappen ziet dat de trein in de 2e klas erg druk is maar er wel plek is in de 1e klas. Zie je dat de trein overal erg druk is dan kan je NS Flex 2e klas laten staan en betaal je ook gewoon het 2e klas tarief.
Geen idee waarom het zo druk is vandaag. Nu op
de terugweg hetzelfde liedje. Ik ga de volgende keer dus maar weer met de auto...
Reputatie 7
Geen idee waarom het zo druk is vandaag. Nu op
de terugweg hetzelfde liedje. Ik ga de volgende keer dus maar weer met de auto...

Aah dat is erg jammer. 😞

Ik heb zo het vermoeden (en dat is niet om lullig te doen) maar dat een aantal treinen misschien toch echt een beetje aan de korte kant zijn. Het is op dit moment gewoon heel erg druk in (en omgeving) de randstad en veel mensen gaan nu overal naartoe. Als er dan in zulke gebieden kleine treinen worden ingezet dan kan dat snel leiden tot overvolle treinen.

Zou het misschien zomaar heel wellicht kunnen helpen als conducteurs iéts meer controleren, en daardoor de (toch best vele) mensen die met een 2e klasse kaartje boudweg in de 1e klasse gaan zitten, teruggestuurd worden naar de 2e klasse, zodat degene die heeft betaald voor 1e klasse meer kans heeft op een zitplaats?

Reageer