beantwoord

Geen zitplek om 9 uur in de herfstvakantie

• 19 oktober 2017
  • 39 reacties
  • 936 Bekeken

Ik sta met vele anderen in de intercity van 9 uur richting Dordrecht. Het is herfstvakantie! Hoe is dat mogelijk?
icon

Beste antwoord door Thom 19 oktober 2017, 10:39

Veel mensen reizen in de (herfst-)vakantie met aanbiedingen en die zijn meestal vanaf negen uur geldig. Los daarvan zijn er ook abonnementen waarbij het reizen in de daluren flink goedkoper is. Denk aan het Dalvoordeelabonnement, Weekendvrij, Dalvrij en Keuzedagen voor senioren. Kort na negen uur is het effect daarvan het meest duidelijk. Het geeft in ieder geval aan dat het beleid om het reizen in de spits te ontmoedigen in de daluren te bevorderen goed werkt. Prijsprikkels helpen klaarblijkelijk. 😉
Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In de schoolvakanties is het met mooi weer vaak erg druk tussen 9 en 11 uur door dagjesmensen en ouderen. Dat is dus niets uitzonderlijks. Meestal helpt het een trein later te nemen als U perse wil zitten.
Reputatie 6
Badge
D(i)e treinen (komende van richting Roosendaal) kennen inderdaad veel dagjesmensen in de vakantie. Nog een echte dagjesmensen trein is de sprinter Woerden - Amsterdam/Rotterdam Centraal.
Reputatie 7
Badge +4
Veel mensen reizen in de (herfst-)vakantie met aanbiedingen en die zijn meestal vanaf negen uur geldig. Los daarvan zijn er ook abonnementen waarbij het reizen in de daluren flink goedkoper is. Denk aan het Dalvoordeelabonnement, Weekendvrij, Dalvrij en Keuzedagen voor senioren. Kort na negen uur is het effect daarvan het meest duidelijk. Het geeft in ieder geval aan dat het beleid om het reizen in de spits te ontmoedigen in de daluren te bevorderen goed werkt. Prijsprikkels helpen klaarblijkelijk. 😉
Reputatie 6
Badge
De Etos heeft dagkaartjes te koop voor 12 euro. Misschien kan dat het ook zijn?
Reputatie 6
Badge
That is, in het weekend dus. Mijn excuses.
Reputatie 2
Bovendien hebben de meeste werkenden en studenten geen herfstvakantie.
Goedemiddag Anneloes50 en welkom op het NS Serviceforum!

Je hebt door meerdere gebruikers al een uitleg gekregen zie ik 🙂 Heb je verder nog vragen?
Reputatie 5
Kan ook gewoon komen omdat de NS precies 1 minuut na de spits alle treinstellen gaat afkoppelen en met veel kortere treinen gaat verder rijden. Materieel is gewoon beschikbaar maar zitplaatsen bieden buiten de spits? Neee niet nodig joh!

Zelfs als de 15:30 trein vanaf Deventer richting het oosten. Is nog net voor de spits, maar je mag vrijwel altijd lekker in het gangpad staan, omdat er een ICM3-tje weg rijdt.
Reputatie 6
Maar waarom zijn de treinen dan korter in de (herfst)vakantie en weekenden? Men weet toch dat er op veel trajecten dagjesmensen reizen met goedkope kaartjes. Dat er altijd veel festivals en evenementen zijn. Dat de weekenden en vakanties vol zitten met werkzaamheden waardoor je omreizende klanten hebt. Waarom dan niet gewoon doorrijden op normale lengte. Kan iedereen zitten en is het reizen relaxter. Echte daluren buiten de vakanties merk ik trouwens ook niet echt. Als ik doordeweeks 's middags om 13.00 in Breda in de trein stap, is het regelmatig vol en moeten soms mensen staan (heel, heel veel studenten en scholieren en een enkele 30+ 'er onderweg). De trein is dan vaak inderdaad veel korter dan je zou verwachten. Het is eigenlijk nooit echt rustig overdag in veel NS-treinen vind ik.Behalve in de IC Eindhoven-Den Haag, deze is achteraan vaak erg leeg in de daluren (de trein is dan ook veel en veel te lang). Dat is wel heel ontspannen reizen! En dan ook altijd kaartcontrole. 's Avonds op ma. t/m do. is het ook een oase van rust in de trein. Dan zijn de treinen opvallend vaak wel erg lang. Te lang.
Simpel: lange treinen kosten geld. Meer slijtage aan het materieel, en vanaf een bepaalde lengte moet er een tweede conducteur mee. Dat sommige treinen wel overdreven lang rondrijden heeft vaak meer een logistieke reden dan dat het service van de NS is, materieel is later ergens anders nodig, of kan niet gesplitst worden doordat de trein één geheel is. Het staat alleen een beetje haaks op het verzoek van de NS zelf om de spits te vermijden, op sommige trajecten is de zitplaatskans in de spits zelfs groter dan buiten de spits.
Reputatie 6
Simpel: lange treinen kosten geld. Meer slijtage aan het materieel, en vanaf een bepaalde lengte moet er een tweede conducteur mee.
Er is toch meer dan genoeg reizigersaanbod in weekenden en vakanties? Ik verbaas me altijd over de grote aantallen mensen. Of moet je het zo zien dat de groep dagjesmensen met actiekaartjes en kinderen met railrunners veel te groot wordt en door te weinig inkomsten een langere trein niet uit kan? Heel het jaar door volop adverteren met goedkope kaartjes en vervolgens krijg je korte, propvolle
weekend- en vakantietreinen.... vol met incidentele actiekaart-reizigers die dan maar gewoon 1e klas gaan zitten en gekakel in stiltecoupes..... Zet gewoon treinen op normale lengte in of hou ze korter en stop met die actiekaarten. Ik maak in het buitenland juist mee dat er zelfs langere treinen worden ingezet vanwege alle dagjesmensen, toeristen en fietsers.... Veel meer ingespeeld op het recreatieve verkeer.Die benadering ontbreekt in Nederland veelal (ook voor de bus geldt dat trouwens).
Reputatie 7
Badge +3
Maar waarom zijn de treinen dan korter in de (herfst)vakantie en weekenden?.
Dat treinen zijn helemaal niet korter in de herfstvakantie. Dat kan ook niet omdat de herfstvakantie niet overal dezelfde week is en het dan dus wel heel erg ingewikkeld zou worden.

In de weekenden is er natuurlijk geen forsensen- en studentenvervoer en dus is het niet meer dan logisch dat de materieelomloop dan anders is.

De problemen met te korte treinen naar het noorden en oosten hebben personele redenen die verband houden met de overgang van de twee Overijselse lijnen naar Keolis in december. Dat probleem zou in de nieuwe dienstregeling opgelost moeten zijn.

Het probleem met aktiekaartjes is natuurlijk de minimale opbrengst en extra treinen inzetten betekent dan al gauw dat er verlies geleden wordt. Ik heb de indruk dat NS die kaartjes vooral handhaaft om het gebrek aan gewone reizigersgroei naar de politiek toe te verbloemen om zo extra investeringen in het spoor te kunnen claimen. Overigens is de OV-studentenkaart natuurlijk financieel een even groot drama.
Reputatie 7
Badge +4
Dat probleem - de idioot korte treinen naar het noorden en het oosten op zondag - had al lang opgelost moeten en kunnen zijn. De betalende reiziger, die op zondag makkelijk zou kunnen zitten, op 1, 2 en 3 en niet de kostenbeparing met een rotsmoes op die plaats. Het materieel is in ruime mate voorhanden. Bij privatisering staat de reiziger klaarblijkelijk niet centraal.
Reputatie 6
Badge
Mee eens, ook vind ik dat men hier geen onderscheid moet maken tussen abonnementhouders en mensen met actiekaartjes. Beide betalen ze wat er betaald moet worden en het is aan NS om genoeg materieel te rijden om beide groepen te vervoeren of de kaartjes gewoon af te schaffen en geen extra reizigers te winnen.

Het OV in Nederland is duur genoeg, niemand kan daar omheen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat probleem - de idioot korte treinen naar het noorden en het oosten op zondag - had al lang opgelost moeten en kunnen zijn. De betalende reiziger, die op zondag makkelijk zou kunnen zitten, op 1, 2 en 3 en niet de kostenbeparing met een rotsmoes op die plaats. Het materieel is in ruime mate voorhanden. Bij privatisering staat de reiziger klaarblijkelijk niet centraal.
Het materieel is er wel, het personeel niet. NS neemt al langere tijd in Zwolle en Twente geen nieuw personeel meer aan als er iemand weggaat omdat daar na december dan geen werk meer voor is. Het personeel wil niet overgaan naar Keolis maar weigert ook te verhuizen naar andere standplaatsen. En bij NS staat personeel nu eenmaal op 1-2-3. Dat laatste is overigens een typisch kenmerk van overheidsbedrijven en niet van private bedrijven.
Reputatie 6
Badge
Het OV in Roemenië is nog beter geregeld dan hier in Nederland, ik denk ook dat personeelskosten en vakbonden een zeer grote rol spelen. Hoeveel % loon van een Nederlander ontvangen ze in Roemenië? 15% Ofzo?
Reputatie 7
Badge +4
Het OV in Nederland is, ondanks mijn gemopper op de zondagochtend, zo gek nog niet en ik gun het de medewerkers van NS dat ze normaal betaald worden. Een gevaren- en agressietoeslag lijkt me in Nederland, en met name in de Randstad, zelfs nog wel redelijk ook. Iedereen verdient in een beschaafd land een passend salaris voor wat hij doet.

Vrijheid gaat wel gepaard met verantwoordelijkheid. In normaal Nederlands betekent dat: Wat je doet, moet je goed doen.

Dat is inderdaad een kwestie van mens- en maatschappijvisie.
Reputatie 6
Uit mijn omgeving weet ik dat meerdere mensen de trein de rug toegekeerd hebben. Evenals de streekbus. Of het is (veel) te duur, of het zijn slechte aansluitingen, reistijden veel te lang, maar vooral ook het moeten staan voor teveel geld. Ik ben een OV-promoter, maar het wordt wel steeds moeilijker de voordelen te benoemen. Je wordt raar aangekeken als je met de trein of bus gaat en bewust geen auto hebt. In de Randstad en tussen de overige grotere steden valt het nog te verkopen, maar daarbuiten is het toch wel veel moeilijker. Daar lijkt het alsof er hoofdzakelijk nog studenten en scholieren het OV bevolken, met name in de bus.
Willen we dat, een OV dat drijft op studentenkaarten en actiekaartjes?
Reputatie 6
Badge
NS Maakt zat winst dus is de huidige ''studentenkaart en actiekaartjes'' situatie prima.
Reputatie 6
Moet het altijd alleen maar op winst gericht zijn, maakt niet uit hoe? Lijkt de VS wel. Die insteek vind ik niet de juiste wat betreft OV.
Reputatie 4
Met die winst zijn de Spoorwegen in staat om ook verlieslijdende Sprinters te rijden...Dus zo gek is dat winstmodel niet.
Reputatie 6
Badge
@Rene74, hoe dacht jij dan dat het werkte? Dacht je echt dat de prioriteit van vervoerders ligt bij iedereen tevreden te houden?
Reputatie 7
Badge
@MarkM93
Zoek je nog een paar ICM3tjes? Emplacement Zutphen stond er vandaag vol mee!
Reputatie 7
Badge
@Rene74
Het verdienmodel van NS is op actiekaartjes (na 9 of na 11 uur) verkopen gebaseerd, zonder daarvoor capaciteit in te zetten. Proppen, heet dat. Het daarmee verdiende geld stinkt niet, vindt de enig aandeelhouder Minister van Financien.
Reputatie 6
Daar heb je helemaal gelijk in klant_ Jac.

Natuurlijk mag er wel winst gemaakt worden, maar OV is toch ook een algemene voorziening, vind ik, die voor iedereen van nut moet kunnen zijn. Je kan verlieslijdende sprinters rijden met de winst van andere treinen, maar zorg dan ook dat de aansluitingen goed zijn en het vervoer ook voor niet-studenten betaalbaar en aantrekkelijk is, het haalt mensen meer uit de auto en zorgt voor meer reizigers. Dat is idealistisch maar wel wenselijk. Waarom keren werkenden met name buiten de Randstad de bus en trein de rug toe, omdat het veel te duur is voor wat je krijgt terwijl studenten in principe zo goed als kosteloos reizen. Echter de vervoerders maakt het weinig uit, als het vervoer maar uit kan op een of andere manier is het al prima. Er is geen brede maatschappelijke visie op blijkbaar.

Reageer